Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan purkkiruoka on suurikin synti???

Vierailija
08.06.2010 |

En jaksa itse tehdä. Enkä ole kovin varma tekijäkään. Aina kun joku näkee minun syöttävän vauvaani purkkiruoalla, voisin sen jälkeen kirjoittaa vauvanruokakeittokirjan. Siis heti löytyy satatuhatta hyvää neuvoa siitä mitä kannattaa laittaa ja miten.

Koen turvallisemmaksi syöttää tutkittuja ja ammattitaidolla valmistettuja kuin ryhtyä itse säheltämään. En oikeasti osaa tehdä ruokaa juuri ollenkaan.

Kääk!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

soseita joissa olisi vain sitä itseään eli tyyliin perunaa, lihaa ja kasviksia. Kaikissa on tärkkelystä, riisijauhoa jne. Kasviksia jossain kasvissoseessa yleensä vain 20 %. En minä halua lapsilleni syöttää tärkkelystä, joten teen soseet itse. Sen sijaan ulkomailta olen löytänyt soseita joissa ei ole mitään ylimääräistä, jos tällaisia suomesta löytyy niin kertokaa ihmeessä.

Vierailija
2/31 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ovat noi kaikki saaneet vauvoina enemmän ja vähemmän purkkiruokaa ja oikein hyvin kasvoivat:)Toki täydellisyyttä tavoittelevat äidit tuomitsevat toistenkin purkkiruokailut...pitäähän sitä jollain päästä pätemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravitsemustietoon perehtynyt sitä enemmän haluan laittaa mahdollisimman paljon ruokaa itse ja välttää purkkiruokia. Nykyään kasvatan itse perunoita ja juureksia, kerään marjoja ym. kun se on mahdollista.

Yhdelle lapsistani syötin enimmäkseen purkkiruokaa ja liekö sattumaa, mutta juuri tämä lapsi on nirsoin ruuan suhteen ja hänellä on ollut kaikenlaisia iho-oireitakin. Voi tietenkin olla myös sattumaa, että näin on.

Vierailija
4/31 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

soseita joissa olisi vain sitä itseään eli tyyliin perunaa, lihaa ja kasviksia. Kaikissa on tärkkelystä, riisijauhoa jne. Kasviksia jossain kasvissoseessa yleensä vain 20 %. En minä halua lapsilleni syöttää tärkkelystä, joten teen soseet itse. Sen sijaan ulkomailta olen löytänyt soseita joissa ei ole mitään ylimääräistä, jos tällaisia suomesta löytyy niin kertokaa ihmeessä.

ja kyllä, olen löytänyt pilvin pimein purkkerja, joissa on vain pelkkää hedelmää / vihannesta tms. Useat Muksut ja Semperit.

Mutta en pidä sitä 100% sisältöä niin keskeisenä. Teeppä itse perunasose ilman mitään nestettä, ei mahda maistua.

Purkkiruoaissa on paljon tarkemmat torjunta-aine ym jäämärajat. Paremminkin voisi kysyä, että kuka voi olla niin vastuuton, että uskaltaa syöttää lapselleen itse väännettyjä pöperöitä, kun kukaan ei ole tutkinut ko vihannes- ja hedelmä ja marja-annosten raskasmetalli ym jäämiä. Ja ainakaan rajat eivät ole yhtä tiukat. ;)

Sitä paitsi, purkkiruoat maistuvat paremmilta. Lapsi popsii ruokansa iloisena ilman ongelmia, äiti on tyytyväinen ja halvaksi tulee. Minusta purkkiruoat ovat halpoja ja hyviä.

Vierailija
5/31 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja etenkin lapsille suunnattuja tuotteita, joten on ehkä vähän vainoharhaista kuvitella että niihin lasten purkkiruokiin käytetään mätiä perunoita ym.

Vierailija
6/31 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jokainen tavallaan ;)

Sitä paitsi, purkkiruoat maistuvat paremmilta. Lapsi popsii ruokansa iloisena ilman ongelmia, äiti on tyytyväinen ja halvaksi tulee. Minusta purkkiruoat ovat halpoja ja hyviä.

Vierailija
7/31 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille joka kaipasi kunnon soseita, Nutricia Muksu Omenatäyshedelmäsose sisältää; Omenasose 100%, askorbiinihappo.

Vierailija
8/31 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täydelliset äidit saa mielin määrin vääntää soseita pilteilleen. Itse syötän omalleni purkkiruokaa ja nautin helposta elämästä.

Vierailija
9/31 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään niistä. Matkoilla olisivat käteviä mutta kieltäytyy. Onhan niissä kyllä se eineksen outo haju, että en ihmettele. Marjapurkit menevät onneksi.

Vierailija
10/31 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille joka kaipasi kunnon soseita, Nutricia Muksu Omenatäyshedelmäsose sisältää; Omenasose 100%, askorbiinihappo.

,mutta löytyykö vihannes-, liha- jne. soseita vastaavia?

t. se joka kaipasi kunnon soseita

Vierailija
11/31 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimaisteluun bataattisoseen, eipä tuossa nyt niin iso vaiva ollut, mutta luultavasti kuitenkin jatkossa annan purkista. Kukkakaali ja maissi tuossa hyllyllä jo odotteleekin purkeissaan.

Vierailija
12/31 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin tarkka ruoan laadusta ja välttelen sokereita ja tärkkelystä. En osta kaupasta oikeastaan mitään valmista tai edes puolivalmista ruokaa. Teen kaiken itse. No, ok, jogurtin, viilin, rahkan ja piimän valmistuksen jätän meijereille.

Sitten tulee se iso mutta: olen myös bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelmasta valmistunut insinööri. Olen perehtynyt lastenruokien teolliseen valmistukseen ja täydellä luottamuksella olen lapseni purkkiruoilla syöttänyt. Purkkiruokien valmistusketju on tässä maassa niin tarkoin valvottu, että en näe mitään ongelmia asiassa. Valvonta koskee jo viljelijää, jolta raaka-aineet ostetaan. Minkään muun elintarvikkeen kohdalla valvonta ei ole yhtä tiukkaa eikä viljelijällä yhtä kovia vaatimuksia. Tai no on, etanolin valmistukseen käytettävän ohran laatu on erittäin tarkka juttu.

Että anna vain ap lapsellesi sitä ruokaa mitä parhaaksi näet.

Vierailija
13/31 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

,mutta löytyykö vihannes-, liha- jne. soseita vastaavia?

t. se joka kaipasi kunnon soseita

Babynatilta ainakin löytyy. Myydään ainakin Ruohonjuuressa ja Ekolossa, varmaan muuallakin mutta noissa paikoissa olen nähnyt.

Olen pitänyt niitä purkkiruokia aina jonain matkaruokina (ja sellaisinahan ne on tosi hyviä kun ei tarvitse kylmäsäilytystä), tuntuu jotenkin oudolta että joku syöttää niitä joka päivä :D

Meidän lapselle tosin taitaa löytyä ihan pari makuvaihtoehtoa mitkä käy, kun on paljon allergioita. Ja lihaa ei mielellään syötetä.

Vierailija
14/31 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä lapsia noista tuli :)

Vierailija
15/31 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loput kolme söivät purkkiruokaa siihen asti, kun siirtyivät normaaliin ruokaan.

Esikoinen ainoa allergikko lapsista. Eli ei, purkkiruoka on vähintään yhtä hyvä vaihtoehto, kuin itseväännetytkin.

Ja sitäpaitsi, äitikin on iloisempi kun pääsee helpommalla =)

Vierailija
16/31 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä vaan mietitytti että mikä pirun vimma niihin kaikkiin vauvanruokaguruihin aina iskee kun ne näkee Pilttipurkin? Saman tien pitää avata sanainen arkkunsa ja alkaa neuvoa, ihan kuin en tietäisi että sitä voi itsekin tehdä. Argh!

Vierailija
17/31 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle tein itse ruoat. Mutta nyt kuopuksen kanssa en jaksa kun teen samalla gradua, käyn luennoilla ja töissä. Ja ihan sama se musta on vaikka ei olisikaan muuta hommaa. Hyviä ruokia ne on. Itse tehty on halvempaa, ekologisempaa ja tiiviimpää, mutta ei minusta purkkisapuska mikään synti ole. Joillain vaan ei ole muuta tekemistä kuin kyylätä toisten tekemisiä :D

Vierailija
18/31 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta isompana mm. nyt 2-vuotiasta syötän usein arkisin purkilla lounasaikaan. Syynä on helppous. En monen lapsen äitinä viitsi tehdä aina ruokaa. Päivällä syön itse leipää yms. ja lapsi saa myös leipää, tuoretta ja purkkipöperöä ja maitoa. Muu perhe on koulussa ja töissä. Illalla ja aamulla sekä viikonloppuisin saan kokata riittäväasti. Itseasiassa purkit eivät ole edes kallista ruokaa.

Vierailija
19/31 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen turvallisemmaksi syöttää tutkittuja ja ammattitaidolla valmistettuja kuin ryhtyä itse säheltämään.

Purkkiruoista vaikka olisi mitä mieltä niin niistä on jokaisen pakko sanoa että ne ovat vähintäänkin ravintoainesuhteiltaan terveellisiä. Niissä on oikeissa suhteissa hyviä rasvoja (ja huonoja minimit), vihanneksia, lihaa/kalaa/kanaa jne. eli ts. annoskoot ovat hallussa.

Ei purkkiruoka huono vaihtoehto ole joskin helposti kovin yksipuolinen (ajatellen siis makuja).

Vierailija
20/31 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valistaa muita.:) Mun lapsi on aina syönyt kotitekoista ruokaa, koska ei suostunut syömään purkkiruokaa, ikinä. Paastosi mieluummin. Kuinka usein mä toivoinkaan että purkkiruoka ois maistunut! Kaikki matkat ja mökkireissut ois olleet helpompia ja lapselle ois ollut helppo esitellä eri makuja. Mä kyllä koin soseannosten tekemisen vähän työlääksi, varsinkin kun lapsi oli muutenkin niin nirso ettei ikinä tiennyt mikä kelpaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme