Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katsoitteko eilen tv 2:lta dokkaria lestadiolaisperheestä?

Vierailija
03.12.2004 |

Minulle se jätti todella ristiriitaisen olon. Perheen äiti vaikutti mukavalta, vilpittömältä, ja ymmärrän täysin, että hän turvaa uskoon, kun on niin järkyttävä tapaus lapsuudessa taustalla. Oli idyllisiä kuvia ja mukavan näköistä kun yhdessä musisoivat. Sitten tulikin voimakasta ristiriitaa, kun tummiin pukeutuneet vanhat ukot sanelivat sääntöjä, miten elää. Oli ikävää kuulla jonkun saarnaavan " naisen osasta ja kivulla synnyttämisestä " . Järkyttävintä oli silti kuulla kuinka kirkassilmäiset lapset pitivät ehdottoman selvänä, että eriuskoiset joutuvat tulimereen. Ja ne jäykät säännöt seurustelusta kuulostivat niin ulkoaopitulta nuorten suusta. Se nuori mies puhui koko ajan niiden tyttöjen puheen päälle ja tytöt vaikenivat. Ovathan ne ulkoapäin sanellut elämisen raamit turvalliset, mutta kauhea kohtalo on varmaan sillä, joka ei tummapukuisten ukkojen sääntöjä noudata. Nämähän sanelevat tulkintojaan asioista, tuskin Raamatussa sanotaan, että voit käyttää tietokonetta ja katsoa videoita, kunhan et katso televisio-ohjelmia. Tai että saat kyllä permanentata hiuksesi, käyttää koruja ja muodikkaita vaatteita, kunhan et meikkaa tai värjää hiuksiasi.

Kunnioitan jokaisen oikeutta uskoa miten haluaa, mutta tällaiset ajatukset nousi tämän dokumentin perusteella.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

rupesi itkettämään näiden ihmisten tilanne. ;(

Vierailija
2/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo kyseinen äiti on ollut mun opettajana ala-asteella. Voin sanoa että oli mitä mukavin opettaja. Eikä todellakaan tuominnut ketään. Vaikka mua ei oo kastettu, enkä kuulu kirkkoon niin ikinä ei katsonu säälien. Kuten jotkut muut lestadiolaiset.

Mutta ristiriitaisia ajatuksia mullakin tuli, kun lapset oli aika aivopestyjä. Mutta kai ne vanhemmat kertoo heidän " tosiasioitaan" lapsilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivopesevät lapsensa pienestä pitäen. Juuri siksi inhoan ja samalla säälin lestanaisia ja heidän lapsiraukkojaan. Joku ruuvi heillä täytyy olla löysällä

Vierailija
4/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

aivopesevät lapsensa pienestä pitäen. Juuri siksi inhoan ja samalla säälin lestanaisia ja heidän lapsiraukkojaan. Joku ruuvi heillä täytyy olla löysällä

Vierailija
5/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä katsoin ja suoraan sanottuna

rupesi itkettämään näiden ihmisten tilanne. ;(

Vierailija
6/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kyseisen perheen. He ovat todella sydämellisiä, naisia ei siinä perheessä alisteta. Minä olen itse kasvanut lestadiolaisessa kodissa, kulkenut myös kyseisen perheen lasten kanssa samoissa seuroissa ja nuorten illoissa. Kuitenkin kun aloin seurustella, ajatuksiin tuli se mitä minulla olisi edessä: loputonta synnyttämistä ja raskauksia. Olen nähnyt ja seurannut hyvin läheltä sen mitä jatkuvat raskaudet tekevät jo nuorien lestadiolaisäitien elimistölle. He eivät kyseenalaista sitä miten elävät, kukaan saarnaaja ei kerro mitä tulee tehdä vaan he ovat kasvatettu siihen ja seuroissa ja tilaisuuksissa neuvotaan miten elää.

Sosiaalinen paine lestadiolaisuudessa on kova. On todella vaikea erota. Minä erosin noin puoli vuotta sitten kyseisestä uskonnosta ja menetin paljon ystäviä. En vain voi elää niin ja varsinkaan kasvattaa kahta tyttölastani sellaiseen elämään.

Monissa perheissä on sydämellinen, rakastava ilmapiiri. Alkoholia ei käytetä, seksuaalisuus on miehen ja vaimon kaunis asia mitä ei " nykymaailman lihallisuus pilaa" . Eli miehelle riittää oma vaimo. Lapset oppivat luonnollisia asioita, televisiota ei katsella eikä mitään turmelevaa. Kuitenkin monissa perheissä äiti on todella uupunut, raunioina, joutunut luopumaan unelmistaan, koulutuksesta, omasta itsestäänkin. Moni äiti on onneton. Väsynyt, loputtoman väsynyt. Ja silti nämä urheat naiset kestävät sen niin etteivät edes ajattele sitä kunnolla :(

Jokaisessa uskonnossa on jotain hyvää ja huonoa. Kultainen keskitie lienee paras.

Vierailija
7/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseistä documenttia. aivan järkyttävä documentti aivopestyistä lapsista

Vierailija
8/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä äärilestadiolaiset, äärikatoliset, äärimuslimit jne ovat todennäköisesti ja tilastollisesti ihan samanlaisia ihmisiä kuin me kaikki muutkin. yhtä fiksuja tai tyhmiä. Jotenkin tuntuu pelottavalta, että tällaiset tavalliset ihmiset uskovat kiihkeästi johonkin aivan irrationaaliseen, ja vielä niin että täysin kyseenalaistamatta sorretaan toinen sukupuoli, toisen kansanosa tms.

Vierailija
9/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se pyhäkoulun setä hoki niille pikkunatiaisille - joukossa myös Kankaan perheen runsaan vuoden vanha kuopus - että hekin voivat saada syntinsä anteeksi. Mitä helkkarin syntiä niin pienet muka ovat ehtineet tehdä? Älkääkä selittäkö mistään perisynnistä...

Pienten lasten aivopesun näkeminen suututtaa, koska itse olen uskovaisesta perheestä (ei lesta) ja olen joutunut tekemään tosi paljon töitä ja tarvinnut psykologinkin apua uskaltaakseni irtautua uskonnollisesta ajattelutavasta.

Vierailija
10/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Monissa perheissä on sydämellinen, rakastava ilmapiiri. Alkoholia ei käytetä, seksuaalisuus on miehen ja vaimon kaunis asia mitä ei " nykymaailman lihallisuus pilaa" . Eli miehelle riittää oma vaimo. Lapset oppivat luonnollisia asioita, televisiota ei katsella eikä mitään turmelevaa. Kuitenkin monissa perheissä äiti on todella uupunut, raunioina, joutunut luopumaan unelmistaan, koulutuksesta, omasta itsestäänkin. Moni äiti on onneton. Väsynyt, loputtoman väsynyt. Ja silti nämä urheat naiset kestävät sen niin etteivät edes ajattele sitä kunnolla :(

Jokaisessa uskonnossa on jotain hyvää ja huonoa. Kultainen keskitie lienee paras.

-Monissa EI-lest. perheissä on sydämellinen, rakastava ilmapiiri.

-Alkoholi EI ole paha asia, vaan se että jotkut käyttävät sitä väärin.

-Suurimmalle osalle meistä miehistä seksuaalisuus on miehen ja vaimon kaunis asia mitä ei " nykymaailman lihallisuus pilaa" . Eli miehelle riittää oma vaimo.

-Lapset oppivat luonnollisia asioita, vaikka televisiota katsoisivatkin, ei se pelkästään ketään turmele!

-Onko se urheutta jos on niin väsynyt ettei pysty ajattelemaan omaa tilaansa ? Haloo ! Todellista tasa-arvoa, äidit tekee lapsia ja miehet saarnaa ....

Eli mikä siinä lestadiolaisuudessa on hyvää, siis parempaa ja ainutlaatuista verrattuna ei-lestadiolaisuuteen ? Ei kai se ainoa ero voi olla alkoholi ja telkkarin katsominen ? Ne voi jättää elämästään pois ilman että tarvitsee synnyttää 12-lasta.

Vierailija
11/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemus. Mutta jos siitä pääsee yli ja jatkaa elämäänsä, on varmasti vielä onnellisempi kuin uskovana!!

Me eletään uskonnottamasti ja silti ei esim. katsota televisiota paljon ollenkaan, juoda viinaa yms. Kyllä elämä voi olla ihanaa ilman ylhäältä annettuja käskyjäkin, itse voi kehittää oma moraaliset näkemyksensä käyttämällä omia aivojaan!!

Lähimmäisenrakkaus on tärkeää, vaikka ei uskossa olekaan, ainakin minulle. :)

Vierailija
12/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

islamilaiset

Vierailija
13/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

-Monissa EI-lest. perheissä on sydämellinen, rakastava ilmapiiri.

-Alkoholi EI ole paha asia, vaan se että jotkut käyttävät sitä väärin.

-Suurimmalle osalle meistä miehistä seksuaalisuus on miehen ja vaimon kaunis asia mitä ei " nykymaailman lihallisuus pilaa" . Eli miehelle riittää oma vaimo.

-Lapset oppivat luonnollisia asioita, vaikka televisiota katsoisivatkin, ei se pelkästään ketään turmele!

-Onko se urheutta jos on niin väsynyt ettei pysty ajattelemaan omaa tilaansa ? Haloo ! Todellista tasa-arvoa, äidit tekee lapsia ja miehet saarnaa ....

Eli mikä siinä lestadiolaisuudessa on hyvää, siis parempaa ja ainutlaatuista verrattuna ei-lestadiolaisuuteen ? Ei kai se ainoa ero voi olla alkoholi ja telkkarin katsominen ? Ne voi jättää elämästään pois ilman että tarvitsee synnyttää 12-lasta.

Vierailija
14/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua jäi mietityttämään, voiko lestadiolaisilla olla ei-lestadiolaisia ystäviä lainkaan. Tuli mieleen, kun ne nuoret puhuivat epäuskoisista ja äitien kekkereissäkin oli vain lestadiolaisia. Taitaa olla tässäkin uskonnossa erilaisia suuntauksia, kun minulla oli lestadiolaisia opiskelukavereita, enkä huomannut muuta eroa meihin muihin kuin että eivät katsoneet televisiota.

Vierailija
15/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

minua jäi mietityttämään, voiko lestadiolaisilla olla ei-lestadiolaisia ystäviä lainkaan. Tuli mieleen, kun ne nuoret puhuivat epäuskoisista ja äitien kekkereissäkin oli vain lestadiolaisia. Taitaa olla tässäkin uskonnossa erilaisia suuntauksia, kun minulla oli lestadiolaisia opiskelukavereita, enkä huomannut muuta eroa meihin muihin kuin että eivät katsoneet televisiota.

Vierailija
16/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kyseistä documenttia. aivan järkyttävä documentti aivopestyistä lapsista

Vierailija
17/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ystäviä olemme edelleenkin, mutta olen löytänyt paljon muitakin ihania ystäviä, ja paras ystävä on oma mies :)

Vierailija
18/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on monta. Tosin täytyy sanoa että kun uskovainen ystävä tulee kylään, on se kuin " saisi enkeleitä" vieraakseen. Jotenkin ero siinä on kuitenkin, olla uskovaisen ja ei uskovaisen kanssa tekemisissä. Mielummin lähden uskovaisen kanssa viettämään iltaa kuin ei uskovaisen. Tää varmaan tympii monia, mutta en millään jaksaisi kuunnella ei uskovaisen yhden tai kahden lapsen äitien valitusta väsymyksestä, masennuksesta, ei pääse irrottautuun=ryyppään, miehet vaan makaa ja vahtaa töllöä kaljapullo kädessä jne... Eräskin ystäväni pohti kovasti eroa tällaisesta miehestä jolla oli yksi lapsikin edellisestä suhteestaan. Tuntui jotenkin kovin kevytkenkäiselle touhulle, tosin sanoin suoraan hänelle mitä olen asiasta mieltä ja kehottaisin kyllä yrittään parisuhdetta hoitaan edes pienen lapsen takia kuin lähtä vetään heti ku elämä potkii pyllylle... Tää siis mun näkökanta ja mun mielipide niistä ei vl ystävistä. Ihmisenä ovat ihan ok, mutta tällaisia eroja meidän ajatusmaailmoissa on, minkä vuoksi minusta on paljon helpompaa ja antoisampaa olla uskovaisen äidin kanssa ystävänä. T.vl äiti

Vierailija:

Vierailija
19/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä samaa muottiin pakottamista ja ehdollistamista esiintyy joka paikassa. Aivopesu on kyllä hurjan vahva ilmaisu. Kuka muka voi välttyä vaikutteilta, ellei sitten satu asumaan erakkona jossain korvessa? Ei tarvitse kuin katsoa ns. " lasten" ohjelmia niin kyllähän alkaa hahmottua, mitä markkinamiehet ajavat takaa.

On tosi helppoa alkaa tuomitsemaan sellaisia arvoja ja tapoja, joita ei itse arvosta tai tunne.

Vierailija
20/30 |
03.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienestä saakka ja äidit aivottomia kanoja, joiden elämässä ei ole MITÄÄN muuta kuin satuja Jumalasta ja lasten hoitaminen. Ihan oikeasti kukaan järkevä ei voi olla lesta ! Ja lestat puhuvat muka kirkkain silmin omasta valinnastaan, miten lestaperheeseen syntyvä tyttö voi puhua valinnasta kun hänet jo pienestä pitäen kasvatetaan ja aivopestään vain ja ainoastaan synnyttymään lapsia. Toki jotkut järkevät eroavat liikkeestä mutta suurin osa on aivottomia laumasieluja ilman omia ajatuksia mistään. Hyi kun ihan puistattaa että tällaista tapahtuu nykyaikana. Pitäisi varmaan sosiaaliviranomaiseten puuttua asiaan...