Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perunaruokien puolustajat, nyt argumentit esiin!!!

Vierailija
02.06.2010 |

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoita syömme kohtuudella, sillä ne nostavat helposti liikaa verensokeria.

Vierailija
22/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta valitettavsti ei pidä nälkää niin ettei tarvisisi olla parin kolmen tunnin päästä syömässä taas jotain "pientä", kuten suklaata.

Ihmisen kroppa on sellainen, että se tarvitsee ravintoa säännöllisesti. On ihan normaalia, että kolmen tunnin päästä on nälkä. Niin pitää ollakin, kun on syöty terveellisesti ja kroppa toimii normaalisti. Silloin on välipalan aika, ja silloin pitääkin taas syödä jotain pientä. Mutta miksi ihmeessä se pieni pitäisi olla suklaata? Eiköhän useimmat meistä ota välipalaksi jotain ihan muuta kuin suklaata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan niin hyvää, kaikissa mahdollisissa muodoissaan.

Vatsan se täyttää todella hyvin, mutta valitettavsti ei pidä nälkää niin ettei tarvisisi olla parin kolmen tunnin päästä syömässä taas jotain "pientä", kuten suklaata.

Mutta koska olen itseni (ja mieheni) lihottanut perunalla, niin nyt ollaan ilman. Ja ehkä joskus opetellaan syömään sitä sopivasti ettei enää paisuta.

T: Karppi

Voi jösses, meinaatko oiekasti että olet syönytperunaa niin paljon että se on aiheuttanut rasvan lisääntymisen kropassasi?

Kun hiilihydraattia syödään ylimäärin, se varastoituu kehoon rasvaksi. Siis läskiksi, noin kansankielisesti sanottuna.

Olen syönyt koko aikuisikäni vähäisiä määriä lihaa ja rasvoja vältellen, mutta perunaa mielinmäärin. Tulos: bmi 36.

perunaa kilotolkulla, jos se on sut lihottanut. Luulenpa että ruokavaliosi on ollut muutenkin pielessä, kun tuohon BMI:n olet päässyt

Vierailija
24/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sille, joka on lihottanut itsensä ja miehensä perunalla, ettei olisi ollut lisukkeet kyseessä? Syön perunaa oikeastaan päivttäin ja BMIni on 18,6...

Vierailija
25/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se ei voi olla 5-6 h välein? Jos elimistö ei pyydä lisää ravintoa, se on saanut sitä tarpeeksi ja ihmisen elimistö pelaa. Jaksaa tehdä työtä, liikkua ja ajatus kulkee. Jos tämä kaikki on kunnossa vain kolmella ruokailukerralla päivässä, miksi elimistöä pitäisi rassata jatkuvalla syönnillä ja sen aiheuttamalla insuliinin tuoton nostolla?

Ja minä en ole mikään karppi. Syön sekaruokaa, mutta ruoka-aikana syön riittävästi, niin etten tarvitse mitään välipaloja. Voin hyvin ja pysyn normaalipainossa. Sitä paitsi, vähän väliä syöminen onkin tosi "hyväksi" hampaille. Ja xylitolista ei tarvi mulle puhua mitään, vatsa ei kestä sitä yhtään.

Vierailija
26/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lihoakseen kilon täytyy syödä ylimääräistä 1000kcal, niin olet syönyt aika paljon perunoita. Vai voisko se vastaus olla siinä suklaassa?

Vierailija
27/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se ei voi olla 5-6 h välein? Jos elimistö ei pyydä lisää ravintoa, se on saanut sitä tarpeeksi ja ihmisen elimistö pelaa. Jaksaa tehdä työtä, liikkua ja ajatus kulkee. Jos tämä kaikki on kunnossa vain kolmella ruokailukerralla päivässä, miksi elimistöä pitäisi rassata jatkuvalla syönnillä ja sen aiheuttamalla insuliinin tuoton nostolla?

Ja minä en ole mikään karppi. Syön sekaruokaa, mutta ruoka-aikana syön riittävästi, niin etten tarvitse mitään välipaloja. Voin hyvin ja pysyn normaalipainossa. Sitä paitsi, vähän väliä syöminen onkin tosi "hyväksi" hampaille. Ja xylitolista ei tarvi mulle puhua mitään, vatsa ei kestä sitä yhtään.

ja liian pitkät ateriavälit voi aiheuttaa sen, että nälässä vedetään jääkaapista kaikki mitä irti saa tai kahmaistaan suklaapatukka naamariin kun ei jaksa odottaa ruoan valmistumista tms. Itse olen lyhentänyt ruokailuvälejä kolmeen tuntiin ja mulla ainakin tepsii, koska vaatteet suurenee ja kilot vähenee ja silti ei tarvitse nälästä kärsiä. Toki annoskoot ja ruokavalion pitää olla kunnossa, jotta tuloksia syntyy.

Vierailija
28/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aikuisena syönyt suurinpiirtein näin:

yksi ateria:

80-100g lihaa/kalaa/broileria

alle 100g kasviksia

4 perunaa tai puoli litraa muusia

Ja tämä pari kertaa päivässä

Välipalaa pari kolme kertaa päivässä, leipää luonnollisesti. Leivän päällä sipaisu kevytmargariinia, kevytjuustoviipale tai kevyttä lihaleikkelettä 1kpl. Myös hedelmiä.

Nyt on perunat (ja muut tärkkelyspitoiset) jätetty pois ja korvattu vähähiilarisilla kasviksilla (500-700g /päivä), ruokarytmi fiksattu kolmeen kertaan päivässä.

Tulos: aikaa 1 kk, bmi 34,6

Vierailija
29/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se on perunan vika jos tyyppi vetää välipalaksi aina suklaata ja lihoo..?

Perunan puolesta voi sanoa että se on hyvää ja monipuolista ja kaikenlisäksi ekologista lähiruokaa. Pottu ei kaipaa kasvihuoneita eikä erikoislämmitystä, aniharvoin kasteluakaan, ja kasvaa lähes koko maassa melkein omia aikojaan. Kunpa vain kaupoissa perunaa käsiteltäisiin paremmin, ärsyttää kun perunat on marketeissa valoisassa kuivettumassa ja vihertymässä. Onneksi itse saan omalta palstalta perunat ja voin säilyttää niitä kellarikomerossa oikeaoppisesti pimeässä ja viileässä.

Vierailija
30/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan perunalla lihonut, ja söit sitten suklaata välipalaksi?? Söitkö edes tummaa suklaata vai sitä maito+sokeri+vähän kaakaovoita seassa -karkkia?

Kyllä perunakin lihottaa, jos ei tajua kuinka suuria annoksia mättää menemään ja vatsalaukku venyy luonnottoman kokoiseksi. Eihän sitä kylläisyyden tunnetta tule normaalista ruoka-annoksesta enää tuossa tapauksessa.

Vierailija
31/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi säännöllinen syöminen on 2-3 h välein? Miksi se ei voi olla 5-6 h välein? Jos elimistö ei pyydä lisää ravintoa, se on saanut sitä tarpeeksi ja ihmisen elimistö pelaa. Jaksaa tehdä työtä, liikkua ja ajatus kulkee.

Eli silloin elimistö käyttää ja kuluttaa saamansa ruoan parhaiten. Tämä auttaa painonhallinnassa.

Ps. Painonhallinta ei ole synonyymi laihduttamiselle vaan sille ettei anna itsensä lihoa. Säännöllinen noin 3h välein syömminen on helppo tapa pitää paino kurissa jos syö vielä terveellisesti.

Vierailija
32/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi ateria:

alle 100g kasviksia

Välipalaa pari kolme kertaa päivässä, leipää luonnollisesti. Leivän päällä sipaisu kevytmargariinia, kevytjuustoviipale tai kevyttä lihaleikkelettä 1kpl. Myös hedelmiä.

Nyt on perunat (ja muut tärkkelyspitoiset) jätetty pois ja korvattu vähähiilarisilla kasviksilla (500-700g /päivä), ruokarytmi fiksattu kolmeen kertaan päivässä.

Vierailija
33/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan perunalla lihonut, ja söit sitten suklaata välipalaksi?? Söitkö edes tummaa suklaata vai sitä maito+sokeri+vähän kaakaovoita seassa -karkkia?

Kyllä perunakin lihottaa, jos ei tajua kuinka suuria annoksia mättää menemään ja vatsalaukku venyy luonnottoman kokoiseksi. Eihän sitä kylläisyyden tunnetta tule normaalista ruoka-annoksesta enää tuossa tapauksessa.

Kommenttini suklaasta oli yleisellä tasolla hiilihydraattien runsaasta kulutuksesta.

Itse en voi syödä suklaata laisinkaan, koska olen sille erittäin allerginen.

15

Vierailija
34/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi ateria:

alle 100g kasviksia

Nykyään syön 40g hiilihydraattia päivässä ja proteiinia n. 80g

Vierailija
35/35 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo ihmiset - missä on nykyajan tietoisuus annoskoosta! Sopiva annoskoko muusille on 1,5dl. Ei yli kolminkertainen määrä sitä eli 5dl kuten tässä sanotaan. Samoin oikea annoskoko perunalle on aikuiselle naiselle noin 1,5 perunaa - ei neljä.

Siis sinun annoskokosihan ovat olleet hervottomia. 5dl perunamuusia painaa jo vähintään sen 500g. Sitten 100g kalaa ja vaikkapa 75g kasviksia per annos. Yhteensä 675g/annos! Jösses! Se on päälle kaksi normaaliannosta tungettuna yhteen lautaseen.

Jos jollain olet laihtunut niin sillä että et tunge lautasellesi nyt puolta kiloa kasviksia per ruokailukerta vaan annoskokosi on pienentynyt. Niinhän itsekin sanot. Syöt nyt per päivä saman verran kasviksia kuin kerralla perunamuusia. Ja perunamuusihan on lihottavaa jos siihen laittaa voita/margariinia ja maitoa. Tuskin olet tehnyt kasviksista muusia jossa on voita ja maitoa mukana.

Itse meinasin mennä tähän samaan halpaan. Mietin miksi ihmeessä lihon (nyyh nyyh) vaikka syön terveellisesti. Söin ruokia joissa oli kaloreita per 100g n. 110 eli ei ole mitenkään epäterveellisen paljon. Esim. perunaa/riisiä, lihakastiketta ja kasviksia. Laskin sitten kerran että annoskokoni pääruoalla oli noin 650g/ateria. Eli söin yhdellä aterialla päälle 700kcal joka on järkyttävä määrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän