Kumpi oikeampi taivutus nimestä: Satun vai Sadun ?
Molempia kuulee, ja sitten toisalta esim. Tatu taipuu itsestään selvästi Tatun. Eli mitenkäs tuo Satu?
Kommentit (30)
Kummityttöni Satu sanoi että kun hänestä puhutaan henkilöstä niin puhutaan Satusta. Sadusta kerrotan kirjasta.
Kummityttöni Satu sanoi että kun hänestä puhutaan henkilönä niin puhutaan Satusta. Sadun kertoja kertoo satuja, ei Satuja.
Pikkuinen dilemma, kun minusta taipuu Aarteen, mutta ohjeeksi annettiin sanoa Aarreen. Jotenkin ei vaan sovi mun suuhun tuo, mut voihan sitä opetella jos se on oikea muoto. :)
ei ole kukaan Satu vielä sanonut että sanon väärin. Tietty muuttaisin jos joku huomauttaisi.
Mites Tuomas: Tuomaksen vai Tuomaan?
oon varmaan totaalisen väärässä :D
Pikkuinen dilemma, kun minusta taipuu Aarteen, mutta ohjeeksi annettiin sanoa Aarreen. Jotenkin ei vaan sovi mun suuhun tuo, mut voihan sitä opetella jos se on oikea muoto. :)
Me kävimme n. 10v sitten LUOKKARETKELLÄ Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa ja siellä sanottiin että taivutusmuoto "Sadun" on oikein. PISTE.
Poikkeuksen tähän muodostavat i-loppuiset nimet, vrt. Helmi - Helmin.
Taivutetaan siis Satu - Sadun.
Esim nimi Sampo taivutetaan kyllä Sampon. Kalevalan kone kun ryöstettiin se oli sammon ryöstö.
Kummityttöni Satu sanoi että kun hänestä puhutaan henkilönä niin puhutaan Satusta. Sadun kertoja kertoo satuja, ei Satuja.
minäkin sen näen ja toimin. Säde-nimen taivutan myös Säden, Sädellä, en Säteen, Säteellä.
Mielestäni taivutuksella erotetaan onko kyseessä erisnimi vai yleisnimi, ja muistelisin ala-asteella opettajan tämän meille selittäneen.
Että molemmat ovat periaatteessa oikein, mutta kuitenkin sadun kohdalla on haluttu jotenkin vaalia tätä yhteyttä yleiskielen sanan kauniiseen merkitykseen, joten taivutetaan samoin.