Vinkkejä päiväkotiin??
Meille on suotu 4v. elohiiri, joka ei suostu asettumaan päiväkodissa päiväunille. Välillä menee ok, mut yleensä hoitajat sanoo, että olipa taas vaikeaa. Ei vaan malta olla hiljaa. Ja sit viimein nukahtaa, ja voi voi kun pitää herättää sitten kesken unien.
Kotona ei oo nukkunu päikkäreitä enää vuoteen. Ja nukkumaan käyminen ollut aina helppoa, viedään omaan huoneeseen ja sinne nukahtaa ilman mitään ihmeempiä touhuilua. Ainut lapsi on, joten sanoin päikkärillä, että hän on vaan tottunut nukkumaan yksin. En minäkään keinoja keksi, että miten hänet saisi toisten kanssa asettumaan.
Oisko teillä ideoita, mitä vois tehdä? Mietintäpenkki päikkärillä käytössä, välillä käy siinä ja sit takas sänkyyn. Mieleeni tuli, että voisinkohan ehdottaa että laittakaa hänet johonkin yksin nukkuu ni pääsette paljon helpommalla? Eihän se ryhmäytymisen kannalta oikein ole, mutta entä jos ei vaan muu auta?
neuvoja kaipaileva
Kommentit (5)
olen vuosia ollut alalla. Verho tosiaan toimii yhdellä "vilkuilijalla".
Muistan kun vaihdoin päiväkotia muuttomme vuoksi ja päiväunien alkaessa ekana työpäivänä sain kuulla kuinka eräs lapsi oli "ihan mahdoton" eikä pysynyt sängyssä, huusi ja kijui, lapsi oli 2v.
Minulle kerrottiin kuinka kolmekin aikuista on joutunut pitelemään kiinni tätä lasta kun on niin sinnikäs eikä usko että pitäisi olla paikallaan ja hiljaa...
En koskaan oikeastaan missään tilanteessa yritä lasten kanssa keinoa missä "aita olisi matalin alittaa" kuten pitää lasta sängyssä käsistä ja jaloista ettei nouse ylös jne.
Laitoin matalan tuolin lähelle jalkopäätä, otin lapsen jalan ja aloin hieromaan rauhallisesti, osin vyöhyketerapian tapaan vaihtaen välillä toiseen jalkaan. En puhunut mitään, lapsi huomasi minun välittävän hänestä, -kai, koska ei huutanut eikä pyrkinyt pois sängystä.
Ei mennyt kuin 10 min, niin lapsi oli unessa.
Tein samoin seuraavillakin kerroilla, ja kun tutustuimme saatoin näyttää käsimerkillä hänelle sänkyyn että tulen sitten kun muut ovat nukahtaneet. Hänelle se oli jotenkin luottamusosoitus, jota arvosti pysymällä sängyssä odottaen tuloani. Enää ei tarvinnut väkipakolla painaa sänkyä vasten.
Tällä lapsella oli pienempi veli samassa ryhmässä, 1v. Hän oli rauhallisempi mutta hieroin hänenkin jalkojaan koska nukahti tosi nopeasti ja pääsin muita silittelemään..
Tämä pikkuveli oli mainio pakkaus. Kun olin aamuvuorossa sisarusten tullessa jo klo.6.00 meni pienempi äidin lähtiessä sohvalle makaaman, nosti jalkaa merkiksi että saisikohan vähän jalkahoitoa. Lapsi muisti kuinka olin hieronut. Ihania muksuja.
...koska perhepäivähoidossakin nukkui eri huoneessa ja hienosti meni :)
Käytännössä mahdollista vain, jos lapsella henk.koht.avustaja. Ei lasta voi jättää valvomatta toiseen tilaan yksin.
...koska perhepäivähoidossakin nukkui eri huoneessa ja hienosti meni :)
yläkerrossängyn patjan alta isot lakanat suojiksi yhdelle. Tämä voisi olla vinkkinä jos on käytössä kerrossängyt. Kuinka muuten saataisiin verhoilu?
Aika hyvä idea :) Pitääpä ehdottaa päikkärillä huomenna.