Mitä ajattelisitte jos ilmoittaisitte työpaikallenne:
Mitä ajattelisitte jos ilmoittaisitte työpaikallenne olevanne päivän sairaan lapsen kanssa kotona ja pomonne kehottaisi käymään lääkärissä (vaikka kolmen pvn poissaolo on siis sallittu meillä ilman todistuksiakin)Lääkärintodistuksesta ja poissaolon pituudesta (3 pv )ilmoittaessanne seuraava ´toive´ olisikin että oletan kuitenkin näkeväni sinut huomenna työpaikalla, tuo ja tuo tulivat nyt sitten kipeinä töihin koska sinä olet poissa, hoida asia....Odotamme sinua jo kovasti töihin.
Onko muille sattunut vastaavaa? Alkaako tälläinen toiminta olla työntekijäinoikeuksien vastaista?
Mielipiteitä tai omia kokemuksia, kärpänen vai härkänen?
Ainakin hermo meni totaalisesti ja uudet hommat on haussa.Harvoin joudun olemaan töistä pois niin vaikea kestää tälläisiä ihmeellisiä vaatimuksia. Eri hommissa olevilla saattaa olla erilaisia näkemyksiä?
Kommentit (11)
on pyytänyt hoitamaan erinäisiäkin hommia vaikka olen ollut sairaslomalla. Siis oma sairaslomani, ei lapsen. En halua palata ko työpaikkaan hoitovapaan jälkeen.
sinulla on oikeus hoitaa tarpeen mukaan lastasi ja esimiehen työnä on järjestää asiat niin että muiden työntekijöiden työ ei siitä liiaksi vaikeudu
Esimiehellä oikeus pyytää sairauslomatodistus myös lapsen sairastaessa, työpaikkakohtaista eikä sodi mitenkään oikeuksia vastaan. Laki tai asetus kun eivät anna lupaa jäädä lapsen kanssa kotiin pelkällä soitolla.
syyllistäviä oeltuksia, lääkärintodistuksen toki voi pyytää ja pyytää järjestämään hoito jotenkin että itse pääsisi töihin.
Asiat pitää ainakin meillä sopia yt-neuvotteluissa, joissa työntekijä-puolta edustaa luottamusmies. Eli ei voi työnantaja muuttaa yhtäkkiä toimintatapaa ja pyytääkin sitä paperia, jos on sovittu 3 päivää palkallista sairaslomaa pelkällä ilmoituksella.
(meillä lapsen sairaudesta tarvitsee aina, mutta omasta voi olla 3 pvää omalla ilmoituksella), mutta sen kolme päivää (jos näin on todistukseen kirjoitettu) on oikeus lasta hoitaa/järjestää hoito. Jos joku menee sairaana töihin, se on oma häpeä.
ainakin meidän työpaikalla siirryttiin takaisin todistuskäytäntöön että saatiin yksi juoppo lintsari kuriin.
TYönantaja voi yksipuolisella päätöksellä koska tahansa pyytää sen todistuksen, koska kyseessä ei ole heikennys vaan täydin TESsin mukainen asia.
asiasta vinkkaamista, jotenkin vaan ahdistaa ettei asia jotenkin onnistuisi kääntymään itseäni vastaan. Hirveän moni duunikaveri työskentelee sairaana (heillä ei tosin lapsia, joten ehkä helpompi tehdä itseä koskeva ratkaisu omalla kohdallaan?)
Tästä kipeenä työskentelystä on vaan aiheutunut sellainen kierre et meillä jyllää varmaankin enemmän tauteja yhdessä neliössä, kuin koko lähimmässä päiväkodissa, hirveän raskasta saada vähän väliä jonkinlaisia tartuntoja kun ihmiset kuumeessa ja ties missä hyppykupassa töissä.
Noh, nyt poikkesin vähän asiasta, piti sanomani, että jos nyt näyttää siltä että muut lähityökaverit suhtautuvat tälläiseen sairaana töissä tilanteeseen suopeasti (mitä on vaikea uskoa)onko minun viisasta lähteä viemään asiaa eteenpäin jollen kuitenkaan asiasta aio jäädä kärsimään?
Niin ja vielä pohdin sitä että millä sitten vastaan seuraavassa työhaastattelussa kysymykseen, miksi lähdit edellisestä työpaikastasi, ei varmasti kuulostaisi hyvältä kertoa tälläisestä -no koska siellä pakotettiin tulemaan sairaanakin töihin jatkuvasti- Uskoisiko kukaan nykypäivän suomessa edes tuollaista väitettä, vai olenko liian naiivi kun uskon ettei tälläistä tapahtuisi nyky Suomessa yleisesti.
Olen ihan samaa mieltä että työnantaja voi halutessaan pyytää sairastodistuksen jos niin tahtoo, tuntui vain tässä tapauksessa siltä että todistusta pyydettiin siinä toivossa ettei sitä viitsittäis hankkia ja tultais pikemmin töihin. Se että tosdistusta pyydettiin oli ihan ok, jouduttiin anyway käymään lääkärissä kun pojalla oli antibiottihoitoa tarvitseva pöpö, mutta sen sijaan lääkärintodistuksen jälkeen on ihan turha enää yrittää kiristää töihin sillä et joku muu jamppa on siellä par aikaa myös kipeänä töissä.
Niin tietenkin ilmoitin että mahdollinen lapsen kotihoitaja on nyt poissa matkoilla, yleensä saan jonkin sairauspäivän hoidettua miehen siskon voimin, mutta tällä kertaa se ei ollut mahdollista ja tämä pomo kyllä ihan tiesi sen.
Ikävä homma.
Kaikki tämä keskustelu käytiin tekstiviestein, jotka olen nyt säilyttänyt varmuuden vuoksi.
AP
Erittäin huonoa ja ala-arvoista käytöstä esimieheltä. Itse ehkä saattaisin jutella luottamusmiehen kanssa asiasta...