Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä isoäitinne ja isoisoäitinne ovat saaneet lapsensa?

Vierailija
02.06.2010 |

Katselin tuossa huvikseni sukupuuta. Täälläkin silloin tällöin väitetään, että entisaikoina lapset tehtiin nuorina ja "vanhat äidit" olisivat nykyajan ilmiö. Kuitenkin kun katson isoäitejäni ja isoisoäitejäni, niin vain yksi kuudesta on lopettanut lastenteon alle nelikymppisenä.

Näin ne minulla menivät, ikähaarukka jossa isoäiti on saanut ensimmäisen - viimeisen lapsensa:

Isoäiti 32v - 42v

Isoäiti 23v - 30v

Isoisoäiti 25v- 41v

Isoisoäiti 21v - 43v

Isoisoäiti 30v - 45v

Isoisoäiti 25v - 43v

Itse olen raskaana ja saan kuopukseni 42,5-vuotiaana. Vain kaksi kuudesta isoäidistäni on saanut viimeisen lapsensa nuorempana kuin minä ja neljä on saanut sen vanhempana. Minähän olen siis nuori synnyttäjä!

Miten muilla?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tähän hätään kyllä löydä tietoja isoisovanhemmista, mutta "vanhoja" äitejä ovat molemmat isovanhempani olleet. Toinen mummo sai lapsensa iässä 23v - 42v ja toinen 27v - 39v.

Vierailija
2/15 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isänäiti: n. 21-46 (ja kuoli jo 52-vuotiaana)

Äidinäiti: 30-46 (sota juuri kun oli kaksikymppinen)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidinäiti ekansa 22 v ja nuorimman 37 v. Ei ole sukupuuta lähellä:-)

Vierailija
4/15 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidinäiti 33-37-vuotiaana

isänäiti 26-39-vuotiaana

ja aiemmat polvet tekivät lapsia vaihdevuosiin asti, joten 2-3 lasta monilla vielä yli 40-vuotiaana.

Vierailija
5/15 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäidit olivat 23v-34v ja 30v-37v (1950-1960-luvuilla).

Isoisoäideistä muistan vain yhden: 25v-32v (1930-luku). Kahdella muulla isoisoäidillä oli yli 10 lasta, joista vanhimmalla ja nuorimmalla n. 20 vuotta ikäeroa. Eli tuskin kovin vanhana ovat aloittaneet.

Yhdestä ei ole tietoa.

Vierailija
6/15 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä minun tietoni:

Isoäiti 1: 38v-42v (kaksi lasta)

Isoäiti 2: 29v-39v (kolme lasta)

Isoisoäiti 1: 24v-42v (kuusi lasta, kaksi kuollut lapsena)

Isoisoäiti 2: 25v-35v (neljä lasta, yksi kuollut lapsena)

Isoisoäiti 3: 29v-41v (kolme lasta)

Isoisoäiti 4: 27v-44v (viisi lasta, kaksi kuollut lapsena)

Vierailija
7/15 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidinäiti 25- n.43 mutta pointti näissä vanhoissa äideissä taitaa nykyään olla se että ensimmäinen tehdään vasta sillon nelissäkymmenissä

Vierailija
8/15 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti: 24v

äidinäiti: 23v-33v

isänäiti: 23v-28v

äidinäidinäiti: 23v-43v

äidinisänäiti: 22v-37v

isänäidinäiti: 21v-42v

isänisänäiti: 22v-40v

Itse sain esikoiseni 31-vuotiaana, joten minä taas olen suht vanha synnyttäjä esiäiteihini verrattuna.

Vierailija
9/15 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidinäiti 25- n.43 mutta pointti näissä vanhoissa äideissä taitaa nykyään olla se että ensimmäinen tehdään vasta sillon nelissäkymmenissä

...onko oma äiti saanut esikoisensa 20v iässä vai 40v iässä jos äiti on ollut itse 42v kun tämä lapsi on syntynyt?

Nykyisin tehdään vähemmän lapsia kuin aikaisemmin ja lastenteko on siirtynyt vanhemmalle iälle. En usko että vaikka tulisi laki että esikoinen pitää olla synnytettynä 25 veenä niin lapsia tehtäisiin lukumääräisesti enemmän. Jos taas ajatellaan syntyvien lasten terveyttä ja sikiöaikaisia riskejä sekä raskausriskejä niin ne ovat samanlaisia nelikymppiselle äidille riippumatta siitä saiko ensimmäisen lapsen 20 vuotiaana vai 40 vuotiaana.

Vierailija
10/15 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on tosi pöljästi eli

Äidin äiti oli jotain 20 v. kun äitini syntyi.

Äitini oli 21. kun synnyin.

Ja nyt itse olen 22 v. ja odotan esikoista :D

Koomisinta tässä on se että olen ns. vahinko lapsi, vanhempani vatsa seurustelivat kun äitini tuli raskaaksi. Ja itse asun nyt avoliitossa, mutta olin ajatellut että en välttämättä halua lapsia koskaan, mutta niinpä vaan joku oli suunnitellut paremmin ja ehkäisystä huolimatta olen nyt raskaana.

Eli ilmeisesti meijän (äidinpuolen) suvussa kuuluu tässä iässä saada lapsi :p

Vierailija
11/15 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla molemmat isoäidit 30 kun saivat ainokaisensa eli tulevat vanhempani. Mulla ei vielä ole lapsia vaikka olen jo yli 30.

Vierailija
12/15 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itselläni äidin puoleinen isoäiti sai lapsensa 22, 24 ja 25-vuotiaana. Äitini sai meidät 22 ja 25-vuotiaana. Isän puoleinen isoäiti sai lapsensa 27 ja 33-vuotiaana. Isäni sai meidät 33 ja 36-vuotiaana.

Itse olisin voinut tehdä lapset nuorempanakin (omani sain kun olin 32 ja 35), mutta parisuhdetilanne ei ollut sopiva. En näe tässä mitään yhteyttä edelliseen sukupolveen. Paha tehdä lapsia kun ei miesystävä niitä halua.

Vierailija
13/15 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistin itse merkille joskus teini-ikäisenä kun koulutehtävänä sukupuuta kokosin. Elikäs, mun äitini sai esikoisensa 20-vuotiaana, ja kuopuksensa 38-vuotiaana. Hänellä on kuusi lasta, joista yksi kuoli alle vuorokauden ikäisenä. Äidilläni alkoivat ilmeisesti vaihdevuodet jo siinä 40:n korvilla, koska tiedän hänen yrittäneen nykyisen aviomiehensä kanssa lasta, mutta sitä ei koskaan kuulunut.

Äidinäiti synnytti esikoisensa 17-vuotiaana, äitini 20-vuotiaana ja kuopuksensa 27-vuotiaana.

Isänäitini synnytti ainokaisensa, eli isäni, 18-vuotiaana, ja jäi yksinhuoltajaksi jo raskausaikana miehensä kuollessa sodassa.

Äidinäidinäiti synnytti yhteensä 14 lasta, esikoisensa 16-vuotiaana ja kaksoskuopuksensa 34-vuotiaana. Tähän sarjaan mahtuu siis peräti kahdet kaksoset ja yhdet kolmoset.

Äidinisänäiti on myös ollut nuori äiti, mutta hänestä en tiedä tarkempia tietoja. Äitini tiesi kertoa vain sen verran, että äidinisä oli esikoinen, ja että äidilläni on isän puolelta täti, joka on suurin piirtein saman ikäinen kuin äitini - tästä päättelen, että äidinisänäidillä on ollut iso katras lapsia, joiden tekeminen on aloitettu suht nuorena, koska niitä on tehty pari vuosikymmentä.

Isänäidinäitini on kuulemma ollut tyypillinen maalaistalon emäntä, hänellä on ollut seitsemän lasta ja on jäänyt suht nuorena jo leskeksikin. Varmaankin siis ollut myös nuori äiti.

Isänisänäidistäni en tiedä mitään, isäni ei tunne lainkaan tätä mummoaan.

Mun suvustani löytyy paljon sitä perisuomalaista maanviljelijäporukkaa, itseasiassa äidin puolen sukutilamme on myyty vasta äidinäitini toimesta reilut 40 vuotta sitten. Isän puolelta on myös oltu maanviljelijöitä, mutta sukutilat ovat jääneet rajan taakse Karjalaan joitakin vuosia sitten :) mutta eikös se ole näissä maalaisperheissä, -suvuissa ja -yhteisöissä ihan tyypillistäkin ollut, että on menty naimisiin sen ekan vastaan tulevan miespuolisen kanssa ja ruvettu töihin tilalla sekä lapsia tekemään. Itse en tosin päätynyt nuoreksi äidiksi ihan niin, mummoni myötä sukuni on kaupunkilaistunut ihan täysin, enkä mennyt vihille ensimmäisen vastaantulevan miehen kanssa, mutta suht nuoreksi äidiksi (esikoisen syntyessä olin 20-vuotias)päädyin kuitenkin.

Vierailija
14/15 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimman syntyessä 28v. Viisi elävää, kaksi kuollutta.

Oma äitini 21v. ja 23v.

Isän äiti oli äkkiä laskettuna 25v. esikoisen saadessaan. Viisi lasta, enkä nyt ole ihan varma nuorimmaisen iästä.

Isomummuista en tiedä. Luulisin, että nuorena.

Itse sain esikoiseni ja tähän mennessä ainokaiseni 25-vuotiaana.

Vierailija
15/15 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen saanut lapseni 26-34v (4)

äitini 20-34v(5)

äidinäiti 25-43v(11)

isänäiti 28-41v (5)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi