Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketään kätilöä paikalla - kumpi vaikuttaa enemmän, iso päänympärys vai painava vauva?

Vierailija
01.06.2010 |

Kumpi on alatiesynnytyksen kannalta haastavampi: lapsen iso päänympärys vai suuri syntymäpäino?

Itselläni kauhean suuripäisiä vauvoja, eivät meinanneet millään mahtua ulos. Paino toisella reilu 3 kg ja toisella reilu 4 kg, mutta en oikein usko että paino olisi mikään haaste synnytykselle. Synnyttäisin vaikka 5 kiloisen, jos saisin vähän pienemmän päänympäryksisen.

Missä päänympäryksessä menee raja, että mahtuu tuolta alakautta normaalisti ulos?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokoisia päitä vauvoillasi on ollut?

Vierailija
2/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne repeämätkin tulee. Kyllähän joku jää hartioistakin kiinni, mutta silloin pitää olla jo varsin roteva vauva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne sun vauvojen päänympärykset?

Mun kuopuksella oli 37cm eikä tehnyt tiukkaa

Tiedän vauvan jonka py oli 41 ja se ei syntynyt alakautta

Vierailija
4/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen muistelisin olleen 36 cm ja tämän minkä löysin papereista on 38,5 cm

Kumpikaan ei meinannut mahtua ulos ja välilihaa leikattiin varsinkin 1. kerralla aika rutkasti. Tuolla toisella kerralla ihme kyllä jousti ja selvisin muutamalla tikillä.

Vierailija
5/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ole ihan selvää, että suuri päänympärys on haastavampi! Ei niinkään lapsen koko.

Ei voi verrata muihin ihmisiin,kun et tiedä heidän PIIP leveyttään...

Eikä voi ennustaa tuleeko vauvalle iso pää vai ei.

Kyllä se synnytyksessä sitten selviää jos ei mahtuisi ulos.

Kolmas synnytys kuitenkin huomattavasti helpompi kuin ensimmäinen!

Älä mieti liikaa!!!!!

Vierailija
6/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ei lapsen koko, vaan ASENTO jossa pää tarjoutuu.

Meillä yksi lapsi oli 38 päästään ja hyvin tuli!

Sentin pienempi päisempi veli tuli huonommin ulos, hänestä tarkistettiin ultralla tarjontaakin kun alkoi kestää. Oli kyllä päätarjonnassa, mutta tuli kasvot edellä.

Vierailija
7/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhteessa painoonkin isompi? Siis jos painava vauva niin iso pää? Mun ensimmäisellä oli py 37cm ja kasvotarjonnassa. No juu, ei tullut kyllä alakautta maailmaan...

Vierailija
8/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen muistelisin olleen 36 cm ja tämän minkä löysin papereista on 38,5 cm Kumpikaan ei meinannut mahtua ulos ja välilihaa leikattiin varsinkin 1. kerralla aika rutkasti. Tuolla toisella kerralla ihme kyllä jousti ja selvisin muutamalla tikillä.

Mutta en menisi stressaamaan asiasta!

Minullakin oli ekalla lapsella 36 ja oli haastava synnytys,melkein jouduttiin leikkaamaan. Mutta se johtui minusta,ei vauvan koosta.

Kolmannen synnytyksen luulisi menevän jo huomattavasti helpommin. Älä stressaa!

Näihin asioihin ei ole selviä rajoja tai vastauksia!

Vierailija
9/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli tuolla ensimmäisellä 36 cm:llä kasvotarjonta ja varmaankin sen takia jouduttiin alapää repimään.

Silti tuntui, että tuo 38,5 cm on maksimi mitä mun toosasta pystyy ulos tulemaan. Pelkään ihan hulluna, jos tulisi vielä suuripäisempi niin sinne taitaisi jäädä ja vammautua ennenkuin saisivat leikattua ulos.

Pystyykö vauvan päänympäryksen mittaamaan ultralla tarkasti ennen synnytystä?

Mä ihmettelen aina niitä jotka vouhkaavat vauvan painosta. Mun mielestä sillä ei ole mitään merkitystä niinkuin joku sanoi, vaan se päänympärys (ja mahd. hartiat) on se haaste äidille. Ymmärrän toki että hartiatkin voi vähän kasvaa 5-6 kiloisella 3 kiloiseen verrattuna, mutta se pää...

ap

Toisen muistelisin olleen 36 cm ja tämän minkä löysin papereista on 38,5 cm Kumpikaan ei meinannut mahtua ulos ja välilihaa leikattiin varsinkin 1. kerralla aika rutkasti. Tuolla toisella kerralla ihme kyllä jousti ja selvisin muutamalla tikillä.

Mutta en menisi stressaamaan asiasta!

Minullakin oli ekalla lapsella 36 ja oli haastava synnytys,melkein jouduttiin leikkaamaan. Mutta se johtui minusta,ei vauvan koosta.

Kolmannen synnytyksen luulisi menevän jo huomattavasti helpommin. Älä stressaa!

Näihin asioihin ei ole selviä rajoja tai vastauksia!

Vierailija
10/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai leikattiinko heti? Missä vaiheessa tuo päänympärys selvisi?

Siis ne sun vauvojen päänympärykset?

Mun kuopuksella oli 37cm eikä tehnyt tiukkaa

Tiedän vauvan jonka py oli 41 ja se ei syntynyt alakautta

Vierailija
11/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli tuolla ensimmäisellä 36 cm:llä kasvotarjonta ja varmaankin sen takia jouduttiin alapää repimään. Silti tuntui, että tuo 38,5 cm on maksimi mitä mun toosasta pystyy ulos tulemaan. Pelkään ihan hulluna, jos tulisi vielä suuripäisempi niin sinne taitaisi jäädä ja vammautua ennenkuin saisivat leikattua ulos. Pystyykö vauvan päänympäryksen mittaamaan ultralla tarkasti ennen synnytystä? Mä ihmettelen aina niitä jotka vouhkaavat vauvan painosta. Mun mielestä sillä ei ole mitään merkitystä niinkuin joku sanoi, vaan se päänympärys (ja mahd. hartiat) on se haaste äidille. Ymmärrän toki että hartiatkin voi vähän kasvaa 5-6 kiloisella 3 kiloiseen verrattuna, mutta se pää... ap

Mutta en menisi stressaamaan asiasta! Minullakin oli ekalla lapsella 36 ja oli haastava synnytys,melkein jouduttiin leikkaamaan. Mutta se johtui minusta,ei vauvan koosta. Kolmannen synnytyksen luulisi menevän jo huomattavasti helpommin. Älä stressaa! Näihin asioihin ei ole selviä rajoja tai vastauksia!

Yritä päästä peloistasi ennen synnytystä, se vaikuttaa aina synnytykseen! Mene jopa pelkokurssille tms,jos todella on jäänyt trauma esim edellisistä synnytyksistä!

Kyllä kätilöt huomaavat ja ymmärtävät synnytyksessä jos pää ei mahdu ulos. Hätäsektio tehdään HYVIN nopeasti,ei siltä tarvitse pelätä,lapsen kannalta se on nopea ratkaisu!

Tuskin lapsellasi sen isompi pää edes olisi kuin 38. En usko että päänympärystä mitataan ultrassa. Sehän riippuu myös aina äidin lantion koosta,mitä synnytyksessä tapahtuu. Mitään ei voi yleistää, koska kaikki synnytykset ovat erilaisia(myös saman henkilön).

Nyt yrität henkisesti valmistautua rauhallisesti synnytykseen,etkä ruoki ajatuksiasi pelolla.

Kävelet paljon loppuraskaudesta,se edistää synnytystä!

tsemppiä!

Vierailija
12/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti usko, että jo syntyneiden tai tulevien vauvojesi päät kasvavat liian isoiksi alatiesynnytyksen kannalta.

Synnytyksen onnistumisen kannalta tärkeämpää kuin senttimääräiset mitat, on tarjoutuva osa eli vauvan pään asento, supistusten tehokkuus, vauvan laskeutuminen... jopa kivunlievityksen sitten kun on se hetki).

Itselläni lapset:

3070g, py 36cm

3670g, py 35cm

4010g, py 38,5cm (!!)

Kolmas vauva syntyi vielä KÄSI POSKELLA.. Käsi oli köyttynyt tiukasti pään viereen kahdesti napanuoralla. ELi en osaa edes kuvitella, mikä kolmannen kohdalla oli se todellinen pään + käden ympärys, jonka ponnistin ulos...

MUTTA HEI! EN ollut uskoa itsekään tätä, mutta kolmannesta synnytyksesta (kuten ei kahdessa ekassakaan) EI tullut minkäänlaisia vaurioita alapäähän! Vaikka ponnistus kesti 3 minuuttia ja sattui ihan hitosti.

Eli ei se päänympäryskään yksinään määrää yhtään mitään. Mulla meni kaikki muu niin nappii, että jättisuurikin pää+käsi tulivat siististi nopeasti ulos.

Vierailija
13/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ponnistin ekaa 100 min (lopuksi imukuppi) ja toista 60 min. Ehkä se ongelma oli joku muu kuin pää eli liian heikot supistukset tai jotain.

Mutta kiitos kaikista kannustavista sanoista!

Kyllä täällä AV:lla on fiksuja ihmisiä vaikka niin usein haukutaan koko paikkaa. Itse oon saanut aina fiksuja vastauksia, kiitos niistä teille!

Vierailija
14/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun kaverilla mittailtiin raskausaikana sikiön py:stä kun lääkärit sanoi että on liian pieni py, epäiltiin mikrokefaliaa. Kyllä se siis mitataan.

Vierailija
15/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"yksösillä" on päänympärys ollut 38 ja ulos ovat mahtuneet, kaksosista ekana ulos tulleella py 36 cm, kasvotarjonta ja tiukkaa teki. Alakautta kuitenkin syntyi, mutta piti pyytää kätilöä leikkaamaan eppari.

Vierailija
16/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni olivat päänsä puolesta aika keskivertotapauksia (en edes muista tarkkaan, mutta n. 36cm), mutta kumpikaan ei syntynyt alakautta, vaikka kovasti yritin ;) Toisen lapseni syntymän jälkeen kävi ilmi, että lantioni yläosassa on ahtautta (pelvis angusta vai mikä se latinaksi olikaan), joka pakotti vauvat väärään tarjontaan synntyksen aikana.

Näitä ei siis tosiaan voi aina tietää, mutta kyllä se vauva sieltä jotenkin syntyy!

Vierailija
17/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toinen lapseni oli 3600g syntyessään (eka keskosena sektiolla) ja ponnistin 20min häntä maailmaan. päänympärys oli 33cm eikä se kovin tiukkaa tehnyt mutta vauva jäi hiukan hartioista kiinni ja taisi repeämä tulla sitten siitä.

Vierailija
18/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvotarjonnassa, uskoisin,että niin isoa päänympärystä ei vauvallesi voi tullakaan,ettei se normaalitarjonnassa mahtuisi tulemaan. Tuo kasvotarjonta on kaikista hankalin ja haastavin. Jos en aivan väärin muista, meidän lapsista suurin päänympärys oli 4180g painavalla vauvalla. Hänellä se py oli 39,6cm. Ja alakautta tuli niin joutuin,ettei kätilö meinannut ehtiä ottaa kiinni. Yhtään ei tarvinnut leikata ja repeämäkin oli vain ensimmäisen asteen pieni limakalvorepeämä

Vierailija
19/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtunut ulos 36,5cm pää avotarjonnassa eli kasvot ylöspäin. Jouduin leikkaukseen.

Kakkonen oli taas py 38cm ja pääsi syntymään hyvin, eppari toki tehtiin.

Vierailija
20/27 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt ihan tavallista ole, että uudelleensynnyttäjältä leikataan väliliha...

mahtunut ulos 36,5cm pää avotarjonnassa eli kasvot ylöspäin. Jouduin leikkaukseen. Kakkonen oli taas py 38cm ja pääsi syntymään hyvin, eppari toki tehtiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan