Säästöniksisi, jonka epäilet olevan sellainen, jota monet muut eivät ole hoksanneet!
Kommentit (169)
Säästyy oikeasti paljon, kaupalliset aineet sisältää ihan samoja raaka-aineita. Plussana lisäksi se, etten joudu kärsimään lisäaineista.
Kaikki ihmettelevät hyvää ihoani ja hiuksiani :)
Lisäksi säästän lasten vaatteissa pitkän pennin, vaikka usein ihmiset ihastelevat, kuinka hyvin puettuja lapsemme ovat :) Eli aina kun jokin koko jää pieneksi, lajittelen vaatteet siten, että laitan yhteen pinoon vaatteet, joita voin ajatella käyttäväni vielä pojalta tytölle, toiseen vaatteet (=erityisen ihanat lempivaatteet!), jotka haluan vielä säästää mahdolliselle kolmoselle ja kolmanteen pinoon hyväkuntoiset vaatteet, jotka menevät myyntiin kirpparille tai netin kautta vaatepaketteina. Näillä rahoilla ostan lapsille uusia vaatteita alesta tai kirpparilta (mutta vain tosi hyväkuntoisia tahrattomia ja siistejä edullisesti!), usein juuri kirpparilta ostetuista merkkivaatteista saa oman käytön jälkeen saman verran takaisin kuin ostaessaan. Kiertelen alennusmyyntejä ja aletankoja ahkerasti mutta ostan vain tosi tarpeeseen. Aivan loppuunkäytetyt tai tahraiset vaatteet (niitä on meillä kylläkin tosi vähän) menevät pesuräteiksi.
Pääkaupunkiseudulla ei tarvitse bussilippua kun on mukana rattaat/vaunut, tässäkin säästää paljon!
Lehdet luen kirjastossa/netissä/saan sukulaisilta kierrätettyinä.
Syömme paljon metsän antimia ja saamme merestä pyydystettyä kalaa eräältä tutulta.
meilläkin säästetään kampaajakäynneistä; kukaan meistä ei käy kampaajalla! On yllättävän kallista touhua! Ja omat hiukseni ovat vieläkin tosi paksut ja kiiltävät kun niitä ei ole ikinä värjätty/permanentattu huolimatta kahdesta raskaudesta ja imetyksestä. Tasapitkät hiukset on miehen helppo leikata.
Ei tarvitse esim. joulun alla laittaa kaikkia viimeisiä rahojaan sukulaisten ja tuttavien lapsien lahjoihin....
Jouluna tuli sukkaa, kalsaria, alushousua ym. jotka olisi ollut pakko ostaa, mutta onneksi vanhemmat kyseli, mitä haluan ja eipä tarvitse itse ostaa... Säästöä se on sekin :). Samoin ajattelin seuraavaksi pyytää mieheltä synttärilahjaksi uuden paistinpannun ja lettupannun, eipähän tuhlaa rahojaan johonkin hajuveteen tai koruun.
nyt laitan nuo veikkaukselle ennen menneet rahat samoin kuin iltalehtiin menneet kolikot pojan säästöpossuun. Viimeksi kun vietiin pankki oli siellä 175¿ ja ostettiin pojalle uusi hieno sänky.
Leikkaan itse tukan edestä ja mies takaa. Värjään itse.
Erosin kirkosta jo vuosia sitten.
Käyn suihkussa vain kerran viikossa. Samoin mies.
Pyykit pestään täysillä koneellisilla, ilman huuhteluainetta. Tosin kuivaan rummussa.
Ostan aina halvimmat kilohinnan ruuat ja säilykkeet. Emme käy ravintoloissa tai elokuvissa.
Maksamme lainaa nopeasti pois. Säästää korkokuluissa valtavasti, kun lainaa 70 000 euroa!!!
Emmekä ota uutta lainaa autoa varten vaan säästämme rahat.
EMME koskaan osta osamaksulla tai luotolla tms. jossa tulee lisäkuluja. Säästörahoilla ostamme.
lasten hiukset leikataan itse, sekä miehen. Itse käyn kampaajalla, kun kukaan ei ole suostunut hiuksiani lyhentämään. Tosin käyn 3-4 kk:n välein.
Suihkussa ollessamme laitamme suihkun kiinni, kun emme ole suihkun alla ja levitämme saippuaa. Näin säästyy yllättävän paljon vettä.
Tarjouksia kaupasta ja niistä sekä kaappien kätköistä valmistuu hyviä ja terveellisiä ruokia.
Syksyisin marjametsään keräämään vuodeksi marjat. Niistä saa terveellisiä ja edullisia välipaloja ja jälkiruokia pitkin vuotta.
Vähemmillä valoillakin pärjää, jolloin sen huomaa sähkölaskussa, sekä kuivurinkäytön sijasta laittaa pyykit narulle kuivumaan. Siinä vasta säästö. Oikeasti!!! Kokeilimme nyt kun laitoimme narut, jossa kuivata. kuukaudessa säästöä kertyy useita kymmeniä euroja. Meitä 5-henkinen perhe.
Leivomme paljon itse. Tosin lapset allergisia, jolloin säästöä ei meille tule, sillä erikoistuotteet ovat todella kalliita. mutta näillä muilla toimenpiteillä korvaamme niitä kalliita erikoisjauhoja yms...
Vierailija:
Teen itse leivät, ja käsisaippuana käytetään 3l tonkassa myytävää saippuaa, joka maksaa tarjouksessa 2e/3l
Koitappa joskus ostaa ihan aitoja kunnon pesuaineita.Huomaat, ettei tarvi pursottaa niin paljon!Et sä siinä mitään säästä, kun joudut shampoota laittaa kaks kourallista pesun aikana, kun " kalliimpia" vain tilkan.Mieti nyt vähän!!
melkein kaikki huonekalut ilmaiseksi saatu, muutama kirpparilta puoli-ilmaiseksi. Esim. kun tuttavat panivat kalustuksen uusiksi, veimme ilmaiseksi vanhat pois. Meillä on silti kaunista ja kaikki sävy sävyyn: kun tavaraa on maailmassa niin paljon ylimääräistä, on varaa jopa valita. Eri vuosikymmeniltä tosin.
Ompelen itse sisustustekstiilit, ja ostan kankaat alesta max. 1,5e/m. Verhoilen huonekaluja itse. Ompelen vaatteita itse. Kerään marjoja ja omenia pakkaseen, säilön, hilloan ja mehustan.
Aamuisin ja iltaisin syömme puuroa ja omatekoista hilloa, retkille otamme omat eväät. Otan myös töihin eilisillan ruokaa.
Juhlavaatteet ostan ajattomia, niin sama musta tai punainen kotelomekko käy 10 vuotta ja aina olen tyylikäs, vähän asusteita vaihtamalla.
Ostamme vain pintanahkaisia kenkiä, mies hoitaa ja lankkaa ne hyvin ja ne kestävät vuosia.
Otimme mahdollisimman vähän asuntolainaa, silti 3 hengelle 100 neliötä ja iso puutarhatontti. Mies remontoi talon ja autot itse.
Lomamatkoja varten ostimme vanhan asuntoauton, yhden viikon vuokran hinnalla. Se siis maksoi itsensä heti takaisin. majoitus leirintäalueilla tosi halpaa, ja lisäksi mukavaa. Ruokailu matkalla halpaa koska aina voi tehdä itse.
Palavat roskat poltan uunissa. Maatuvat kompostissa. Lasi yms. maatumaton jää talteen ja vien joskus jätekeräykseen.
mökkiasuja
Yleensä sieltä soitetaan jo ennen kuin tilaus loppuu. Tällä tavalla säästää kymmeniä euroja/lehti.
Omasta mielestäni siinä ei ole mitään arveluttavaa.
-suoraveloituksella menee sijoitusvakuutukseen rahaa kuukausittain, olen tehnyt pitkän sopimuksen eikä tule mieleenkään kajota rahaan. Ihan hyvä korko.
- olen hyvin hintatietoinen kuluttaja, en anna mainonnan häiritä. Suunnittelen viikon ruokalistan ja ostan 1-2 krt viikossa ainekset, aina listan mukaan.
- käytän aina kauppakassia
- kuljen paljon pyörällä tai kävellen, myös lasten kanssa
-sammutan valot huoneista, joissa ei olla
-käytän vettä säästeliäästi, saimme juuri palautusta 320¿ puolen vuoden vesimaksuista.
- käytän säästölamppuja, eko-ohjelmia tiskikoneessa, kaikki kodinkoneet A-energialuokkaa.
- ostan vain laadukkaita vaatteita, ja aina alennuksella ulkomailta.
- en soita privaattipuhelimilla kuin välttämättömät puhelut
jne.
Jotain kivaa vaatetta, verhoa, astiaa tms. kaupassa hypistellessäni mietin tarvitsenko minä, lapseni tai mieheni tätä OIKEASTI. Tulemmeko ilman tätä toimeen? Melkein aina jää ostos tekemättä!
-satu-
Eli hyödynnän aina, jos on järkevä tarjous, osta kolme, maksa kaksi tai muuten vaan iso- tai tuplasatsi halvemmalla.
Nää siis on kannattavia vain, jos joka tapauksessa käytätte ko. tuotetta ja maltatte sit jemmata, ettei käy niin, että sit vaan herkutteleekin sen tuplasatsin ;-) Kun ne tarjoukset usein on limppareissa, sipseissä ja karkeissa...
Mutta on niitä paljousalennuksia tosi järkevissäkin tuotteissa, kahvissa, wc- ja talouspapereissa, pesuaineissa, vaipoissa ja perusruokatarvikkeissa (erityisesti citymarketissa usein). Muutenkin varsinkin säilyvien ruokien kohdalla kannataa hyödyntää erikoistarjoukset, en muista, milloin oisin ostanut Juhla-Mokkaa normaalihinnalla!
Tällä hamstraamisella on sekin hyvä puoli, että pikkuhiljaa kaapit on sellasessa kuosissa, että tiukempana aikana ei kaupasta tartte ehkä viikkoon ostaa kuin maitoa ja vihanneksia. Säilykkeistä ja pakastimesta tekee ihan herkullisia löytöjä ruokapöytään :-)
Ei tarvitse maksaa hotellihuoneesta. Pikkurahalla voi ostaa tuttaville tuliaisia ja on mukavaa nähdä ystäviä.
Perunat,vihannekset ja juurekset omasta maasta,marjat metsästä,mehut voi tehdä itse. Korvaa hedelmät kotimaisilla marjoilla.
Osta tarjouksesta paljon jauhelihaa ja pakasta pikku erissä.
Valmista usein puuroja.
Älä sorru houkutuksiin.
Iloitse joka kerran,kun et sorru turhiin hankintoihin.
Ei tarvitse ees pestä ku on aina paskassa ja hajuunkin tottuu yllättävän hyvin