Jään työttömäksi kesällä
Ensin kun tämä uutinen tuli, oli päällimmäisenä helpotus; en ole missään vaiheessa nauttinut nykyisestä työstäni vaan se on ollut karseata pakkopullaa koko ajan.
Nyt kun sitten ensi viikolla oikeasti jään kotiin lasten kanssa (lomalla tosin vielä, työsuhde päättyy vasta heinäkuussa) niin alkoikin masentaa. Olen kohta työtön luuseri, joka elää yhteiskunnan varoilla! Työuraa on kohta 15 vuotta takana ja ensimmäistä kertaa elämässäni olen vailla töitä.
Tällaiset ahdistuneet ajatukset ja eräänlainen nolous kalvaa mieltä, vaikka on kesä ja ihanaa olla lasten kanssa kotona.
Taloudellisesti kaikki on ok ja kuten sanoin, työssäni en viihtynyt ollenkaan. Mutta miten saan itseni nyt nauttimaan kesästä täysin siemauksin?
Olin jo päättänyt, että uutta työtä haen vasta syksyllä, mutta nyt kuitenkin notkun avoimia työpaikkoja katsomassa ja muutamia hakemuksiakin olen lähetellyt. Pitäisi vain saada nyt itseni nauttimaan tästä poikkeuksellisesta mahdollisuudesta.
Eli älä koe huonoa omaatuntoa siitä, että katselet työpaikkoja ja teet hakemuksia. Nautit kaikesta siitä ajasta, mikä tuolta puuhalta jää yli. Minä olin pari kesää sitten niin poikki ja hajalla, että kun määräaikainen työsuhde loppui toukokuussa, pakenin kotiin ja ulkomaille ja elin säästöillä kesän yli. Vasta syksyksi hain töitä ja sainkin. Osasin nauttia lomasta, rentouduin ja vasta loppupuolella alkoi vituttaa, kun ei ollut vielä työpaikkaa alla.
Paras keino saada pää irti työelämästä on vaihtaa maisemaa ihan tyystin. Viikoksi, pariksi mökille tai muualle kotimaan reissuun, laivalla Viroon ja kylpylähotelliin, ihan mitä tahansa ympäristönvaihdosta ja tietsikka narikkaan!