Puolisoiden menot, sukupuolten erot...
Tiedä mikä sitten olisi sopiva otsikko. Meidän parisuhde on ollut aina sellainen perinteinen ja vanha. Mies teki mitä huvitti suurin piirtein, nainen hoiteli kodin. Kun lapsia syntyi, alkoi roolijaon muutos. Tietysti minun suunnastani, kun ei minulle ei enää sopinut entiset systeemit. Pohdin vaan, kuin pitkälle tuota muutosta pitäisi tai kannattaa viedä.
Nykyään mies hoitaa lapsia, jotta voin tehdä "omia juttuja", ikkunanpesua yms. Näistä sovitaan etukäteen. Tekee kotitöitäkin vähän, kun minäkin käyt työssä. Mutta ei esmes osaa kaupasta ostaa mitään, jos minä en etukäteen listaa laittele. Minun juttuni kuitenkin liittyvät yleensä kotiin. Jos yritän kodin ulkopuolisia asioita, esmes lähteä yksin ystäviä tapaamaan yms. Se aiheuttaa tosi paljon riitaa ja minun pitää monta viikkoa etukäteen asiat sopia ja silti riitaisassa ilmapiirissä pitää lähteä. Toisin taas on miehen kohdalla. Vaikka minulle olisi nyt sovittu se "typerä" ikkunanpesupäivä, mies voikin ilmoittaa, että nyt lähtee sinne tai tänne. Minun täytyisi vain sopuisasti siirtää suunnittelemani asia. Suutun tästä älyttömästi, koska minun suhteen ei jousteta ikinä noin vaan. Mies taas ei suostunut kuuntelemaan, kun koetin asiallisesti kertoa tuosta erosta ja miksi suutun aina, kun se vaan ilmoitusluontoisesti häipyy. Sanoo vaan, että tyhjää nalkutan ja aina sama virsi. Mutta tänään sanoin, että virsi loppuu heti, kun minä saan samat oikeudet.
Pitäisikö vain tyytyä siihen, että mies voi tehdä kuin vaan vai onko kokemusta, osaako miehet muuttua niin paljon, että ottaisi toisenkin huomioon tasavertoisesti? Onko tällainen vain miehen ja naisen ero ja se on hyväksyttävä? Kun sanotaan että miehet on marsista ja naiset venuksesta...
Kommentit (3)
Minun ongelmani on vain se, että kun olen jo työn vuoksi paljon erossa lapsista ja kodista, en vapaalla kauheasti haluakaan mennä. Mies tuon tietää ja osaa kyllä ottaa esillekin aiheen "työsi ja lapset kärsii"...
Sinä teet valinnan lähdetkö mukaan siihen vai rupeatko taistelemaan molemmille yhtäläisiä oikeuksia.
Jo asenteesi kertoo, että jos tuon hyväksyt, menetät osan itsestäsi.
...ja ihan jo sen takia että se antaa lapsillenne väärän kuvan vanhempien roolijaosta ja siitä että mies saa tehdä asioita vapaammin kuin nainen.
Ei ole olemassa mitään universaalia sääntöä siitä että miehien pitää saada tehdä omat juttunsa tuosta vaan vaikka se vaikuttaisi miten perheeseen ja perheen toiseen vanhempaan mutta naisen pitää aina joustaa omissa asioissaan. Minä olisin täysin pöyristynyt jos meillä olisi tuollaista kotona.
Mies ei tietenkään halua kuunnella sinua ja tehdä muutoksia toimintamalliinne kun tämä tyyli hänelle sopii enemmän kuin mainiosti. Saavutettu etu. Kuka siitä haluaisi luopua?
Sinuna lähtisin suunnittelemaan urakalla sellaisia omia asioita ja tapahtumia jotka eivät tapahdu kotona. On nimittäin miehellesi nyt kovin helppoa käväistä kotona, sanoa että suunnitelmat muuttuivat ja kadota taas ovesta ja sinä jäät kotiin. Sen sijaan jos sinun oma ohjelmasi on sellainen että kun mies tulee kotiin lähdet melkein samalla oven avauksella ulos ja huikkaat heiheit niin tuskin mies lapsia heitteille jättää kotiin. Älä mahdollista miehellesi tuollaista käytöstä.