Kirjoitin gradun seitsemässä päivässä. Sain siitä
Kommentit (29)
Totta kai oli aineisto ja lähteet. Eihän se ilman niitä olisi mikään gradu ollut!
tiedän myös fysiikan tohtorin joka kirjoitti väitöskirjansa kolmessa viikossa, mutta tuskinpa tuohon sisältyi tutkimustyö ja tulosten analysointi sun muu..gradun tekeminen ei ole vain puhtaaksi kirjoittamista. Paitsi tietysti jos sen keksii päästään.
Kai se aineisto yleensä kerätään ja analysoidaan ennen sitä...
tai lähteitä??
siis oikeesti ? vai onks tää joku läppä? kauanko sulla kesti aiheen jäsentelyssä ja tutkimuskysymysten muotoilussa ehkä 5 min? no jos on totta niin onnee vaan, hieno suoritus itellä meni pelkässä opinnäytteessä (AMK) n. 1vee ja gradu on vielä eessä päin. Ehtikö muuten joku opettaja lukee sen tossa viikon sisällä jne ja olitko mukana kaikissa seminaareissa yms...? en meinaa uskoo, et viikossa oikeesti...Miten hankit analysoitavaa aineistoa?
jotka ap:ta epäilette esimerkkejä aloista, joissa lopputyön voi joskus kirjoittaa hyvinkin nopeasti:
teknilliset korkeakoulut (vai onko ne yliopistoja kaikki jo nykyään), yliopistossa oikis (itse olen valmistunut oikiksesta aikas nopeasti) ja kauppakorkea.
nykykokemuksella saisin myös diplomityön aikaan n. kahdessa viikossa. Enempää siihen ei oikein kannattaisi käyttääkään.
Hyvä olemassaoleva sapluuna malliksi ja hyvä lähdemateriaali jostain firmasta, niin avot.
Tero
vaan ihan vaan muuten tätä ketjua katsellut.
Sitten vain sopiva teoria, aineisto huolellisesti läpi, analysointi ja tuolokset ja pohdintaa.
HArmittaa tietysti, että jos olisin muutaman päivän enemmän uhrannut, olisi voinut tulla ihan hyväkin arvosana. Pääasia, että valmistuin, ja magnalla voi anoa myös jatko-opintoihin.
jotka ap:ta epäilette esimerkkejä aloista, joissa lopputyön voi joskus kirjoittaa hyvinkin nopeasti:
teknilliset korkeakoulut (vai onko ne yliopistoja kaikki jo nykyään), yliopistossa oikis (itse olen valmistunut oikiksesta aikas nopeasti) ja kauppakorkea.
millä vuosikymmenellä olet itse valmistunut? Nythän mennään jo pitkälti 2000-lukua, jolloin yleensä gradut kirjoitetaan tietokoneella. Ei mitään "puhtaaksikirjoitusvaihetta" edes tarvita niin kuin silloin, kun gradut suunniteltiin ensin konseptipapereille ja sitten kirjoitettiin kirjoituskoneella (kalkkeeripaperit tietysti siellä mukana, että saatiin ainakin 3 kappaletta samalla kertaa).
tuttu kirjoitti 2 viikossa. Tässä esimerkki
- filologian opiskelija
- analysoi kaunokirjallisen klassikkoteoksen: oma lempiteos, jonka lukenut luult kymmeniä kertoja
- aineisto on siis valmiina ja analysointi nopeaa, koska aineisto on myös valmiiksi jo takaraivossa.
tuttu kirjoitti 2 viikossa. Tässä esimerkki
- filologian opiskelija
- analysoi kaunokirjallisen klassikkoteoksen: oma lempiteos, jonka lukenut luult kymmeniä kertoja
- aineisto on siis valmiina ja analysointi nopeaa, koska aineisto on myös valmiiksi jo takaraivossa.
Keksinkin gradun aiheen...
alalta ja mistä aiheesta ap gradunsa teki? Oliko sekin jostain romaanista?
Meinaatko, että parissa viikossa teit gradusi
En siis todellakaan meinaa.
Itselläni meni gradun kirjoittamiseen työn ohessa 3,5 viikkoa eli melkein tuplat ap:een nähden. Pariin viikkoon en olisi millään pystynyt työtäni puristamaan kasaan. Mutta huh sentään, kun oli intensiivistä kirjoittamista. Materiaalin olin kerännyt etukäteen, mutta tuo 3,5 viikkoa oli siis kirjoittamisvaihe.
Mutta oikiksen annoin aloista esimerkiksi sitä varten, että itse ainakin tunnen pari tyyppiä, jotka ovat kirjoittaneet gradunsa ihan alusta alkaen (materiaalin keräys jne.) kahdessa viikossa. Ei se ole mitenkään ihmeellistä. Graduhan on proffienkin mielestä "pakollinen paha opiskelun ja työelämän välissä". Joissakin muissa tiedekunnissa se taas taitaa olla enemmän "tulppa opiskelun ja työelämän välissä".
Sitten vain sopiva teoria, aineisto huolellisesti läpi, analysointi ja tuolokset ja pohdintaa. HArmittaa tietysti, että jos olisin muutaman päivän enemmän uhrannut, olisi voinut tulla ihan hyväkin arvosana. Pääasia, että valmistuin, ja magnalla voi anoa myös jatko-opintoihin.
Siis sinulla oli sopiva teoria ja kävit siitä aineiston läpi? Mutta mistä sitten sait oman tutkimuksesi aineiston josta sitten vedit tulokset?
En tiedä miltä alalta olet valmistunut mutta ne alat jotka tiedän vaativat sen verran laajoja kenttätutkimuksia (joko kvalitatiivisiä tai kvantitatiivisia massatutkimuksia tai vaihtoehtoisesti todella monia asiantuntijoiden syvähaastatteluita) että jo niiden järjestäminen, vetäminen ja purku vie aikaa enemmän kuin viikon.
magnan. Kyllä siinä meni lähes yötkin.
Mulle on yöt parasta opiskeluaikaa. Silloin pystyy parhaiten keskitytmään.
tuttu kirjoitti 2 viikossa. Tässä esimerkki - filologian opiskelija - analysoi kaunokirjallisen klassikkoteoksen: oma lempiteos, jonka lukenut luult kymmeniä kertoja - aineisto on siis valmiina ja analysointi nopeaa, koska aineisto on myös valmiiksi jo takaraivossa.
Käsittämätöntä kun monet muut alat vaativat oikeasti omaa panosta ja tutkimusta. Muutakin kuin diipadaapa pohdintaa.
Oikea asenne, ei opinnäytetyön tarkoitus ole kestää puolen elämää ja olla joku väitöskirja