Pieni Äitiyspv raha
Minimi äitiyspv rahasta jää käteen 440euroa. Minusta se on kohtuuttoman vähän. Mut pakko kai pärjätä ku ei noin pientä vauvaa voi hoitoonkaan saada :(
Kommentit (38)
Kyllä opintojen ohellakin voi tehdä työtä. Ja raskauden ajaksihan voi vaikka mennä kokopäivätyöhön että saa sen kuuden kuukauden työhistorian.
Tiedän, että lapsia ei aina niin vain tehdä ja niitä ei aina tule silloin kun toivotaan, mutta minä en ymmärrä sitä, ettei niinkin tärkeää asiaa kuin taloudellista tilannetta, oteta huomioon ollenkaan. Rahaa kun nyt vain tässä yhteiskunnassa tarvitaan elämiseen; jossain täytyy asua, täytyy syödä jne.
16.12.2002 ja äitiysloma alkoi 6.1.2003. Sain ihan kunnollisen päivärahan. Ai niin, työhistoriaa oli 2-3 vuotta täysipäiväisenä ja lähemmäs kymmenen hanttihommia...
no jos ensiksi opiskelee kunnon ammatin ja haluaa sitten pitkän opiskelu-uran päätteeksi lapsen, kun ikääkin on jo kertynyt... niin miten niitä tuloja olisi voinut kertyä
mutta korostaisin, että suunnittelu ei välttämättä aina mene noin yksinkertaisesti. Itselläni ole tarkoitus olla töissä loka 09-touko 10 ja sitten jäädä mammalomalle. Niinpä kuitenkin raskaus eteni hyvin tammikuulle 10, jonka jälkeen jouduin jäämään ennenaikaisten supistusten takia sairauslomalle ja se siitä työnteosta. Toki sain sairauspvärahaa, mutta eipä se kovin mitään tuloja nosta!
en vain ole ollut töissä ennen kuin sain esikoisen 18v ja toisen 19v. Seuraavaa sarjaa ennen opiskelin, sen jälkeen opiskelua ja pätkätöitä. Mitä helvetin sössimistä tuossa mielestäsi on?
Mua niin tympii nämä ihmisten arvostelut, jos se raha on sulle ykkösprioriteetti niin siivoa sitten vessoja opintojen sijaan 6kk (jollei muuta löydy)jotta saat isomman äitiyspäivärahan. Jos joku ei arvosta samoja asioita kuin sinä, se ei tarkoita että olisi jotenkin tyhmä tai huono ihminen.
NORMAALITILANNE ei välttämättä ole se että äiti on joka välissä palkkatyössä, oikeesti ottaa päähän tuommoset idarit... Voihan se äiti vaikka opiskella tai olla kotiäitinä tai työttömänä tai sairaana tai tehdä jotain muuta. Koita nyt tajuta että se että sulla on ollut tietty tilanne ei tarkoita että kaikki muu olisi epänormaalia.
mutta ei subjektiivinen kokemuksesi silti muuta miksikään sitä tosiasiaa, että NORMAALITILANNE on kuitenkin se, että AIKUINEN ihminen on töissä. Ja onnistuipa raskaus heti ensiyrittämällä tai hoitojen kautta, oletuksena nyt on, että äiti nyt kuitenkin on TÖISSÄ. 6kk työhistoria todellakin riittää.
Ja samaa päivärahaahan saa jokaisesta lapsesta, jonka LA on kolmen vuoden sisällä edellisen lapsen syntymäpäivästä. ELi todella tehokkaasti saa asiat sössiä, että viisi äitiyslomaa onnistuu viettämään minimipäivärahalla.
että joku suunnittelee mihin tilanteeseen vauva syntyy. Ei sitä voi suunnitella, tuolla lapsettomuusklinikallahan siitä riittää todisteita. Minä olen ollut aina siinä tilanteessa että olen saanut minimiäitiyspäivärahaa. Silti on lapsia 5 (kuudes tulossa). Jos on, tätä ennen kaksi keskenmenoa. Suunnitelmien mukaan mulla piti olla vauva nyt eikä ens vuonna. Mutta ei se elämä niin mene, toivottavasti on edes ensi vuonna.
että joku tieten tahtoen tekee sellaiseen tilanteeseen vauvan, jossa tietää saavansa vain minimipäivärahaa JA sitten itkee sitä jälkeenpäin. Kun kunnollisen päivärahaan riittää, että on tehnyt EDES 6kk (tai jopa vähemmän) töitä ennen äitiyslomaa.
Pointti on se, että jokainen voi ihan itse päättää tekeekö lapsiaopiskeluaikana vai ei. Oma valinta on se, jos haluaa työhistoriattomana jäädä mammalomalle ja silloin saa minimipäivärahan. En ymmärrä AP:n aloitusta alkuunkaan.
KELA:n sivuilta on hyvin helppo tarkistaa paljonko se tulottomien päiväraha on. Vaikka jo ennen pillerien jättämistä pois.
Tiesithän, että kotiäiti saa edellisen vauvan päivärahan suuruista päivärahaa myös seuraavasta, jos ikäeroa tulee alle 3v. (mikä on oletus, jos on "kotiäiti"). Työtön saa työttömyyspäivärahan perusteella laskettua äitiyspäivärahaa. (Tosin jos ei KOSKAAN ole ollut töissä ja saa työmarkkinatukea, niin toki äp-raha myös on silloin IHAN SYYSTÄKIN minimi).
Olen 100% varma, että normaalitilanne (eli tilastollisesti se tavallisin) on että äiti ON TÖISSÄ ennen raskautta/raskauden aikana.
en vain ole ollut töissä ennen kuin sain esikoisen 18v ja toisen 19v. Seuraavaa sarjaa ennen opiskelin, sen jälkeen opiskelua ja pätkätöitä. Mitä helvetin sössimistä tuossa mielestäsi on? Mua niin tympii nämä ihmisten arvostelut, jos se raha on sulle ykkösprioriteetti niin siivoa sitten vessoja opintojen sijaan 6kk (jollei muuta löydy)jotta saat isomman äitiyspäivärahan. Jos joku ei arvosta samoja asioita kuin sinä, se ei tarkoita että olisi jotenkin tyhmä tai huono ihminen. NORMAALITILANNE ei välttämättä ole se että äiti on joka välissä palkkatyössä, oikeesti ottaa päähän tuommoset idarit... Voihan se äiti vaikka opiskella tai olla kotiäitinä tai työttömänä tai sairaana tai tehdä jotain muuta. Koita nyt tajuta että se että sulla on ollut tietty tilanne ei tarkoita että kaikki muu olisi epänormaalia.
en ole tehnyt mitään suunnitelmaa, koska ei ole näköpiirissä että taloudellinen tilanne sen kummemmin kohentuisi. Joten jäisi kyllä lapset "tekemättä" alkuunsa. Voi olla että tapahtuu jotain suurta ja mullistavaa mutta tämä kohentuminen on kyllä ollut niin hidasta jo 16 vuotta että en kyllä sen varaan laske, hedelmällisyys kun on kuitenkin jo laskussa.
Etkö ymmärrä ettei taloudellista tilannetta voi aina ottaa huomioon? Mitä huomioimista siinä on jos sitä ei pysty ennustamaan?
Kaikilla ei ole selvä putki koulusta työhön, joillain aloilla ei vakituista työtä ole edes olemassa, kuten meillä. Ei voi ennustaa etukäteen mikä on tilanne 2 vuoden päästä.
Tiedän, että lapsia ei aina niin vain tehdä ja niitä ei aina tule silloin kun toivotaan, mutta minä en ymmärrä sitä, ettei niinkin tärkeää asiaa kuin taloudellista tilannetta, oteta huomioon ollenkaan. Rahaa kun nyt vain tässä yhteiskunnassa tarvitaan elämiseen; jossain täytyy asua, täytyy syödä jne.
niin miksi sitten tulla tänne palstalle vaahtoamaan aiheesta?
Ihan sama mulle kuka on minimipäivärahalla tai ei. Oma valinta se on kuitenkin.
Mua niin tympii nämä ihmisten arvostelut, jos se raha on sulle ykkösprioriteetti niin siivoa sitten vessoja opintojen sijaan 6kk (jollei muuta löydy)jotta saat isomman äitiyspäivärahan.
Ja ikävä särkeä nuo pikkutytön satuharhat, mutta se rahan ajatteleminen on sitä vanhemmuutta. Ei se riitä, että vain pamahtaa paksuksi kerta toisensa perään.
kokopäivätyöhön. Ei kaikki voi. Toiset joutuu ottamaan rauhallisemmin.
Kyllä opintojen ohellakin voi tehdä työtä. Ja raskauden ajaksihan voi vaikka mennä kokopäivätyöhön että saa sen kuuden kuukauden työhistorian.
ENNEN raskautta? Sittenkö brakaa pää?
kokopäivätyöhön. Ei kaikki voi. Toiset joutuu ottamaan rauhallisemmin.
minimipäivärahallakin, ei se siitä olekaan yleensä kyse vaan onko varaa pitää kakkosautoa, matkustaa vähintään kerran vuodessa ulkomaille ja maksella isoa asuntolainaa.
ensin vuoden töissä päivittäin ja sen jälkeen keikkatöissä. Ja saan edelleen työmarkkinatukea:O
Pointti on se, että jokainen voi ihan itse päättää tekeekö lapsiaopiskeluaikana vai ei. Oma valinta on se, jos haluaa työhistoriattomana jäädä mammalomalle ja silloin saa minimipäivärahan. En ymmärrä AP:n aloitusta alkuunkaan.
KELA:n sivuilta on hyvin helppo tarkistaa paljonko se tulottomien päiväraha on. Vaikka jo ennen pillerien jättämistä pois.
Tiesithän, että kotiäiti saa edellisen vauvan päivärahan suuruista päivärahaa myös seuraavasta, jos ikäeroa tulee alle 3v. (mikä on oletus, jos on "kotiäiti"). Työtön saa työttömyyspäivärahan perusteella laskettua äitiyspäivärahaa. (Tosin jos ei KOSKAAN ole ollut töissä ja saa työmarkkinatukea, niin toki äp-raha myös on silloin IHAN SYYSTÄKIN minimi).
Olen 100% varma, että normaalitilanne (eli tilastollisesti se tavallisin) on että äiti ON TÖISSÄ ennen raskautta/raskauden aikana.
en vain ole ollut töissä ennen kuin sain esikoisen 18v ja toisen 19v. Seuraavaa sarjaa ennen opiskelin, sen jälkeen opiskelua ja pätkätöitä. Mitä helvetin sössimistä tuossa mielestäsi on? Mua niin tympii nämä ihmisten arvostelut, jos se raha on sulle ykkösprioriteetti niin siivoa sitten vessoja opintojen sijaan 6kk (jollei muuta löydy)jotta saat isomman äitiyspäivärahan. Jos joku ei arvosta samoja asioita kuin sinä, se ei tarkoita että olisi jotenkin tyhmä tai huono ihminen. NORMAALITILANNE ei välttämättä ole se että äiti on joka välissä palkkatyössä, oikeesti ottaa päähän tuommoset idarit... Voihan se äiti vaikka opiskella tai olla kotiäitinä tai työttömänä tai sairaana tai tehdä jotain muuta. Koita nyt tajuta että se että sulla on ollut tietty tilanne ei tarkoita että kaikki muu olisi epänormaalia.
minimipäivärahallakin, ei se siitä olekaan yleensä kyse vaan onko varaa pitää kakkosautoa, matkustaa vähintään kerran vuodessa ulkomaille ja maksella isoa asuntolainaa.
joiden vuoksi työssäoloehto ei ole täyttynyt?
Minä olen ollut syksystä 2007 ensin vuoden töissä päivittäin ja sen jälkeen keikkatöissä. Ja saan edelleen työmarkkinatukea:O
tuo minimi on ihan hyvä raha nykyään. Itse sain ensimmäisestä lapsesta palkkani mukaisen äitiysrahan. Joitain vuosia sitten ei vielä otettu huomioon sitä, että jos vanhempi lapsi on alle 3 vuotias, saa saman rahan kun aiemminkin. Joten tipuin toisen lapsen kohdalla minimirahoille, vaikka lasten ikäero oli vajaa 2 vuotta.
Taisi silloin työtön äitiysrahalle jäävä saada enemmän rahaa, kun lasta kotona hoitanut äitiysrahalle jäävä. Onneksi tulee uudistuksia jatkuvasti ja nyt tuo minimirahakin on jo ihan hyvän suuruinen.
Miten muka jokainen 18v on joskus töissä ollut? Olin ehtinyt 3kk aiemmin täyttänyt 18v kun esikoinen syntyi. Miten siinä olisi ollut töissä ehtinyt olla?
Taidat nyt itse olla pikkutyttö, luuletko tosissasi että 90-luvun alussa pikkukaupungissa 16-17v:llä olisi ollut jotain mahdollisuuksia saada töitä kun tuohon aikaan oli paljon aikuisiakin työttömänä?
Luulen tietäväni kyllä vanhemmuudesta ja rahasta enemmän kuin sinä. Vaikutat nuorelta tai tosi pumpulissa kasvaneelta.
Ja ikävä särkeä nuo pikkutytön satuharhat, mutta se rahan ajatteleminen on sitä vanhemmuutta. Ei se riitä, että vain pamahtaa paksuksi kerta toisensa perään.
mutta ei subjektiivinen kokemuksesi silti muuta miksikään sitä tosiasiaa, että NORMAALITILANNE on kuitenkin se, että AIKUINEN ihminen on töissä. Ja onnistuipa raskaus heti ensiyrittämällä tai hoitojen kautta, oletuksena nyt on, että äiti nyt kuitenkin on TÖISSÄ. 6kk työhistoria todellakin riittää.
Ja samaa päivärahaahan saa jokaisesta lapsesta, jonka LA on kolmen vuoden sisällä edellisen lapsen syntymäpäivästä. ELi todella tehokkaasti saa asiat sössiä, että viisi äitiyslomaa onnistuu viettämään minimipäivärahalla.