Työkkäri sano et pitää miettiä uutta alaa kun en työllisty
Ammatti siis graafinen suunnittelija ja en saa sillä alalla töitä. Onko tuo totta et pakko opiskella?
Kommentit (32)
Ei ole pakko opiskella. Itse hain kouluun ja toivon, että saisin opiskelun ajalta työttömyysetuutta eikä tarvitsisi ottaa opintolainaa.
T. Pitkäaikaistyötön
Kuoleva ala toi graafinen suunnittelu. Kannattaa ilman muuta miettiä muita vaihtoehtoja. Eilen uutisoitiin, miten sähköasentajista pulaa. Ei toki yhtä siistiä sisätyötä, mutta kannattaisi harkita vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko opiskella. Itse hain kouluun ja toivon, että saisin opiskelun ajalta työttömyysetuutta eikä tarvitsisi ottaa opintolainaa.
T. Pitkäaikaistyötön
Tuosta olisi pitänyt kysyä työkkäriltä etukäteen. Opiskelijaa ei lasketa työnhakijaksi, eikä saa työttömyystukea.
Vierailija kirjoitti:
Kuoleva ala toi graafinen suunnittelu. Kannattaa ilman muuta miettiä muita vaihtoehtoja. Eilen uutisoitiin, miten sähköasentajista pulaa. Ei toki yhtä siistiä sisätyötä, mutta kannattaisi harkita vakavasti.
Höpö höpö. Ai-broiden mielestä kaikki paitsi ai-brous on kuoleva ala, sillä heillä ei ole käyttöä oikeassa liike-elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pitkäaikaistyötön
Tuosta olisi pitänyt kysyä työkkäriltä etukäteen. Opiskelijaa ei lasketa työnhakijaksi, eikä saa työttömyystukea.
Ei todellakaan tarvita etukäteen mitään lupaa kouluun hakemiseen.
T. Pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten tietää mikä EI OLE kuoleva ala kun pitää opiskellakin pari vuotta ja mahdollisesti ottaa lainaa ? Ja kaikista ei ole esim lähihoitajiksi
Mun koulutukset on: tradenomi, insinööri, DI.
Olen vaivojen vuoksi pitkäaikaistyötön.
Työklärin tyyppi sanoi, että käviskö sulle vielä jokin lyhyt lisäkoulutus. Jestas. Mulla on ikää 59-v ja nuo em. tutkinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten tietää mikä EI OLE kuoleva ala kun pitää opiskellakin pari vuotta ja mahdollisesti ottaa lainaa ? Ja kaikista ei ole esim lähihoitajiksi
Huom lähihoitajiakin on iso liuta nyt työttömänä. EI ole mikään varma ammatti enää?
Ei ole pakko ja nykyään opiskelu on tehty vaikeaksi joka ei enään kannata. Haet vain entiseen tapaan työpaikkoja siten miten sun työnhakuvelvoite on. Se työkkärin täti saa jauhaa mitä haluaa ummet ja lammet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pitkäaikaistyötön
T. Pitkäaikaistyötön
Sinä kirjoitit:
"toivon, että saisin opiskelun ajalta työttömyysetuutta eikä tarvitsisi ottaa opintolainaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pitkäaikaistyötön
T. Pitkäaikaistyötön
Sun pitää eka sopia tästä työkkärin kanssa jos haluat opiskella työttömyystuella. Vasta sitten voit hakea opiskelemaan niin että saat työttömyystuella opiskella.
Voit toki hakea ilman työkkärin kanssa asiasta sopimista, mutta jos saat opiskelupaikan sitten taida olla vain opiskelija ja saat opiskelijan tuet, jos sulla niitä tukikuukausia on jäljellä. Jos et tarvitse tukea opiskeluun niin sitten ei ole ongelmia. Jos tarvitset niitä ja tukikuukaudet on jo käytetty ja olet työkkärin listoilla niin joudut antamaan opintopaikkasi pois jotta voit olla kokoaikainen työtön.
Jos et halua olla työtön lopun ikää niin kouluun tai töihin ihan uudelle alalle
Työkkäri voi pakottaa kouluun karenssin uhalla. Mun mies pakotettiin lähihoitajakoulutukseen ja saa vain kulukorvauksen työttömyysturvan päälle. Ei auttanut mikään. Perusteluna se että on aiemminkin ollut hoitoalalla töissä. Töitä ei muka saanut kun ei ollut todistusta. Ikä mahtaa tulla sitten vastaan kun valmistuu. Täyttää 59 v.kun valmistuu. Mitähän työkkäri sitten keksii, jos ei saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua olla työtön lopun ikää niin kouluun tai töihin ihan uudelle alalle
Niinpä. Mites olis sähköasentaja tai joku vastaava?
No mutta kyllähän se aika miettiessä mukavasti kuluu. Hae kuitenkin varmuuden vuoksi harkinnanvaraista toimeentulotukea mietintämyssyn ostoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom lähihoitajiakin on iso liuta nyt työttömänä. EI ole mikään varma ammatti enää?
Ei ole mikään tutkinto enää. Juuri opiskelin kolmannen tutkintoni ja päädyin suoraan kortistoon vaikka opiskelut aloittaessani töitä oli. Ne hävisivät nyt viimeisen vuoden sisällä.
Työkkärin tädit ja mahdollisesti sedät ei tiedä alojen tulevaisuudennäkymistä yhtään mitään. Olen monta tapausta kuullut, missä ovat neuvoneet ohjanneet ja evänneet jotain kuvitelmiensa mukaan ja tulevaisuus/todellisuus onkin ollut ihan päinvastainen.
Kyllähän viranomainen voi antaa ohjausta ja neuvontaa. Pitää ei ole epätosi väittämä. Mutta sitten se, mikä on pakko, on eri asia.
Ei sinun tarvitse tehdä mitään muuta kuin viralliset velvoitteesi eli ne mitä siellä on niissä tehtävissä. Eli todennäköisesti hakea niitä paikkoja. Ja niitäkin voi pyytää vähentämään, sillä työmarkkinatilanne on mitä on.
Te-viranomaiset ovat vähän kuin sossut, sanovat kaikenlaista mihin heillä ei ole mitään valtuuksia yrittäen manipuloida, painostaa, hermostuttaa, kiusata ja jopa vainota "asiakkaitaan" eli uhrejaan. Sanot vaan että "voihan sitä miettiä" ja asia on sillä selvä.