Onko kukaan opiskellut oikiksessa työn ohella?
Mä mietin, että onnistuisikohan se. Olen siis jo toisen alan maisteri, vakituisessa vaativassa virassa ja perhettäkin on. Tekisi mieli vielä tehdä toinen tutkinto oikiksesta. Ajattelin lähteä avoimen kautta etenemään, mutta mietin, että onkohan tämä ihan kuolleena syntynyt ajatus. Onko kukaan muu tehnyt vastaavaa? Lapsi on jo kouluiässä.
Kommentit (9)
Onnistuuko edes avoimen kautta? Mielestäni oikiksessa ei tällaista mahdollisuutta ole.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 12:47"]
Onnistuuko edes avoimen kautta? Mielestäni oikiksessa ei tällaista mahdollisuutta ole.
[/quote]
Itä-Suomeen ne ottaa käytännössä vain avoimen kautta
Onko siellä joku harjoittelukin nykyään? Ei mun aikana ollut. Jos tarkoitat auskultointia, niin se ei kyllä liity opiskeluun. Oikkis oli pitkälti kirjojen lukemista ja seminaarien vääntämistä. jos on hyvä lukupää, niin ei paljon vaadi. tosin läsnäolopakkoakin on jonkin verran
Suuri osa oikiksessa opiskelevista työskentelee osa-aikaisesti ja ajoittain kokoaikaisesti opintojen ohella, joten sinänsä työn ja opintojen yhdistäminen onnistuu hyvin. Ei myöskään ole paljon pakollista läsnäoloa tms., joka estäisi työnteon. 2:nen viittaa ilmeisesti "notariaatiharjoittelullaan" ilmeisesti tuomisoistuinharjoitteluun (auskultoinittin), joka tehdään valmistumisen jälkeen haluttaessa (suurin osa ei tee, eikä mitenkään vaikuta juristin pätevyyteen tuomioistuinlaitoksen ulkopuolella).
Mutta.. opinnot ovat laajat ja tentit vaativat kyllä fiksummaltakin sievoisen määrän pänttäämistä. On ehkä epärealistista kuvitella suorittavansa kaikki opintonsa "iltaisin ja viikonloppuisin" normityön ohella tai silloin opiskelu helposti venyy sinne +7 vuoteen. Perheelliset/jo toisen tutkinnon omaavat tuntuvat järjestäen tekevän enemmänkin niin, että ottavat sen pari vuotta opintovapaata töistä ja sykkivät sen viiden vuoden tutkinnon parissa vuodessa pakettiin. Ei ole mitenkään mahdotonta, kun aikaa ja aivosoluja ei tule tuhlattua siellä opiskelijariennoissa samaan tahtiin kuin muilla. :)
Eli, summa summarum, hakisin, mutta vain jos sinulla on mahdollista järjestää edes jotain vapaata opintoja varten!
Itse pyöritän omaa yritystä oikiksen ohella ja opinnot venyvät kahdeksaan vuoteen...
On mahdollista :) Tsemppiä!
T. Äitiyslomalla oleva juristi
monelle oikis on täyttä työtä ilman lapsiakin...lisäksi loppuvaiheessa tulee notariaattiharjoittelu joka on siis ihan normityötä.
Up