Kysymys kasvissyöjille!
Mitkä ovat teidän perheenne "tavis"- ja arkiruokia?
Haluaisin lisätä kasvisruuan määrää perheemme ruokavaliossa, mutta niiden keksiminen on jotenkin kauhean hankalaa. Sekasyöjinä perusarkiruokiamme ovat mm. lihapullat, makaronilaatikko, nakkisoppa, kanasuikalekastikkeet yms. Mitkä olisi sellaisia taviskasvisarkiruokia, jotka maistisivat vielä lapsillekin? Kerro vinkkisi!
Kommentit (36)
- makaronilaatikko (soijarouhe)
- kasvislasagne
- erilaiset uunivuoat, esim. perunaa ja tofua tai linssejä ja kasviksia
- salaatit näin kesällä
- erilaiset keitot, mm. linssikeitto
- erilaiset kastikkeet esim. linsseistä
Viime aikoina olen ollut erittäin laiska ruuanlaittaja...
mutta teen paljon kasvisruokaa. Käytännössä kaikki jauheliharuuat saa helposti kasvisruuiksi soijarouheella.
Muuten meillä menee kasvissosekeitto raejuuston kera tosi hienosti (paitsi miehelle), pinaattikeitto (paitsi miehelle), kaikennäköiset ruokaisat salaatit, missä on sit vaikka mitä mieleen juolahtaa(eikä ole pakko olla pelkästään kasvissalaatti teidän perheelle ap!!)
Älä unohda porkkanalaatikkoa, jos siitä tykkää, niin sitä voi kyllä pitkin vuotta syödä mainiosti. Tai bataattilaatikkoa tai useammasta juureksesta tehtyä..
huolehtimaan aina, että ruuassa on myös proteiinia. Sitä saa pavuista, linsseistä, soijatuotteista (rouhe, suikaleet, tofu) ja vaikka juustoista. Mä ymmärrän, miksi monen käsitys kasvisruuasta on se, että sillä ei pysy nälkä. Ei tietenkään pysy, jos se on tyyliin kasvissosekeitto.
porkkananapit (eli porkkanasoseesta tehdyt pyörykät), erilaiset sosekeitot, kasvispiirakat, wok vihanneksia, makaroonia/spagettia/nuudeleita eri kasvis- tai yrtti kastikkeilla
hyviä reseptejä löytyy esim
http://www.vegaaniliitto.fi/kokki.html
http://www.saunalahti.fi/~vegeta/reseptit.htm
kaikki muut on lihansyöjiä paitsi minä. Jos teen makaronilaatikon teen itselle kasvisversion ja korvaan lihan vaikka herne/maissi/paprikalla. Periaatteesa syön ihan samoja ruokia miinus liha. Voin ottaa lihakastiketta niin etten ota lihanpalasia jne. En ole koskaan innostunut millään soijamössöllä pelaamaan.
kaikki muut on lihansyöjiä paitsi minä. Jos teen makaronilaatikon teen itselle kasvisversion ja korvaan lihan vaikka herne/maissi/paprikalla. Periaatteesa syön ihan samoja ruokia miinus liha. Voin ottaa lihakastiketta niin etten ota lihanpalasia jne. En ole koskaan innostunut millään soijamössöllä pelaamaan.
tällaista vaihtoehtoa. En siis halua arvostella viestin kirjoittajan henkilökohtaista valintaa - kaikki tekee niin kuin tykkää - mutta sanoisin, että tuolla metodilla ruuasta tulee aika hiilaripitoista. Ja sellainen ruoka ei oikein pidä nälkää, tai ainakaan ei mulla pidä.
Ei tarvitse käyttää soijaa (vaikka mä ihmettelen, miten siitä on tullut monille nykyään kirosana), voi käyttää linssejä ja muita papuja.
Ja mielellään myös sellaisia reseptejä, missä sitä soijamössöä ei ole. Se on ihan kauhean makuista.
Ja mielellään myös sellaisia reseptejä, missä sitä soijamössöä ei ole. Se on ihan kauhean makuista.
Mitä muuten on "soijamössö"? Onko tofu sitä? Vai puhutko nyt soijarouheesta?
Mä tarjoan usein ei-kasvissyöjille makaroonilaatikkoa tai lasagnea, ja kiittelevät kyllä makua. Joten kyllä se monille maistuu.
Tofu on ihan jees, mutta ne soijasuikaleet ja rouheet on MINUSTA kamalia.
Ja kai sitä kasvisruokaa nyt on muutakaan kuin soijaruoka. Tunge sinä sitä vaikka hanuurisikin, jos haluat.
Mitä muuten on "soijamössö"? Onko tofu sitä? Vai puhutko nyt soijarouheesta? Mä tarjoan usein ei-kasvissyöjille makaroonilaatikkoa tai lasagnea, ja kiittelevät kyllä makua. Joten kyllä se monille maistuu.
Tofu on ihan jees, mutta ne soijasuikaleet ja rouheet on MINUSTA kamalia.
Ja kai sitä kasvisruokaa nyt on muutakaan kuin soijaruoka. Tunge sinä sitä vaikka hanuurisikin, jos haluat.
meilläkin syödään päääsääntöisesti kasvisruokaa eikä ole vaikea löytää ohjeita.
Soija on mautonta itsessään mutta kannattaa maustaa se yksikseen samalla kun turvottaa kuumassa vedessä.
Tunge sinä sitä vaikka hanuurisikin, jos haluat.
Jos mä kysyn kysymyksen, ja sä käsket mun tunkemaan jotain perseeseeni, niin kummalla on aggressiot pinnassa?
Tofu on tehty soijasta. Ja kyllä, kasvisruokia on muitakin kuin soijaruokia, mutta kun meillä kaikilla ei ole sama maku kuin sinulla, ja todella monet haluavat tehdä niitä soijaruokia niiden hyvän maun ja kätevyyden takia.
Menepä nyt ulos vetämään keuhkot täyteen raitista ilmaan tai vaikka saunaan puremaan pesuvamppua, että rauhoittuisit vähän!
on täysjyväpasta kera tomaatipohjaisen kastikkeen.
Silppua sipulia j valkosipulia, kuullota öljyssä. Lisää vaikkapa sieniä/porkkanaa/paprikaa tms. ja tomaattimurskaa ja pyrettä. Hauduttele. Jos syöt maitotuotteita, voi lisätä vaikkapa yrttituorejuustoa. Keitä lisukkeeksi pastaa.
Mitä muuten on "soijamössö"? Onko tofu sitä? Vai puhutko nyt soijarouheesta? Mä tarjoan usein ei-kasvissyöjille makaroonilaatikkoa tai lasagnea, ja kiittelevät kyllä makua. Joten kyllä se monille maistuu.
No voi voi kun viherpipertjällä meni parsa nenään. Mutta mulle ei maistu.
Tofu on ihan jees, mutta ne soijasuikaleet ja rouheet on MINUSTA kamalia.Ja kai sitä kasvisruokaa nyt on muutakaan kuin soijaruoka. Tunge sinä sitä vaikka hanuurisikin, jos haluat.
Tuolta Kasvissyöjä-ketjusta. Oikeasti purskahti teet nenästä, kun luin tuon viimeisen viestin.
Jos mä kysyn kysymyksen, ja sä käsket mun tunkemaan jotain perseeseeni, niin kummalla on aggressiot pinnassa? Tofu on tehty soijasta. Ja kyllä, kasvisruokia on muitakin kuin soijaruokia, mutta kun meillä kaikilla ei ole sama maku kuin sinulla, ja todella monet haluavat tehdä niitä soijaruokia niiden hyvän maun ja kätevyyden takia. Menepä nyt ulos vetämään keuhkot täyteen raitista ilmaan tai vaikka saunaan puremaan pesuvamppua, että rauhoittuisit vähän!
[/quote]
pistäisi jauhelihaa, mutta laitat jauhelihan sijaan (tai osaksi) tummaa soijarouhetta. Liota soijarouhe kasvisliemessä ja/tai mausta grillimausteella, paprikajauheella, mustapippurilla jne. Reformi Tumma soijarouhe -pussi maksaa muutaman euron ja siitä tekee monen päivän safkat.
Kanasuikaleruuissa voi kanan tilalle laittaa soijasuikaleita. Ne kannattaa kiehauttaa mausteliemessä ja paistamalla niihin saa rapean pinnan. Muista puristella liika vesi pois ennen paistamista, niin ei tartte puolta tuntia seisoskella hellan ääressä.