Ideoita itsetehtäviin lahjoihin?
Kommentit (219)
Olen erittäin huono muistamaan syntymäpäiviä, joten sisareni teki minulle taulun, johon oli merkitty kaikki päivät.
Taulu oli noin kolme senttiä syvä lasikantinen laatikko, jonka sisäpohja oli maalattu valkoiseksi ja siihen oli liimattu kiinni nimipäiväkalenteri siten, että kannet olivat pohjassa kiinni ja itse kirja oli avoinna etusivulta. Etusivulle oli liimattu kiiltokuva, ja sivu oli tämän jälkeen lakattu. Muut sivut pysyivät kiinni värikkään kumirenksun avulla.
Taulu itsessään oli kaunis ja laitoin sen seinälle samantien. Vasta viikkoja myöhemmin tajusin avata kannen ja kurkistaa kirjaa. Sieltä löytyivät kaikkien sukulaisten nimi- ja syntymäpäivät sisareni kirjoittamana =)
Tätä vinkkiä en täältä löytänyt, vaikka pilttipurkki-kynttilälyhtyjä muuten olikin. Tämän voi tehdä vaikka vuoden ikäinen lapsikin.
Tarvitset pilttipurkin, maitoa ja silkkipaperia.
Silkkipaperi kastetaan maitoon ja lätkästään purkin kylkeen. Maito toimii siis liimana. Kauniimmat tulevat kun käyttää muutamaa väriä revittyjä paloja ja " liimaa" niitä osittain päällekkäin, vaikka useamman kerroksenkin. Tuikun valo tulee kivasti erilaisena eri kohdista.
Maito ei muuten haise, kaikki yleensä kysyvät tätä kun olen tästä tavasta vinkannut.
Mutta puusta saa kivan palapelin, kun liimaa ohuehkolle vanerille kuvan ja sahaa palaset irti lehtisahalla.
Toiselta nimeltäänhän tuo on jenga. Ostaa siis puurimaa ja sahaa siitä samanpituisia palikoita riman paksuudesta riippuen joko neljällä tai kolmella jaollisen määrän, hioo ja lakkaa/maalaa ja pakkaa kauniisti, ohjeet mukaan, tietty. Hauska peli isommille ja pienemmille!
Itsekin vierastan kaikenlaista koristekrääsää nurkissa pyörimässä, joten yritän aina kehitellä käyttötavaraa tai sellaista, jota ei tarvitse säilyttää:
- Kauppakassin saa vielä painamista kätevimmin kangastusseilla. Sain itse äitienpäivälahjaksi viime keväänä - oli aivan ihana lahja 5-vuotiaan koristelemana.
- Tein hevoshulluille kummitytöille " Hevosystäväni" -kirjan. Tulostin sivut tietsikalla ja nidoin yhteen. Kansiin tietysti kaikkein kauneimpia hevoskuvia.
- Maalasin säilykepurkkeja askartelumaaleilla ja täytin erilaisilla suklaakonvehdeilla. Saajat olivat ihan otettuja. Karkkikaupan suklaista saa koottua ihan omanlaisensa sekoituksen.
- Tulitikkurasioiden kansiin voi liimailla kaikenlaista jännää. Kätevä lähettää vaikka joulukortin mukana.
- Tulitikkurasioista saa liimaamalla kivan joulukalenterin. Niitä pitää kyllä tietysti kerätä jonkin aikaa, mutta tuttujen avustuksella onnistuu.
Keppijumppa on tehokasta ja halvan/kivan kepin saa ostamalla harjanvarren ja maalaamalla sen kivoilla väreillä ja kuvioilla (tavallisella seinämaalilla).
Lapsille leluksi kankainen sammakko, jonka sisällä on riisiä ja selässä pätkä kuminauhaa. Sammakko siis hyppii, kun nykii kuminauhasta.
Koruja! Puuhelmiä askartelukaupasta tai muualta ja ne sitten joustokuminauhaan. Nyt ovat muodissa ainakin nuorten keskuudessa tällaiset puuhelmet kaulassa. Itse tykästyin puuhelmiin, joista riippui huovutettu kukka keskellä. Kukka oli leikattu huovutetusta kankaasta ja keskellä oli puuhelmi.
niistä tykkää äidit ja tyttäret. Muutamia netti yrittäjiäkin on joista saa tilattua suoraan kotiin tykötarpeet.
sai tyttäremme kerran, kivoja jumpassa ja kaikenlaisessa leikissä, voi heitellä yms. on tykätty
Valkoisiin kahvimukeihin kirjotetaan mummi ja poika piirtää siihen vielä jotain.
kiva ketju! ja ehkäpä meistä jokainen saa vinkkejä kesälomaviemisiksi/häälahjoiksi/synttärilahjoiksi..
nosta siksi.
Mukaan tarttui hernepussit -niitä menee näköjään moneen pakettiin kun on noita sopivan ikäsiä pikkusia!
Semmonen vinkki olis jonka itte tein muutamalle että ota saviruukku, maalaa pohjaväri. Laita kiinni semmonen paperikuva (vaikka servetistä) askartelulakalla ja lakkaa muutenkin koko ruukku, maalaa päälle toinen väri ja tulee niitä raitoja kun laittaa sen lakan glaseerauslakalla.. Pitävää lakkaa viimeistelyyn niin kestää sateen ja tuulen!
Pohja-aukosta oksaan kiinni lanka ja kukkapurkki muuttuu lintulaudaksi -tai semmoseksi..
...piirrä väritysintoiselle lapselle värityskirja! Tee kovemmat
päällikannet, kuin sisäsivut!
Jos on lastenruokapurkkeja niin helposti saa tuplasatsilla 7-10 purkkia sinappia.
:)