Lähiöön muutettuamme päiväkodin kevätjuhlassa lapset olivat likaisissa tarhavaatteissaan!
Vanhemmat olivat enimmäkseen T-paidoissa, legginsseissä (yleisilme kuin yövaatteessa, koska ilman hametta tai mekkoa), farkuissa tai shortseissa.
Minä vaihdoin töistä lähtiessäni päälleni kevätmekon ja korkkarit. Lapsellani oli ihana juhlamekko, juhlakengät ym ja tulin hyvissä ajoin, jotta ehdin laittaa häntä, kammata hiukset ym.
Edellisessä päiväkodissamme oli noin puolella juhlavaatteet ja toisella puolella siistit arkivaatteet. Nyt katselin päiväkotipäivän ryvettämiä takkuisia ja likaisia lapsia. Tahraiset ja kuluneet vaatteet jopa suurella osalla lapsista! Lastentarhanopettajallakin oli minishortsit ja pyllistelipä siellä edessä ohjatessaan lapsia esiintymään!
Jo joutui armas aika!
Kommentit (31)
Oletko koskaan ajellut ettei kaikilla perheillä ole varaa ostaa erikseen ystäviensä juhliin vaatteita? Suomessa on paljon perheitä, jotka voivat huonommin kuin mitä me ulospäin näemme.
Juuri joku kirjoitti tuolla et h&M:ltä saa hellemekon 6e:lla ja itse olen nähnyt pienten tyttöjen hameita 4e:lla jossain cittarin poistotangoista.. joten tuohon rahaan on kyllä hölmöä vedota, ennemmin vanhepien laiskuutta ettei viitsi etsiä edullisia vaatteita.
Ja ei niitä vaatteita mitenkään erikseen tarvi ostaa, voihan niitä käyttää sen jälkeen muutenkin..
kirpparilta viidellä eurolla viidenkympin mekkoja ja kengät samaan hintaan myös.
En ole huomannut vastaavaa meillä päin.
hoitajat ovat aina pukeutuneet tosi tyylikkäästi joulu- ja kevätjuhliin Poika haluaa aina laittaa kauluspaidan ja kravatin, vaikka muuten olisikin farkut, keväällä valkoiset. Me vanhemmat laitamme myös jotain siistimpää päälle, samoin isosisko. Mielestäni pitää kunnioittaa myös päiväkoti-ikäisen juhlia, koska ne ovat suuria tapauksia esiintymisineen heille. Esityksiin on panostettu paljon.
Lapseni olivat jossain vaiheessa läheisen kaupungin päiväkodissa,jossa oli suurin osa lähiössä asuvia lapsia. Se "kevätjuhla" oli aikamoinen järkytys, koska suurin osa vanhemmista tuli karmeissa kamppeissa paikalle. Oli tuulipukua ja collegehousua ja josniinvaikkamitä. Lapsilla oli yleisesti ottaen siistit vermeet, mutta kyllä meillä ainakin esim. lapset vaativat iskää vaihtamaan vaatteet, jos ei ole tyyli kohdallaan.
Oletko koskaan ajellut ettei kaikilla perheillä ole varaa ostaa erikseen ystäviensä juhliin vaatteita? Suomessa on paljon perheitä, jotka voivat huonommin kuin mitä me ulospäin näemme.
Me asuttiin ennen yhdessä kotikaupunkimme huonomaineisemmista ja köyhimmistä lähiöistä. Mukava paikka ja viihdyimme kyllä, ei siinä mitään mutta lasten synttäreillä huomasi että lähse kaikki olivat ihan arkivaatteissa, nuhjuisissa verkkareissa tms. Sitten muutettiin tänne hienostoalueelle ja täällä on suurin osa juhlavasti puettuja kutsuilla.
juhlaperinteissä ihan aikuistenkin juhlissa. Duunarimiehellä ei ole pukua, joten on joku narusolmio punaisen flanellipaidan kaverina noin esimerkiksi. Jalkaan kyllä kelpaavat farkut, koska eihän tässä nyt mitään hienostella. Toisaalta syyt on varmasti myös taloudellisia, mutta kertovat myös kulttuurista.
juhlissa. Yleensä max pari jotain Spideman-verkkaripaitaista poikaa muuten juhlavaatteisiin puettujen joukossa. Tytöt olivat kaikki juhlavasti puettuja. Aikuisillakaan ei kenelläkään ollut legginsejä eikä verkkareita.
On tietysti lähiöitä ja lähiöitä...
elämän onnihan koostuu siitä onko lapsilla päiväkodin kevätjuhlissa likaiset arkivaatteet vai juhlavaatteet. Sen asian takia kannataakin jo kovasti harkita muuttamista hienommille alueille!
elämän onnihan koostuu siitä onko lapsilla päiväkodin kevätjuhlissa likaiset arkivaatteet vai juhlavaatteet. Sen asian takia kannataakin jo kovasti harkita muuttamista hienommille alueille!
Vaan tapakulttuurista! Minustakin lapsille kuuluu opettaa miten eri tilaisuuksiin pukeudutaan. Ja lapsetkin nauttivat siitä että saa pukeutua vähän paremmin. Ja siinä taas ei ole kyse pelkästään vaatteista, vaan siitä, että juhlistetaan jotain asiaa! Oli se sitten synttärit tai päiväkodin kevätjuhla.
Ja juhlavaatteita saa todella edullisesti kirpparilta, usein ovat uudenveroisia ja maksavat pari euroa. Samoin esim. tarjoustalossa tai henkka maukalla on ihan halpoja mekkoja. Esim. henkka maukankin hellemekot 4,9e menevät ihan hyvin juhlamekosta kun sen laittaa ekaa tai tokaa kertaa päälle (monista pesuista nuhraantuu) Jalkaan polvisukat vaikka vaan niiden pk-tossujen kanssa ja hiukset nätisti niin johan kelpaa.
Se, että pukeudutaan tilaisuuteen sen edellyttämällä arvokkuudella on myös tapakasvatusta. Mun mielestä se ei osoita kovin suurta kunnioitusta, jos pukeutuu kotilökäreihin päiväkodin tai kaverin juhliin tms. Ja todella, juhlavaatteita saa tosi halvallakin, rahasta se ei ole kiinni. Maksaa ne lökövaatteetkin.
Mutta aina ei ole alueesta kiinni! Maija Poppasen näytöksessä Helsingin kaupunginteatterissa olin aika yllättynyt, kun suurin osa pikkutytöistä oli siellä farkuissa. Mielestäni farkut eivät ole juhlavaate! Erityisesti pienille tytöille on tarjolla vaikka miten kauniita juhlavetimiä.
Se, että pukeudutaan tilaisuuteen sen edellyttämällä arvokkuudella on myös tapakasvatusta. Mun mielestä se ei osoita kovin suurta kunnioitusta, jos pukeutuu kotilökäreihin päiväkodin tai kaverin juhliin tms. Ja todella, juhlavaatteita saa tosi halvallakin, rahasta se ei ole kiinni. Maksaa ne lökövaatteetkin.
Mutta aina ei ole alueesta kiinni! Maija Poppasen näytöksessä Helsingin kaupunginteatterissa olin aika yllättynyt, kun suurin osa pikkutytöistä oli siellä farkuissa. Mielestäni farkut eivät ole juhlavaate! Erityisesti pienille tytöille on tarjolla vaikka miten kauniita juhlavetimiä.
lapseni ensimmäiset kevätjuhlat ja laitettiin mekko ja sandaalit.
iltajuhlat olivatkin ulkona pihalla ja useilla lapsilla oli likaiset arki-vaatteet päällä. ja niin myös heidän vanhemmillaan.
olin ihmeissäni. ei nyt mitään kamalan hienoa tarvitse mutta edes puhtaat ja kyllä minusta juhliin pukeudutaan siisisti ja samalla lapset oppivat tapoja.
tuntui että vanhemmat eivät välitä sen vertaa että saisivat lapsensa edes juhliin puhtaiksi..
Täällä on omakotitaloalue, joka on siistiimpää ja sitten vuokraslummi. Omakotitaloissa asuu hyvin vähän lapsia ja hoitokaverit on poikkeuksetta noista vuokrataloista.
Ja synttäreillä on pikkutytöt tosiaan prinsessamekoissa. Kaikilla ykköset päällä ja sankarilla yleensä ihan fantasia-asu tyyliin Tuhkimo-mekko kruunuineen.
meille lapsina opetettiin että ravintolaan, teatteriin, juhliin pukeudutaan tilanteen vaatimalla tavalla eli hienommin kuin arkena.
arvostan tätä.
meille lapsina opetettiin että ravintolaan, teatteriin, juhliin pukeudutaan tilanteen vaatimalla tavalla eli hienommin kuin arkena.
arvostan tätä.
arvostan tätä.
arvostan tätä.
arvostan tätä.
Kyllä farkut ja siiti paitis esim. mielestäni kelpaa jonnekin Maija Poppasiin yms teatterijuttuihin!
Minusta teatteriin voi pukeutua rennosti, mutta siististi. Farkkujakin on nykyään niin monenlaisia, että kelpaavat oikeastaan juhlaan kuin juhlaan (muukin pukeutuminen vaikuttaa).
Meillä mies oli jopa omissa häissämme farkuissa :) Tosin meidän pukeutumisemme oli muutenkin aika rock-henkistä. Jokaisesta vieraasta huomasi, että olivat laittaneet selkeästi parempaa ylle vaikka muitakin farkkuilijoitakin näkyi. Juhlapukeutuminen on minusta kokonaisuus, joka ei riipu vain yhdestä vaatekappaleesta. Eihän jokainen mekkokaan sovi juhla-asuksi!
Ajat muuttuvat. Ei kunnioitus ole juuri tietynlaisesta etiketistä kiinni.
Se, että pukeudutaan tilaisuuteen sen edellyttämällä arvokkuudella on myös tapakasvatusta. Mun mielestä se ei osoita kovin suurta kunnioitusta, jos pukeutuu kotilökäreihin päiväkodin tai kaverin juhliin tms. Ja todella, juhlavaatteita saa tosi halvallakin, rahasta se ei ole kiinni. Maksaa ne lökövaatteetkin. Mutta aina ei ole alueesta kiinni! Maija Poppasen näytöksessä Helsingin kaupunginteatterissa olin aika yllättynyt, kun suurin osa pikkutytöistä oli siellä farkuissa. Mielestäni farkut eivät ole juhlavaate! Erityisesti pienille tytöille on tarjolla vaikka miten kauniita juhlavetimiä.
Ellei ole kyseessä lähiön harrastajateatteri, mikä se ei tässä tapauksessa ollut.
Se, että pukeudutaan tilaisuuteen sen edellyttämällä arvokkuudella on myös tapakasvatusta. Mun mielestä se ei osoita kovin suurta kunnioitusta, jos pukeutuu kotilökäreihin päiväkodin tai kaverin juhliin tms. Ja todella, juhlavaatteita saa tosi halvallakin, rahasta se ei ole kiinni. Maksaa ne lökövaatteetkin. Mutta aina ei ole alueesta kiinni! Maija Poppasen näytöksessä Helsingin kaupunginteatterissa olin aika yllättynyt, kun suurin osa pikkutytöistä oli siellä farkuissa. Mielestäni farkut eivät ole juhlavaate! Erityisesti pienille tytöille on tarjolla vaikka miten kauniita juhlavetimiä.
Ellei ole kyseessä lähiön harrastajateatteri, mikä se ei tässä tapauksessa ollut.