Millainen turvaistuin lantiovyöhön?
Meillä on vanha auto jossa keskellä lantiovyö, saako siihen minkäänlaista turvallisempaa ratkaisua, turvaistuinta? Kolme lasta pitäisi takapenkille mahduttaa.
Kommentit (45)
juurihan itse sanoit, että olette onnistuneet sotkemaan elämänne niin, että auto on arjessa välttämätön - ja sitä käytetään oli turvallinen tai ei.
Miksi kuvittelet, että on lapsillenne parhaaksi että sinä "uhraat" oman elämäsi, et hanki kunnon elantoa ("uraa" ei tarvitse tehdä) ja työpaikkaa. Miten se on lapsillenne hyväksi?
ihmisistä yhtään mitään mielipiteitä? Et tiedä meistä yhtään mitään joten tuki suusi ja koita käyttäytyä. Kuule me pidämme lapsia tärkeysjärjestyksessä juuri ihan tasan tarkkaan niin ykkösenä että koko elämä on järjestetty sen mukaan. Kerro mikä muu minulle sitten tärkeysjärjestyksessä ykkönen, kun tiedät paremmin? Minä nimittäin en tiedä. Meillä ei ole lasten kustannuksella tehtyä uraa eikä omaisuutta kerätty tekemällä pitkää päivää ja siihen on tasan tarkkaan yksi syy: lapset. Olen joustanut koko elämäni ja jättänyt omat suunnitelmani juurikin lasten ja perheen takia.
Naiset naiset!
Jollain on nyt vähän huono päivä? Pari tosiasiaa:
1) Täällä on ehdotettu, että kaksi lasta laitettaisiin turvavyöistuimissa takapenkille ja yksi turvavyöistuimessa eteen, ja lisäksi raskaanaoleva äiti lantiovyöhän taakse. Etupenkki kuitenkin on aina vaarallisin, jos näitä nyt voi tällä perusteella oikeasti järjestykseen laittaa...
2) Joku jaksaa jankuttaa:
Yksikään istuin ei käy lantiovyöllä KASVOT MENOSUUNTAAN
Tosiasissa Britaxin TWE:n pystyy laittamaan täysin oikeaoppisesti kasvot menosuuntaan pelkällä lantiovyöllä. Se kiristetään niin kireälle kuin mahdollista, mutta silti se liikkuu hieman kiinnityksissään, mutta jonkin turvallisuustestin (luin pari vuotta sitten, kun meillä TWE oli, nyt en löytänyt linkkiä) mukaan juuri se, että istuin kääntyy hieman kolaritilanteessa teki törmäystesteissä TWE:een myös sivusuojan.
Lisäksi Ap:n nuorimmainen mahtuu 16-kiloisena vielä jonkun aikaa hienosti TWE:een sen ollessa turvaistuimena. Turvavyöistuimena tosiaan TWE:ä ei voi käyttää lantiovyöllä, ja muutenkin turvavyöistuimena TWE on mielestäni huono ja epäkätevä, eli hyvä käyttöaika loppuu lapsella tuohon 18 kiloon. Mutta siihen Ap:n lapsella on vielä 2 kg!
Pakko vielä lisätä, vaikka tämä huono peruste onkin, että tunnen monia perheitä, joissa esim. kakkosautossa on pienilläkin lapsilla pelkät korokkeet, istuimet ovat iankaiken vanhoja, vyöt kiemurassa ja löysällä. Yllätyksekseni näin ihan fiksujen, akateemisten ja ajattelevien vanhempienkin kohdalla... Eli mielestäni Ap tekee oikein kun ainakin yrittää miettiä ja selvittää turvallisimman mahdollisen vaihtoehdon. Niin minäkin tekisin.
Että joku jaksoi vastata vielä ihan asiaan!
että TWE:n saa asentaa lantiovyöllä max. 18kg saakka. Sen jälkeen ei.
Lisäksi on aika vaikea uskoa, että autoonne mahtuu TWE + kaksi turvavyöistuinta takapenkille vierekkäin.
TWE on Britaxin huonoin ja halvin malli. Että kun AP peräänkuulutti jotain "turvallisempaa" (kuin linkitetyssä testissä), niin siinä mielessä TWE ei oikein sovi kuvaan.
Että joku jaksoi vastata vielä ihan asiaan!