Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joita ahdistaa muskarit, vauvauinnit ym.

Vierailija
26.02.2004 |

Siis kyseiset harrastukset ovat ihan hienoja juttuja, mutta eivät jaksa kiinnostaa minua ja tuntuu, että nykyään on PAKKO olla vauvalle hirveästi virikkeitä ja viedä lasta joka paikkaan tai katsotaan kieroon.

Minä ainakin kapinoin ja jätän kylmästi väliin moiset. Mitenköhän äitimme ja mummomme pärjäsivät täysipäisenä ilman noita " välttämättömyyksiä?"

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
26.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttämättä joka viikko. osallistumisemme riippuu siis vauvan uni- ja ruokarytmistä. missään nimessä en herätä esim. kesken unien ja lähde retuuttamaan minnekään. ja tuosta muistista vielä, annan lapselleni ruokaa vaikka hän ei sitä aikuisena ensimmäiseltä ikävuodeltaan muistakaan =)

Vierailija
22/52 |
26.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalissa arjessa on ihan tarpeeksi lapselle virikkeitä, kun vaan vanhemmat saavat aikaiseksi mennä ovesta ulos. Ja kotonakin voi laulella, tanssia, kuunnella musiikkia, maalailla, lukea, pelata eli virikkeitä on myös kotona, jos haluaa. Eikä kaikkien tarvitse olla kaikesta kiinnostuneita ja kaikessa aktiivisia. Monestihan noita virikkeitä järjestellään normaalin päivärytmin kustannuksella eli syödään milloin ehditään, päiväunet jää liian nuorena pois jne. Mä en esim. laita lasta kerhoon, joka kahtena päivänä viikossa sotkee meidän koko päivärytmin aivan totaalisesti. Ei ole minun mielestä sen arvoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
26.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käymme muskarissa lapsen kanssa koska 9 kk vauva ilmiselvästi nauttii kovasti siellä käymisestä. Ei tarvitse kuin nähdä muskarin ovi niin alkaa hillitön hosu sinnepäin hymyssäsuin. Meillä on aktiivinen muskariryhmä, jossa ei vauvat nuku ja äidit kälätä vaan äidit ja lapset leikkivät ja tanssivat yhdessä. Ja laulavat. Minä nautin suunnattomasti kun saan harrastaa jotakin yhdessä lapseni kanssa, on vähän eri juttu kuitenkin kun kotona hoilottaminen, vaikka toki meillä sitäkin kovasti harrastetaan. Tuskin on tarkoitus, että samaa lasta raahataan muskareihin ja vauva-uinteihin ja kerhoihin ja jumppiin. Jokaiselle löytyy omanlainen harrastus, jos sitä haluaa.

Muskari on myös äidille virkistys. Kaikki äidit eivät viihdy kotona ja kotinurkissa jatkuvasti ja muskarissa on kiva tavata uusia ihmisiä. Ja vielä tuosta " ylihinnoittelusta" . Ottakaapa huomioon, että muskarinopet ovat musiikkikasvatuksen ammattilaisia, kyse on siis paljon muustakin kuin pelkästä " lorujen lurittelusta" . Muskarissa liikutaan musiikintahdissa, opitaan hallitsemaan omaa kehoa ja ilmaisemaan itseään musiikin avulla, mm. Ei ole tarkoituskaan, että " meidän Pekka" vetäisee kolmekymppisenä Kouvolan lavalla muskarissa oppimansa biisin... :D

Vierailija
24/52 |
26.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xandris:

Jotenkin olen sitä mieltä - ja nyt siis näiden harrasteiden kannattajat, anteeksi! -että nämä kerhot ovat paitsi äitien ja isien päänhoitoa (siis palvelevat vanhempien halua päästä kotoa muiden ilmoille), myös helppoja korvikkeita omalle tekemiselle. Ei siis tarvitse opetella itse kirjasta/kasetilta lauluja, kun saapastelee vauvamuskariin.

.

Mitä sitten?

Vierailija
25/52 |
26.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahta eri kerhoa. Jotkut käyvät noiden kerhojen ja muskareiden lisäksi vielä jumpassa tai jossain muussa harrastuksessa. Ja kyseessä on alle 5-vuotiaat lapset. No, eipä noita lapsia paljoa näe puistossa leikkimässä. Joillakin äideillä vaan tuntuu olevan hirveä tarve järjestää lapsille joka päivälle eri virikettä, ettei vaan pääse lapsi tylsistymään.

Vierailija
26/52 |
26.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kahta eri kerhoa. Jotkut käyvät noiden kerhojen ja muskareiden lisäksi vielä jumpassa tai jossain muussa harrastuksessa. Ja kyseessä on alle 5-vuotiaat lapset. No, eipä noita lapsia paljoa näe puistossa leikkimässä. Joillakin äideillä vaan tuntuu olevan hirveä tarve järjestää lapsille joka päivälle eri virikettä, ettei vaan pääse lapsi tylsistymään.

Minä kerroinkin vain oman mielipiteeni asiasta. En koe tarpeelliseksi lähteä arvostelemaan kenekään harrastuksia ja harrastamatta jättämisiä. Halusin vain tuoda esiin sen, että harrastukset voivat tuoda iloakin lapsen elämään. Jokainen valitkoon itse oman lapsensa kasvatuksen, kuuluuko siihen harrastustoiminta vai ei.

Vierailija
27/52 |
26.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Xandris:

Jotenkin olen sitä mieltä - ja nyt siis näiden harrasteiden kannattajat, anteeksi! -että nämä kerhot ovat paitsi äitien ja isien päänhoitoa (siis palvelevat vanhempien halua päästä kotoa muiden ilmoille), myös helppoja korvikkeita omalle tekemiselle. Ei siis tarvitse opetella itse kirjasta/kasetilta lauluja, kun saapastelee vauvamuskariin.

.

Mitä sitten?

Vierailija
28/52 |
26.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kunkin omia fiiliksiähän tässä juuri kysyttiinkin, eiköstä vaan?

Minusta olisi aika hassua, jos lapsille järjestettävistä kerhoista ei voisi ajatella mitään kriittistä vain sen takia, että ne ovat vauvojen ja lasten juttuja (sinä et sanonut niin, mutta tämä on joskus minusta ilmapiiri). Tuntuu, että kaikesta " vauva" -alkuisesta velotetaan kävijöiltä automaattisesti tuplahintaa, kun varsinkin esikoisensa kanssa moni (myös minä olin) on niin täpinöissään, ettei huomaa olla kriittisempi.

Vierailija
29/52 |
26.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vain yksi lapsi ja vien häntä avoimeen päiväkotiin aina silloin tällöin leikkiseuran takia. Mutta muuten en harrasta kalliita kerhoja. Mulla on vähän samoja kokemuksia kuin muillakin arvostelijoilla, että ne on usein paitti kalliita myös vähän vasemmalla kädellä järjestettyjä.

Vierailija
30/52 |
26.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdista noi vauvaharrastukset, mutta mua ei kyllä sais raahattua mihinkään vauvamuskariin tai vauvauintiin. Ne käy jotka tykkää. Meidän vauva (1v 2kk) saa tyytyä niihin virikkeisiin, mitä täällä kotona on. Tämä tarkoittaa mm. astianpesukoneen tyhjennystä ja muita kotihommia. Eli ovat mun mielestä ainakin sen vauvan kannalta ihan turhia juttuja.

Vierailija
31/52 |
27.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut mikään laumasielu, joten en oman itseni takia viitsi ravata kyseisissä kerhoissa. Vauvojen takia on varmaan ihan turha tuossa iässä (5 kk) ravata hiki päässä jossain kerhossa lauleskelemassa. Kaksosten kanssa muutenkin riittää tota puuhaa. Tuntuvat olevan nytkin jo yli-innostuneita kaikista oppimistaan uusista asioista, etteivät meinaa illalla malttaa nukkua. Kyllä ovat tyytyväisiä vauvoja vaikka katselevatkin ihan vaan kotona äidin puuhastelua. Ehtivät kyllä harrastaa sitten muutaman vuoden ikäisenä, ja kavereita varmaan löytyy hiekkalaatikolta sitten aikanaan.

Vierailija
32/52 |
27.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyydyttyvät parhaiten kotona ja ulkoillessa. Enkä näe oikein näe järkeä siinä miksi niitä flunssia ja korvatulehduskierteitä pitää ehdoin tahdoin lähteä hakemaan säännöllisistä kerhoista ja muskareista.

Itselläni on 1,5 vuotias lapsi ja nyt vasta olemme käyneet pari kertaa äitilapsikerhossa, joka on ilmainen. Ja käymme siellä tasan silloin kun sattuu huvittamaan. Lapseni tapaa silloin tällöin tuttaviemme lapsia, kun kyläilemme tai ulkoilemme yhdessä. Ja tuttaviemme kanssa emme kyläile jos jollakulla on vähänkin flunssaa tai muuta tarttuvaa tautia.

Ja en ole kuitenkaan ylihysteerinen äiti, joka pelkää koko ajan, että lapsi sairastuu. Mutta en halua SÄÄNNÖLLISESTI altistaa lastani taudeille paikoissa, joissa on paljon lapsia ja osa varmasti puoliterveitä.

Muutenkaan en ole kokenut äitilapsikerhoa mitenkään erityisemmäksi paikaksi, jota välttämättä minä tai lapseni kaipaisi. Virikkeitä todella voi järjestää kotipuitteissakin.

Vierailija
33/52 |
27.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulevat ne niihin kuuluu mennä. Minua ei kiinnostava vauva-harrastukset, mutta jokainen saa viedä vauvansa mihin haluaa. Kyllä jotkut vauvat varmasti nauttivatkin, kuitenkin taitaa olla enemmän äidin kuin vauvan harrastus.

Vierailija
34/52 |
28.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua mietityttää eniten se, että ollaanko meilläkin menossa samaan kuin Usassa (luultavasti!) että lapsia viedään jo niin pienestä kaikenlaisiin harrastuksiin että lopulta lapsetkaan eivät enää osaa vain " olla tekemättä mitään" ja ahdistuvat ja stressaantuvat. Tää on muuten Jenkkilässä ihan tutkittu juttu että on paljon perheitä jossa tää on jo iso ongelma. Joka illalle perheellä on ohjelmaa, eikä se ole kenellekään hyväksi.

Mä uskon paljolti siihen että lapsen pitää pienenä antaa olla oma itsensä. Jos on kiinnostunut jostain niin sitten viedään harrastamaan mutta jokin tolkku siinäkin pitää olla. Ei ainakaan enemmän kuin 2 kertaa viikossa!

Vierailija
35/52 |
28.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ahdistus syntyy sitten siitä, kun usein juuri kysytään, että harrastatko lapsesi kanssa jotain tms. Se on tavallaan trendijuttu.

Me ollaan käyty vauvan kanssa muskarissa ja jumpassa. Varsinkin muskari on ihan huippujuttu, josta vauva nauttii. Ei siellä meidän muskarissa ainakaan kerkeä kukaan nukkumaan! Siellä lauletaan, loruillaan, tanssitaan, tutustutaan soittimiin jne. Kaikki on leikinomaista ja hyvin rentoa eli jos joku on pahalla tuulella tai ei tykkää jostain, niin ei ole pakko olla mukana. Minä tykkään tavata myös toisia äitejä varsinkin kun vauvallisia kavereita ei ole omasta takaa kovin paljon. Menemmekin usein muskarin jälkeen kahville jonnekin. Laulan ja leikin niitä samoja leikkejä myös kotona vauvan kanssa, samoin tietysti muitakin juttuja.

Minusta muskarit ja vastaavat ovat huonoja juttuja vain silloin, jos niitä on liikaa, jos vauva (tai äiti) ei tykkää tai jos ajankohta istuu huonosti vauvan omaan päivärytmiin, esim. että pitää mennä harrastukseen aina kun vauva on väsynyt. Ja lisäksi totean, että muskari, uinti tai jumppa ei ole todellakaan pienen vauvan kehitykselle mikään välttämättömyys! Muutenkin pärjää :)

Vierailija
36/52 |
28.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen perusteella tuntuu (kuten joku jo mainitsikin) että kerhon ainoa tarkoitus luvattujen musiikki- ja liikuntapäivien sijaan on hoitaa vanhempien sosiaalista elämää ja mielenterveyttä (karkea sana, mutta tässä yhteydessä en parempaakaan keksi).

Kävimme kolme kertaa. Muutamaa lukuunottamatta äidit istuivat jossakin nurkassa yhtenä ryhmänä nostelemassa paidanhelmojaan ja vertailemassa rintojaan. Kerran kai sen olisi ymmärtänyt, mutta kolmannella kerralla aloin jo ihmetellä. Lapset nukkuivat ja loikoilivat sivussa makuualustoillaan. Laulu- ja leikki/jumppahetket peruutettiin joka kerta " huonon ajankohdan" vuoksi (eli pari lasta olivat liian väsyneitä, äidit väsyneitä/kipeitä jostain kohtaa jne jne jne.) Neljättä kertaa ei sitten tullut. Tuossa samalla hyytyi kyllä halut muihin aktiviteetteihin.

Kotona meillä soitetaan pianoa ja harmonikkaa, piirretään, maalataan, muovaillaan, ulkoillaan ja oikeastaan lapsi jopa ui, sillä käytössä on ollut suuri lasten kahluuallas jossa vielä 3-vuotiaskin mahtuu hyvin uimaan ja sukeltamaan. Eli tuo kerho oli aika unettava kokemus, mutta toivottavasti kanssaäitien rinnat säilyivät tulehduksitta.

Vierailija
37/52 |
28.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi käydään perhekerhoissa. Tyttö on mielestäni nauttinut niistä ja minä samoin. Ei ahdista! Lisäksi ulkoillaan, tapaillaan ystäviä ja niiden lapsia, leikitään, lauleskellaan ja tehdään kotitöitä. Ja illat vietetään perheen kanssa. Kaikkeen on aikaa ja ollaan molemmat aktiivisia joten mielestäni tyttö vain nauttii kaikesta. Hän onkin erittäin sosiaalinen pieni neiti joten ehkä sen takia nauttiikin.

Eihän ne kaikille sovi, mutta en käsitä miksi toisia ne ahdistaa??? Eihän niihin tarvitse menna ja so what, jos joku kyselee. Ei kai se voi olla niin kauheaa??

Vierailija
38/52 |
28.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

virikkeitä tarjota muullakin tavalla. Mut jotenkin kun on tällainen yh-äiti jonka kaikki lapselliset kaverit ovat jo palanneet työelämään ja heidän muksutkin ovat sellaisia eskari-ikäisiä, niin semmoista kivaa äitivauva-porukkaa ei tällä kokoonpanolla järjestetä.

Jos me nyt kerran viikossa käydään laulamassa organisoidusti, niin ei se hyvät hyssykät sentään sitä tarkota että loppupäivät tai edes loppupäivä ollaan laulamatta.

Perhekahvila on kerran viikossa tietty, sielläkin voi käydä. Mut äitiyslomalla olevana yksinhuoltajana niitä virikkeitä ei ole omasta takaa ja omien kodin seinien sisäpuolella yhtä monipuolisesti tarjota kuin 2 tai 3 lapsisissa perinteisissä äidin ja isän rakkaudellisen avioliiton muodostamissa kokoonpanoissa. On se musta kiva että vauva näkee muitakin ihmisiä ja lapsia kuin äitykän, ettei vallan ala pelkäämään. Jos se sitten sattuukin olemaan ylihinnoiteltua niin sooo fucking what.

Vierailija
39/52 |
28.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvät puolet: luo työpaikan ohjaajalle

huonot puolet: rahastus

Ei ole tullut mieleenkään laittaa lapsia mihinkään kodinulkopuoliseen harrastukseen alla 4-vuotiaana. Päiväkodissa ovat saaneet monipuolisesti touhuta joten meidän tapauksessa tarpeettomia.

Uinti on ok, tosin meille se ei sopinut kun jatkuva korvakierre putkituksineen yms.

Pidän muskareita enemmän äidin tarpeena saada vertaistaan seuraa kun vauvan tai pienen lapsen välttämättömyytenä päästä johonkin pois kotoa ja vielä " harrastamaan"

Vauvat ei tarvitse harrastuksia

Vierailija
40/52 |
28.02.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä samalla vauva nauttii ja opitaan uusia lauluja, niin ei se nyt niin kamalasti ahdista.

Muskari, jossa vauvat nukkuvat, on kyllä jotain muuta kuin muskaria. Sellaisesta en maksaisi, vauva nukkuu päiväunet kotona ihan ilmaiseksi.