Kysymys kasvissyöjille!
Mitkä ovat teidän perheenne "tavis"- ja arkiruokia?
Haluaisin lisätä kasvisruuan määrää perheemme ruokavaliossa, mutta niiden keksiminen on jotenkin kauhean hankalaa. Sekasyöjinä perusarkiruokiamme ovat mm. lihapullat, makaronilaatikko, nakkisoppa, kanasuikalekastikkeet yms. Mitkä olisi sellaisia taviskasvisarkiruokia, jotka maistisivat vielä lapsillekin? Kerro vinkkisi!
Kommentit (36)
Halloumitortillat
- pieni purkillinen paprikatäytteisiä vihreitä oliiveja
- 1 purkki kermaviiliä
- 1 purkki kikherneitä
- 1/4 purkki tomaattimurskaa
- 3 rkl tomaattipyrettä
- paketti halloumijuustoa
- 3 kynttä valkosipulia
- 1 iso punasipuli
- 1/2 nippua tuoretta korianteria
- 1/4 tl suolaa
- 1 tl sokeria
- 1 rkl oliiviöljyä
- paketti tortillalettuja
Valmistus
Kuullota puna- ja valkosipuli pannulla oliiviöljyssä, lisää kuutioitu halloumi ja paista hetki. Lisää tomaattipyre, tomaattimurska, suola, sokeri ja kikherneet, anna porista kannen alla 5 minuuttia. Ota liedeltä ja anna jäähtyä hetki. Lisää mukaan oliivit, korianteri ja kermaviili ja nostele ainekset sekaisin. Älä sekoita, ettei kermaviili "rikkoudu".
Kääri tortillojen sisään ja syö
Ja mielellään myös sellaisia reseptejä, missä sitä soijamössöä ei ole. Se on ihan kauhean makuista.
Mitä muuten on "soijamössö"? Onko tofu sitä? Vai puhutko nyt soijarouheesta? Mä tarjoan usein ei-kasvissyöjille makaroonilaatikkoa tai lasagnea, ja kiittelevät kyllä makua. Joten kyllä se monille maistuu.
Tofu on ihan jees, mutta ne soijasuikaleet ja rouheet on MINUSTA kamalia. Ja kai sitä kasvisruokaa nyt on muutakaan kuin soijaruoka. Tunge sinä sitä vaikka hanuurisikin, jos haluat.
etenkin sellaiselle, joka ei ole kovinkaan perehtynyt oikeaoppiseen kasvissyöntiin. Ihminen tarvitsee tiettyjä aminohappoja ravinnosta. Eläinkunnan tuotteita syövä saa ne kaikki helposti. Kasvissyöjän, etenkin vegaanin, on koostettava ruokavalionsa oikein, jotta hän saa kaikki tarvittavat aminohapot. Kasvikunnan proteiinilähteistä soija (josta tofu ja rouheet tehdään) on ainoa, josta nuo aminohapot voi saada helpossa paketissa. Eli jos aikoo kasvissyöjäksi, kannattaa perehtyä ruokavalioon kunnolla tai sitten todellakin syödä myös niitä soijatuotteita. Ei tässä mistään viherpiiperryksestä ole kyse. Soijantuotanto maailmalla ei ole kovinkaan ekologisella ja eettisellä pohjalla.
Tofu on ihan jees, mutta ne soijasuikaleet ja rouheet on MINUSTA kamalia. Ja kai sitä kasvisruokaa nyt on muutakaan kuin soijaruoka. Tunge sinä sitä vaikka hanuurisikin, jos haluat.
halusi vaan lisätä kasvisruokia sekaruokavalion rinnalle. Näin mä ainakin ymmärsin.
Hyvä linssimössö, lämmittää varsinkin talvella:
-sipulia, valkosipulia ja raastettua inkivääriä kuullotetaan kattilassa öljyssä (myös sinapinsiemeniä, korianterinsiemeniä chiliä tai curry-seosta voi laittaa).
-kaadetaan vettä kattilaan ja lisätään huudellut vihreät tai punaiset linssit, perunaa ja porkkanaa palasina, keitetään kunnes pehmeää ja soseutetaan
-maustetaan suolalla tai kasvisliemikuutiolla, tai kasvisfondilla
- lopuksi voi lisätä kookosmaitoa, tulee vähän parempi keitto, ja puristaa limeä sekaan jos tykkää
-tarjoa riisin kanssa, tai laimenna vedellä/kasvisliemellä, tulee keitto. Tuore korianteri tai persilja sopii hyvin päälle.
- käytetään paljon palkokasveja, linssikeitto on meidän perheen peruspikaruokaa
- kikherneitä liotan ja keitän usein kerralla paljon ja pakastan sopivissa erissä, käytän sitten pataruokiin, hummukseen, lisäkkeenä, salaatteihin...
- kasvissosekeittoihin raejuustoa sekaan
- salaatteihin juustoa tai kananmunaa sekä siemeniä päälle
- wokkeihin pähkinää sekaan
- sienirisotto on yksi suosikki
- paljon erilaisia puuroja marjojen kanssa
- kasviksia monipuolisesti ja sesongin mukaan myös ihan pääruokana, herkkua!
Tuo halloumitortilla kuulosti ihanalta, täytyypä kokeilla!
Meillä on aina kaapissa varalla säilykepapuja, kuten kidney- ja mustia papuja sekä kikherneitä. Niitä voi laittaa jauhelihan tai kanan sijaan puolivalmisteisiin kuten itämaiset maustekastikkeet tai pastakastikkeet. Tietenkin itse liottamalla ja keittämällä tulee halvemmaksi, mutta en jaksa ajatella seuraavan päivän ruokaa edellisenä päivänä.
Kirjoista suosittelen Celia Brooks Brownin Uusi kasviskeittiötä.
Intialainen kasvisruoka on parasta ja sillä saa valloitettua pahimmat lihaanitkin, mutta siihen perehtymiseen kannattaa aluksi varata aikaa. Sitten kun homma on tuttua, niin mausteiden paahtaminen ja tahnaksi veivaaminen sujuu arkenakin.
Kuulkaa nyt, te jotka pidätte soijaa niin kauhean epäeettisenä: viljellystä soijasta muistaakseni 10 vaivaista prosenttia päätyy ihmisten ruuasta ja loput eläimille. Joten älkää jaksako enää vouhkata tuosta soijasta, jooko.
Olen elämässäni syönyt kahdesti linssejä. Ekalla kerralla yliopistolla, jossa se oli siis ihan kokin tekemää. Linssit oli jossain tomaattisessa soosissa, olivat vähän kovia. Kuuluuko ollakin? En oikein tykännyt rakenteesta. Tokalla kerralla tein ite. Keitin pehmeemmiksi. Ohje oli jostain kasvisruokakirjasta. Siinäkin oli tomaattia ja se ruoka oli pahinta, mitä olin ikinä syönyt! Tuoksu oli herkullinen, mutta se linssi oli oksettavaa.
Miten valmistatte linssit? Mausteet? Kuinka paljon linssejä suhteessa muihin raaka-aineksiin? Itse tekemässäni ruoassa oli hirveesti vaan sitä linssiä. Eli jos aattelee vaikka nakkisoppaa jossain kouluruokalassa, niin oisko linssejä saman verran kuin keittojuuresten selleriä (vähänlaisesti), vai niin kuin pottua?
Soijaa käytetään jonkin verran lihan sijaan ja papuja myös, ja koko perhe tykkää, paitsi lapset nyrpistää nenää soijan hajusta :( Ois kiva opetella käyttämään myös niitä linssejä, mutta en oo rohjennut.
pistäisi jauhelihaa, mutta laitat jauhelihan sijaan (tai osaksi) tummaa soijarouhetta. Liota soijarouhe kasvisliemessä ja/tai mausta grillimausteella, paprikajauheella, mustapippurilla jne. Reformi Tumma soijarouhe -pussi maksaa muutaman euron ja siitä tekee monen päivän safkat.
Kanasuikaleruuissa voi kanan tilalle laittaa soijasuikaleita. Ne kannattaa kiehauttaa mausteliemessä ja paistamalla niihin saa rapean pinnan. Muista puristella liika vesi pois ennen paistamista, niin ei tartte puolta tuntia seisoskella hellan ääressä.
Entäs jos on sille hemmetin soijarouheelle allerginen
Kai sitä omaakin harkintaa voi käyttää. En mä ainakaan noudata sellaisia ruokaohjeita, jotka ei sovi mun ruokavalioon.
haju. Makuun varmasti tottuisi ajan kanssa, mutta se löyhkä - ei vaan pysty syömään.
Olen muutenkin tosi hajuherkkä ihminen, ja koen helposti erilaiset tuoksut epämiellyttäviksi.
koska perheestämme kolme neljäsosaa syö kuitenkin myös lihaa. Minä olen ainoa, joka lihaa ei syö, ja 5-vuotias tyttäreni innolla kertoo kaikille tutuille ja tuntemattomillekin, että äiti on arrelkinen lihalle. Kasvisruuan lisäksi syön kuitenkin maitotuotteita, kananmunaa ja kalaa, eli syömättä jää vain punainen liha ja kana. Eikä perusteet ole eettisiä, minä vain en tykkää lihasta enkä kanasta.
Mutta jos katsotaan tätä meidän arkipäiväistä ruokapolitiikkaamme, niin kyllä suurimmaksi osaksi koko perhe syö mun ruokavaliolla. Keskimäärin kaksi kertaa kuukaudessa on jotakin liharuokaa, jolloin minä sitten teen itselleni jotakin korvaavaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että muu perhe syö esim. jauhelihapihvejä ja perunamuussia, minä syön perunamuussia ja ohukaispannulla paistettuja "munakaspihvejä", pinaattilettuja tai kasvispihvejä.
Meillä yleisimpiä ruokia ovat kasvissosekeitot, perunamunakas, pinaattiletut, pastasalaatit, tonnikala-/kirjolohipastat (tällä hetkellä teemme vaihdellen neljällä eri reseptillä), tonnikalapizza, makaronilaatikko soijarouheella+paprikalla. Näitä yhdistellään niin perussalaatteihin kuin keskenäänkin (perunamunakas+pinaattiletut), tai sitten tehdään pinaattilettujen lisäksi lohkoperunoita/riisiä. Joskus tein eilisen pinaattiletuista ja ruisleipäpaketista perheelle lämpimiä voileipiä, voitelin leivät, sommittelin päälle pari pinaattilettua, muutaman tomaatin siivun, paprikan palan ja juustoraastetta, uuniin ja avot. Lisukkeeksi salaatti, hyvin maistui niin lapsille kuin aikuisillekin.
Mä olen oikeastaan koko elämäni tehnyt enemmän kasvispainotteista ruokaa, juuri siksi etten tykkää lihasta. Mieheni taas oli vielä 6 vuotta sitten tavatessamme sellainen tyypillinen suomalainen, joka ajatteli ettei ruoka ole ruokaa jos siinä ei ole lihaa, eikä millään tahtonut uskoa, että kasvisruuasta voisi tulla kylläiseksi. Jos hänen olisi tuolloin pitänyt miettiä erilaisia kasvispainotteisia ruokia, hän ei olisi asiasta selvinnyt ollenkaan. Nykypäivänä hän soveltaa sujuvasti reseptejämme, keksii uusia ja kokeilee uudenlaisia kasvisruokia paljon minua enemmän. Jos, ap, vain tunnet henkilökohtaisesti jonkun, joka tekee kasvispainotteista ruokaa, pyydä häntä opettamaan, tee hänen kanssaan ruokaa. Siitä voisit päästä eteenpäin.
Olen elämässäni syönyt kahdesti linssejä. Ekalla kerralla yliopistolla, jossa se oli siis ihan kokin tekemää. Linssit oli jossain tomaattisessa soosissa, olivat vähän kovia. Kuuluuko ollakin? En oikein tykännyt rakenteesta. Tokalla kerralla tein ite. Keitin pehmeemmiksi. Ohje oli jostain kasvisruokakirjasta. Siinäkin oli tomaattia ja se ruoka oli pahinta, mitä olin ikinä syönyt! Tuoksu oli herkullinen, mutta se linssi oli oksettavaa.
Miten valmistatte linssit? Mausteet? Kuinka paljon linssejä suhteessa muihin raaka-aineksiin? Itse tekemässäni ruoassa oli hirveesti vaan sitä linssiä. Eli jos aattelee vaikka nakkisoppaa jossain kouluruokalassa, niin oisko linssejä saman verran kuin keittojuuresten selleriä (vähänlaisesti), vai niin kuin pottua?
Soijaa käytetään jonkin verran lihan sijaan ja papuja myös, ja koko perhe tykkää, paitsi lapset nyrpistää nenää soijan hajusta :( Ois kiva opetella käyttämään myös niitä linssejä, mutta en oo rohjennut.
laitan yleensä 2-2,5 dl linssejä. Linssithän ei itsessään maistu kovin voimakkaasti. Ne kannattaa ennen ruokaan lisäämistä huuhtoa kylmällä vedellä. Yleinen linssien kanssa käytettävä mauste on jeera eli juustokumina (se kuulemma helpottaa niiden sulamista vatsassa), josta kaikki ei tykkää.
Linssejä voi keittää niin kauan kuin haluaa, kuitenkin eri linssilaaduissa on minimikeittoajat, ja jos ne jättää raa'aksi, seuraa kuulemma kovia vatsavaivoja.
Mä suosittelen vaikka sellaista linssikeittoreseptiä, jossa on punaisia linssejä, perunaa, sipulia, tomaattimurskaa ja nesteenä vettä ja/tai ruokakermaa. Mausteeksi kurkumaa, mustapippuria ja tuoretta inkivääriä. Punaisia linssejä pitää keittää muistaakseni vähintään 20 min, ja niiden voi antaa ihan hajotakin sinne keittoon.
etenkin sellaiselle, joka ei ole kovinkaan perehtynyt oikeaoppiseen kasvissyöntiin.
Ihminen tarvitsee tiettyjä aminohappoja ravinnosta. Eläinkunnan tuotteita syövä saa ne kaikki helposti. Kasvissyöjän, etenkin vegaanin, on koostettava ruokavalionsa oikein, jotta hän saa kaikki tarvittavat aminohapot.
Kasvikunnan proteiinilähteistä soija (josta tofu ja rouheet tehdään) on ainoa, josta nuo aminohapot voi saada helpossa paketissa.
Eli jos aikoo kasvissyöjäksi, kannattaa perehtyä ruokavalioon kunnolla tai sitten todellakin syödä myös niitä soijatuotteita.
Ei tässä mistään viherpiiperryksestä ole kyse. Soijantuotanto maailmalla ei ole kovinkaan ekologisella ja eettisellä pohjalla.