Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli tuosta potalle opettelusta mieleen... nyt tulee kyllä kakkaa niskaan mutta

Vierailija
01.06.2010 |

ihan sama :D

Itselläni on nykyisin 8-vuotias lapsi, joka oppi kuivaksi lähemmäs 3-vuotiaana. Yövaippaa pidin vielä 3,5-vuotiaaksi, puoli vuotta "varmuuden vuoksi" (vaippa oli aina ihan kuiva aamuisin) koska en halunnut joutua pyykkäämään patjaa ja peittoa vahinkopissojen vuoksi.

En myöskään pitänyt lasta ilman vaippaa sisällä, koska en halunnut niin ikään joutua pesemään mattoja tai sohvaa jne mihin niitä pissoja olisi vahingossa tullut.

Kummasti vaan lapsi oppi sitten itsekseen potalle, minä en käestänyt asiaan laisinkaan, enkä opettanut. Potan toin olohuoneeseen ja selitin lapselle, mitä siinä kuulu tehdä. Ja jossain vaiheessa lapsi sitten otti itse vaipan pois, ja teki hätänsä pottaan. Kertaakaan ei tarvinut siivota vahinkoja mistään.

En usko että tästä mitään traumoja lapselle jäi.

Ehkä olen tosiaan joidenkin mielestä sikalaiska tässä asiassa, mutta mitä sitten. Kuuntelin niin paljon turhautuneiden kavereideni valituksia siitä, että "taas jouduin pesemään kaikki petivaatteet, patjaa, peittoa ja tyynyä myöten, ja vasta viime viikolla tein saman urakan!" no onko pakko yrittää lasta kuivaksi liian aikaisin, idiootit stressiherkät äidit... Saahan sitä stressiä itselleen kun niin haluaa :D

Lisäksi vitutti, että täällä meilläkin muutama kaveri kävi lapsineen kun opettivat lapsiaan kuivaksi, ja lapsensa kyllä kuseskelivat vahingossa sinne tänne. Mä heitin aina vaan rätin ja pesuaineen sekä ämpärin kaverille, että alahan siivota, penskas pissas. Yhden kaverin laitoin maksamaan pesulalaskun, kun tyttönsä pissas meidän olkkarin maton märäksi. Ei tullut ihan halvaksi, mutta jos kerran pitää ilman vaippaa lastaan meillä, niin kantakoon seuraukset. Minä en kusisia mattoja haistele.

*avaa sateenvarjon*

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan tekee mitä lystää.

Miksi lapsi "voimakkaasti vastustaa" potalle menoa? Vanhemmat eivät joko ole osanneet myydä asiaa hänelle oikein tai sitten hän ihan vaan pompottaa mammaa.

Entä miten tällaista kaksivuotiasta, joka on "ollut yökuiva jo pitkään", voi olla sitä jos ei kerran potalla käy vaan ilmeisesti pissaa sitten herättyään vaippaan...

"Ja meidän lapsi ei suostu koiranpennun tavoin potalle silloin kuin käskee. Hän käy siinä silloin harvoin kuin sille päälle sattuu, eikä housujakaan yleensä saa ottaa jalasta pois... Että niin."

Vierailija
22/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä viitsi pitää lasta vaipoissa yhtään pitempään kuin pakko. Onhan kakkapyllyn peseminen paljon vaivalloisempaa kuin sen pyyhkiminen, vai mitä?

Pyyhitkö sä vaan isomman hädän jälkeen? Kyllä minä pesen sekä lasten että oman pyllyni jos suihku vain on saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii sitten, kun oppii. Ja nehän oppii. Ihan ilman sitäkin, että isutetaan potalla heti kun istumaan pystyy tai roudataan unien ja ruokien jälkeen joka hemmetin kerta sinne potalle.

Esikoistyttö oppi itse päiväkuivaksi 2,5-vuotiaana ja yökuivaksi tasan 3-vuotiaana. Seuraavat pojat oppineet samat puoli vuotta myöhäisemmässä vaiheessa. Ei me nyt niin tiukilla olla, etteikö vaippoihin ole varaa.

Vierailija
24/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoon mennessään tosi nopeasti kuivaksi, kunhan päivähoitokaverit pari kertaa kajauttaa, että hei miks Yamppajörgenillä on vielä vaippa?

Oppii sitten, kun oppii. Ja nehän oppii. Ihan ilman sitäkin, että isutetaan potalla heti kun istumaan pystyy tai roudataan unien ja ruokien jälkeen joka hemmetin kerta sinne potalle.

Esikoistyttö oppi itse päiväkuivaksi 2,5-vuotiaana ja yökuivaksi tasan 3-vuotiaana. Seuraavat pojat oppineet samat puoli vuotta myöhäisemmässä vaiheessa. Ei me nyt niin tiukilla olla, etteikö vaippoihin ole varaa.

Vierailija
25/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en minä sitä teille kerro muualla kuin täällä. Omat lapseni ovat istuneet puolivuotiaasta potalla ihan siitä syystä, että minusta on paljon kivempaa siivota kakkaa potasta kuin liiskaantuneena vaipasta. Kylässä eivät ole kuseskelleen lattioilla, sillä vaippaa on käytetty siihen asti kuin ovat tarvinneet eli noin parivuotiaaksi.

Vierailija
26/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoon mennessään tosi nopeasti kuivaksi, kunhan päivähoitokaverit pari kertaa kajauttaa, että hei miks Yamppajörgenillä on vielä vaippa?

Vierailija
27/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä tuon ikäisten hoitoryhmä on tarkoitettu 1-3 -vuotiaille, jossa suurin osa on kuitenkin vaipoissa. Lapset menevät isompien ryhmään sen vuoden syksynä, jolloin täyttävät 4v, eikä siellä taas kellään (laiskimpienkaan lapsilla) ole vaippoja.

Vierailija
28/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 lapsesta ehkä 3-4 on vaipoissa... Suurin osa ei todellakaan.

täällä tuon ikäisten hoitoryhmä on tarkoitettu 1-3 -vuotiaille, jossa suurin osa on kuitenkin vaipoissa. Lapset menevät isompien ryhmään sen vuoden syksynä, jolloin täyttävät 4v, eikä siellä taas kellään (laiskimpienkaan lapsilla) ole vaippoja.

Vierailija
29/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 lapsesta ehkä 3-4 on vaipoissa... Suurin osa ei todellakaan.

Vierailija
30/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä kerron teille nyt sitten kuulkaa ihan aasta alkaen meidän lapsen pottahistorian. Oikeasti v*tuttaa tälläinen, ihan kuin olisin jotenkin tilivelvollinen jollekin?! Se että lapsi kieltäytyy potasta, ei jumankekka tarkoita sitä että hän "tekee mitä lystää". Se on tosi helppo heti yleistää, että kyseessä on mammaa pompottava lapsi, kun se kerran käyttäytyy eri tavalla kuin meidän piltit.

Meille ostettiin potta ennenkuin lapsi osasi edes kävellä. Pienenä se oli ihan "hauska" vempele, siinä kävi istumassa vaikkei sinne aina mitään tullutkaan. Usein sai jotain tiristettyä.

Pitkään meni (lapsen ollessa n. 1½v) niin, että potalla käytiin aina aamulla ja päiväunien jälkeen jolloin teki sinne isot pissat. Nuo olivat sellaisia hetkiä, että pissa tuli nopeasti ja sen aikaa "malttoi" hyvin potalla istua. Myös ennen yöunia viihtyi potalla, kun luettiin satua. Päivän mittaan saattoi potalle mennä jos pyysi, mutta jos sillä hetkellä ei ollut vessahätä - ei malttanut siinä olla. Enkä pakottanut. Minusta oli saavutus noin pienen kanssa saada ne kolmekin pissaa sinne pottaan. Tuttavaperheissä samanikäisiä ei vielä potatettu.

Sitten sairasti tosi rajun vatsataudin nyt keväällä. Sen jälkeen ei ole potalle suostunut. Viikon ripuloi vettä, ja siitä jäi alkuun kammo koko kakkaamiseen ja pissaamisen. Vaippaan lorisi vesiripulia koko ajan, ja lapsi hädissään itki kun ei tiennyt tuliko sinne pissa vai kakka. Meni pitkään taudin jälkeen, että kakkaaminen ja pissaaminen pelotti lasta. Silloin loppui myös potalla käynti.

Olen yrittänyt lasta hommaan välillä uudelleen kannustaa, lahjoa ym, mutta hän ei suostu. Itku tulee. Satunnaisesti saan hänet jonkun mielenkiintoisen jutun avulla taas aamuisin pissaamaan yöpissat pottaan, mutta yleensä hän todellakin tekee pissat aamulla vaippaan. Saattaa istua hetken potalla ilman tulosta, ja pyytää sitten vaipan johon pissii. Ja tästä asiasta on neuvolassa tästä asiasta puhuttu, ja ajateltu että lapsi kyllä potalla taas alkaa käydä kun on siihen itse valmis.

Meillä ei lapsi pompota vanhempiaan. Mutta me emme myöskään pakota lastamme asiaan johon hän ei selvästi nyt ole valmis.

Se on tosi kiva halveksia toisia vanhempia, pitää heitä pompoteltavina ja vaikka minä jos heidän perheissään ei kaikki suju niin mallikkaasti kuin teidän omassa ihanassa täydellisessä perheessänne.

Enää en jaksa tästä asiasta vääntää. Saatte jatkaa ilkeilyänne ja muiden arvostelua ihan keskenänne.

tosiaan tekee mitä lystää.

Miksi lapsi "voimakkaasti vastustaa" potalle menoa? Vanhemmat eivät joko ole osanneet myydä asiaa hänelle oikein tai sitten hän ihan vaan pompottaa mammaa.

Entä miten tällaista kaksivuotiasta, joka on "ollut yökuiva jo pitkään", voi olla sitä jos ei kerran potalla käy vaan ilmeisesti pissaa sitten herättyään vaippaan...

"Ja meidän lapsi ei suostu koiranpennun tavoin potalle silloin kuin käskee. Hän käy siinä silloin harvoin kuin sille päälle sattuu, eikä housujakaan yleensä saa ottaa jalasta pois... Että niin."

Vierailija
31/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat istuttavat lasta potalla ja pissa sattuu tulemaan, se ei tarkoita että lapsi tunnistaisi pissahädän.

Pahimmat tapaukset herättävät lapsen yöllä pissalle ja sitten kehuvat, kuinka heidän lapsi on yökuiva.

Lapsi oppii, kun on siihen valmis.

Aivan aivotonta puuhaa istuttaa puolivuotiasta potalla ja metsästää pisuja.

Viisas pääsee vähemmällä!

Vierailija
32/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat istuttavat lasta potalla ja pissa sattuu tulemaan, se ei tarkoita että lapsi tunnistaisi pissahädän. Pahimmat tapaukset herättävät lapsen yöllä pissalle ja sitten kehuvat, kuinka heidän lapsi on yökuiva. Lapsi oppii, kun on siihen valmis. Aivan aivotonta puuhaa istuttaa puolivuotiasta potalla ja metsästää pisuja. Viisas pääsee vähemmällä!

Meillä alettiin potalla istuskelemaan noin vuoden ikäisenä. 1,5veenä meni hoitoon jossa istuttivat potalla oikein ahkerasti, varmasti minua ahkerammin kun itse vaan unien jälkeen ja ruuan. Välistä tuli vahingossa pissa pottaan. Sitten kehuttiin. Asia ei kuitenkaan edistynyt.

Minulla oli 2vk loma lapsen ollessa 2v1kk ja ajattelin sitten pitää oikein tehopottatreenit. Otin vaipan pois ja koitin istuttaa siinä potalla vähän väliä, mutta se pissa tuli huomattavasti useammin lattialle vaikka siinä potalla oltiin siis vähintaan tunnin välein. 2 päivää tein tuota ja sitten tajusin että lapsi ei todella ole valmis. Hän ei vaan vielä ymmärrä mistä on kyse. Laitoin vaipan takasin ja lopetin stressaamisen ja pottatreenit siihen.

Sitten jäin pois töistä lapsen ollessa 2v3kk ja eräänä iltana tuli normaalisti kakka vaippaan ja isänsä kävi pesemässä takapuolen mutta kun oli jo ilta ja oltiin menossa kylpyyn ja saunomaan piakkoin niin ei jaksanut pukea lapselle enää housuja ja uutta vaippaa. Potta oli olohuoneessa kuten oli ollut jo pitkään. Hetken lapsi leikki legoillaan lattialla ja sitten se meni potalle ja pissasi sinne. Sitten se leikki taas, ja teki uuden pissan pottaan. Sen ihan näki kun se lapsi tajusi sen homman. Siitä lähtien hän on ollut täysin kuiva. Neljänä yönä laitoin vielä yövaipan mutta kun sinne ei mitään tullut niin jätin sitten senkin pois.

Eli uskon että lapsi oppii kuivaksi sitten kun on siihen valmis ja tosiaan joku 6kk:n vieminen potalle on aivan höpöhöpötouhua...

Vierailija
33/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja just sen laiskan vanhemman merkki. Tosin tähän ketjuun kirjoittavat juuri ne vanhemmat, joista on "hienoa olla laiska ja omalla laiskuudella osoittaa paremmuutensa muutenkin ihmisenä". Ikään kuin ne, jotka viitsivät opettaa lapsensa kuivaksi olisivat jotain tylsämielisiä tiukkapipoja. Minun monta kuukautta alle 2-vuotias alkaa nyt olla päiväkuiva, koska olen viitsinyt opettaa. Varmasti on lapsestakin mukavampi kuumina kesäpäivinä olla ilman vaippaa ja tehdä asiat pottaan. Myös luontoa ja rahaa säästyy. Parit pissat on lattialle tulleet, mutta räsyllä ne pois siitä eikä tarvitse lapsen kulkea pissasäiliö (vaippa) housuissaan.

kuinka "tyhmia" ihmisia tanne vastaa. Yrita sinakin hyva ihminen ymmartaa, etta lapsi EI OPI kuivaksi, ennenkuin hanen kehonsa on siihen fyysisesti valmis. Sita kehitysta et sina omalla tahdollasi voi millaan nopeuttaa. Yokuivaksi tulemiseen liittyi taas jonkun hormonin eritys, eli kun se ei ole alkanut, ei kuivaksi voi oppia.

Sun lapset on vaan aikaisin kehittyneita.

Vierailija
34/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kolme poikaani on opetettu potalle n. 2-v2kk iässä.

Ehkä meillä on vaan hyvät geenit, ettei tartte siinä vaiheessa kun jo fillarill ailman apupyöriä ajellaan, kulkea paskat housuissa. ELi 3-vuotiaana

Vierailija
35/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse ovat viimeistään 3v päättäneet jättää vaipan pois. Itseasiassa vain esikoinen teki pottaan, muut on tehneet suoraan pönttöön.

Yöllä vaippa on ollut niin pitkään, että varmasti jaksavat pidätään yön yli.

Mielestäni se valmius pidättää ja tietää koska on hätä tulee jokaiselle aikanaan ja vasta sittten ovat valmiita vaipoista eroon. Ei kukaan lapsi halua niitä vaippoja pitää ellei ole pakko.

Vierailija
36/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyteen liittyy mitä ihmeellisempiä suorituspaineita, joten päätin hypätä pois siitä oravanpyörästä ihan kokonaan ja panostaa niihin asioihin, jotka ovat meidän perheen arvomaailmalle tärkeitä täydellisyyden tavoittelun ja kilpailun sijaan.

Meillä on syöty vauvana vain ja ainoastaan purkkiruokaa (koska ruuanlaitto ja soseiden teko on tylsää, ei mitään kummempaa syytä, luen mielummin kirjoja lapsille), emme KOSKAAN ulkoile sateella (koska inhoan sadepisaroita rilleissä ja 3 v tyttö ei voi sietää märkää naamallaan) ja pottailun kanssa odotin kunkin lapsen herkkyyskautta.

Esikoinen oppi vasta 3 v sekä yö- että päiväkuivaksi. Kokeilimme jo 2 v, mutta poika ei yrityksestä huolimatta ollut valmis. Myöhemmin tajusi homman heti. Keskimmäinen oppi kertalaakista 2 v ja kuopus on vasta just täyttänyt 1 v, joten kiirettä ei ole. Voin kyllä pikkuhiljaa istuttaa vaikkapa aamuisin potalle hetkeksi, että potta tulee tutuksi, jos vaikka olisikin aikainen oppija...

Minun mottoni on: vältä paineita, nauti rennosta elämästä myös vanhempana! ; )

Vierailija
37/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siinä onkin jotain outoa, jos parivuotias "voimakkaasti vastustaa" jotain. Mä kilautankin muutamalle kasvatusasiantuntijalle, että uhma on peruutettu, lukekaa av:lta :D

Luulisin, että a ja o on markkinoida pottaa säännöllisesti ja sitten kuunnella milloin lapsella on herkkyyskausi. Yksi tuttuni ihmetteli, kun hänen 1-vuotiaansa riisui vaippaa jne. ja äiti vaan sanoi, että vielä ei kyllä opetella kuivaksi. Äiti oli päättänyt, että silloin ja silloin on hyvä hetki. No, yllättäen sitten aikanaan lasta ei kiinnostanut vähääkään. Mutta oppipahan sekin vesseli sitten myöhemmin.

Vierailija
38/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain purkkiruokia syötettiin vauvana, ei ulkoilla paskakeleillä. Siitä ei nauti lapsi enkä minä.

Vierailija
39/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei anna hänelle edes mahdollisuutta kokeilla? Suurin osa varmasti fysiologinsa puolesta kykenee tuohon 2-vuotissynttäreiden tienoilla.

Omista lapsistani toinen oli päiväkuiva 1v7kk:n iässä, toinen 2v1kk:n iässä. Mitään pissavahinkoja ei kotona tullut. Pitkille ajomatkoille laitettiin vaippa vielä n. 2,5-vuotiaaksi asti.

Vierailija
40/52 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta olen laiska :) Kompromissina sitten aloin n. vuoden iässä tuuppaamaan lasta potalle, sillä tämä sanoi "kakka" aina just kun alkoi kakkaamaan. Pikkuhiljaa pissatkin alkoivat tulla pottaan, mutta vaipasta luovuttiin vasta kun vaippa alkoi olla kuiva koko päivän. Oisko 2 pissavahinkoa sattunut, nekin niin että oli menossa potalle ja vahinko tuli paljaalle lattialle.