Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ideoita itsetehtäviin lahjoihin?

26.08.2003 |

.

Kommentit (219)

Vierailija
101/219 |
19.11.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa mm valokuvakehyksiä tai lasinalustoja tai vauvalle mobilen

kaikki on lasten kanssa kokeiltu ja ovat mieluisia olleet

Vierailija
102/219 |
20.11.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lämpimät pyllynaluset on hyvä idea. Esimerkiksi lapselle pulkkaan, isälle pilkille tai kotiäidille hiekkalaatikon reunalle. Huopapalan voi vaikka nimikoida, joko jo huovutusvaiheessa (tai tietenkin muutenkin kuvioida) tai jälkikäteen applikoimalla tai kirjailemalla.

Huopa kutistuu huopuessaan, joten muista tehdä tarpeeksi suuri levy!

Isoja huopapaloja kannattaa huovuttaa vaikka lakanan sisässä tai muun vastaavan. Minä itse käytän hyttysverkkoa (siten näen työni pinnan koko ajan). Huopalevystä voi leikata myös pohjallisia kenkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/219 |
20.11.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

huovuttamalla voi tehdä toki vaikka mitä, mutta pannulappu on helppo ja nopea, hyödyllinenkin.

Vierailija
104/219 |
02.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat kauneudenhoitotuotteet pieniin koreihin: kylpysuolaa kauniisiin pulloihin pakattuna, kosteusvoidetta ja käsivoidetta. Laitan niihin tuoksut " ihmistyypin" mukaan ja teen kauniit etiketit. Tykkäävät varmasti!

Vierailija
105/219 |
09.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös taikataikinasta saa kaikkea kivaa? Ohje varmaan on jo ketjussa, mutten nyt löytänyt kun vinkkejä on jo niin paljon :) Jaksaisiko joku vielä kirjoittaa sen tänne? Ja miten kuivatettiin, oliko se uunissa vai ihan huoneenlämmössä? Ja mitenkäs maalaaminen, vesiväreillä varmaan käy?

Ajattelin jos tänä vuonna 2v ja naapurin 3v saataisiin jo taikinasta jotain aikaan :) Itse yrittäisin tehdä vaikka pikkutonttuja, joita voi antaa lahjoissa mukana tai vaikka jolekin pieni kokelma (jos arvostaa itsetehtyä).

Vierailija
106/219 |
14.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes jaksa lukea kaikkia, jos vaikka nämä on tulleetkin

-Magneettimaalilla ja liitutaulumaalilla saa tehtyä mukavaa kavereille; liitutauluja tai magneettitauluja. Niihin tietty joutuu ostamaan liituja ja magneetteja. Vaneripalaan tai kovalevyyn vaan maalia pintaan, jotku kehykset paikoilleen ja vot!

- Olen virkannut pipoja ja kaulaliinoja, ah niin trendikkäitä tänätalvena. Pannulappujakin aina tarvitaan.

- Huovuttamalla saa hauskoja joulukuusenkoristeita.

- kakkuja ja muita leivonnaisia on aina mukava mutustella

Vierailija
107/219 |
14.12.2004 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaisi hakemista ja lukemista. Kiitos

Vierailija
108/219 |
26.08.2003 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelimme mieheni kanssa, että tänä jouluna emme ostaisi yhtään lahjaa, vaan tekisimme lahjat kaikille itse (tietty matskua varmaan täytyy jotain ostaa..) Olemme keksineet jo muutamia juttuja, joita minä voisin alkeellisilla taidoilla huovuttaa ja mies veistellä puusta. Mutta, mutta... olisiko PALJON lisää ideoita? Kierrätysmateriaalia tai jotain ostettavaa käyttäen..? Mitä lapsille? Kauhean suuritöistä emme tietty pysty tekemään, kun molemmat ollaan töissä, niin aika on rajallinen. Siksi aloitimmekin jo nyt :)

Olisin kovin kiitollinen, jos antaisitte hyviä neuvoja ja ideoita. Kiittos!

P.s. olen tänää menossa kyllä kirjastosta hakemaan jotain aiheeseen sopivaa kirjaa, mutta olen huomannut, että täälä tuntuu olevan erittäin idearikasta porukkaa, joten kysyin ensin teiltä :)

Vierailija
109/219 |
26.08.2003 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saa lämpimän pötkylän harteille, kylmään sänkyyn ym. tee vaikka irroitettava (ja pestävä) päälinen johon voisit kangasväreillä painaa kuvioita (tuputa vaikka sabluunan läpi, enkeleitä ym).

Jos teillä on lapsia niin hekin voisivat tehdä noita kangasväri juttuja, esim tyynyliinoja kummeille, leivinliinoja isovanhemmille. Painat vaikka lasten käden jäljet jos ovat liian pieniä itse taiteilemaan.

Joskus sain lahjaksi viinipullossa olevan pikkuessun. Se oli tosi sievä. esiliinan muotoinen, punainen/kullanvärinen kangas, punainen kanttinauha kiersi laidat, " niskalenkki" oli pullon kaulan ympärillä ja kanttinauhanaruilla essu kiinni pullon taakse. Ymmärsitköhän :) Joulupöydässä tosi ihanan näköinen. Siihenhän voisi ostaa sen viinipullonkin mukaan tai sitten pelkän essun tehdä.

Entäs perinteiset villasukat, vaikka mahdollisille kummilapsille. Lapsiperheissä ei aina ole aikaa tehdä näitä sukkia ja ne kumminkin ovat tarpeellisia!

Vierailija
110/219 |
26.08.2003 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan vielä ne omat ideasi, ajattelin nimittäin itsekkin itsetehtäviä lahjuksia!

Vierailija
111/219 |
26.08.2003 |
Näytä aiemmat lainaukset

hilloja, marmeladeja (voi tehdä jo nyt valmiiksi), itse tehtyjä karamelleja jne. Panosta kauniisiin purkkeihin / pakkauksiin.

Vierailija
112/219 |
26.08.2003 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tehty tuttaville itse likööriä marjoista&ompuista. Ne tosin täytyis laitella jo näin syksyllä. Ohjeita löytyy lehdistä& kirjoista. Ainakin meillä ovat olleet pidetty tuliainen, vaikka ihan pikkupulloina maistiaisiksi.

Olen myös ommellut vaatteita lapsille ja varsinkin pikkutytöille ovat olleet tervetulleita barbien ja nukkejen vaatteet yms. Ommella voi tietty paljon muutakin, jos hiukankin osaa. Pöytäliinoja, pehmoleluja jne.

Lasipurkeista saa nättejä lyhtyjä lasimaalilla. Ja kynttilämassasta (tai vanhoista kynttilän pätkistäkin) voi tehdä monenlaisia kynttilöitä. Samoin mehiläisvahasta.

Ohjeita löytyy vaikka mihin, etenkin kun olet näin hyvissä ajoin liikkeellä ja kaikki kirjaston joululahja-aiheiset kirjat/lehdet ei ole vielä jatkuvasti lainattuina. Tekemisen iloa!!!!!!

Vierailija
113/219 |
26.08.2003 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Tein kerran lahjaksi anopille ja appiukolle pyllyn aluset saunaan.

Sitä kangasta mihin voi kirjailla helposti nimikirjaimet tai kuvion. On myös edullista.

Mitä kangasta se nyt onkaan!?! (kankaassa ruudukko kuvio)

Tai sitten voi käyttää pellavakangasta tms...

-Tupakoitsijalle savisesta kukkaruukusta tuhkakuppi. Käännä ruukku ylös alaisin, alle alus lautanen (tms.kuppi, Ruukun reiästä karistellaan tuhkat ja laitetaan tumpit.) Savinen ruukku on helppo maalata kivan näköiseksi.

-Ihmisille joilla on omakotitalo tai mökki. Vanerista voi leikata kuvion esim. talo, kissa, kukka....(mikä käy lahjan saajalle) ja maalaa kuvion kivasti. Keppi voi toimia opastakylttinä esim. mökille, kun keppiin kiinnittää myös nuolen ja siihen kirjoittaa mökin nimen. Tai pihalle laitettuna voi kirjoittaa " terve tuloa" tai sukunimen.

(sama periaate, kuin hääopastekylteissä)

-Ja sitten perinteisiä patalappuja virkattuna tai kankaasta.

-Lapsille keppihevonen sukasta tehtynä.

-Osaatko piirtää/maalata. Lastenhuoneeseen tulevaan tauluun on helppo keksiä aihe. Tai kehystää kangasta tauluiksi.

Tässä jotain vinkkejä..

Vierailija
114/219 |
26.08.2003 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka piparimuoteilla kuvioita joulukoristeiksi, muista reikä ennen kuivatusta ripustusnarua varten! Voi maalata jouluisiksi vesiväreillä!

Kipsimassasta muottien kanssa patsaita joita kanssa lapset voi maalata!

Vierailija
115/219 |
26.08.2003 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huovuttamalla pannunalusia ja patalappuja, palloja(joista avaimenperiä), puusta voiveitsiä, pannunalusia, selänrapsuttimia ja paistinlastoja. Minulla on myös paljon itsetehtäviä karkki- ja toffeeohjeita, joita voisi sitten pakkailla nätteihin lahjapaketteihin...

Kiitos PALJON kaikille jotka viitsitte vastailla minulle, mielellään otan vastaan lisää ideoita. Harmi vaan, etten osaa kutoa enkä virkata ja ompelukonetta en omista, se supistaa aikalailla tekemisen määrää.

P.S. se kangas johon pystyy kivasti kirjailemaan, on muuten vohvelikangasta :)

Vierailija
116/219 |
26.08.2003 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askartelukaupoissa on myytävänä magneetteja. Magneetit voi liimata esim. leppäkertuksi maalattuun pienee kiveen tai savesta tehtyyn kuvioon esim. sydän tai tähti ja maalata ne.

Magneetit ovat kivoja, pieniä ja edullisia lahjoja annettavaksi vaikka kaikille ystäville. Jokainen voi käyttää niitä ainakin jääkaapinovessa.

(magneettia liimatessa kannattaa tarkistaa kumpi on tarttuva puoli)

Vierailija
117/219 |
26.08.2003 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee myös mieleen jääkaappimagneetit, esim. taikataikinasta ja askartelukaupasta magnetteja - hauskaahan olisi jos tekisi jokaiselle henkilökohtaiset magneetit esim. liittyen harrastukseen tms.

Valokuvakehyksiäkin on kiva askarrella vaikka mistä materiaalista, käyttää simpukoita, kauniita kiviä jne.

Vierailija
118/219 |
26.08.2003 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikataikinasta taulu johon painetaan lapsen käden/jalan jäljet. Sitä söpömpi mitä pienemmät jäljet...

Samalla idealla olemme tehneet kangasväreillä tyynyliinat joihin tietysti teksti " Kauniita unia Mummolle/papalle!" Miksei myös kummeille ja ystäville...

Jouluisia ideoita on tehdä ovikransseja kuusen/katajan/männyn oksista. Tee ensin rinkula esim. pajun oksasta ja anna muotoutua pyöreän purkin ympärillä. Sitten rautalangalla oksia siihen niin paljon että tulee tuuhea kranssi. Koristele jouluisilla koristeilla, silkkinauhalla, kävyillä(hieno tulee kun maalaa kävyt ensin hopea/kultaspraymaalilla). Ja pihlajanmarjoilla ja puolukan oksilla tulee kaunis. Kranssi ilman mitään koristeita on kaunis myös. Koristellahan voi saajan mukaan... Samalla vaivalla kun metsästä hankkii kranssiaineet tekee useamman. Itse tein yksi vuosi lähes koko suvulle.

Yksi joulu tein tonttuja lahjaksi. Jos saatte jostain, kaatakaa pitkä suora koivu(halk. väh. 10cm). Sahatkaa noin metrin pätkiä niin että toinen pää on suora(että tonttu pysyy pystyssä) ja toinen pää jyrkästi viistoon. Anna Kuivua rauhassa. Maalaa viisto pääensin valkoisella ja sitten yläpuoli punaisella=lakki. Valkoiseen osaan=kasvot sitten mustalla silmät ja suu. Kiva tonttu ulko-oven viereen kuistille tai rapulle tai vaikka tienhaaraan tai postilaatikolle.

Tonttuidea toimii myös 5cm halk. ja 30cm pitkillä pätkillä. Nämä tontut sopivat sitten vaikka pöytäkoristeeksi sisälle.

Tässä muutama ohje. Kasvattakaahan pinoa, tässä innostuu itsekin...

Vierailija
119/219 |
27.08.2003 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja ideoita tullut taas mukavasti, kiitos...

Keksisikö joku vielä, että mitä mies voisi tehdä puusta? Ne tontut olivat ihana juttu, mutta olisko vielä jotain muuta?

Ja vielä... mitä ihmettä keksisi lapsille? Siis esim. 5v. kummipojalle, 7v. siskolle, 9 ja 12v. siskonlapsille? Onko mitään mitä lapset arvostaisi..? Tuntuu tuo kaupasta ostettava muovikrääsä olevan tärkeintä :)

Itse olen suunnitellut jo sellaista huovutettua apinaa/pupua/tms. jossa olisi pohjana rautalankaa, eli " nukke" jonka käsiä & jalkoja saa eri asenotoihin... selitinköhän yhtään selkeästi... :)

Vierailija
120/219 |
27.08.2003 |
Näytä aiemmat lainaukset

fleecestä semmoisen jumalattoman pitkän käärmetyynyn, toinen pää oli suippo ja toiseen päähän tein toisesta kankaasta suun, nyöristä kieli ja silmät helmistä, villalangalla kirjailin vielä koko pituudelle shalaitaa selkään ja nyt mä olen sitten saanut " tilauksen" veljeltäni ja kyselyitä sen kavereilta (ovat 15-vuotiaita!!!), että paljon maksaisi jos mä tekisin samanlaiset niillekin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan