Moni taivastelee Nalle Wahlroosin 300 000 euron maataloustukia.
Entäs jos niistä huolimatta Nallen viljelyn taloudelliseksi tulokseksi jää -100 000 euroa?
Koska käsittääkseni näin on tilanne ainakin viljatiloilla viime vuosina ollut.
Luulen, että Nallen päämotiivina aikoinaan Joensuun kartanon ostamisessa oli se kartano, ne rakennukset ja metsästysmaat.
Ja kun Ollilan Jormallakin oli, niin pitihän Nallen isompi saada.
Mutta kuitenkin, koska tila on iso, ovat tuetkin isoja. Niin ovat tappiotkin.
Tero
Kommentit (62)
Kyllä kuitenkin suurin osa suomalaisesta ruoasta tuotetaan ihan isäntätyönä, ei siinä paljoa palkkailla ulkomailta apuja, paitsi tietysti erikoisalat kuten ne mansikanviljelijät. No, täytyy mainita esimerkiksi espanja jossa riittää pohjoisafrikasta tulleita siirtolaisia vielä huonommilla ehdoilla tekemään samaa työtä.
Kirjanpidossa voi yritystoiminnassa aina käyttää luovuutta ja toivoa ettei tule tarkastusta. Kirjanpidossa on selkeästi kuitenkin oikaisuerät ja se on alalla kuin alalla järjetön riski alkaa siirtelemään olemattomia kuluja. En suosittele kenellekään. Palkansaajalla harvoin on kyllä mihinkään sellaiseen mahdollisuutta.
No mutta minkälainen maatalous meillä sitten saisi olla? Mikä olisi mieleen? Sellainen jota ei tueta? Maksettaisiin eurooppalaisen maatalouden jo nyt suuremmat tuet jäsenmaksuina ja tuskin kansallisten tukien poisjäännin takia sitten kuitenkaan verot laskisi kun pitäisi hoitaa työttömyyttä..
Itse olen maatilalla elänyt lapsuuteni. Ja vanhempani tekivät todella paljon töitä ja tilaa saatiin kasvatettua peltoa raivaamalla ja metsää ostamalla jne. Ja rahaa säästyi kun kaikki mahdollinen tethiin itse ja käytettiin vanhoja ja edullisia koneita jne. eikä matkusteltu tai käytetty muuten rahaa mihinkään "omaan" kuin pakolliset vain. Ja sitten kaupunkilaisserkut kävi joka kesä kadehtimassa ja kitisemässä kuinka paljon lemhmiä jo onkaan ja kuinka hirveän hyvät tulot teillä onkaan. No yksi serkku kyllä sanoi että hän ei kadehdi sillä hän on viettänyt yhden kesän tilallamme ja nähnyt miten pahimmillaan on vielä yölläkin menty jatkamaan peltotöitä kun ei pitkä päivä riittänyt.
Nyt sisarukseni on jatkanut tilan pitoa ja tienaa hyvin. Mutta tekee kyllä todella valtavasti töitä. Ei käy kateeksi se että tulot ovat paljon suuremmat kuin minulla. Tiedän ettei minusta olisi tekemään niin paljon niin raskasta työtä.
Itsekkin viljelimme hetken miehen suvulta ostettua pientä tilaa mutta lopetettiin kun jokavuosi jäätiin miinukselle.
Te jotka oletatte että suomeen voitaisiin ostaa kaikki ruoka halvalla niin millä ajattelitte että se maksettaisiin ? Suomeen tulisi muutama muukin työtön kuin maanviljelijät jos ruoka tulisi suomeen valmiina eineksinä. Ja mitä täällä sitten kannattaisi jatkossa tehdä. Eikö kaikki muukin työ ole halvempaa tehdä muualla ? Eli lopetetaan hommat ja muutetaan jonnekkin intiaan tai kiinaan. Tuskinpa ne meitä ilmaiseksi tänne pohjoiseen ruokkii ?