Saako 2 vuotiasta laittaa jäähylle?
Vai onko jäähy rangaistuksena kaikenikäisille väärin?
Minulla alkaa konstit loppua oman rasavillini kanssa. Aika kielsin ja toruin, mutta puhe ei tehoa lainkaan. Olen laittanut lapsen muutaman kerran jäähylle, mutta silti minua mietityttää, onko se oikein. On vielä niin nuorikin. Pureminen, potkiminen, lyöminen yms. on ollut syynä jäähyyn.
Mitä muita konsteja on olemassa kuin jäähy ja kieltäminen? Fyysisesti en satuta. Ei edes nippuria tai tukkapöllyä. Ei ikinä!
Kommentit (9)
Aloitettiin jäähdyttely kun tyttö oli 2v 4kk. Useimmiten tuli ruokapöydässä jotain riehumista ja kiukuttelua, sanon vaan että haluatko rauhoittumaan omaan sänkyyn - useimmiten tyttö vastaa itse että joo tai jopa ehdottaa sitä itse (!).
Sitten laitan rauhallisesti lapsen pinnasänkyyn turvalelun kanssa ja huoneen vähän hämäräksi ja jätän oven raolleen, sanon että äiti on keittiössä ja tulee hakemaan sitten kun ollaan rauhoituttu. Huutelee sitten itse kun haluaa pois. Usein riittää ihan puoli minuuttia ja lapsi on ihan normaali taas. Tyttö selvästi tarvitsee pienen tauon jos alkaa mennä vähän yli. Toimii loistavasti.
jos lapsi ymmärtää jäähyn idean, turha laittaa jos ei vielä ymmärrä asiaa. Ja tietysti kokeilemalla tietää toimiiko jäähy oman lapsen kohdalla ollenkaan.
2,5-vuotias poika pääsee/joutuu sohvalle istumaan kun tarvii rauhoittumista, esim. pikkusiskon kurmuuttamisen jälkeen. Mä teen niin, että laitan pojan sohvalle istumaan ja kun on rauhassa, alan hitaasti laskea kymmeneen. Kymmeneen päästyä saa tulla sohvalta pois jos lupaa olla taas nätisti. Sitten halataan ja selitetään vielä uudelleen mikä meni käytöksessä vikaan.
2,5-vuotias poika pääsee/joutuu sohvalle istumaan kun tarvii rauhoittumista, esim. pikkusiskon kurmuuttamisen jälkeen. Mä teen niin, että laitan pojan sohvalle istumaan ja kun on rauhassa, alan hitaasti laskea kymmeneen. Kymmeneen päästyä saa tulla sohvalta pois jos lupaa olla taas nätisti. Sitten halataan ja selitetään vielä uudelleen mikä meni käytöksessä vikaan.
Tää jäähyaika on myös mulle äitinä tosi hyvä juttu. Saan hetken miettiä ja rauhoittua itsekin. Mulla meinaa nimittäin savu heti nousta korvista kun poika satuttaa pikkusiskoa (4kk). :(
Kiva huomata, että on muitakin, jotka toimii näin.
Jäähy toimii tällä hetkellä parhaimpana rangaistuksena ja nyt kun pääsiin syyllisyyden tunteesta, toimin vastakin näin.
Meillä jäähypaikka on eteisessä, johon suora näköyhteys. Istuu väärinpäin käännetyn siivousämpärin päällä max. pari minuuttia. Ensin tietysti kiellän ja anna jäähyvaroituksen. Selitän rauhallisesti, miksi joutuu jäähylle ja menen touhuamaan siksi aikaa muita juttuja. Jäähyn jälkeen halataan ja jatketaan normaalisti.
Täällä oli joskus ketju, missä tuomittiin tämä jäähyrangaistus kovin sanoin. Siksi taas nostin aiheen sille.
ap
Multa on jaanyt varmaan jotain oleellista tajuamatta, mutta eihan se jaahy vahenna tarvetta kieltamiseen mitenkaan. Eiko jaahy ole rangaistus, jos lapsi ei tottele kieltoa?
Varmaan riippuu 2-vuotiaasta aika lailla kuinka hyvin tajuaa syy- ja seuraussuhteen. Omani ei kylla hahmota niin, etta en vaikka piirra seinaan, koska siita joudun jaahylle.
Kieltaminen ja tilanteesta pois ottaminen pitaa tehda joka tapauksessa, jos sitten sen lisaksi laittaa jaahylle tai nurkkaan seisomaan.
Voi laittaa ja kannattaakin. Saa sitten rauhoittua rauhassa ja oppii ajanmyötä että tietynlaisella käytöksellä on seurauksenajäähy. Ei jäähy ole mielestäni koskaan väärin jos on oikeasti tehnyt jotain josta sen ansaitsee.
välillä joutuu jäähylle, tai meillä sanotaan että mennään miettimään. Miettimispaikka on saunan pukuhuoneen penkki ja siellä ollaan pieni hetki ja sitten vielä käydään yhdessä läpi, miksi sinne joutuikaan. Lopuksi halataan. Meidän villikolle tämä toimii myös ei-toivotun käyttäytymisen konkreettisena katkaisuna. Mutta ennen jäähyä tulee useampikin sanallinen kielto ja varoitus ja sitten vasta äärimmäisenä se jäähy.
Isommat lapset joutuu sitten samaan paikkaan ihan yksin miettimään hetkeksi. Yleisin syy on toisen kiusaaminen.
Meillä on laitettu 2-vuotias jäähylle ja mielestäni on toiminut hyvin. Usein riittää jo uhkaaminen, kun sanoo esim. "jos et nyt lopeta niin joudut jäähylle", niin yleensä on siihen lopettanut. Jäähyaika 2-vuotiaalle voi olla lyhyt ja kun jäähyltä haetaan niin kerrotaan miksi sinne joutui. Ja meillä pyydetään aina anteeksi halaamalla kun jäähyltä haetaan.