Miksi juuri sinä olisit sopiva tähän työtehtävään?
Pitäisi laittaa yksi työpaikkahakemus ja mietin mikä olisi hyvä vastaus tähän. Jotain mikä jäisi mieleen.
Onko vinkkejä?
Kommentit (35)
onko turha hakea työtä yksityisistä firmoista? ihan out, vaikka työtehtävät olisivatkin olleet ihan vastaavia (vaikkapa kouluttajana?) Ovatko asenteet firmoissa edelleen sellaiset, että julkisella sektorilla vaan nojaillaan lapioon...?
aukaisee viestin, jos siinä on muutakin kuin tavallista tekstiä.
jonka sitten vääntää joka hakemukseen. Vastaus riippuu täysin siitä, mitä työtä haet.
ja kerro miten ne ominaisuudet sinussa ilmenevät.
Siinä se.
Onko sulla joku harrastus tai erikoisosaaminen, joka vahvistaisi osaamistasi tällä alalla? Ja voithan koittaa keksiä korvaavia adjektiiveja noille aina käytetyille fraaseille...itse olen joskus tehnyt hakemuksen värikkäälle paperille, ansioluettelon sitten virallisesti valkoiselle.
ym. raakataan pois hakemusten joukosta (mitä joku ihmetteli).
Olen saanut jokaisen hakemani paikan yhtä kesätyötä lukuun ottamatta ja ollut myöhemmin useammassa valinnassa mukana, joten uskaltaudun sanomaan muutaman sanan.
Hakemuksesta tulee ilmetä, miksi juuri tämä hakija sopisi työhön. Nopeasti oppivat ja kiinnostuneet ovat ihan jees, mutta heistä ei selviä, mitä hyviä ominaisuuksia heillä olisi juuri _haettavan työn_ kannalta. Tosiin sanoen hakemus voisi olla suunnattu mihin tahansa työpaikkaan, mikä ei herätä erityistä mielenkiintoa työnantajan näkökulmasta. Mitä työ vaatii, minkälaisista asioista ja ominaisuuksista työssä olisi etua?
Lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää hakemuksen persoonallisuuteen. Kehottaisin unohtamaan värilliset paperit ja keskittymään sisältöön. Kun on lukenut 20 tarinaa aktiivisista ja ulkospäinsuuntauneista ihmisistä, joilla on se ja se koulutus ja työkokemus, niin kiinnostus herää heti erilaisen hakemuksen kohdalla. Kannattaa ottaa huomioon, että samanlaisella tai -tasoisella koulutuksella ja kokemuksella varustettuja ihmisiä voi olla useita. Millä erotut heistä?
Mä teen myöskin jonkin verran rekrytointia. Hakemuksessa pitäisi olla jotain todistetta sille, että miksi hakija olisi hyvä siinä duunissa jota hakee ja miten hänen kokemuksensa/osaamisensa/luonteensa edesauttaa työntekemistä. Ilman tätä kytköstä noista luonnekuvauksista ei ole mitään iloa, eihän kukaan kirjoita olevansa äkkiväärä tiukkapipo. Kaikki ovat sosiaalisia tiimipelaajia. Pitää siis kirjoittaa jotain tähän suuntaan, että koska olen työskennellyt projeektissa, jossa on erilaisia ihmisiä, osaan johtaa projektia niin, että saan kaikista heidän parhaimmat puolet esiin. No, toi oli klishee, mutta ajatuksesta saa varmaan kiinni.
Suurin osa hakemusten tekstistä on ihan täysin merkityksetöntä sanahelinää.
että huonoissa puolissa rehellisyys on plussaa. Siihen ei tietysti kannata laittaa, että myöhästelee tai tykkää kaivaa nenää puhelimessa. Mutta huonoiksi ominaisuuksiksi naamioidut hyvät ominaisuudet antavat muovisen ja tylsän kuvan hakijasta. Tavallisin niistä on varmasti ' liiankin tunnollinen' tai vastaavat.
Tulee vähän mielistelyn fiilis, eikö hakija tunne itseään tai näe itsessään mitään kehitettävää? Eikö hän luota mahdollisuuksiinsa omana itsenään? Täytyy muistaa, että lukijakin on ihminen heikkouksineen. Yhden paikan saamisessa minua auttoi paljon se, että haastattelijalla oli täsmälleen sama heikkous kuin itselläni.
Usein työyhteisöön hateaan myös hyvää tyyppiä, ei pelkästään osaajaa. Monilla aloilla ei haeta valmista pakkausta vaan ihmistä, joka voi ja haluaa kehittyä työn mukana. Jos et vaikka osaa puhua sujuvasti saksaa, olet vuorovaikutuksessa harkitseva tarkkailija, pidät tiimissä työskentelystä enemmän kuin itsenäisestä työstä ja niin edelleen, mainitse se (tietysti harkintaa käyttäen...koko ajan tulee pitää mielessä, mitä työpaikkaa haetaan).
Heti karsittuja hakemuksi tulee mieleen ainakin ne, jotka ovat olleet ulkoasultaan epäsiistejä ja täynnä kirjoitusvirheitä. Ne ovat kuitenkin vähemmistöä. Paljon on hakemuksia, jotka ovat ok, mutta ei ole ehditty haastattelemaan kaikkia ok-ihmisiä vaan on valittu hyvien ja erottuvien hakemusten pohjalta haastateltavat.
Se kun ei välttämättä ole mikään vahvuus töitä haettaessa. Olisi kiinnostavaa tietää miten sen voi selittää parhain päin.
auki, miksi on ollut pidempi tauko työelämässä. Usein mielletään, että se on heikkous työtä haettaessa. Mutta kaikki on paikasta ja valitsijoista kiinni, joten siitä ei kannata lannistua. Ja hyvä puoli on se, että lapset ovat töihin palatessa jo vähän isompia, ehkä lapsilukukin täynnä.
Yhdessä työssä minulle selvisi jälkikäteen, että pomoni oli vankka pikkulasten kotihoidon kannattaja ja hän kysyi sen vuoksi haastattelussa, että milloin tarkalleen ottaen palasin työelämään...minä kun luulin hänen katsovan kieroon kotona oloani.
T. 40 (ei tosiaan rekrytoinnin ammattilainen, mutta olen tehnyt valintoja tai ollut niissä osallisena)
Toivoa siis on, vaikka onkin pitkään kotona. Olen itse ajatellut, että kertoohan se minusta ihmisenä ja arvoistani jotain. Ja ainakin minut älytään karsia heti kaikista paikoista, joissa vaaditaan täydellistä työlle omistautumista.
44 vai mikä se oli..
Hakemus oli ihan kuivan asiallinen kuten meidän hallinnonalalla yleensäkin. Haastattelu oli pitkä ja perusteellinen. Lopussa haastattelija kysyi juuri tuon: " Miksi sinä olisit sopiva..." . Minä jo aika kyllästyneenä vastasin, etten ole ollenkaan varma olenko sopivin mahdollinen tehtävään, mutta sen tiedän että teille tämä on ainoa mahdollinen tilaisuus saada minut tänne ja selvittää sopivuuteni." Tällä lauseella kuulema valitsivat =). Ja viihtynyt olen jo kuusi vuotta.
Täällä puurretaan sanamuotojen kanssa ja pähkäillään pää puhki, mitä kirjoittaisi. Sitten vastaanottava ihminen rankkaa hakemukseni ulos jonkun häntä suuresti ärsyttävän asian takia esim. sama lause toistuu useassa hakemuksessa.
Huh, huh.
Haastattelija nauroi ja sanoi, että on aikaisemminkin palkannut yhden joka sanoi samalla lailla, eikä joutunut katumaan.
Eikä joutunut tälläkään kertaa ;)
Jos on 26 v ja työkokemukset harjoitteluja ja kesätöitä, ei kannata mainostaa itseään rautaisena ammattilaisena, vaan kehityskelpoisena ja alasta innostuneena. Jos on konkreettisesti jo tehnyt jotain, kannattaa argumentoida sitä kautta.
Minä kiinnostun sopivan mittaisesta (liuska tai korkeintaan vähän yli), siistin näköisestä ja luettavasta hakemuksesta, jossa on jotain persoonallista mutta ei liikaa. Hakemuksen pitää olla kustomoitu nimenomaan haettuun tehtävään ja ko. työnantajalle. Jos haetaan ihmistä, joka jotenkin näkyvästi edustaa tai markkinoi työnantajaansa, haluaisin lukea, miksi hakija on kiinnostunut hakeutumaan juuri tähän firmaan.