ei varaa maksaa kirjaston sakkoja, pystynkö ottamaan uuden kortin lapseni nimellä?
tekisi niin mieli kirjastoon mutta viime kesältä jäi niin paljon maksuja (olin 2kk pois kotoa ja unohdin lähtiessä palauttaa/uusia kirjat, kivat maksut kertyi). Pystyisinköhän avaa lapselleni kortin, hän on kyllä vasta 4v, vai millä hitolla pääsisin lainaa.. en kai millään :(
Tiedättekö pitääkö kaikki maksaa pois ennenkuin pääsee lainaamaan? Helsingissä asutaan..
Kommentit (44)
niin ehkä on paras olla menemättä kirjastoon.
Ja komppaan edellistä että toivottavasti edes porvoossa ei olla niin tyhmiä että lapsen nimiin aletaan velkaa tehtailla!
Myöhästymiskorvaukset
Kirjat, äänitteet:
- huomautusmaksu 1,00 € / huomautus
- sakko (ei peritä lasten aineistosta) 0,50 € / kpl / 7 vrk (enintään 2,00 € / kpl)
Lehdet:
- sakko 0,10 € / kpl / 7 vrk (enintään 2,00 € / kpl)
Videot, DVD:t, romput:
- sakko 2,00 € / kpl / 7 vrk ( enintään 6,00 € / kpl)
Sanoivat, että hommaa oma kortti...
kun oli myöhässä kirjat ja lehdet, uusin ne ja unohdin ne uudestaan, joten alkoi kerryttää uudestaan maksua.
joten ei sitä niin vaan makseta näillä tuloilla.
Tiedän että oma moka, en kuitenkaan töppäilyksi sanoisi niinkuin joku minua arvosteli, vaan kyse oli siitä että lähdin toiselle paikkakunnalle töihin ja UNOHDIN koko kirjapinon olemassaolon. Tietenkään en aiheuttaisi lapselleni velkoja! Ja opin tuosta sen verran että kirjat tulee kyllä vastaisuudessa palautettua ajoissa...
eikä haittaa vaikka sais sillä lapsen kortilla vaan lastenkirjoja, koska niitä just haluaisin nyt lainata muksulle
Sovi heidän kanssaan maksusuunnitelma. Vaikka 10 euroa/kk maksat velkaa pois. Ja huom. lasten aineistostahan ei kerry myöhästymismaksua. Ja kirjat voi palauttaa mihin kirjastoon vain.
Millä te oikein elätte? Pyhällä hengellä?
kai se ois eri juttu jos ois hukannu jonkun kirjan niin perittäis mutta mulla siis vaan myöhästymismaksuja. Eli lainakielto kunnes ne on maksettu, mutta ei niistä mitään laskua tule kotiin.
ap
Saattaahan joskus tulla vaikka sellainen tilanne, että lapsi sairastuu tms. Mistä nää ihmiset silloin repii rahaa vaikka antibioottikuuriin?
Olet tiennyt velastasi vajaan vuoden... Ei käynyt mielessäkään säästää vaikka 5 euroa kuukaudessa, jolloin oisit voinut nyt kesän kynnyksellä maksaa velkasi pois? Jätäpä kuule ostamatta omat herkkusi ja vaatteet ja meikit sun muut löpinät ja maksa velkasi pois. Sillä velkaa nuo myöhästymismaksutkin on.
Olen itsekin köyhä, mutta aina on jotain sukanvarressa!
tosiaanko nyt vasta kuulette että kaikilla ei ole rahaa???????
ei, ei todellakaan ekaa kertaa. Mutta on valitettavaa kuinka usein vaikkapa vanhempien bisset ajaa tällasten tärkeämpien asioiden edelle. Velat ja laskut maksetaan AINA ensin, sitten pistetään suu soukemmalle sen jälkeen.
14
Mun mielestä aina pitää olla rahaa " sukanvarressa" yllättäviä tilanteita varten. Siis vaikka tulot olisivat kuinka pienet.
Tämän käytännön otin jo aikoinaan opiskeluaikanani; mulla on kaksi tiliä, päätili ja sivutili. Päätililtä siirsin aina mahdollisuuksien mukaan sivutilille fyrkkaa, esim. 5-10 euroa/kk. Aluksi mulla ei ollut sivutililleni edes automaattikorttia, joten rahan nostaminen oli vaivan takana (silloin ei ollut vielä nettiyhteyksiä). Rahaa säästyi ihan huomaamatta.
Nykyäänkin vielä siirrän sivutililleni rahaa. Tällä hetkellä siellä on vajaa 3000 euroa, vaikka maksamme asuntolainaakin. Olen kotihoidontuella.
Ja kyllä ekalla luokalla Helsingissä tuli lappu kotiin että kirjastokortti pitää lapselle hankkia jos sitä ei vielä ole. Koulu ei lainaa lapsille vaan jokaisella oma kortti. ÄLÄ lainaa lapsen kortille! Ja tuo rahattomuus asia: Helsingissä tarjotaan (ainakin sos. huollon kautta) taloudenpito kursseja jos on vaikeuksia talousasioissa. Nyt varaamaan kurssia ap! Tuo on ihan totta, mitä jos lapsi vaikka sairastuu (ei ihan tavatonta kuitenkaan) mistä ostat lääkkeet ym. taksit. Vastuulliseen vanhemmuutenn kuuluu osata hoitaa taloutta! T. Martta
Kun rahaa tulee, se painetaan sileäksi ekalla viikolla ja sitten loppukuu syödään kynsiä.
Vähän järkeä rahankäyttöön, niin on paljon helpompaa.
mietin vain pystyisinkö lainaamaan mitenkään lapselle kirjoja niin täällä syytetään/vihjaillaan meikkien ja kaljan ostosta (en osta kumpiakaan), lapsen saattamisesta velkakierteeseen (!!!) ja huonosta taloudenpidosta yms. Lopetan siis keskustelun tähän koska täällä ei ilmeisesti saa liian köyhänä näyttäytyä. Tiedoksenne kuitenkin, että
-rahat ovat meillä tiukalla aina, elämäntilanteesta johtuen
-lasta pitänyt käyttää paljon lääkärissä/tutkimuksissa (siihen revitään rahat aina) viime aikoina, eli rahaa mennyt lääkkeisiin ym
-laskut hoidan niin hyvin kuin pystyn, ja tuo kirjastovelka on jäänyt koska se ei mene perintään joten ei ole kiireellinen, muut laskut siis menneet sen edelle, ja menevät edelleen
-50e on meille tosi suuri raha
-sukanvarteen ei pysty laittamaan sillä kuukausittaiset menot ylittävät tulot vielä ainakin pari kuukautta
onnea teille joilla näin ei ole vaan sukanvarresta löytyy eikä 50e tee tiukkaa. Uskomattoman tylyjä ihmisiä täällä, vaikka ette edes tunne minua ettekä elämäntilannettani. No mutta toivottavasti itsellenne tuli hyvä mieli kun saitte arvostella mua :)
itsellä maksuja 25¿, eikä todellakaan varaa maksaa...... että tiedoksi ihmettelijöille, tiukkaa voi olla vaikka kuinka yrittäisi säästää
Ei vaikka on siitä ollut tietoinen vuoden ajan... 50 euroa jaettuna 12 on 4,16 euroa. Sen verran saa kuukaudessa kokoon keräämällä pulloja.
Täällä saa vastauksia ja ihmettelyjä, joten jos ei niitä kestä niin ei kyllä kannata kysyäkään.
Mutta tuollaisella asenteella saatat aiheuttaa myös lapsellesi ikuisen porttikiellon kirjastoon, lapsi voi joutua lainauskieltoon ja jopa perintään sinun töppäilyjesi takia.
Suosittelen, että maksat maksusi ja lainaat omalla kortillasi. Kerranhan se kirpaisee, mutta kirpaisee ihan omasta syystäsi.