proteiini plussalla - kohtalotovereita?
Hei!
Minulla on jo kolmas raskaus ja joka kerta proteiinia on alkanut ilmaantua virtsaan raskauden loppuvaiheessa ilman mitään muita oireita. Ei liene mitään syytä huoleen, mutta omituista! Onko kenelläkään muulla samaa?
Cedarfalls
38+4
Kommentit (4)
Hei,
Edellisessä raskaudessa mullakin oli loppuajan proteiinit yhdellä plussalla, sitä tarkkailtiin, mutta kun ei tullut muita raskausmyrkytykseen viittavia oireita, niin kaikki meni ok loppuun asti.
Nyt on ollut myös valkuaista jonkun aikaa, joskus jopa kahdella plussalla ja olen tehnyt myös noita vuorokausikeräilyjä ja ne on olleet ihan ok. Eli tarkkailussa edelleen. Toivottavasti näin pysyykin
Weera rv. 29+6
Esikoisen kohdal ei ollut kertaakaan.
Toista ootan ny rv 37+4 ja proteiinit on plussal ekaa kertaa. Neuvolatäti ei asiasta maininnut mitään, sanoi vaan, et kaik ok eli vast kotona papereista huomasin koko asian.
Painoo tullu yllättäen paris viikos 1kg lisää (tähän asti paino on koko ajan pudonnut yht.8,5kg).
Verenpaine on ollu väliltä 120/65 ja 136/72, mut nyt sekin oli kummasti 136/81.
Pää särkee, mut oon aatellu sen olevan vaan tavallista migreeniä.
Huolestuttaa väkisinkin. Ja eniten ihmetyttää, ettei asiasta mainittu ja seuraava neuvola vast 1,5vko päästä (vähis olleet muutenkin ajat koko ajan).
Proteiinin plussalla olo on vain YKSI oire mahdollisesta raskausmyrkytyksestä. Eka raskaudessa minulla oli proteiinit plussalla (yksi tai kaksi plussaa) ja verenpaine koholla (alapaine yli 100) monta viikkoa alkaen viikolta 34. Synnytys käynnistyi raskausmyrkytyksellä. Nyt toisessa raskaudessa tilannetta seurataan ja kontrolloidaan tietenkin tiheämmin. Nyt viikoilla 38+5 on proteiinit olleet melkein koko ajan yhdellä plussalla parin viikon ajan, mutta mihinkään sen kummempiin toimenpiteisiin ei ryhdytä, sillä verenpaine on hyvä (alapainen 70-85). Proteiinitesti antaa helposti väärän plussan, jos mukana on valkovuotoa ja loppuraskaudessahan valkovuoto lisääntyy. Viikolla 35 vai 36 minulle tuli painoa kahdessa viikossa yli 3 kg. Olin 2 pv sairaalassa seurannassa ja kerättiin vuorokausivirtsa, mutta tilanne tasoittui, kun helteet loppuivat. Juokaa runsaasti ja kunnon alapesu ennen pissanäytettä niin ei tule vääriä plussia. Alapaineen nousu on varmempi merkki raskausmyrkytyksen uhasta kuin proteiini. Jos huolestuttaa, kannattaa mittailla paineita kotona (kotona ei jännitä, joten tulos on totuudenmukaisempi) ja pyytää neuvolasta muutama testitikku kotiin, jolloin voi niinä päivinä kun paine on koholla tikuttaa itse virtsan proteiinin. Huom! Yläpaine nousee kaikilla loppuraskaudessa, joten sitä ei kannata tuijotella paljoakaan. Voimia loppuodotukseen! :)
Mulla on rv 25 alkaen ollut proteiinit yhdellä plussalla joka toisella neuvolakäynnillä. Tänään sain sitten lähetteen vuorokausi virtsan keräämiseen. Haluavat tsekata, että onko tuo vain satunnaista, vai onko proteiinin määrä liian suuri jatkuvasti. Syömiset ei kuulemma vaikuta, sanoi terkka. Miksi tuo proteiini voi olla plussalla?
Enkelinäiti rv 34