Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sulla korkea kynnys soittaa hätänumeroon?

Vierailija
09.06.2010 |

Mä olen voimakkaasti sitä mieltä, että toi numero on vain kiireellisiin hätätapauksiin. Sinne pitää kuitenkin soittaa niissä ei-kiireellisissäkin tapauksissa, ja mua hävettää aina tosi paljon vaikka ihan asiasta soitan. Esimerkiksi tänään soitin poliisille toimistoon asiasta, joka ei ole hätätapaus, mut johon poliisin piti puuttua. Ei ne siellä mitään voineet tehdä, vaan mun ois pitänyt soittaa hätänumeroon - ilmeisesti poliisit ei voi soittaa sille poliisipartiolle ja sanoa, että voisittekos käydä tsekkaamassa tilanteen. Turhauttavaa touhua!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin joidenkin mielestä sekin varmaan oli tyhmää(?), kun ei ollut henki kyseessä. Taapero vain satutti itsensä pahasti tikkauskuntoon, taksia en saanut (pikkujoulusesonki, asutaan syrjässä), oma auto olisi ollut pihassa, mutta olin liian järkyttynyt ajamaan itse. Ihan asiallisesti ottivat soiton ja hakivat kyytille,

Mutta olisihan se tosiaan hassua soittaa vaikka irtokoirasta hätänumeroon (jos ei itse pysty toimittamaan koiraa koiratarhalle). Voiko silloinkaan soittaa suoraan poliisille? Itse nimittäin soitin silloin, kun vielä sai (10 vuotta sitten :D), kun sain koiran kiinni. Tuli pakulla noutamaan sitä tarhalle :)

Vierailija
2/14 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..joskus liiankin.

Olen soittanut muutaman kerran ja molemmilla kerroilla ihan aiheesta. Mutta ainakin ensimmäisellä kerralla mietitytti kovin.. Tosin olin siinä jo ollut sairaalaan "omalle hoitavalle osastolle" yhteydessä..

Sillä kerralla lanssi tuli ja tarkisti tilanteen, mutta ei poikaa (4-v) vienyt sairaalaan, mutta piti käyntiä kuitenkin aivan aiheellisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevan ei-ajokuntoinen/taitoinen. Sanon, ettei mitään paniikkia, mutta jos on aikaa viittitekös tarkastaa yhen auton, kiitos moi. Ei paljoa vaadi ja saatetaan saada ratista kiinni juoppo/narkkari ja sekin paska on edes hetken pois tieltä.

Kaupassakin sanon heti myyjille, jos näen kun joku varastaa ja tänään menin huomauttamaan kauppakeskuksessa myyjälle, että tuolla hortoilee sailaalavaatteissa mies, ties mikä hullu sekin olisi voinut olla.

Ja jos parvekkeelta (kun asuin kerrostalossa) näen, että autoja hajoitetaan tai on tappelua tms. niin kyllä silloinkin soitan, jos hyvä säkä käy, ehtivät ajoissa paikalla.

Vierailija
4/14 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla on ollut joku tarve (ensimmäinen sappikoliikki, johon luulin kuolevani), en ole soittanut vaan mennyt seuraavana päivänä terveyskeskukseen, missä suuresti ihmteltiin, etten ollut soittanut ambulanssia vaan sinnitellyt kauhean kivun kanssa. Toinen kerta oli, kun jalkani katkesi. En soittanut ambulanssia vaan änkeydyin retkottavan jalan kanssa auton takapenkille, mutta sitten tuska tuli niin suureksi että annoin kaverin soittaa ambulanssin kuljetusta varten.

Miehelleni olen soittanut ambulanssin sydämen rytmihäiriöihin keskellä yötä. Eikä olisi kai tarvinnut edes soittaa, sillä oli kunnossa.

Vierailija
5/14 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen silti soittanut noin kymmenen kertaa. Aiheita ovat olleet mm. tulipalo (ja palokunta tulikin vauhdilla), sammuneita tien varressa (4 kertaa), kotitappelu, tajuton lapsi...

Asiaakin on siis ollut, mutta silti tuntuu jotenkin hölmöltä.

Vierailija
6/14 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soitan aina kun joku tarvitsee apua ja itse en kykene auttamaan. Asun kaupunginosassa johon kaupunki sijoittaa sosiaalitapauksia yms. vajaakuntoisia ihmisiä. Usein saa soittaa ambulanssia kun diabeetikot ei pidä huolta hoidostaan, epileptikoilta on lääkkeet loppu ja juopot makaa ojassa turpa rullalla. Tähän vielä mummot jotka ei muista mihin on menossa ja missä asuvat sekä maahanmuuttajien pienet lapset jotka ovat monen kadun päässä kotoa eivätkä muista missä koti on ja mikä oma sukunimi on... Huoh, niin turhauttavaa kun ihmiset ei kykene huolehtimaan itsestään ja lähimmäisistään!

Vierailija
7/14 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nyt kevään aikana olenkin joutunu soittamaan nuorimmalle kyytiä jo liian monta kertaa... Joka kerta on kuitenkin kyyti vieny sairaalaan, että ei mitään turhia. Miehelleni olen soittanu kerran, kun sai ekan epilepsia kohtauksen. Oli muuten aika kauhee paikka, en saanu kun vasta kolmannella kerralla naputettua oikeen...

Vierailija
8/14 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehkä muistelen liikaa sitä aikaa, kun oli hätänumero ja poliisin numero erikseen, ja poliisista vastas yleensä joku tuttu tyyppi joka asui samalla paikkakunnalla. Mä olen lisäksi tottunut (olen asunut maalla) että joka risauksesta ei soiteta virkavaltaa, vaan asiat selvitetään ihmisten kesken muuten, kun kaikki kuitenkin tuntee toisensa. Nyt ei sitten uudella paikkakunnalla ole enää sitä vaihtoehtoa. Nyt se puhelu menee jonnekin, josta ei tiedetä alueesta ja paikallisista ihmisistä yhtään mitään, ja koko hommassa on enemmän tai vähemmän sähläämisen makua. Ennen oisin voinut soittaa kyläpoliisille ja sanoa että joku ulkomaalaissälli tuunaa ilmeisen varastettua autoa tossa metsäautotiellä, mut nyt tuntui että ois pitänyt olla jotain todisteitakin siitä että rikos on tapahtunut.

Vierailija
9/14 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman kerran soittanut.

- näin kolarin ja osapuolet loukkaantuivat lievästi.

- mies otti ilkkarin ja lähti pihalle aikomuksenaan ammuskella naapurin autoa.

- tasoristeyksen puomi ei auennut.

- karannut hevonen seikkaili valtatien lähistöllä.

- bussipysäkki oli tulessa.

- pieni pusikkopalo aamuyöllä suuressa pihassa ja missään ei näkynyt ketään.

- auto tuli kolmion takaa ja kiilasi minut penkkaan, pääsin kuitenkin itse perään.

- bussipysäkkikatoksen seinälasi oli kaatunut ja odotti vain päällepolkaisijaa.

Tuossapa nuo mitä tuli äkkiseltään mieleen.

Vierailija
10/14 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuupa tuonne soittamaan joskus parikin kertaa muutaman tunnin sisään. Onneksi ei sentään joka päivä. Yleensähän ne soitot on kyllä kiirellisiä hätätapauksia varten.

Vierailija
11/14 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en epäröinyt yhtään. Molemmissa tapauksissa henkilöt kyllä menehtyivät.

Vierailija
12/14 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ennen pystyi esim. just poliisille soittamaan suoraan poliisilaitoksellekin. Päivystäjätkin istui siellä yötä myöten. Nykyään ne sanoo päivälläkin, että soitapa siitä karanneesta koirasta tuohon hätänumeroon... :O Siis joopa joo. Sehän pitäs olla hätätilanteita varten, mutta jos joku asia pitää saada vaikka sen poliisipartion tietoon, niin eipä muutakaan numeroa ole...

Töissä nyt on tottunut siihenkin numeroon soittamaan ihan "oikeaa asiaa", mutta "turhan päiten" (=ei kiireellistä) aisaa en kyllä mielellään lähde sinne soittelemaan vaikka käskettäisiin... Ensin yritän hoitaa jotain muuta kautta.

Vierailija
13/14 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kerennyt miettimään soittaakko vai ei.

Vierailija
14/14 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin palolaitokselle tavalliseen numeroon, kun autoni päälle oli pudonnut suuri puu ja se olisi ollut nostettava pian pois, kun se uhkasi luhistua liikaa. Käskivät soittaa 112:een, mikä harmitti minua. Tuollaisessa asiassa nyt vaivata.

Sitten soitin, kun löysin naapurustosta vanhuksen lähes alasti lumihangessa makaamassa reagoimattomana.

Soitin, kun ajoin eläimen päälle ja en iljennyt katsoa, miten se voi. (Nolo ja turha soitto, mutta lähettivät poliisin katsomaan)