Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi oikeampi taivutus nimestä: Satun vai Sadun ?

Vierailija
06.06.2010 |

Molempia kuulee, ja sitten toisalta esim. Tatu taipuu itsestään selvästi Tatun. Eli mitenkäs tuo Satu?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että molemmat ovat periaatteessa oikein, mutta kuitenkin sadun kohdalla on haluttu jotenkin vaalia tätä yhteyttä yleiskielen sanan kauniiseen merkitykseen, joten taivutetaan samoin.

Vierailija
22/30 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummityttöni Satu sanoi että kun hänestä puhutaan henkilöstä niin puhutaan Satusta. Sadusta kerrotan kirjasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummityttöni Satu sanoi että kun hänestä puhutaan henkilönä niin puhutaan Satusta. Sadun kertoja kertoo satuja, ei Satuja.

Vierailija
24/30 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuinen dilemma, kun minusta taipuu Aarteen, mutta ohjeeksi annettiin sanoa Aarreen. Jotenkin ei vaan sovi mun suuhun tuo, mut voihan sitä opetella jos se on oikea muoto. :)

Vierailija
25/30 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kukaan Satu vielä sanonut että sanon väärin. Tietty muuttaisin jos joku huomauttaisi.

Mites Tuomas: Tuomaksen vai Tuomaan?

Vierailija
26/30 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon varmaan totaalisen väärässä :D

Pikkuinen dilemma, kun minusta taipuu Aarteen, mutta ohjeeksi annettiin sanoa Aarreen. Jotenkin ei vaan sovi mun suuhun tuo, mut voihan sitä opetella jos se on oikea muoto. :)

Vierailija
27/30 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kävimme n. 10v sitten LUOKKARETKELLÄ Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa ja siellä sanottiin että taivutusmuoto "Sadun" on oikein. PISTE.

Vierailija
28/30 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksen tähän muodostavat i-loppuiset nimet, vrt. Helmi - Helmin.

Taivutetaan siis Satu - Sadun.

Esim nimi Sampo taivutetaan kyllä Sampon. Kalevalan kone kun ryöstettiin se oli sammon ryöstö.

Vierailija
29/30 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen tottunut taivuttamaan Satu - Satun.

Vierailija
30/30 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummityttöni Satu sanoi että kun hänestä puhutaan henkilönä niin puhutaan Satusta. Sadun kertoja kertoo satuja, ei Satuja.

minäkin sen näen ja toimin. Säde-nimen taivutan myös Säden, Sädellä, en Säteen, Säteellä.

Mielestäni taivutuksella erotetaan onko kyseessä erisnimi vai yleisnimi, ja muistelisin ala-asteella opettajan tämän meille selittäneen.