Kannattaako hankkia järjestelmäkamera? Mitä suosittelette?
Pitääkö sen kanssa venkslata kovin eli onko monimutkainen ja hankala käyttää? Harmittaa, kun digikameralla ei saa liikkuvista lapsista hyviä kuvia, ja aina on liian pimeitä tai ylivalottuneita - saako järkkärillä paremmin poistettua nämä ongelmat, vai onko niin vaativa käyttää, ettei lyhytjänteisen kannata edes hankkia..? Eli, tahtoisi lasten kommelluksista hyviä kuvia nopsaan ja sujuvasti. Mitä kameraa suosittelette?
Kommentit (18)
Minkä hintainen tuo canonin kamera on?
olikohan joku 640 e. en muista kuuluko tohon hintaan se kameralaukkuki, vai tuliko viel päälle.
Mistähän saa tuohon hintaan? Kodin ykkösessä näkyy olevan 900e
vertailla niit hintoja paljo! jokku myy vain runkoja, toiset rungon ja objektiivin ja jossain kaupassa voi saada 2 objektiivia rungon kanssa. aika isoja hintaeroja on, mutta kuitenki aina luotettava kauppa (kun ei käytettynä osta) koska se kamera on kuitenkin sama!
eikä kannata niit kaikkei halvimpii ostaa, koska ne on usei poistuvii malleja, eivätkä kauheen hyviä.. ostettii toi eos 500d siksikin, että siinä on videokuvaus mahdollisuus, jota ei aikaisemmissa malleissa edes ole... siis puhun nyt nimenomanan canonin malleista...
itse en uskaltanut edes katsoa mitään muuta merkkiä kuin canonia, sillä digikameroissa ainakaan muut mallit eivät ole olleet niin luotettavia, kuin canonit! laadun huomaa kyllä selvästi!
on ainakin noita edullisia. sieltä me ostettiin... eikä ollut mikään tarjous edes...
:DItse olen vasta 11v. Mutta järkän aijon saada synttärilahjakss.. :D Gigantissa on sellanen Canon Järjestelmä kamera 349e VAAN! http://www.gigantti.fi/product/kamerat/jarjestelmakamerat/EOS1100DKITIS… Kuulemma tosi hyvä aloitelijoille... (:
Kannattaa, jos ehdit ja haluat oikeasti SYVENTYÄ kameran ominaisuuksien opiskeluun ja kuvailet ihan sillä lailla antaumuksella vaikka tuntikausia. Sit taas jos kamera on sulle sitä varten että nappaat kivoja tilannekuvia (joissa toki voi olla myös taiteellisuutta), niin järkkäri ei ole siihen maailman kätevin. Toki se kuvanlaatu on järkkärissä huippuluokkaa mutta monesti aikaa kuluu oikeanlaisten asetusten säätämiseen niin, että paras kuvaustilanne menee jo ohi.
Meillä on järkkäri ja pieni digipokkari ja olen todennut pienen vauvan äitinä, että taskupokkarilla on paljon nopeampi ja helpompi napsia vauvasta kuvia. Ja kivoja niistä silti tulee. Panostaa sit vaan paremman pokkarin hankintaan, esim. Canonilla on malleja jotka on ominaisuuksiltaan lähellä jo järkkäriä, mutta tosi kevyitä ja pieniä kuljettaa mukana.
myös järjestelmäkamera on nykyään useimmiten digikamera. Jos et nyt ehdottomasti perinteistä filmikameraa halua? Puhutaan siis digipokkarista ja digijärkkäristä.
Pokkareissakin on nykyään todella hyviä, ja niissä hyvä ohjelmia liikkeen kuvaamiseen. Kannattaa kysellä liikkeestä, mikä olisi sopivin. Pelkästään se, että ostaa järjestelmäkameran ei takaa parempia kuvia! Järkkärillä saa monipuolisemmin varioitua, mutta kannattaa miettiä esim kuljetettavuutta, järkkäri on aika iso, ja painaava. Jos aikoo kuvailla suht vähän, ja automaatilla peruskuvia, joku laadukas pokkari tai superzoomi voi olla käytännöllisempi.
Jos haluat harrastaa ja ottaa monipuolisemmin kuvia, ehdottomasti järkkäri.
Itsellä on molemmat (sekä lisäksi perinteinen järkkäri) ja Canonille olen merkkiuskollinen. Ovat kestäneet hyvin ja olleet helppokäyttöisiä.
jo kirjoittaa melkein samat asiat:)
-10
myös järjestelmäkamera on nykyään useimmiten digikamera. Jos et nyt ehdottomasti perinteistä filmikameraa halua? Puhutaan siis digipokkarista ja digijärkkäristä.
Pokkareissakin on nykyään todella hyviä, ja niissä hyvä ohjelmia liikkeen kuvaamiseen. Kannattaa kysellä liikkeestä, mikä olisi sopivin. Pelkästään se, että ostaa järjestelmäkameran ei takaa parempia kuvia! Järkkärillä saa monipuolisemmin varioitua, mutta kannattaa miettiä esim kuljetettavuutta, järkkäri on aika iso, ja painaava. Jos aikoo kuvailla suht vähän, ja automaatilla peruskuvia, joku laadukas pokkari tai superzoomi voi olla käytännöllisempi.
Jos haluat harrastaa ja ottaa monipuolisemmin kuvia, ehdottomasti järkkäri.
Itsellä on molemmat (sekä lisäksi perinteinen järkkäri) ja Canonille olen merkkiuskollinen. Ovat kestäneet hyvin ja olleet helppokäyttöisiä.
mielestäni ihmiset liian usein luulee, että järkkärin omistaminen automaattisesti tekee kuvista parempia ja kuvaajasta taitavamman. Ei se niin mene. Se vaatii pitkää opettelua ja perehtymistä. Meillä on kamera ollut yli vuoden ja silti en aina muista, pitääkö olla ISO 800 vai 1600 tietyssä tilanteessa arvona. Ja lyhyt vai pitkä valotusaika. Ei se niin helppoa ole.
Ihmisten kannattais ennemmin ostaa niitä HYVIÄ pokkareita, ei niitä ihan halvimpia malleja siis. Canon on merkkinä laadukas. Nikon on toinen ok.
Vai kauan kuvaillut, eikä 'aina' muista miten valotus ja ISO kannattaa säätää...
Mulla on vanha Pentax istDS ja sigman objektiivit, kuvaan todella paljon ja olen ollut oikein tyytyväinen. Halvemmallakin kameralla pääsee oikein hyvin alkuun. Huono (aloittelija) kuvaaja ei saa kalliista kamerasta yhtään enemmän irti, kuin halvemmastakaan.
Jos aiot kuvata automaatilla, suosittelen ostamaan vain hyvän pokkarin.
Vai kauan kuvaillut, eikä 'aina' muista miten valotus ja ISO kannattaa säätää...
Ei se manuaalikäyttö mitään salatiedettä ole, kun pääasiat kerran opettelee...
samat säädöt ne on siinäkin ja perusasiat kannattaa opetella kuvasi kummalla vaan ja molemmilla pärjää pitkälle täysautomatiikallakin.
Järkkäreissä sulla on enemmän valinnanvaraa laadukkaissa objektiiveissa ja esim. valovoimaisella linssillä saat kameran "nopeammaksi" kun kuvia otetaan ilman salamaa. Pokkareissakin kannattaisi kiinnittää huomiota siihen objektiivin valovoimaan, niin niilläkin saa hämmästyttävän hyviä kuvia hämärässä.
Canonin ja Nikonin halpisjärkkärit on hintaansa nähden yllättävänkin käypäisiä pelejä, esim. Canonin tonni- ja satasarja ja Nikonin 3000-sarja kiittilinseillä on ihan hyviä aloittelijan paketteja. Mutta sitten kun ruokahalu herää, niin laadukkaammat objektiivit sitten helposti maksavatkin saman ja enemmän kuin tuo alkupaketti.
Ihan hyvä perussivusto alkoittelijalle:
http://www.mikkosaari.fi/ohjeita-ensimmaista-jarjestelmakameraa-ostaval…
Tero
pari suositusta (aloittelevalle pienellä budjetilla)
http://www.kodin1.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productI…
http://www.gigantti.fi/product/kamerat/jarjestelmakamerat/EOS1100DKITIS…
Gigantin paketissa hyvää tuo kuvanvakaajallinen linssi
Tero
kallis kamera ei tee hyvää kuvaa.
Opettele ensin kuvaamaan tavallisella kameralla. Rajaus, kuvakulma jne.
Mutta jos ainoa ongelma on pimeä tai ylivalottunut kuva, niin osta sitten digijärkkäri ja kunnon salama, jonka voi "heittää kattoon". Mutta itse tykkään, että luonnon valo on paras kuvausvalo. Harmi vain, että Suomessa ei sitä oikein tahdo olla. :-P
Siihen + erillinen linssi, joka nosti hintaa huimasti.
Kyllä se opettelua vaatii, että kaikki kameran edut saa käyttöön.
suosittelen hyvää digipokkaria eli pientä kameraa mutta vähän vaan hintavampaa mun kolmoskamera on tää
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/11682/cxcnx/Olympus-XZ-1-digikam…
eli kuvaan ammatikseni ja kameroina iso digijärkkäri, pienempi digijärkkäri ja tämä
meillä 1½ v tyttö ja ostettiin viime kuussa canon eos 500d.. oon ollut ihan super tyytyväinen tohon järkkäriin.. paljon parempilaatuisia kuvia ja tosi helppokäyttönen. itse en ole edes pahemmin vielä ehtinyt opettelemaan kameran käyttöä, mutta saan silti todella hienoja kuvia jo pelkällä automaatillakin (toki muitkin toimintoja olen käyttänyt paljon!). suosittelen kyllä lämpimästi! mielummin järkkäri, kuin pari digikameraa... lisäksi tota järkkäriä pystyy sitten säätää lisää, kun ostaa eri objektiivejä...
meillä ennen ollut canonin, casion ja olympuksen digikamerat, joiden kanssa ollut myös ongelmaa tuon tärähtävyyden vuoksi. kummasti kuvat paranivat kun osti järkkärin. meidän järkkärissä on ainakin oikein oma toiminto liikkuville kohteille (esim hyppivät ja juoksevat lapset...). Suosittelen siis lämpimästi! on hintansa väärti!