Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaaa VAUVAN ISTUTTAMINEN? Termi on minulle epäselvä.

Vierailija
08.06.2010 |

Itse olen aina ymmärtänyt, että se tarkoittaisi vauvan laittamista jonnekin (syöttötuoli, sohva) istumaan ilman tukea selkä pystyssä/lähes pystyssä.

Nyt olen kauhukseni huomannut, että monien mielestä istuttamista on myös vauvan pitäminen sylissä puoli-istuvassa asennossa pepun alta tukien niin, että vauvan selkä on aikuisen vatsaa vasten. Samoin istuttamista näyttää monien mielestä olevan sitterin selkänojan kohottaminen niin, että vauva on loivassa v-asennossa, peppu alimpana.

Näin meillä on aina pidetty vauvoja, ensimmäisiä 1-2 kk lukuunottamatta. Mutta siitä asti kun vauva on alkanut kannatella päätään ja selvästi viihtynyt hieman pystymmässä paremmin kuin makuulla, häntä ei ole enää makuulle pakotettu.

Olenko nyt aiheuttanut lapsilleni jotain vahinkoa? Onko jollakin aiheesta FAKTAtietoa, ei perimämutua? Ja ennen muuta: mitä tuo istuttaminen oikein tarkoittaa?

Entä mitenhän turvakaukalon kanssa on? Siinäkin vauva "istuu" alusta asti. Jos "istuminen" on haitallista, niin onko turvakaukalo vauvalle tässä mielessä huono paikka olla?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. tän Bumbon käyttö on vauvan istuttamista.

Katsokaapa vaikka:

http://z.about.com/d/pediatrics/1/0/n/N/bumbo.JPG

(Mun mielestä aika järkkyä.)

Vierailija
2/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sylissä saa kyllä istuttaa, mutta istuimissa vasta kun pysyy hyvin itse istumassa. Turvakaukalossakaan ei saisi pitkiä aikoja kait pitää, sama sitterissä. Tosin ainakin meidän sitteri on niin makaava-asentoinen että ei sitä oikein voi istumisena pitää. Enpä silti usko että istuttaminen on ihan niin vahingollista kuin jotkut vouhkaa, tiedän niitäkin jotka rullaa pyyhkeen lapsen ympärille että pysyisi syöttötuolissa varhaisemmin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:226

Tuon kuvan vauvan on vastasyntynyt, eli ainakin tämän materiaalin mukaan jo pieni voi pitää noin.

Vierailija
4/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvii paljon nestettä. Varjellaan kuivalta tuulelta, auringolta ja pakkaselta.

Lannoitus omasta takaa.

Vierailija
5/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi että saa istua jo pienenä sylissä tms kunhan nojaa koko painoaan esim aikuista tai istuinta vasten.

Vierailija
6/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuttaminen on lapsen laittamista ihan istuvaan asentoon esim lattialla. Sitterissa puolimakaavassa asennossa ja turvakaukalossa saa pitää vauvaa, mutta ei mielellään yli 2 tuntia kerrallaan että saa selän välillä oikaistua. Kohtuudella siis molempia.

Meillä neuvolassa sanottiin että 5kk lähtien voi lasta pitää istuallaan sylissä ja syöttötuolissa. Syöttötuolissa ajat ei kuitenkaan ole kovin pitkiä, mekin tuettiin asentoa tyynyllä ruokailujen ajan. 6kk lähtien saa sitten istuttaa lasta lattiallakin, kun selkä sen jo paremmin kestaa.

Toki kaikki ohjeet on sovellettava omaan muksuun. Jos lapsi punkee istumaan aikaisemmin ja on jämäkkä, niin ei siitä vahinkoa tule jos antaa välillä istua.

Vierailija
7/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei vauvan selkää kuormiteta eli ettei vauvan paino kohdistu selkään. Tarkoitan, että selkä on tuettuna esim. vauva puoli-istuvassa asennossa nojaa tukea vasten tai sylissä tuetaan vauvaa niin, ettei paino kohdistu selkään.

Vierailija
8/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla ei ole vielä lihasta pitämään selkää tukevasti. Puoli-istuvassa asennossa paino tulee selkänojaa vasten, eri rangalle, eli se on ok. Pystyasento ei ole hyvä, ennenkuin lihakset jaksavat tukea. Lihasten kehittyminen on yksilöllistä, joillain on jo nelikuisena hyvä "ryhti", toislla menee paljon yli puolen vuoden.

Vierailija
9/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miten kovin pientä vauvaa voisikaan istuttaa pystyasennossa ilman tukea. Vai onko joku kokeillut laittaa esim. 2-kuisen lattialle pönöttämään itsekseen? :o

ap

Vierailija
10/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja päädyin etenemään lapsentahtisesti. Eli kun vauva ei vauva-asennossa makuulla enää sylissä viihtynyt, hän sai nojata selkä minun vatsaani vasten istuallaan. Jotkuthan eivät anna lapsen olla edes babysitterissä, kuin hetken. Meidän sitterin sai lähes vaakatasoon, joten vauva nukkuikin siinä välillä.

Vierailija
11/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miten kovin pientä vauvaa voisikaan istuttaa pystyasennossa ilman tukea. Vai onko joku kokeillut laittaa esim. 2-kuisen lattialle pönöttämään itsekseen? :o ap

Mutta kyllä monikin on tukenut pienen esim. syöttötuoliin tyynyillä ennen kuin selkä on valmis tukemaan istumista. Ei kai se siitä heti rikki mene, mutta ei varmasti ole kovin hyvä pitemmän päälle.

Vierailija
12/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miten kovin pientä vauvaa voisikaan istuttaa pystyasennossa ilman tukea. Vai onko joku kokeillut laittaa esim. 2-kuisen lattialle pönöttämään itsekseen? :o ap

Sen mukaan on toimittu eli ei ole meidän vauvat istuneet edes tuettuina kuin lyhyen aikaa (syöttötuoli, turvakaukalo ja joskus hetken sylissä). Vasta sitten, kun vauva itse nousee istumaan, ovat lihakset tarpeeksi vahvat ja vahinkoa selälle ei tule.

Vierailija
13/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuttaminen tarkoittaa nimen omaan istumista ei muuta, siis sitä että lapsi tuetaan istuvaan asentoon silloin kun ei vielä itse osaa istua. Meillä vajaa 5kk istui jo syöttötuolissa ruokailuan ajan, koska selkä oli siihen valmis.

Liian aikaisella istuttamisella voi olla ikäviä seurauksia, selkäviat ja muuta pienempää vaivaa, lisäksi harvinaisempana sydän voi olla loppuiän liian ahtaassa tilassa ja aiheutaa tietysti paljon haittaa koko eliniän. Joten siitä vain kaikki mammat istuttamaan lapsia heti synnäriltä tullessa, kun siitähän ei lapselle ole mitään haittaa...

Vierailija
14/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi, että rattaiden selkänojaa saa kohottaa täysin makaavasta asennosta YHTÄÄN vasta kun vauva on 7 kk tai osaa nousta itse lattialla istuvaan asentoon. Muuten selkä olisi vaarassa vaurioitua.

Mä kyllä otin varaslähtöä ja laitoin jo 5 kk kohdalla hiukan kohotettuun nojaavaan asentoon rattaissa. Huuto väheni, kun vauva näki ympärilleen. 6 kk iässä nousi itse istumaan, joten sitten ei onneksi tarvinnut enää vahtia asentoa.

Vierailija
15/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saisikaan pitää kuin vain silloin kun on pakko eli autolla ajettaessa. Pitkillä automatkoilla pienen vauvan kanssa pitäisi pitää taukoja, joilla vauva otetaan pois kaukalosta.

Entä mitenhän turvakaukalon kanssa on? Siinäkin vauva "istuu" alusta asti. Jos "istuminen" on haitallista, niin onko turvakaukalo vauvalle tässä mielessä huono paikka olla?

Vierailija
16/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

n, 5,5kk:n iässä. Lapsi istui sylissäni niin tukevasti selkä suorana neuvolassa että th sanoi, et voi pitää syöttötuolissa. Meillä oli siinä tukea mukana ja lapsi oli tuolissa HYVIN LYHYITÄ aikoja.

Puolen vuoden jälkeen lasta alettiin pitää istumassa myös lattialla, koska siinä pysyi ja viihtyi. Aluksi laitettiin tosin yleensä yhä makuulle mutta vähitellen kuitenkin myös istumaan.

Meillä lapsi meni itse istumaan vasta lähempänä 9kk:n ikää. En siis tiedä onko tämä toimintamme nyt ollut jotenkin hänen selälleen haitallista, mutta hän istui neuvolalääkärinkin mukaan hyvin ja otti tukea käsillä, vaikka ei itse mennyt vielä istumaan.

Meillä sitteriä ei ole ollut ja autonistuimessa on ollut yleensä alle 1h viikossa. Mun mielestä perheissä voi joskus ajatella oman lapsen istumistilanteen kokonaisuuttakin ja jos lapsi viihtyy loistavasti istuallaan, voi joskus olla pienempi paha antaa hänen sitten 6-8 kk:n iässä jo välillä ollakin niin.

Mutta tämä oli sitä mutu-tietoa :)

Vierailija
17/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi, että rattaiden selkänojaa saa kohottaa täysin makaavasta asennosta YHTÄÄN vasta kun vauva on 7 kk tai osaa nousta itse lattialla istuvaan asentoon.

Mitä merkitystä sillä on, onko vauva puoli-istuvassa asennossa sylissä, sitterissä tai rattaissa - kunhan hänet on hyvin tuettu ja paino kohdistuu tasaisesti?

Vierailija
18/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvii paljon nestettä. Varjellaan kuivalta tuulelta, auringolta ja pakkaselta.

Lannoitus omasta takaa.

Substaralia ei siis tarvita, rakkautta kylläkin. Ja näillekin taimille pitää puhua paljon!

Vierailija
19/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta ajattelin, että kai ammattilainen tietää paremmin, enkä tietenkään halua vaurioittaa lasta.

Sitteriä meillä ei ollut, joten siitä en kysynyt, ja sylissä pitämisestä tämä th ei ollut huolissaan, koska "siinä pidetään niin lyhyitä aikoja" (tästä mä olen eri mieltä) ja "asentoa vaihdellaan" (tämä tuntuu järkevältä mustakin).

sanoi, että rattaiden selkänojaa saa kohottaa täysin makaavasta asennosta YHTÄÄN vasta kun vauva on 7 kk tai osaa nousta itse lattialla istuvaan asentoon.

Mitä merkitystä sillä on, onko vauva puoli-istuvassa asennossa sylissä, sitterissä tai rattaissa - kunhan hänet on hyvin tuettu ja paino kohdistuu tasaisesti?

Vierailija
20/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylissä voi istuttaa 3 kk alkaen, kunhan tuetaan siten että ei ole omalla painollaan selkärankansa päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä