Tytölle kutsumanimeksi Menni-Maria, mielipiteitä?
Meillä on reilun parin viikon ikäinen tyttövauva ja hänelle ollaan nimeä tässä pohdiskeltu, lähinnä kutsumanimeä, toista/toisia nimiä mietitään sitten.
Kaipaisin mielipiteitä Menni-Maria nimestä. Te joilla on väliviivallinen nimi, oletteko kokeneet sen hankalana? Tarkoitus on tyttöä kutsua koko nimellä. Tuo olisi meille molemmille mieleinen, mutta liekö käytössä vaikea, siis joutuuko aina sanomaan, että väliviivalla tmv.
Parilla ystävälläni on väliviivallinen etunimi ja ne ovat säilyneet käytössä kokonaisina ei ole siis tullut mitään lempinimiä eivätkä nämä ystäväni ole kokeneet rasittavana, vaikka ovat välillä joutuneet selittämään, että nimi on väliviivalla.
Kommentit (22)
mutta omasta kokemuksestani voin sanoa, etten koskaan laittaisi lapselle 2-osaista nimeä.
Mun nimi kirjoitetaan erikseen, mutta käytettiin silti lukioon asti yhdysnimenä. Ja edelleen joudun virallisissa aloissa "kärsimään", kun kutsumanimeni on se toinen nimi. En tykännyt yhtään koskaan siitä kaksiosaisesta nimestä. Jo nuorena päätin, ettei mun lapsille koskaan kaksiosaisia nimiä.
sekä nimenä että henkilönä. Harvoin tulee toista täysin saman nimistä vastaan.
Itse laitoin tytölle juuri kaksiosaisen nimen ja aluksi itteäki pelotti että tuleeko sitä kutsuttua sitten vain sillä ekalla nimellä mut en ole vielä kertaakaan lyhentäny nimeä :)
Lempinimi tulee ihan varmasi viimeistään sitte tytön kavereilta.
joista jälkimmäinen on Maria. Ei ole ollut varsinaisia ongelmi; puhelimitse joudun toisinaan mainitsemaan että nimeni kirjoitetaan väliviivalla ja joskus, aniharvoin, saatan saada "väliviivatonta" postia tyyliin "Mennimaria". :)
Menni-Maria on kyllä aika ihana nimi. Menny tarkoittaa unkariksi taivasta; onko tiedossasi, olisiko Menni- nimen alkuperä sielläpäin (Unkarissa)?
itseki pyörittelin Menni nimeä,kun neljättä odotin ja toisia nimiä mitä itse mietin oli Martta ja Marie Mennin perään
itselleni olisi mieleen ehkä vielä enemmän Minna-Maria.
näitä nimiä mitä täällä mietitään.
Pidän yhdysnimiä hankalina, mutta jos todella kovasti haluatte molemmat kutsumanimiksi, niin ei kai siinä sitten mitään. Kivoja nimiä.
Voi luoja näitä nimiä mitä täällä mietitään.
Voidaan me miettiä jotain muutakin nimeä täällä. Ehdota jotain!
hellittelynimi on "MenniMunni" :) mutta eipä tulisi pieneen mieleen antaa sitä oikeaksi nimeksi!
Onko Menni nimi?
Ota selvää vaikkapa täältä:
Huomenna pääsee yksi ylioppilaaksi. :)
Ihanat nimet olet valinnut mutta pakko kommentoida. Serkkkuni nimi on samankaltainen myös M:llä alkava yhdysnimi, ja ensimmäinen nimi on hyvin harvinainen (koko Suomessa alle 50) ja yhdysnimenä ainoa laatuaan. Serkkuni ei ole itse ikinä sietänyt yhdysnimeään vaan käyttää kaikissa tilanteissa - myös työhaastatteluissa yms. vain ensimmäistä osaa nimestään. Ja vihaa yhdysnimiä.
Eli vaikka kuinka käytätte koko nimeä niin kuin serkkunikin vanhemmat yrittivät, kyllä siinä nimenkantaja itse pääsee lopulta päättämään, ja veikkaisin, että teiltäkin tuo Maria saattaa tippua pois aikuisuuden kynnyksellä.
Menni-Maria. Ollaan siis ihastuttu tuohon nimiyhdistelmään, mutta mietityttää, että onko hankala käytössä
Tiedämme kyllä, että lapsi saattaa itse haluta käyttää vain Menni nimeä, mutta silti ehkä mieluummin kutsumanimeksi Menni-Maria.
ap
Huomenna pääsee yksi ylioppilaaksi. :)
Ihanat nimet olet valinnut mutta pakko kommentoida. Serkkkuni nimi on samankaltainen myös M:llä alkava yhdysnimi, ja ensimmäinen nimi on hyvin harvinainen (koko Suomessa alle 50) ja yhdysnimenä ainoa laatuaan. Serkkuni ei ole itse ikinä sietänyt yhdysnimeään vaan käyttää kaikissa tilanteissa - myös työhaastatteluissa yms. vain ensimmäistä osaa nimestään. Ja vihaa yhdysnimiä.
Eli vaikka kuinka käytätte koko nimeä niin kuin serkkunikin vanhemmat yrittivät, kyllä siinä nimenkantaja itse pääsee lopulta päättämään, ja veikkaisin, että teiltäkin tuo Maria saattaa tippua pois aikuisuuden kynnyksellä.
Yhdysnimi voi lyhentyä lemppariksi ja monissa yhteyksissä lyheneekin, mutta niinhän tekevät yksiosaiset nimetkin. Maija on usein Maikki, eveliina Eve, Tuomas Tumppi, Paavo Pate jne. Vaikka kaverit kutsuisivat Menniksi, virallisissa yhteyksissä tyttöäsi puhutellaan Menni-Mariaksi, mikä on paljon kauniimman kuuloinen kuin pelkkä Menni. Tykkään itse yhdysnimistä, koska ne ovat yksilöllisempiä kuin useat nimet.
Menni-Maria on todella kaunis nimi!
hellittelynimi on "MenniMunni" :) mutta eipä tulisi pieneen mieleen antaa sitä oikeaksi nimeksi!
Oma lapseni on nyt 13 v ja kastettu v 97 Menni nimiseksi :) Ja hyvin on nimi "kelvannut" yhteiskunnassa.
Kannattaapi ehkä laittaa lapselle nimi sen tulavaisuuttakin miettien, kiusaaminen ei oo kiva juttu. Sipuliina on ehkä hirvein mitä oon kuullu :|
Joo. Mikä kumma riivaa vanhempia, kun pitää laittaa joku mahdollisimman outo nimi lapsiraukalle. Menni kuulostaa menninkäisen tyttötontulta, tai väärin kirjoitetulta Minni hiireltä. Ei hyvää päivää (vaikka vanha ketju onkin...)
tuo Maria on jees, mutta Menni siinä edessä on outo...