Miksi toisten mielestä on niiiin kauheaa, jos 2v.3 kk ei käy vielä potalla
Meidän poika on tuon ikäinen, ja on vielä ihan täysin vaipoissa.
Pottaan ollaan kyllä tutustuttu, on istunut siinä kymmeniä kertoja, mutta istuu mielellään vaan joko vaipan kanssa, tai jos istuu paljaspeppuisena, istuu max. 3 sekuntia jonka jälkeen lähtee viipottamaan jonnekin. Enkä minä aio ruveta siihen, että istuisin "viihdyttämässä" lasta potan vieressä erilaisin leluin ja kirjoin tms. (mikäs siinä jos jotkut haluaa ja viitsii ja jaksaa sekä on aikaa, en minä sitä paheksu vaikken itse niin tee :) )
Lapsi ei ilmoita kakka/pissahädästä millään tavalla, hajusta vaan huomaa että kakka on tullut, sitten kun on tullut. Eikä kakkakaan housuissa vaivaa lasta millään tavalla, leikit ja meno jatkuu kuin mitään ei vaipassa olisikaan.
Minä en sitten ole ottanut asiasta mitään stressiä, ajattelen, että sitten kun lapsi itse ilmaisee halunsa potalle tai jollakin tavalla että on pissa/kakkahätä, niin sitten vasta aloitamme pottatreenit.
Ihmetyttää joidenkin mainitsemattomien tuttavien "huoli" asiasta. Kauhistellaan, miten ei vieläkään käydä potalla jne.
MIKÄ tässä on niin kamalaa? Itseäni kun ei vaipanvaihto haittaa, vaippoihin on rahaa, ensimmäisen vuoden käytin pelkästään kestovaippoja (joten jätettäkin ollaan osaltamme vähennetty, vaikka sitten pitempään vaippoja käytettäisiinkin), ja kun muksuakaan ei näytä haittaavan, niin se ongelma on...? Valaiskaa minua, kiitos.
Kommentit (28)
Ei kai muu. Meillä lapsi oli sekä päivä- että yökuiva tuossa iässä, mutta tietty jotkut kehittyy hitaammin.
"Uusavutonta". : )
Monilla on selkeästi kuullun ymmärtämisessä ja muutenkin oppimisessa vaikeuksia, kun eivät edelleenkään ymmärrä, mistä kuivaksioppimisessa on ihan oikeasti kyse. Toistan faktaa vielä VIHONVIIMEISEN kerran: kyse on aivojen kypsyydestä ja hormonista (yökuivuus).
On ihan sama, vaikka tanssisitte sambaa susien kanssa aamunkoittoon pottailupalkintona, lapsi ei opi, ennenkuin aivot ovat siihen kypsät. Tämä kypsyminen tapahtuu eri lapsillä eri ikäisenä, mutta suurin osa on valmis oppimaan kuivaksi (eli pidättämään pissaa tietoisesti) noin 2-3 v.Osa aikaisemmin, osa myöhemmin. Tällä ei ole yhtään mitään tekemistä äidin kanssa.
Lisättävää?
ennenkuin oppii pihalle pissaamaan.
Lapset oppii kuivaksi keskimäärin 2-4-vuotiaina.Ei siis ole mitenkään epänormaalia tehdä vaippaan vaikka 3,5-vuotiaana!Mutta toki vanhempien tulee harjoituttaa potankäyttöä.Itse aloitin niin,että lapsi istui potalle housut päällä ja luettiin tms. siinä.Kun pottailu tuli tutuksi,otettiin vaippa pois.Ja tämä tehtiin vaipan vaihdon yhteydessä ja aloitettiin,kun lapsi istui hyvin.Tätä tehtiin sitten äidin viitsimisen mukaan.Nyt alle 2-vuotiaana hän osaa jo mennä potalle itse,jos on sisällä ilman vaippaa.Satunnaisia pissavahinkoja sattuu joskus kesken innokkaan leikin.Mutta jos pidän vaippaa,hän tekee ne sinne ihan tyytyväiseä.Ottaa vaipan sitten itse pois,jos se on täynnä tai kehotan,että ota vaippa pois ja mene potalle.=)
jos ei häntä käytetä potalla. Eikö näin? Miten vanhemmat voivat siis olettaa lapsen oppivan potalle ja kuivaksi samana päivänä?
"Uusavutonta". : )
Monilla on selkeästi kuullun ymmärtämisessä ja muutenkin oppimisessa vaikeuksia, kun eivät edelleenkään ymmärrä, mistä kuivaksioppimisessa on ihan oikeasti kyse. Toistan faktaa vielä VIHONVIIMEISEN kerran: kyse on aivojen kypsyydestä ja hormonista (yökuivuus).
On ihan sama, vaikka tanssisitte sambaa susien kanssa aamunkoittoon pottailupalkintona, lapsi ei opi, ennenkuin aivot ovat siihen kypsät. Tämä kypsyminen tapahtuu eri lapsillä eri ikäisenä, mutta suurin osa on valmis oppimaan kuivaksi (eli pidättämään pissaa tietoisesti) noin 2-3 v.Osa aikaisemmin, osa myöhemmin. Tällä ei ole yhtään mitään tekemistä äidin kanssa.
Lisättävää?
Oli varmaan tuurista kyse lähinnä. : D Tottakai pottailua pitääkin kokeilla, mutta ei tarvitse väkisin sen kanssa vääntää kuukausikaupalla. Jos aivot ovat kypsät, oppiminen tapahtuu nopeasti, yleensä noin viikossa-kahdessa.
jos ei häntä käytetä potalla. Eikö näin? Miten vanhemmat voivat siis olettaa lapsen oppivan potalle ja kuivaksi samana päivänä?
"Uusavutonta". : ) Monilla on selkeästi kuullun ymmärtämisessä ja muutenkin oppimisessa vaikeuksia, kun eivät edelleenkään ymmärrä, mistä kuivaksioppimisessa on ihan oikeasti kyse. Toistan faktaa vielä VIHONVIIMEISEN kerran: kyse on aivojen kypsyydestä ja hormonista (yökuivuus). On ihan sama, vaikka tanssisitte sambaa susien kanssa aamunkoittoon pottailupalkintona, lapsi ei opi, ennenkuin aivot ovat siihen kypsät. Tämä kypsyminen tapahtuu eri lapsillä eri ikäisenä, mutta suurin osa on valmis oppimaan kuivaksi (eli pidättämään pissaa tietoisesti) noin 2-3 v.Osa aikaisemmin, osa myöhemmin. Tällä ei ole yhtään mitään tekemistä äidin kanssa. Lisättävää?
jotka ei edes tarjoa lapselle sitä pottailun mahdollisuutta. Ennen kuin sitten 2,5 - 3 -vuotiaana, jolloin on auttamatta liian myöhäistä. Tarvitaan kaiken maailman sirkustemppuja, että pottailu onnistuisi.
Ja tässä se vitsi onkin, vaikka joissakin perheissä kyse saattaa olla laiskuudesta niin en ymmärrä miten jotkut tekevät HETI päätelmiä tyyliin " ahaa, 2v3kk käyttää vaippaa, ei varmasti ole ollut koskaan potalla, onpa laiskat vanhemmat". Toiset lapset saattavat alkaa vaipattomiksi myöhempään vaikka kuinka olisi potalla käytetty alusta asti, toiset lapset eivät edes suostu potalle ennen kuin ymmärrys hieman laajenee ( ja sitten se onnistuukin ilman sirkustemppuja ) .
Mieti nyt itseäsi.
Annathan sä sille perunoitakin ennen kuin se osaa itse niitä keittää ?
Pienillä pojilla voi myös esim. kiveksissä lämpö nousta aika korkealle. ei ole terveellistä.