Toinen rinta suurempi, täydempi (imetysasiaa)
minulla on n. 6 viikkoinen lapsi (esikoinen) täysimetyksellä. Muutama päivä sitten huomasin, että toinen rintani on huomattavasti pienempi kuin toinen ja se tuntuu "tyhjältä". Toinen rinta taas on pullea ja täysi. Olen pumpannut muutamana päivänä maitoa pakastimeen ja huomannut, että tästä isommasta rinnasta saan myös huomattavasti enemmän maitoa talteen. Pienemmästäkin rinnasta maitoa tulee ja se tuntuu olevan rasvaisempaa, kun taas isomman rinnan maito on ainakin aluksi laihaa ja harmaata. Nyt isompi rinta alkaa olla niin täynnä, että tekee jo kipeää. En kuitenkaan haluaisi sitä pumpata tyhjäksi, koska maidon eritys vaan lisääntyisi?! Toivoisin vinkkejä, miten saisin rintani "tasa-arvoisiksi"! Koko erokin on niin huomattava, että se häiritsee.
Kommentit (9)
Heti kun maito nousi niin sen huomasi, että toinen rinta oli selväsi parempi. Iso kuin koripallo ja kivikova kun oli niin täynnä. Sain tasattua rintojen tuotantoa ja kokoa aloittamalla aina sillä huonommalla. Pienet hörpyt ennen kuin alat käyttää sitä parempaa kun on sen vuoro. TAitaa olla aika yleistä tällainen epätasaisuus rintojen välillä.
Kiitokset kommenteista!
Ehkäpä tässä ensikertalaisena tosiaan säikähtää pienistäkin "omituisuuksista". Vauva on kyllä ollut tyytyväinen vasemmankin rinnan tarjontaan. Monesti nukahtaa siihen. :)
Täytyy yrittää pitää pää kylmänä ja kiinnittää huomiota siihen, että tarjoaa molemmista tasapuolisesti (täytyy tosin koittaa tuota, että aloittaa useammin huonommasta). Jospa se tuotantokin siitä tasaantuu!
Saatat kärsiä myöhemmin. Vaikka kuinka toiseen koskis ja se olisi täydempi. Imetä siitä toisesta yhtä paljon! (Ehkä se maito alkaa siihenkin tulla enemmän). Mulla nimittäin se tissi, johon tuli enemmän maitoa, oli täydempi, oli helpompi imettää (vasen puoli, onko se helpompi?) jne. jäi sitten loppujen lopuksi isommaksi (pumppasinkin sitä!)
haluan toisenkin isoks ;)3
pst. en kertonut tuossa kaikkee ;)
Olen yrittäny imettää nyt siitä pienemmästä enemmän, että se alkaisi yhtä tuotteliaaksi, mutta tosiaan tuo isompi alkaa olla jo kivuliaan täynnä.
Minulla oikea rinta on suurempi ja siitä on ilmeisesti tullut enemmän imetettyä.
Mulla nimittäin se tissi, johon tuli enemmän maitoa, oli täydempi, oli helpompi imettää (vasen puoli, onko se helpompi?)
Lisää kaipaisin vielä vinkkejä ja kokemuksia. Kiitos.
voi viedä viikkoja ja joillain on ihan luonnostaan toinen rinta tuotteliaampi kuin toinen - vaikka mitä tekisi. Tiedänpä yhden äidin imettäneen yhdellä rinnalla lastaan lähes 1-vuotiaaksi, kun toisesta hiipui maidontulo heti alkuun.
Mutta omalla toiminnallaan voi asiaan vaikuttaa, sillä huomaamattaan tulee helposti "suosineeksi" toista rintaa. Ja myös vauva saattaa helposti alkaa suosia "parempaa" rintaa.
Syötä nyt välillä siitä paremmastakin, ettet ainakaan saa tulehdusta. Ja jatkossa tosiaan kiinnitä huomiota mistä sinnasta syötät. Yritä suosia "heikompaa". Vaivasi on sen verran pieni, että maidon tarve lisääntyy kyllä lähiviikkoina ja pääset mahdollisesta ylituotanto-ongelmastakin eroon. Ja voithan vaikka pumpata hieman maitoa pakastimeen helpottaaksesi tilannetta.
Olen yrittäny imettää nyt siitä pienemmästä enemmän, että se alkaisi yhtä tuotteliaaksi, mutta tosiaan tuo isompi alkaa olla jo kivuliaan täynnä. Minulla oikea rinta on suurempi ja siitä on ilmeisesti tullut enemmän imetettyä.
Mulla nimittäin se tissi, johon tuli enemmän maitoa, oli täydempi, oli helpompi imettää (vasen puoli, onko se helpompi?)
takana siis kaksi vuoden imetystä. molemmilla kerroilla oikea ollut isompi ja parempi ja vasemmasta loppunutkin maito nopeammin sitten kun olen alkanut imetystä lopetella.
aloita vaikka siitä huonommasta useammin jos vaan pystyt. tiedän että on kovin kivuliasta kun tissit on täynnä maitoa. ekalta vieläpä pakkasikin enemmän kuin tältä toiselta. luulin jo tämän toisen lapsen alku aikoina ettei vasemmasta tule ollenkaan mutta kyllä se sitten tasaantui.
tosin sulla on vielä niin pikku vauva että harjoittelua otteissa yms. on varmasti molemmilla.
Vauva syö aina vaan enmmän ja tulet vielä huolestumaan riittääkö maito ollenkaan...kyllä se riittä kun vauva on tyytyväinen ja voit itsekin hyvin :)
hyvää vointia ja onnea pikkuisen kanssa!
Mulla vauva selvästi tykkää toisesta rinnasta enemmän, imee siitä pidempiä aikoja, ja toisinaan ei suostu ollenkaan aloittamaan imemistä siitä "huonommasta". Kuitenkin tuo huonompi rinta alkaa aina takuuvarmasti vuotamaan (ja tulee suojien ja paidan läpi) jos aloitan siitä paremmasta imettämisen. Samaa ongelmaa ei ole toisinpäin. Onko siis jotain haittaa, jos joka kerta aloitan imettämisen tuosta huonommasta? Tällä kannustaisin sen rinnan käyttöä ja toisaalta säästyisin isommalta paitapyykiltä. Tietääkö joku?