Kuinka akvariokalat saa lopetettua kivuttomimmin? =/
Akvarion alustahylly alkaa olla jo tosi huonossa kunnossa ja kauhulla ajattelen, että se sortuu! Kalat alkaa kyllä olla jo todella vanhoja, mutta parasta olis varmaan päästää ne päiviltä. Pahalta tuntuu kyllä! Miten kalat saa lopetettua, ettei ne kärsisi kovin? (kaloja on 4 yht.) Apua!
Kommentit (70)
Sitä kalaa siis, jotta se ei kidu.
oma akvaarioni oli kaverillani kesän hoidossa ja ei kuollut yksikään ressiin kuljetuksen takia. Taitaa olla tekosyitä nyt vähän siihen, ettet jaksa akvaariota hoitaa?
Sitä kalaa siis, jotta se ei kidu.
sinähän se ap varsinainen eläinrääkkääjä olet!
et sen vertaa rakasta kalojasi että menet kauppaan ja ostat uuden jalustan!
.. te kaikki vaikka viiltelisitte ranteenne?
Ja maailma pelastuuuuuuu!!
Mielestäni on ihan järjetöntä tarjota kivuliaita lopettamiskonsteja, kun parempiakin on tarjolla. Kalatkin ovat eläimiä.
Kiehuvaan veteen pudottaminen on tuskallista.
mikset hommaa uutta jalustaa ja akvaariota? käytetyt ei maksa maltaita jos rahasta pula. ihan turha väittää että rakastat kalojasi. olet samaa sarjaa kuin kesäkissojen ottajat.
rouva rro 37. Asianlaitahan on niin, että me emme todellakaan Geleen kanssa sen takia rapu-asiaa tuoneet esille, että " keitetäänhän ravutkin" . Pointtimme oli, että samalla lailla ravutkin kärsii, miksi kukaan ei puolusta rapujen oikeuksia ja tämä massamurhaaminen ja rääkkäys suvaitaan niinkin sivistyneessä maassa kuin Suomi.
olen hoitanut akvarioni, se ei ole ollut minulle ongelma koskaan. Jos olisi siitä ollut kiinni, tuskin olisin 10v ' sitkutellu' =) Akvarion alustat maksaa kai aika maltaita, ja jos kalat ei eläisi muutenkaan pitkään, olisi aika turha ostos. Mieheni ei anna minun ostaa lisää kaloja, ennenkuin muutamme isompaan asuntoon. Toi alusta on aikapommi =/
mutta kiitokset asiallisista vastauksista!
se olikin rouva nro 34. my mistake xDD
Siinäkin on haastetta kerrakseen, että saataisiin ihmiset pitämään huolta " rakkaista" lemmikeistään.
.. mä voinkii kertoa, että hommasin kissanpennun ja pidin sitä about pari viikkoa, oli niin söpö. Mut en mä sit enää pystynytkää sitä pitää ni lemppasin sen sit pois.
Tällästä tää elämä on, ku tulee etee sellasia juttui, ettei niitä eläimiä voikkaa pitää. Elkää ny alkako moralisoimaa parin kalan takia. Doh.
Justhan Tanskassakin ammuttiin hengiltä tiikeri joka sattuu olemaan hyvinkin sukupuuttoon kuolemassa. Ei sitä kato voinu ampua nukutuspiikillä.
Näin se homma etenee täällä maailmassa.
Tämä menetelmä on joskus kauan sitten ollut yleisesti käytetty. Itse olen joskus 15 vuotta sitten tietämättömyyttäni keittänyt lehtikalan elävältä. Ei ollut kaunista katseltavaa, eikä varmasti ollut kalalle kivutonta. Kun kerran on olemassa parempiakin tapoja, niin miksi ihmeessä pitää tarjota noita huonoja?
jos vaikka joku sukulainen on metsästäjä, niin veis sille lopetettavaks..
Nämä kalat on ostettu 3v sitten, olivat silloin jo täysikasvuisia. Tarkkaa ikää en siis osaa sanoa. Kalat ovat: 2kuparitetra-ukkoa, täplämonni ja partaimumonni (joka on sokea). Ja joku tuossa vertasi, että ' pidin kissanpentua 2vkoa' , niin minusta 4v on enemmän ku 2vkoa. En ole hetken mielijohteesta kaloista luopumassa...
ja nro 49 jos tarkoitat minua niin kerään rohkeutta vielä :D
.. kyl kannatan tota ampumista, miettikää ny: Haulikolla jotain neontetraa. Oikeesti, ei kärsi kala kauaa, *SPLÄSH* ku se on jo pitkin seiniä.
tästä päättelin, että monni on varmaanki sokea... ap
Vierailija:
Nämä kalat on ostettu 3v sitten, olivat silloin jo täysikasvuisia. Tarkkaa ikää en siis osaa sanoa. Kalat ovat: 2kuparitetra-ukkoa, täplämonni ja partaimumonni (joka on sokea). Ja joku tuossa vertasi, että ' pidin kissanpentua 2vkoa' , niin minusta 4v on enemmän ku 2vkoa. En ole hetken mielijohteesta kaloista luopumassa...
Tuo partaimumonni (ilmeisesti maatiaispartamonni?) elää ainakin ihan keveästi yli 10 vuotta. Jos täplämonnilla tarkoitat täplämonnista, niin sekin voi elää tuonne 10 vuoden paikkeille. Meillä on kuparimonninen, joka on kohta 10 vuotta. Kuparitetrojen eliniästä ei ole tietoa. En kuitenkaan usko, että nekään mihinkään stressiin kuljetuksen aikana kuolevat. Varmasti jonkun parven jatkeeksi sopisivat ihan hyvin.
Ui huonosti, laihtuu, turpoaa, ei syö, piilottelee, kalassa on pilkkuja jne. Eri kalasairauksilla on eri oireet. Järven sivuilla on erittäin hyvin selitetty näitä sairauksiakin. Harvemmin ne kalatkaan vanhuuteen ja sairauteen kuolevat ilman mitään oireita.