Astrologiasta
Kyllä, tähtientulkintaketjun aloitus aivan täysin " uppo-nalle2" n innoittamana! Hei Uppis! *vilkuttaa*
Astrologia, tuo horoskooppien tiede :D. Vuosikaudet pidin astrologiaa suunnattomana huuhaana, ja pidän edelleenkin useiden lehtien päivä- ja viikkohoroskooppeja sellaisena. Mutta sitten... Vuonna 1990 löysin entisen vuokrakotini ullakolta irtokantisen ja tosi pölyttyneen opuksen, olikohan se nimeltään " Tähdet ja kohtalo" . Siitä luin ensimmäisen kerran kuvauksia nousumerkeistä, ja olipa kirjassa taulukkokin tuon merkin laskemiseksi. Hassu oli tunne, kun kirjassa kuvailtiin nousumerkin vaikutusta nimenomaan ihmisen ulkoisen olemukseen ja käytökseen, ja kirja piti lähes sanalleen paikkansa jokaisen laskemani tutun ja sukulaisen kohdalla! Sai skeptismini vähän kyytiä...
Sitten joskus tämän vuosituhannen alkupuolella huvittelimme ystäväni talviloman kunniaksi ostamalla kirjakaupan alekorista CD-ROM:n " Sinä ja tähdet" . Niskakarvat pystyyn nousten luimme kumpikin ohjelman meille tekemiä tarkkoja syntymäkarttoja, niin yksityiskohtaisia ne tuntuivat olevan. Jopa tietyt mullistavat elämämme käänteet näkyivät, vieläpä oikeissa ajankohdissa. Huii! Olin jo lähes vakuuttunut :DDD
Jokin pikku skeptikko-osa minussa vielä nalkuttaa, mutta nykyään olen hyvinkin vaikuttunut astrologian mahdollisuuksista ihmisluonnon kuvaajana. En ole kylläkään jaksanut perehtyä aiheeseen ihan niin antaumuksella kuin Uppis täällä, mutta suurella mielenkiinnolla tarkkailen lähiympäristöäni ja tietenkin sitä omaa tähtikarttaani ;DDD.
Mitä mielipiteitä tai kokemuksia teillä on astrologiasta? En todellakaan tarkoita tällä niitä päivähoroskooppeja, vaan ihan asianmukaisesti laadittuja syntymäkarttoja, joissa ainakin tärkeimmät tekijät on otettu huomioon. Tiedän, että ainakin vakaumuksellisilta kristityiltä Raamattu kieltää astrologian noituutena, oikeaa Raamatun kohtaa en kyllä muista. Se, missä puhutaan noitanaisista? Miten muut uskonnot suhtautuvat astrologiaan? Olen käsittänyt, että muinaiset arabit ainakin arvostivat astrologiaa, miten nämä nykyiset muslimimaat siihen suhtautuvat?
Uteliaana kyselee Tinuri, vaaka aurinkomerkiltään, nouseva rapu, kuu kaloissa ja vaa' assa stelliumi joidenkin laskureiden mukaan (= 5 planeettaa samassa merkissä), joten kai tuo vaakapuoli aika vahvasti korostuu..? Ulkonäköön se ainakin on vaikuttanut, stelliumin omistajien näet sanotaan olevan puna- ja kiharatukkaisia ;D
Kommentit (121)
Sinussa minun mielestäni korostui vahvasti tuo vaa' an ominaisuus katsoa asioita monelta eri kantilta - ja sinusta näkee sen, että inhoat erimielisyyksiä sekä kaikenlaista karkeutta - pidät miellyttävästä, leppoisasta keskustelusta, ja kuu kalasi auttaa sinua etsiskelemään syvällekin " mystisiin vesiin" ;0), olit siis mielenkiintoinen yhdistelmä mystiikkaan taipuvaista luonnetta sekä älyllisesti asioihin suhtautuvaa ihmistä (tyypillistä kaikille ilman merkeille - mutta etenkin vaaka on heistä se joka pyrkii ennen kaikkea tasapainoon, käyttäen siinä hyväkseen älyänsä). Vaakoja on muuten kritisoitu juuri tästä ominaisuudesta pyrkiä pelkästään pohdiskeltuihin ratkaisuihin (ts. he usein päättävät mielensä - ei sydämensä mukaan), mutta sinulla on niin mukavasti täysin tunteella ja sydämellä elävien ravun ja kalojen vaikutusta, että uskon sinulla olevan tästä apua päätöksien teossa?
Tämä jää nyt kesken, kun pitää rientää - minäkin odotan mielenkiinnolla mitä kosmomammalla on sanottavanaan ;0), hän on näissä asioissa oikea virtuoosi =0)! Niin taitavasti luki minua, että olin oikein puulla päähän lyötynä vähän aikaa =0O =0)!! Jos kosmomammalla olisi jokin neutraali (tänne nettiin pistettävä) s-posti osoite selittäisin mielelläni enemmänkin tätä miten oikeaan sinä oikein osuitkaan meikäläisen kartan kanssa =0).
uppo-nalle2:
Vaakoja on muuten kritisoitu juuri tästä ominaisuudesta pyrkiä pelkästään pohdiskeltuihin ratkaisuihin (ts. he usein päättävät mielensä - ei sydämensä mukaan), mutta sinulla on niin mukavasti täysin tunteella ja sydämellä elävien ravun ja kalojen vaikutusta, että uskon sinulla olevan tästä apua päätöksien teossa?
Hih, tässä karataan jo toiseen kiisteltyyn luonteenpiirteiden tulkintamenetelmään... Järjen ja tunteen liitosta: minulla on sattumoisin kämmenissäni ns. simiaaniviiva eli erillisten pään- ja sydämenviivojen sijasta yksi keskellä kämmentä kulkeva poimu. (Tällainen erityispiirre on myös Down-syndrooman omistajilla :D) Tätä viivaa kuvataan pään ja sydämen liitoksi. Joten eiköhän tuo analyysisi tue tätäkin, hih. Viileän analyyttinen olen harvoin :DDD
Ihan varmasti monen ihmisen elämänlaatu paranisi, jos he tutkiskelisivat enemmän itseään ja myös muita. Ajattelisivat siis.
Mutta pureudutaanpa vähän syvemmälle: astrologiaan " uskovilta" kysyisin, mihin se perustuu. Miksi/miten taivaankappaleiden asema määräisi vaikkapa ihmisen luonteenpiirteitä? Tiedän, etten varmaan voi vastauksia sinällään ymmärtää, johtuen maailmankuvastani, mutta kiinnostaisi kuitenkin tietää, millä tavalla muut ajattelevat. Eli rohkeasti vain!
Täälläkin yksi tähtien tuijottelija :)
Itse en ole kovin perehtynyt länsimaiseen astrologiaan, himpun verran jotain opuksia olen lueskellut. Jonkin verran tiedän kiinalaisista horoskoopeista, mutta sitäkin enemmän TRIGRAMMEISTA. Ovatko tuttuja kenellekään? Eli kahdesta trigrammista muodostuu mm. I-Chingin heksagrammit, ja jokaiselle ihmiselle voidaan laskea syntymäajan mukaan oma trigrammi(vähän niinkuin luonnehoroskooppi, mutta mielestäni syvällisempi... tavallaan niinkuin " taivaallinen suunnitelma" ihmisestä, ikään kuin opas kyltti sille tielle, jota ko. ihmisen olisi hyvä kulkea)
Olen itsekseni usein pohdiskellut ja vertaillut näitä kolmea suuntausta(länsimainen-, kiinalainenhoroskooppi ja trigrammmit) ja heittäisin tällaisen ajatuksen kehiin:
länsimainen horoskooppi edustaa maan tasoa(toiminta), kiinalainen ihmisen tasoa(tunteet) ja trigrammit taivaan tasoa(ajatukset)...
Esim. Olen neitsyt(aurinko... kääk kosmomamma!) ja siivoilen samaan tapaan kuin Uppis:" Minussa nimittäin on aika vahvana tuo neitsyt; tunnistan olevani erittäin kriittinen, analyyttinen pilkun viilaaja - joka siivoaakin sellaisella tyylillä (eilen juuri tätä ominaisuuttani siivotessani naureskelin), että saatan jynssätä 2 tuntia pölyjä stereoista, vaikka ympärillä vallitsisi suorastaan kaaos! En siis näe helposti metsää puilta - kokonaisuuksien hahmottaminen on joskus (no okei okei.. aika usein) hieman hankalaa, kun olisi niin paljon niitä mielenkiintoisia yksityiskohtia joiden kimpussa taistella ;0).. "
Eli siis ilmennän neitsyttä tällaisella maan tasolla, johon mm.materia yhtenä ominaisuuksena liitetään... länsimainen horoskooppi tuo ainakin minussa esille jotain todella LÄNSIMAALAISTA, josta pyrin irrottautumaan. Länsimainen horoskooppi edustaa mielestäni(huom!en siis ole koskaan saanut perinpohjaista tulkintaa joltain asiaan perehtyneeltä " gurulta" ) sitä pinnallista puolta itsessäni... toimintani epäkohtia?
Kiinalainen horoskooppi (Koira ja nouseva Tiikeri) pääsee jo hieman pintaa syvemmälle. Kiteyttää luonteeni hämmästyttävän tarkasti (huom! nuoseva merkki tässäkin tärkeä... ilman sen tuomaa " maustetta" en allekirjottaisi k.horoskoopin luonnekuvaa). K.horoskooppi koskettaa inhimillisellä tasolla.
Tirgammini (Tuulen läpitunkevuus) sen sijaan on meikäläiselle se ihanne... kuultuani siitä enimmäistä kertaa hitusia niin itkin... se todellakin onnistui muistuttamaan jostain sellaisesta, jonka luulin jo unohtaneeni. Niin ja tämän trigrammin mukaan hahmotan helposti todella suuuria kokonaisuuksia (sotkuinen kämppä ei siis ole tällainen suuuri kokonaisuus;))
Mutta juu, kiinnostava on keskustelu!
Tai ainakaan minun järkeni ei yksinkertaisesti riitä hahmottamaan maailmankaikkeutta ja planeettojen liikeratoja niin kattavasti, että pystyisin sinulle (tai muille skeptisille) tätä asiaa tarpeeksi rationaalisesti selittämään - niimpä tyydyn vain sanomaan, että tämä ei ole mikään uusi tiede - vaan tuhansia vuosia jo ovat astrologit osanneet liittää tiettyjä luonteenpiirteitä ja - ominaisuuksia tietyille planeetoille. Se missä asennossa planeetat ovat ihmisen syntymähetkellä antaa syntyvälle lapselle omia speciaaleja piirteitä; vahvuuksia sekä heikkouksia. Hämääkö sinua, Ninni, se, että näillä astrologisilla merkeillä on nimet ja olemus eläinkunnasta (lukuunottamatta vaakaa, neitsyttä, kaksosta ja vesimiestä)? Häiritseekö sinua tämä mytologia? Jos esimerkiksi kertoisin sinulle, että minun horoskooppimerkkini (kalat) symboli on kaksi eri suuntiin uivaa kalaa joita yhdistää hopealanka - ja, että sen symbolin on tarkoitus kertoa juuri tästä kahtiajakoisuudesta, ja kalojen piirteestä uida karkuun hyvin helposti - niin kokisitko sinä sen taikauskoisuutena? Myyttisenä uskona - vai aikuisten satuna? Ajattelisitko ettei sillä ole minkäänlaista totuuspohjaa?
Etkö sinä allekirjoita valon (auringon) vaikutusta ihmiseen?
Koetko ettei sinuun vaikuta (mielialoihisi tmv.) ollenkaan esimerkiksi se missä päin Suomea asut / olet / minne matkustat? Oletko skeptinen myöskin " kuuhulluuden" suhteen (toiset ihmiset eivät saa unta täysikuulla, eläimet saattavat olla levottomampia ja ilmassa on kummallista taikaa ;0))?
Me asumme Espoossa, itse olen kotoisin Tampereelta (toinen kotini on pienestä saakka ollut Ruotsissa Tukholmassa) ja mieheni on kotoisin (ja anoppilani yhä vieläkin sijaitsee siellä) Rovaniemeltä. Joka kerta, kun menemme kylään Rovaniemen mummilaan minuun vaikuttaa se ilmasto ja valon määrä samalla tavalla - kesällä en saa ollenkaan nukuttua, kun aurinko ei laske ja talvella kärsin kaamoksesta.
Nämä ovat planeetoista lähtöisin olevia ilmiöitä joiden vaikutuksen siis tunnen ihan konkreettisesti - ei mitään taikauskoa. Samalla tavoin joka kerta, kun kohtaan elämässäni oinaan merkeissä syntyneen ihmisen (siis aurinko oinaan) en voi olla huomaamatta (vaikka kuinka neutraalisti suhtautuisin! Oli nimittäin minullakin aika ennen astrologian tuntemusta - ja silloin jo kiinnitin huomiota siihen ettei minusta vaan yksinkertaisesti tuntunut " hyvältä" näiden ihmisten seurassa enkä silloin ymmärtänyt vielä miksi näin on), että nämä ihmiset ovat hyvin usein kunnianhimoisia ja haluavat kilpailla - minä taas INHOAN kaikenlaista kilpailua, ja välttelen viimeiseen asti kilpailutilanteita. Tässä kohtaa en siis olemaan " samalla aaltopituudella" oinasihmisten kanssa eivätkä he minun kanssani.
Minun mielestäni on ihan järkisyihinkin perustuvaa koettaa selittää ihmisluonteita jollakin tavalla - ja minun mielestäni astrologia selvittää näitä asioita oikein hienosti! En siis allekirjoita sitä, että tämä olisi jotakin niin myyttistä uskoa, etteikö täysin skeptikkokin pystyisi löytämään tämän pariin =0).
Ninni muuten (ja myöskin Porenn saapi vastata =0)), millä te selittäisitte ihmisten perustavaa laatua olevia luonneroja tai henkilökemiaa muilla konsteilla? Onko teidän mielestänne rationaalista kieltää kaikenlainen säännönmukaisuus siinä miten ihmisen luonteen ominaisuudet muodostuvat - väite: " ne nyt vaan tulevat jostakin" tai " ympäristö vaikuttaa eniten" eivät mielestäni alkuunkaan pidä paikkaansa, ja jos näitä argumentteja harkitsitte käyttävänne, niin pyytäisin kattavia perusteluita ja pohdintoja niiden tueksi =0).
Todellakin mielenkiintoista keskustelua - ja etiäpäin sano mummo lumessa ;0)!
Hitsi kun en ikinä tässä imetysdementiassa muista mistä löytää ja missä olen nähnyt, mutta kuuhulluus on kyllä ihan todistettavasti huuhaata. Täydenkuun aikana ei tapahdu yhtään sen enempää mitään kummaa kuin muutenkaan. Jos joku tietää, mistä tätä koskeva tutkimus löytyy, niin kertokoon!
Aivot ovat edelleen huonoiten ymmärretty ja vähiten tutkittu ja selitetty osa ihmisestä. Luonne on yhdistelmä temperamenttia, perimää ja ympäristön vaikutusta. En jaksa millään käsittää miten ihmeessä jonkun Jupiterin liikkuminen ja auringon kiertäminen avaruudessa voisi millään tapaa vaikuttaa luonteeseeni?!
Auringosta sen verran, että se on kylläkin se valo, joka vaikuttaa, eikä itse tähti. Ihminen on aktiivisempi valossa kuin pimeässä.
Esimerkiksi maapalloon vaikuttaa monen eri kappaleen vetovoima: maan oma vetovoima pitää maapallon kasassa ja samalla vetää puoleensa sen pinnalla olevia kappaleita. Auringon vetovoima pitää maapallon kiertoradallaan, tosin maapalloa kiertävä Kuu hieman häiritsee Maan vakaata kiertorataa omalla painovoimallaan.
Lainaus Särkänniemen planetaarion sivuilta.
Kuun vetovoiman ja sen vaihteluiden eräs näkyvin vaikutus on vuorovesi-ilmiö. Samoin, jos tutkitaan perinteistä maamiehen kalenteria, ovat kylvö- ja korjuutyöt sijoitettu tarkoituksella kuun vaiheiden mukaan. Mahla juoksutetaan keväällä puista tietyn kuunvaiheen aikaan, ja samoin kalastajan kalenteri perustuu kuun vaiheisiin. Jos Kuu vaikuttaa elollisten olentojen aktiivisuuteen ja käyttäytymiseen tilastollisesti mitattavissa määrin, niin miksi ei myös vetovoimaltaan pienemmät kappaleet?
Elämme koko elämämme erilaisten " kenttien" vaikutuksen alaisena, on sähkömagneettisia kenttiä vetovoimaa, painovoimaa, ties mitä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Maailmankaikkeuden lainalaisuudet ovat joskus mielestämme käsittämättömiä. Nykyinen kvanttifysiikka on saavuttanut jo aika mullistavia havaintoja; on huomattu, että koetta havainnoivan henkilön
ajatus
vaikuttaa alkeishiukkasten käyttäytymiseen. Silti tuota ajatusenergiaa ei voida mitata millään olemassa olevalla välineellä. Oudompiakin asioita on kuin astrologian arvailua parempi tilastollinen paikkansapitävyys :D.
Olisipa mielenkiintoista jos joku laittaisi pari riviä omasta kartastani..
Aurinko Neitsyt
Kuu Neitsyt
Merkurius Vaaka
Venus Neitsyt
Mars Skorpioni
Saturnus Jousimies
Jupiter Skorpioni
Neptunus Jousimies
Pluto Jousimies
Yläsolmu Kaksoset
Scout Vaaka
Nouseva Jousimies
Ja joo.. Astrologiaa on tullut tutkittua jo jonkin verran. Mm. Juhani Nummelan Astrologian käsikirja löytyy kirjahyllystä ja Kelli Foxin tähtikarttoja ja Astrodienstiä on tullut tutkittua. Löytyipä tuosta Sinä ja tähdet ohjelmastakin (demosta) ihan asiaa. :-) Itse selitän myös astrologiaa sillä että auringonsäteily vaikuttaa meihin jo sikiöaikana ja tottakai myöhemminkin. En ole fanaattinen astrologian harrastaja, mutta en pidä sitä häpeiltävämpänä asiana kuin mitään muutakaan uskontoa. :-)
Anteeksi, kun tämä vastaaminen kestää - minä olen ollut koko viikonlopun niin kovassa kuumeessa (vieläkin lämpöä) etten ole oikein ollut " pelikunnossa" miettimään mitään asioita.
Sinä esitit (shangsa - ja toki muutkin ;0)) mielenkiintoisia, uusia näkökulmia! Trigrammeista en ollut koskaan aiemmin kuullutkaan, mutta asia kiinnostaisi kovasti =0) - nimittäin olen myöskin kiinnostunut taolaisesta elämänfilosofiasta (jonka mukaan elämä on matka, ja me kaikki olemme omalla yksilöllisellä polullamme kohti henkistä kasvua) - voisiko olla niin, että nämä mainitsemasi trigrammit on " luotu" (siis muodostettu) jotta ihmiset paremmin oppisivat hahmottamaan omia vahvuusalueitaan, ja auttaisi heitä pysymään suotuisalla polulla (henkisessä etsiskelyssään - ja elämässä ylipäätään, vertauskuvainnollisesti puhuen tietenkin ;0))?
Minä koen, että myöskin länsimainen astrologia onnistuu kuvailemaan tunteitani ja sisintäni - mutta löydän kyllä itseni myöskin kiinalaisesta horoskoopista-, missä olen hevosen vuonna syntynyt. Eikös se niin, shangsa, ole, että kiinalaisessa horoskoopissa juuri hevonen, koira ja tiikeri tulevat toimeen parhaiten keskenänsä =0) =0) =0)??
Jatkan myöhemmin lisää..
Mun mielestä astrologia ei ole tiede (niiniluotolaisittain tunnusmerkkejä ovat mm. edistyvyys, itsensä korjaavuus, autonomisuus, objektiivisuus, toistettavuus, testattavuus). Jonkin alan tai uskomuksen vanhuus ja perineet eivät ole tae mistään. Onhan esim. nykyään selvitetty, etteivät esim. bakteerit sikiä liasta, vaikka näin tieteentekijät aiemmin hyvällä syyllä päättelivät. Ja älkää nyt hyvät ihmiset kuvitelko, että kriittisyyteni tarkoittaisi myös sitä, että mielestäni tiede ja vain tiede pystyisi ratkaisemaan kaikki maailman ongelmat. Ehei.
Totta kai aurinko/valo vaikuttaa. Mutta se vaikuttaa mielialaani, ei siihen millainen luonne mulla on. Ja joo, olen skeptinen kuuhulluudenkin suhteen, kunnes toisin todistetaan. Epäily ei tarkoita välttämättä sitä, että pitäisi jotain ilmiötä mahdottomana. Ilmiö voi olla mahdollinen, vaikkei siitä vielä olisi todisteita tai vaikka sen todennäköisyys olisi pieni. Aurinko ei muuten ole planeetta (nipo-nipo).
Ihmisen ominaisuuksiin ja luonteeseen vaikuttavat niin monet toisiaan " sotkevat" tekijät, että niiden tutkiminen erillään on vaikeaa. Mulle ei ole mikään ongelma hyväksyä tämä epävarmuus. Miksi ylipäätään monimutkaiselle systeemille pitäisi löytyä kaiken kattava, kaiken määräävä malli? Jospa sitä ei olekaan? Astrologiassa mietityttää juuri tuo yleispätevyyden hakeminen. Miksi juuri taivaankappaleilla olisi merkitystä? Miksei maalla tai vedellä tai jollain muulla? Miten mahdollinen syy-seuraussuhde vaikuttaisi, mikä olisi se mekanismi? Mikä on kyseisen selitysmallin virhemarginaali? Jne. jne. Lyhyesti: miksi ja miten?
Arvaapas, mikä mä olen... Taisinkin sen jo aiemmin todeta: tiikeri!
uppo-nalle2:
Eikös se niin, shangsa, ole, että kiinalaisessa horoskoopissa juuri hevonen, koira ja tiikeri tulevat toimeen parhaiten keskenänsä =0) =0) =0)??
Aurinko Neitsyt
Kuu Neitsyt
Merkurius Vaaka
Venus Neitsyt
Mars Skorpioni
Saturnus Jousimies
Jupiter Skorpioni
Neptunus Jousimies
Pluto Jousimies
Yläsolmu Kaksoset
Scout Vaaka
Nouseva Jousimies
Minä sanoisin sinusta näin ;0)..
Sinussa on paljon neitsyen maanläheistä, ahkeraa ja pikkutarkkaa vaikutusta - lisäksi vaikutat aika tasapainoiselta ihmiseltä siinä mielessä, että sinun kartallasi planeetat ovat hyvin " harmonisesti" , elementeissä / laaduissa / luonteenpiirteiden suuntauksessa ei ole kauheasti hajontaa.
Sinä olet kova tekemään työtä - ja työhön tarttuminen ei ole sinulle ongelma, lisäksi teet kaiken tunnollisesti ja kunnialla loppuun asti. Tosin saatat olla sen verran perfektionisti ;0), että vaadit itseltäsi hieman liiankin täydellistä suoritusta - mikä taas haittaa itse suorittamista.
Rakkauselämässäsi(kin) olet todennäköisesti hillitty ja järkevä luonne, ja suuria tunteita (ja niiden jatkuvaa osoittamista) tärkeämpää sinulle on molemmin puolinen vastuuntunto. Sinua ei voi mitenkään painostaa eikä suostutella suhteeseen-, mutta älykäs huumori ja puhdaslinjainen tyyli saavat mielenkiintosi heräämään =0). Uskon, että (nousu jousimiehestäsi) huolimatta sinä olet loppuviimeksi aika erakkoluonne, tai ainakin valikoit tarkasti ne ihmiset joiden kanssa haluat olla tekemisissä. Ehkä jousimies nousussa vaikuttaa sinuun siten, että tutustut helposti ja lähdet rohkeasti mukaan tilanteisiin, mutta neitsyen (ja skorpionin - joka sinussa myöskin vaikuttaa) ansiosta olet jatkon suhteen erittäin harkitsevainen.
=0)
*Odottelee myöskin kosmomamman ajatuksia ;0)*
Lueskelin jossakin elämän vaiheessa kovastikkin astrologiaa, mutta en kuitenkaan tuntenut itseäni leijonaksi. Päädyin siihen lopputulokseen, että horoskoopit ovat mukavaa viihdettä ja siinä se. Kyllähän ympäröivä luonto ja maailma kokonaisuudessa varmasti ihmiseen vaikuttavat, mutta voiko syntymähetken tähtien liikkeet määrätä luonteen?
Näin sanoo ihminen, joka tähtäili lapsestaan leijonaa (sai kotiinsa neitsyen) ;)
Myöhemmin on alkanut tuntumaan siltä, että ehkäpä astrologiassa sittenkin on jonkin verran perää. Ystäväni oli tavannut kimppamatkalla vanhemman miehen, joka oli horoskoopeista kovasti kiinnostunut. Ystäväni kertoi, että sai mieheltä analyysin itsestään ja suhteistaan muihin perheenjäseniinsä. Tämä analyysi oli ollut hänestä pelottavan tarkka, arviot hänestä sekä siitä, miten hän tulee toimeen muiden perheenjäsenten kanssa, olivat kuuleman osuneet erittäin tarkasti oikeaan. Itsekin olen myöhemmin tehnyt tarkempia tähtikarttoja sekä löytänyt näiden perusteella tarkempia kuvauksia, jotka tuntuvat paljon enemmän omilta. Olisi hienoa keskustella tarkemmin sellaisen ihmisen kanssa, joka tuntee hyvin horoskoopit ja kertoisi tarkemmin noiden merkkien suhteista.
-Nokkonen-
Aurinko leijona, Kuu oinas, Merkurius leijona, Venus neitsyt, Mars neitsyt, Jupiter Rapu, Saturnus leijona, Uranus skorpioni, Neptunus jousimies, Pluto vaaka.
(Toisin kuin voisi päätellä) ei minullekaan ole vaikeaa elää epävarmuudessa - enkä koe, että minun pitäisi pystyä selittämään kaikki asiat - ja tekemään se kattavasti (siis niin kattavasti, että se voitaisiin määritellä tieteeksi ;0)). Olen oikeastaan onnellinenkin siitä seikasta, että astrologia on puristettavissa hyvin huonosti " tieteen" lajin ahtaisiin raameihin - se tarkoittaa sitä, että aina löytyy uutta etsiskeltävää ja uusia piirteitä - minä en haluakaan pystyä hahmottamaan sitä kaikkea, riittää kun ymmärrän pieniä murusia ja pystyn kääntämään niiden ymmärtämystä hyödykseni tässä elämässä.
Tässäkin asiassa on loppuviimeksi kyse uskomisesta (ei tietämisestä) ja nämä ovat sellaisia asioita joista saa kaikkein eniten irti itse tutkiskelemalla ja asiaan perehtymällä =0) - esimerkiksi minä en voi täysin allekirjoittaa omalla kohdallani (pelkästään) kalojen lueteltuja ominaisuuksia, sillä minuun vaikuttaa niin moni muukin merkki. Mutta ymmärrettyäni tämän asian monimuotoisuutta, ja todellakin sitä etten voi tätä täysin koskaan hallita - voin saada niistäkin pienistä oivalluksista todella paljon; ymmärrän paremmin sitä missä olen vahva, millä alueella taas heikompi - ymmärrän miksi reagoin niinkuin reagoin asiaan / tilanteeseen / ihmiseen. Joku voisi tietenkin esittää tässä kohtaa välikysymyksen - miksi tämänkaltainen ymmärrys on niin tärkeää? Ja jokainen voi olla kohdallaan miettiä siihen vastauksen =0) - minun vastaukseni olisi se, että minua ensinnäkin suunnattomasti kiinnostaa ihmisen psykologia, mieli, se miten ihminen kommunikoi (ylipäätään on) suhteessa muihin / muiden kanssa ja toiseksi koen, että tässä elämässä on tärkeää ymmärtää (juuri niitä sinunkin mainitsemiasi) syy-seuraussuhteita - miksi aurinko-oinaat lähes poikkeuksetta tahtovat kilpailla? Koska he usein ovat kunnianhimoisia ja vahvoja " raivaajia" joiden " tehtävänä" on ennakkoluulottomasti johtaa muuta porukkaa uusille urille ;0). Tämä voisi olla yksi selitys - mikä on sinun selityksesi? Ja ottaen huomioon sen, ettet ole tarkkaillut tätä maailmaa ja ihmisten välistä vuorovaikutusta vielä astrologisella silmällä, toivoisin, että vastaisit tähän vasta sitten, kun olet ensin antanut astrologialle mahdollisuuden ;0) - that' s all I' m asking =0).
Seuraavaksi Ninnille hieman tiikerin piirteitä ja siihen merkkiin liitettäviä ominaisuuksia (in english):
magnetic
lucky
strong
honourable
leaders
liberal-minded
courageous
generous
passionate
vain
rash
disobedient
argumentative
rebellious
Uskon, että osa sanan varsinaisesta merkityksestä katoaa käännettäessä suomeksi, joten sen vuoksi nämä englanniksi. Löydätkö tästä ollenkaan itseäsi =0)? Ja jos olet oikein rohkea - niin anna minulle syntymäaikasi - ja paikkasi (myöskin tarkka synt. kellonaika) niin laitan sinulle länsimaisen astrologian mukaista tulkintaa tähän ylös muutaman rivin - tosin ottaen huomioon koko ajan sen ettei tämä ole mitään eksaktia tiedettä ;0), ja kartan tulkinnoissa on eroavaisuuksia sen mukaan kuka tulkitsija sattuu olemaan - me kaikki kuitenkin tulkitsemme ja kerromme asioita omasta näkövinkkelistämme käsin =0).
Miesystäväni on aurinkomerkiltään Leijona. Ihmettelin asiaa aluksi kovastikin. Hän ei ollut yhtään " tyypillinen Leijona" ; voimakastahtoinen, esiin tuleva, hallitseva jne.
Mutta sitten näin hänen työskentelevän. Ja siellä työmaailmassa tuli se Leijonamaisuus esiin paljon enemmän kuin vapaa-ajalla. Vapaalla ollessaan hän muistuttaa enemmän Vaakaa (syntymäaika on kumminkin Leijona-ajan puolessa välissä).
Niinpä. Kyse on enemmän uskomisesta kuin tietämisestä. Mutta kun en astrologiaan usko enkä koe tarvetta uskoa, mun on vaikea antaa astrologialle mahdollisuus. Olen kiinnostunut tuntemaan itseni ja reagointitapani, samoin olen kiinnostunut ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Keinot vain ovat erilaiset.
Noista tiikerin piirteistä: meni aika tasan, osa sopii, osa ei yhtään. Joku toinen voi olla eri mieltä; riippuu, keneltä kysytään.
Rohkeutta löytyy, mutta myös tervettä järkeä ja kapinallisuutta, joten en laita tähän syntymäaikaani. Näytän kuitenkin taivaan merkit ;) Jos olisin ilkeä, laittaisin jonkun muun kuin omani. Tulkinta on tietysti subjektiivista. Mäkin olen täällä jo paljon kertonut elämästäni ja ajatuksistani. Mutta jos, Uppis, haluat oppia tuntemaan mua paremmin (sun tavallasi), tässä tulee:
Aurinko Skorpioni
Nouseva Jousimies
Kuu Kalat
Merkurius Skorpioni
Venus Vaaka
Mars Vaaka
Jupiter Kalat
Saturnus Rapu
Uranus Vaaka
Neptunus Jousimies
Pluto Vaaka
Deskendentti Kaksoset
uppo-nalle2:
Seuraavaksi Ninnille hieman tiikerin piirteitä ja siihen merkkiin liitettäviä ominaisuuksia (in english):magnetic
lucky
strong
honourable
leaders
liberal-minded
courageous
generous
passionatevain
rash
disobedient
argumentative
rebelliousUskon, että osa sanan varsinaisesta merkityksestä katoaa käännettäessä suomeksi, joten sen vuoksi nämä englanniksi. Löydätkö tästä ollenkaan itseäsi =0)? Ja jos olet oikein rohkea - niin anna minulle syntymäaikasi - ja paikkasi (myöskin tarkka synt. kellonaika) niin laitan sinulle länsimaisen astrologian mukaista tulkintaa tähän ylös muutaman rivin - tosin ottaen huomioon koko ajan sen ettei tämä ole mitään eksaktia tiedettä ;0), ja kartan tulkinnoissa on eroavaisuuksia sen mukaan kuka tulkitsija sattuu olemaan - me kaikki kuitenkin tulkitsemme ja kerromme asioita omasta näkövinkkelistämme käsin =0).
Aurinkotuuli-82:
Olisipa mielenkiintoista jos joku laittaisi pari riviä omasta kartastani..Aurinko Neitsyt
Kuu Neitsyt
Merkurius Vaaka
Venus Neitsyt
Mars Skorpioni
Saturnus Jousimies
Jupiter Skorpioni
Neptunus Jousimies
Pluto Jousimies
Yläsolmu Kaksoset
Scout Vaaka
Nouseva Jousimies:-)
Heipä hei vaan minunkin puolestani,
Olen samaa mieltä Uppiksen kanssa, mutta lisäisin sinne tuon Nousevan Jousimiehen vaikutuksen, joka on aika jännästi ristiriidassa järkevän Neitsyen kanssa. Ehkä annat ulospäin kuvan huolettomasta hulivilistä, mutta kotona asioiden pitää olla aika tarkasti reilassa. Nouseva Jousimies voi silloin tällöin heittää repun selkään ja hypätä junaan, mutta koska sinulla on noin paljon Neitsyttä, olet varmasti varannut istumapaikan jo etukäteen. Eli mukava sekoitus epäsovinnaisuutta ja täsmällisyyttä. Jousimiehet ovat kaikin tavoin hurmaavia, oikeudenmukaisia ja vapautta rakastavia ihmisiä. Erinomaista seuraa.
Miehestä taidat etsiä sitä samaa epäsovinnaisuutta, enkä ihmettele, vaikka olisit ollut ihastunut rokkariin tai moottoripyöräkerholaiseen jossakin vaiheessa. ;)
Merkurius Vaa' assa tarkoittaa, että Aurinkotuulella on sana hallussaan ja kyky sanoa sanottavansa viehättävästi ja sulavasti. Vaakamaisuus tuo Neitsyt luonteeseen rentoutta, sillä Vaaka Merkuriuksessa on kiinnostunut kokonaisuuksista, ei niinkään yksityiskohdista.
Ninni-03:
Niinpä. Kyse on enemmän uskomisesta kuin tietämisestä. Mutta kun en astrologiaan usko enkä koe tarvetta uskoa, mun on vaikea antaa astrologialle mahdollisuus. Olen kiinnostunut tuntemaan itseni ja reagointitapani, samoin olen kiinnostunut ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Keinot vain ovat erilaiset.
Tästä on varmaankin pohjimmiltaan kyse, uteliaisuudesta oman itsen ja muidenkin suhteen. Konsteja on monia, kun kurkistellaan alitajuntaan. Itsetutkiskelun välineenä astrologia on erinomainen, ja väittäisin kyllä, että kriittisesti tarkasteltuna psykologia ei ole tieteenä juurikaan vakuuttavampi ;D. Parhaimmillaan väline (oli se sitten astrologia, tarot tai jokin konventionaalisempi terapiamuoto) toimii peilinä, josta heijastuvan kuvan tarkkuus riippuu tarkastelijan omasta valmiudesta ottaa alitajunnasta nousevaa informaatiota vastaan. Astrologia voi hyvin käytettynä olla hyvinkin tarkka peili.
-Nokkonen-:
Lueskelin jossakin elämän vaiheessa kovastikkin astrologiaa, mutta en
Aurinko leijona, Kuu oinas, Merkurius leijona, Venus neitsyt, Mars neitsyt, Jupiter Rapu, Saturnus leijona, Uranus skorpioni, Neptunus jousimies, Pluto vaaka.
Hyvä nikki sinulla, Nokkonen. Olet nimittäin aikas tulinen tyyppi. Leijona, Oinas ja Jousimies ovat tulen merkkejä, joita maanläheiset Neitsyet painottavat. Ja painottavat nimenomaan rakkauselämääsi.
Täpisen täällä, että miksi ne eivät ole minun tähtösiäni tulkinneet!
Hui, ihan pelottaa laittaa näitä kaikkia tänne, te osaavat luette minua kuin avointa kirjaa :DDD
Minä olen:
Aurinko Vaaka
Nouseva Rapu
Kuu Kalat
Merkurius Vaaka
Venus Vaaka
Mars Vesimies
Jupiter Jousimies
Saturnus Kaksoset
Uranus Vaaka
Neptunus Jousimies
Pluto Neitsyt
Deskendentti Kauris
Odotan kovasti, jos vaikka " kosmomamma" ja Uppis tekisivät pikaisen vilkaisun..?