Millaisia kommentteja olette saaneet jos toinen lapsi on samaa sukupuolta kuin esikoinen?
Itsellämme esikoinen on poika ja nyt jo toisen lapsen raskausaikana toivotaan sitä tyttöä ;( Siis me vanhemamt ei toivota kumpaakaan erityisesti, mutta muilta kyllä kommenttia pukkaa!
Kommentit (19)
Kerroin toisessa raskaudessa sukupuolen kaikille heti kun se selvisi, kun asia tuntui kaikkia kovasti kiinnostavan. Suurin osa ihmisten kommenteista oli mielestäni ihan hyväntahtoisia, tietysti sukupuoli kiinnostaa ja sehän on siinä vaiheessa tavallaan vauvan ainoa ominaisuus. Yksi kommentti kuitenkin loukkasi: lähisukulainen esitti osanottonsa. No, tämä sukulainen on nyt saamassa kolmannen pojan, enkä tiedä onko hän vieläkään sinut asian kanssa, vaikka on ihan viimeisillään.
Itselleni sukupuoli ei ole ollut mitenkään erityisen tärkeä ja olen ollut tyytyväinen, että kakkonen on samaa sukupuolta kuin esikoinen. Haaveilen kolmannesta lapsesta, ja jos sellainen meille joskus tulee, en usko toivovani vauvasta erityisesti tyttöä, vaan molemmat sukupuolet olisivat yhtä tervetulleita. Voin kyllä hyvin kuvitella, että kolmannen kohdalla niitä muiden kommentteja asiasta tulee kyllä riittämään.
Toinen tyttäremme oli muutama viikko sitten syntynyt
tyttöjen vähättelyä. Ekan jälkeen puhuivat että no seuraava on varmaan poika, ja toisen jälkeen että ai yritätte vielä poikaa. Ei, kyllä meillä on ollut toiveissa aina saada lapsi. Vanhat ihmiset piintyneine asenteineen ovat joskus tosi törkeitä möläyttelemään jopa lasten kuullen sukupuolikäsityksistään.
tyttöjen vähättelyä. Ekan jälkeen puhuivat että no seuraava on varmaan poika, ja toisen jälkeen että ai yritätte vielä poikaa. Ei, kyllä meillä on ollut toiveissa aina saada lapsi. Vanhat ihmiset piintyneine asenteineen ovat joskus tosi törkeitä möläyttelemään jopa lasten kuullen sukupuolikäsityksistään.
Kahden pojan äitinä kuulee kyllä aka usein tuota "no kai te sen tytön vielä teette?" "Kyllähän perheessä pitäisi tyttökin olla" jne.
Mutta ehkä vanhemmilla ihmisillä on vielä niitä "vähintään yksi poika pitää olla sukua jatkamassa" :/
sanoi tyttäremme syntymän jälkeen "paras" ystäväni. Vastasin, että me olemme niin onnellisia tästä tytöstä.
Kun sisareni sai kaksoset, tytön ja pojan, tämä samainen "paras" ystäväni sanoi, että hänen mielestään on hienoa, että isälle tuli poika ja äidille tyttö. Että niin sen pitääkin mennä.
Olin kyllä melkoisen suu auki. Miten kukaan aikuinen nainen voi yrittää pahoittaa ystävänsä mieltä noin. Voisiko syynä olla minun onnellinen parisuhteeni lapseni (suunnitellun) isän kanssa?
kun sain toisen pojan, että kyllä sinäkin olisit sen tytön tarvinnut. Ja mua ei yhtään harmittanut poika, päinvastoin olen aina toivonut poikia!
Silloin kun tytön jälkeen odotin toista lasta (ei tiedetty sukupuolta ennakkoon) niin useinhan sitä sai kuulla että "toivottavasti nyt tulee poika kun teillä tyttö jo on".
Ei se mua mitenkään häirinnyt, itseasissa mä vähän toivoin samaa itsekin ja toisaalta kun esikoinen oli tyttö ja niin ihana ja rakas niin toinenkin samanlainen paketti olis ollut ihan yhtä tervetullut.
Toisen odotusaikana eräs vanhempi naishenkilö totesi, että toivottavasti olisi nyt sitten tyttö. Poika syntyi, kehitysvammaisena ja vakavasti sairaana. Ei tullut sen jälkeen kommentteja, että harmi kun ei tullut tyttöä tms. Ei tainnut kukaan kehdata sellaista asiaa voivotella.
Itselläni ei ollut sen kummemmin tyttö- kuin poikatoiveitakaan. Ja jos (toivottavasti) kolmannen joskus saamme, en tiedä kumman haluaisin. Onneksi ei tarvitse itse valita. =)
niin raskausaika jotkut kommentoivat, että tulispa nyt tyttö jne. mutta sanoin jo silloin, että meille on aivan sama onko tytö vai poika, sukupuolen takia ei lapsiamme ole tehty.
No poika tuli ja on muutama kommentoinut, että ei sitten tullut tyttöä.
Ja yksi ihminen joka tiesi, että meillä nyt lapsiluku täynnä kommentoi, että "et nyt sitten saakkaan koskaan olla tytön äiti, tylsää kun pelkkiä poikia."
Olin ihan että WRF, ihankuin se olisi jokin tappio. Olen kahden ihanan pojan onnellinen äiti, enkä mitään muuta toivoisikaan.
kyllä tulleet tietämään, että olemme arvottomia, koska meillä on 3 tyttöä. Tämä on tullut selväksi molempien sukujen puolelta. Anoppi jo aikanaan valitteli huonoa onnea, kun toiselle sukulaiselle tuli kolmas tytär. Itsellään kun on vain poikia. Ja isäni ei ole koskaan arvostanut tyttäriä, vain pojilla on merkitystä. Äitini on aivopesty samaan ajatukseen. Myös muut sukulaiset ovat kommentoineet todella tökerösti (setä, kummit, tädit sekä sisarukset; lähinnä ilmoittaneet osanottonsa). Olen miettinyt monesti, että voiko todella tälläinen sattuma eristää meidät suvusta ja yhteiskunnasta. Asumme maalla, joten asenne täällä on perinteinen. Me molemmat vanhemmat kyllä rakastamme lapsiamme suunnattomasti ja yritämme heitä parhaamme mukaan kasvattaa.
2 lastamme mitenkään, ne kun sattuvat olemaan "oikein", eli poika ja tyttö. Anoppiani sen sijaan oli onniteltu kun 3 lapsenlapsen (poikia) jälkeen sitten "vihdoin ja viimein" syntyi meidän tyttömme. Törkein onnittelija oli vielä viitsinyt sanoa että nythän voitkin sanoa jälkikasvullesi ettei enempää lapsenlapsia tarvitse tehdä kun jo molempia sukupuolia. No haloo!!!
Meillä on yksi lapsi, ihan tyttäremme, emmekä aio hankki enempää lapsia. Kun tyttäremme oli syntynyt, oli apen lähes ensimmäinen kommentti "ja seuraava on sitten poika". Olin muuten todella vihainen, ja nykyään, kun appivanhempien vanhakantaiset näkemykset ovat tulleet aina vain enemmän esille, olen lakannut kokonaan pitämästä heihin yhteyttä. Mies käy siellä silloin tällöin tyttäremme kanssa. Oli muuten toinen ääni kellossa, kun mieheni veli sai pojan vaimonsa kanssa. Appi mm. esitteli muille "Suomen tulevaa presidenttiä". Huh huh. Ja tyttärellemme tietenkin tungetaan mauttomia rimssumekkoja minkäm ehditään, ja lelut aina nukkeja, jos ei älytä muuta etukäteen pyytää.
Meilla on kaksi tyttoa eika kukaan ole koskaan sanonu et pitais tehda poika tms. Lapsethan ovat omia persooniaan ja yhta arvokkaita kaikki! Nyt kun on kaksi tyttoa niin se tuntuu tsoi suloiselta, siskokset :D
"Taisi sulta taas jalat lipsahtaa sängynpäädystä kriittisellä hetkellä" (kommentti isälle)
"Toivon todella, että saisitte pojan"
"Eiköhän se poika sieltä nyt tule"
t. kolmen ihanan tytön äiti
kyllä tulleet tietämään, että olemme arvottomia, koska meillä on 3 tyttöä. Tämä on tullut selväksi molempien sukujen puolelta. Anoppi jo aikanaan valitteli huonoa onnea, kun toiselle sukulaiselle tuli kolmas tytär. Itsellään kun on vain poikia. Ja isäni ei ole koskaan arvostanut tyttäriä, vain pojilla on merkitystä. Äitini on aivopesty samaan ajatukseen. Myös muut sukulaiset ovat kommentoineet todella tökerösti (setä, kummit, tädit sekä sisarukset; lähinnä ilmoittaneet osanottonsa). Olen miettinyt monesti, että voiko todella tälläinen sattuma eristää meidät suvusta ja yhteiskunnasta. Asumme maalla, joten asenne täällä on perinteinen. Me molemmat vanhemmat kyllä rakastamme lapsiamme suunnattomasti ja yritämme heitä parhaamme mukaan kasvattaa.
Olen todella pahoillani puolestanne, että teille on siunaantuneet tuollaiset ääliöt sukulaisiksi. Olkaa ylpeitä lapsistanne, tänä päivänä tytöt tuntuvat pärjäävän muutenkin hyvin. Pojat voi sitten jäädä maalle peltoa kyntämään.
Useimmat eivät ole kommentoineet mitään erityistä, onnitelleet vain. Jotkut ovat puhuneet esim. "upeasta tyttötriosta" ja toiset taas pahoitelleet jonkun muunkin mainitsemaa "isän pelikaverin puutetta".
Meillä isä kyllä pelaa ihan lahjakkaasti tyttäriensä kanssa. Samoin tytöt osallistuvat mielellään erilaisiin kodin rakennushommiin. :)
Ainoa kommentti, jonka ylipäätään muistan oli, että hieno juttu, nythän teillä on kaikki toista tyttöä varten valmiina. Ja näinhän se tietysti oli, että halvemmaksi tuli kun oli vaatteet ja lelut jne otettavissa uudelleen käyttöön.
Meillä on yksi tyttö,ja olisin yhtä onnellinen tytöstä kuin nyt tästä tulossa olevasta pojasta.Siskoksethan ovat usein tosi läheisiä,joten olisi kivaa,jos tytölle olisi tullut sisko jonka kanssa leikkiä prinsessa ym. nukkeleikkejä.Toisaalta taas poika on vaihtelua ja isompana remppakaverina isälle =)Jos jollakulla on kolme tytärtä,niin sehän on ihana trio,kuten joku oli sanonutkin.Leikkivät niin kivasti keskenään.
"Toivotaan, että nyt sitten tulee tyttö", "eikö jokainen toivo tyttöä ja poikaa?" jne.
No, meille tuli 2 lasta samaa sukupuolta ja kolmannen odotus olikin sitten ulkopuolisten vuoksi tosi rasittavaa. Samat utelut ja toiveet lapsen sukupuolesta x100 (miksi ihmeessä ulkopuoliset toivovat meille lasta tietyllä sukupuolella?).
Kolmaskin oli sitten samaa sukupuolta ja nyt joudun kuuntelemaan ilmeisesti vuosia, että "koskas teette sen tytön?", "vieläkö haluaisit tytön?", "kyllä jokaisessa perheessä pitää pikku prinsessa olla" jne.