Ideoita itsetehtäviin lahjoihin?
Kommentit (219)
Ja vielä 3 vinkkiä: marmeladipaloja (itsetehtyjä) ei kannata leikata vaan ottaa minipiparkakkumuoteilla hauskoja kuvioita. Possumarmeladi on söpöä.
Kummityttö teki ihanan, vaikkakin raadollisen lahjan: pussillisen pilttipurkkeja, kannet maalattu. Selitys: matkatuhkakuppeja. Käytössä.
Glögilasin alusta: huopaa, lankaa, helmiä. Leikkaa mukia isompia ympyröitä, ompele muutama päällekkäin yhteen, ompeleisiin helmiä. Onnistuu nelivuotiaaltakin.
Hieman huvittavaa, koska yksi lapsista oli silloin vasta parivuotias. Mutta lahja on kyllä käytössä jopa hänellä.
A4 kokoa oleville vanerilevyille liimataan sanoja ja niihin sopivat kuvat. Kaupasta saa irtokirjaimia tai myös kirjaimet voi tehdä itse vaikkapa pahvista. Lasten on tarkoitus etsiä sanoihin sopivat kirjaimet ja peittää levyn sanat niillä.
Pari maratoonariakin kuuluu sukuun ja jostain luin, että säärystimet olisivat heillekin sopivat lahjat, eli jospa vielä rutustelisi nekin.
Tyttäreni on tehnyt kavereilleen kierrätysmateriaalista olkalaukkuja. Vanhoista farkuista ja virkatuista pitsipöytäliinoista on saanut tosi upeita laukkuja.
Kauniit " lasit" ikkunoihin saa, kun kiinnittää sokerikuorrutteella ikkunan sisäpuolelle palan liivatelehteä! Ei tosin ole syötävä, mutta on näyttävän näköinen!
Mutta tässä vinkkejä, mitä minä olen tehnyt:
Osta kansio, päällystä se eriolaisilla kuvilla ja kontaktia päälle. Sisälle kokoa erilaisia ruokareseptejä. Jaa alueittain; keitot, salaatit, joulu, juomat jne.
Virkatut servettirenkaat! todella helpot ja nopeat.
Virkattu lasten kuningas tai kuningatar kruunu, joka tärkätään kovaksi.
Vauvalle makuualusta, johon ommeltu erilaisia materiaaleja.
Osta paksu pieni kovakantinen vihko, johon teet itse seuraavan vuoden kalenterin. Väliin vaikka kuvia ja runoja.
Kortteja oli erilaisia: yökylähoito, päivähoito, kotihoito... Voi vitsi että oli ihana! Kortit oli vielä hienosti koristeltu ja lapset saavat antaa kortin aina ko. hoitajalle kun menevät hoitoon. Tietty etukäteen sovitaan kortin käyttämisajankohta.
Taidan tehdä vuorostani samanlaisen ystäväperheelle!
Kiitos ikivanhan ja -ihanan ketjun nostamisesta. *lähtee ostamaan tyynyliinakangasta*
..siis kyllä varmasti jotkut askarrelut koristeet voi jotain ilahduttaa, mutta jotain käyttökelpoisempaakin olisi mahdollista antaa. Tässä vielä jotain:
- omatekoinen kalenteri (joku taisikin jo mainita, mutta esim. tekee tietsikalla sivut ja tulostaa nätille paperille ja kannet vaikka pahvista ja päällystys)
- " Terveysruokapakkaus" jos kotona on esim. tyrnipensaita, pitäisi olla hurjan terveellinen marja! Sitten voi ostaa lisäksi jotain karpalojauhetta tms. tai vaikka sekoitella itse vähän laadukkaampaa mysliä erilaisista siemenistä.
- Tietysti ihan tavalliset säärystimet, pipot, lapaset...
Aiemmin olleista tykkäsin ainakin itse tehdyistä lautapeleistä (mitenhän vaikeaa olisi tehdä shakkinappulat vaikka taikataikinasta? ja seinäkelloista.
Teen jouluksi sille samat reseptit ja muutaman uuden kansien väliin ja kirjalle tulee nimeksi:
" Ei joka miehen, vaan
Mun miehen keittokirja"
Ja tietenkin miehille sopivia kuvia motivoimaan ruoanlaittoharrastusta :)
Vierailija:
niin ekana noista vauvanruokapurkeista tulee mieleen maalata niistä pieniä tuikkulyhtyjä, j
Ja sittenhän ne on juuri oivan kokoisia esim. jos tekee lahjaksi vaikkapa sinappia.
olen tehnyt lapasia joihin neulahuovutuksella kuviot kämmenselkään. jos ehdin ja osaan, teen vielä laukun. nyt teon alla on hartiahuivi (ei huovutettu), malli netistä.
toivottavasti nämä lahjat menevät käyttöön, sillä inhoan " kamaa" eli lahjoja joilla ei ole varsinaista käyttöarvoa. toivottavasti pidätte tämän ajatuksen mielessänne joululahjoja valitessanne!
tuikut ovat lisäksi lämpökynttilöitä, ts. ne kuumenevat paljon kuumemmiksi kuin normaalit kynttilät! pilttipurkit ja muutkin itse tehdyt purkit suojuksineen on todellakin syytä polttaa palamattomalla alustalla. muistakaapa sitä erästäkin rintamamiestalon paloa jossa tuli levisi TERASSILLE palamaan jätetystä kynttilästä!
Pullolle voi joko huovuttaa, virkata tai kutoa " säärystimen" joka pujotetaan pullon päälle. Viini pysyy kylmänä, vesi taas kesähelteillä, tai lämmin glögi lämpimänä.
Puusta voi sahata pyöreitä " kiekkoja" 10kpl joihin sitten maalaa viiteen ristin ja viiteen nollan. Ommellen pussukka johon kiekot mahtuvat, ja pussukan kylkeen joko piirtämällä tai nauhaa ommellen ruudukko ristinollanpeluuta varten.
Herkkukorien korit tulevat aika kalliiksi jos kaikille ostaa pärekorin. Vaikka säkkikankaasta voi ommella säkin ja jouluisella silkkinauhalla (tai lahjanauhalla) solmii kiinni. Säkki ei ole yhtä näyttävä kuin avoin kori jossa on sellofaania, mutta sitäkin jännittävämpi. ;)
Rautalankaan voi pujottaa helmiä ja muotoilla tähdeksi. Sitten naru ja roikkumaan ikkunaan.
Lankatontut (netistä löytyy ohjeita) ovat veikeitä ja helppoja ja edullisia toteuttaa.
Mä teen omille lapsille ja kummilapsille sellaiset setit, joihin päälle ompelen heidän oman kuvansa. Olen painattanut kopioliikkeessä kankaalle kuvat, joissa lapsi nukkuu. Sitten vain kuva pussilakanan päälle. Ostin laadukasta yksiväristä (sin tai pun) lakanakangasta. Ei ole kallista.
Saatan ehkä kangastussilla kirjoittaa vaikka tyynyliinaan " hyvää yötä t. kummit" .
Kumma, jos näistä ei tykätä ;)
Tee suklaatryffeleitä ja pakkaa ne kauniisti.
esim. kudontaasemilla pääsee kutomaan mattoja, poppanoita, saaleja.. ym.. ihan kivaa, maksaa kyllä, mutta esim. itse tehty matto on ihan jees. Aikaa ei mene kuin pari iltaa.. mutta raaskiiko sitä sitten antaa - on toinen juttu.. :)
kivoja aikaiseksi. Voi huovuttaa vain pään ja tehdä vartalon kankaasta, jos haluaa säästää villaa.
-Alunperin kyseltiin puusta tehtäviä juttuja: pannunalustoja ei kovinkaan paljon mainittu. Esim. sopivalle kovalevylle liimaa ohuita puukiekkoja. Kiekot tehdään sahaamalla esim. katajasta ohuita viipaleita. Samaan sarjaan sitten pienempiä lasinalusia, joiden viipaleet on sahattu ohuesta puusta.
-Puusta voi tehdä myös vaikka linnunpöntön (helppo) tai lintulaudan (vähän vaikeampi).
-Veneilijälle tehdään tietysti korkista, styroksista tai muusta ja tervanarusta (mm. veneilyliikkeet) avaimenperiä, jotka kelluu.
-huovuttamalla voi tehdä myös kauniita peittoja vauvalle. Huovutetaan neliönmuotoinen pala, jossa on kivoja kuvioita. Kehystetään vielä tarvittaessa kankaalla, että tulee riittävän iso peitto, taustaksi kangas ja väliin ohut vanutäkki tms.
-niiden mehu- tai viinipullojen ympärille (joista joku silloin ensimmäisenä vuonna jo kirjoittikin) voi tehdä myös monenlaisia muita " suojuksia" koristeeksi. vaikka itsepainetun kangaspussin tai sitten huovuttaa tiukasti istuvan suojan.
Olin kerännyt myös niistä siemeniä, ja tyttö oli tehnyt pussin siemenille.
laita foliotuli ruukkuun. Pysyy siinä ylhäällä hyvin, uppoaa sisään pikkuisen. Pysyvät hyvin ulkona pystyssä kun foliotulet pelkästään keikahtelevat lumella palaessaan. kukkaruukkuja muuten löytyy tähän aikaan hyvin hautausmailta kun laittelevat kanervia... ei tule kalliiksi ja jos laittaa sellofaaniin tulee nätti paketti.
Eli neulottu käsilaukku ;)
Käsityölehdissä on mahtavia ohjeita, miten voi neuloa laukun ja mallejakin on vaikka kuinka..