Hankala tilanne teinin kanssa. Hakkaa ja potkii pienempiä sisaruksia.
Väkivaltaa ei kotona ole milloinkaan nähnyt.
Yhden pienemmän sisaruksen jalat on mustelmilla, kun teini potkii.
Sanoo, että ärsyttää.
Esim saattaa pillastua siitä, kun pienempi sisarus katsoo jotain pöydällä ollutta tavaraa, joka on isosiskon. Jos pienempi sisarus tulee sohvalle viereen istumaan. Teini sanoo mene kauemmaksi. Ei istu edes kiinni teinissä.
Jos pienempi sisarus seuraa perässä yläkertaan jne jne...
Teini on 14v ja tämä pienempi sisarus 11. Sitten on vielä 9 vuotias sisarus. Tätä nuorintakin hakkaa ja potkii, mut ei niin paljon, kun 11 vuotiasta.
Olen ottanut teini puhutteluun.
Sanoo, että hänen päässä tuntuu ärsyttävälle.
Eikä osaa sen ihmeemmin sanoa miksi potkii.
Tilanteet olen nähnyt ja minusta nuorempi ei tee mitään ärsyttävää.
Alan olla hukassa. En tiedä mitä pitäisi tehdä.
Nyt on kännykkä ja tietokone kielto päällä.
Kesäleirin uhkasin perua, jos ei käytös rupea muuttumaan.
Eilen illalla kysyin teiniltä, että onko hänen paha olla. Onko jotain huolia esim koulussa.
Ei ole ei. Vaan pienemi (pienemmät sisaret) ärsyttää.
Teinin kanssa ollaan tehty yheisiä juttuja. Käyty yhdessä kahdestaan syömässä, shoppailemassa ja hän on saanut äidin kanssa omaa aikaa. On saanut isän kanssa omaa aikaa.
Onko tämä vain näitä teiniyden oikkuja?
Mutta miten tämän saisi loppumaan.
Miten rankaista?
Kommentit (73)
Lisää keskustelua vaan ja tiukka kuri: ehdoton ei toisten satuttamiselle...Lupaatte jonkin kivan reissun vasta kun on ollut tietyn ajan kunnolla, huonosta käytöksestä ei palkita. En tiiä onko mitään apua näistä:/
siis sillä tavalla vakavalta, ettei tavalliset rankaisukeinot ratkaise. Ammatti-ihmiset apuun nopeasti. Miten tytöllä menee koulussa? Tiukka puuttuminen antaa myös tytölle sen kuvan, että tilanne on vakava.
Siellä psykologi saa jututtaa tyttöä ja ehkä voi tarjota lapselle parempaa tapaa purkaa pahaa oloa tai saa ongittua muita syytä lapsen käytökseen. Sinun täytyy suojella pienempiä, mutta isoinkin tarvitsee nyt apua!
Tyttö on opettajan/opettajien mukaan keskiverto oppilas koulussa.
Mutta kova on väittämään opettajalle vastaan.
Paras ystävä muutti vuosi sitten toiseen kouluun ja nyt on ystävystynyt toisen tytön kanssa. Tämä toinen tyttö oli ala-asteella sitten sellainen joka kiusasi tätä meidän teiniä, mutta nyt ovat ystäviä.
Pienempi sisarus on samassa koulussa tai ei tietenkään samassa koulussa, mutta siis ylä- ja ala-aste on samassa.
Koulussakin on pienemmän sisaruksen mukaan potkinut aamulla ja heitellyt pienemmän reppua ojaan jne.
Välitunneilla eivät näe toisiaan.
Koulupsykologiinko yhteys? Vieläkö kannattaisi kokeilla jutella tytön kanssa. Jäisi vaikka vkl:ksi minun kanssa kotiin ja isä lähtisi nuorempien kanssa muualle? Koko vkl teinin kanssa. Keskustelua, keskustelua ja keskustelua. Jos tytön saisi avautumaan, että mikä mättää, miksi käyttäytyy noin.
Isä on keskustellut tytön kanssa, mutta samalla tavalla tyttö vastailee isällekin.
Teini tuskin kertoo sinulle kun ei ole vielä tähänkään saakka kertonut. Perheessänne voi olla kuitenkin jotain josta syystä tyttö oireilee, ja sen saa kyllä ammattilainen varmimmin ongittua esiin. Eli yhteys perheneuvolaan tai koulupsykologiin.
Terveisin itsekin teininä väkivaltaisesti käyttäytynyt
mukaan. meillä asuu perheessä miehen 15v poika ja koskaan ei ole tuollaista ilmennyt, toki hankalaa on joskus ollut, mutta kukaan ei käy meillä toisiin käsiksi.
en tiiä, mielestäni ei mitään perheneuvolaa tai psykologia tarvita, menee ohi ajan kanssa ja puhumalla.
Mun 10 v vanhemmat kaksi isosiskoa läiski toisiaan turpaan samoin pikkubroidiaan ja normari porvariperhe oltiin. Ja akateemisia immeisiä heistä kaikista tuli ;-)
Luokkakaveri kaksoisveljensä kanssa ajoi toisiaan välillä kuulemma haarukoilla takaa... Nykyään toinen on lekuri ja toinen juristi.
Mun 10 v vanhemmat kaksi isosiskoa läiski toisiaan turpaan samoin pikkubroidiaan ja normari porvariperhe oltiin. Ja akateemisia immeisiä heistä kaikista tuli ;-)
Luokkakaveri kaksoisveljensä kanssa ajoi toisiaan välillä kuulemma haarukoilla takaa... Nykyään toinen on lekuri ja toinen juristi.
14v teini ja pienempi sisarus. Kyllä tunaikäisen pitäisi jo ymmärtää hiukan enemmän tekemisiään.
Jos vanhemmat eivät pysty turvaamaan pienempien perheen lasten turvallisuutta, teini voidaan ottaa huostaan.
Senkin perusteella, teillä on kotona vakava ongelma.
Kova linja käyttöön ja teini ei saa oleskella pienempien seurassa. Koppihoito ja valvonta voi auttaa
nyt äkkiä apuun ammatti ihmiset, koulussa psykka kuraattori jne. tai sitten tosiaan kasvatusneuvolaan, ja sosiaaliviranomaisiin. ei ole normaalia käytöstä teiniltä. Sinä et valitettavasti pysty äitinä auttamaan, koska se ei ole onnistunut tähänmennessä niin ei onnistu tulevaisuudessa.
meillä ei ikinä teinit ole kiusannu pienempiään. Päinvastoin omista pidetään tiukasti huolta.
meillä, lapset 18, 16, 14, 12, 8, 6 ja 6kk
Meillä myös teini, 15-vuotias tyttö. On välillä hankala, ovet paukkuu ja nenäkkäästi vastaa jos vastaa, mutta ei se sentään päälle käy, ei edes veljensä kimppuun vaikka välillä nahistelevatkin.
Mä en osaa oikein auttaa muuten kuin että, toivottavasti teidän teini lopettaa kun on noita teineille tärkeitä asiotakin otettu häneltä pois.
Tsemppiä!
että pienemmät sisarukset saavat enemmän ja hänellä on vain velvollisuuksia. meillä asuu kotona 16v pirun kiukkuinen tyttö, joka ei omien sanojensa mukaan saa mitään koskaan. (jouluna digijärkkärin, maaliskuussa ipod-16 gigaa, vaatteita, uuden kännykän, kenkiä, juhlamekon, Green-day-konserttilipun jne)mutta hänen päänsisäinen todellisuutensa ei ole ihan samalla tasolla nähtävästi todellisuuteen verrattuna. Ehkä hän on tyytymätön siihen mitä saa koska haluaisi kaiken mitä jokainen hänen ystävänsä haluaa. Tiedä sitten. Laitoin rahahanat kiinni jatkuvan valituksen seurauksena.
ne jatkuvasti tukkanuottasilla.Nuorempi kyllä tahallisesti useimmiten ärsyttää ja sitten alkaa käden vääntö.läpsimistä,potkimista ja tuksta repimistä..isompi saattaa myös tönästä tai läppästä myös nuorimmaista 3v veljeään.Kotiarestia,tietokone kieltoa tai muuta sanktiota on annettu,välillä myös puh.pois.Puhuteltu joka päivä,mutta kun kuulemma aina ärsyttää.Isompi tytär useimmiten karjuu ja paiskoo ovia.Minullekkin aina huutaa että ei tartte töllätä jos satun kattomaan häntä ohikulkiissani.Sanoo vaan kaikki asiat ärsyttävän.On kyllä välillä äitin oma pikku-tyttökin ja kiltti.Minä luulen että ei kannata huolestua liialti,kyllä sen huomaa jos menee liiallisuuksiin.
Se on tosi vaikeaa kasvaa aikuiseksi. Tavallaan kun haluaisi olla lapsi vielä, mutta isokin jo pitäisi olla. 16v on paljon erilaisia isoja paineita esim. koulu, jatko opinnot, kaverit, poikaystävät ja ittensä löytäminen. Ei se niin helppoa ole. Välillä tulee ylilyöntejä.
Meidänkin neiti kiusasi ihan fyysisesti pienempiään, mutta ei enää. Nykyään se on sanallista sekä eleihin perustuvaa kiusaamista. Asiasta keskusteltiin paljon kotona. Tiesi kyllä, ettei ole sallittua. Otimme kateuden keinoksi. Kiusattu sai aina jotain kivaa ylimääräistä.
Murrosikä on rankkaa aikaa koko perheelle. Väkisinkin nuoremmat sisarukset aina kärsivät siitä
että pienemmät sisarukset saavat enemmän ja hänellä on vain velvollisuuksia. meillä asuu kotona 16v pirun kiukkuinen tyttö, joka ei omien sanojensa mukaan saa mitään koskaan. (jouluna digijärkkärin, maaliskuussa ipod-16 gigaa, vaatteita, uuden kännykän, kenkiä, juhlamekon, Green-day-konserttilipun jne)mutta hänen päänsisäinen todellisuutensa ei ole ihan samalla tasolla nähtävästi todellisuuteen verrattuna. Ehkä hän on tyytymätön siihen mitä saa koska haluaisi kaiken mitä jokainen hänen ystävänsä haluaa. Tiedä sitten. Laitoin rahahanat kiinni jatkuvan valituksen seurauksena.
ne jatkuvasti tukkanuottasilla.Nuorempi kyllä tahallisesti useimmiten ärsyttää ja sitten alkaa käden vääntö.läpsimistä,potkimista ja tuksta repimistä..isompi saattaa myös tönästä tai läppästä myös nuorimmaista 3v veljeään.Kotiarestia,tietokone kieltoa tai muuta sanktiota on annettu,välillä myös puh.pois.Puhuteltu joka päivä,mutta kun kuulemma aina ärsyttää.Isompi tytär useimmiten karjuu ja paiskoo ovia.Minullekkin aina huutaa että ei tartte töllätä jos satun kattomaan häntä ohikulkiissani.Sanoo vaan kaikki asiat ärsyttävän.On kyllä välillä äitin oma pikku-tyttökin ja kiltti.Minä luulen että ei kannata huolestua liialti,kyllä sen huomaa jos menee liiallisuuksiin.
Meillä ei 15v ole koskaan huudellut hävyttömyyksiä vanhemmilleen, on asioista kyllä väännetty, mutta tuollaista karjumista ja toisille huutelua ei ole ollut.
Meillä ei 15v ole koskaan huudellut hävyttömyyksiä vanhemmilleen, on asioista kyllä väännetty, mutta tuollaista karjumista ja toisille huutelua ei ole ollut.
Ihan normaalia murrosikäisen touhua noi oven paiskonnat ja huutamiset. Tosin sitä mieltä olen että ihan mitä tahansa ei saa huutaa. Vanhempia ei esim. nimitellä halveeraavasti, eikä ketään satuteta fyysisesti, se on ihan selvä.
Ihan normaalia murrosikäisen touhua noi oven paiskonnat ja huutamiset. Tosin sitä mieltä olen että ihan mitä tahansa ei saa huutaa. Vanhempia ei esim. nimitellä halveeraavasti, eikä ketään satuteta fyysisesti, se on ihan selvä.
ja toisekseen on meillä ollut näpistelyä, valehtelua, koulu meinasi mennä penkin alle seiskalla jne. mutta asioihin on puututtu tiukasti ja heti on tullut selviä sanktioita eikä vaan käyty vähän "juttelemassa" vaikka keskustelemalla lapsia kasvatetaankin. Tuntuu hurjlata että joku perheenjäsen saa hakata pienenmpiään ja huudella hävyttömyyksiä ja sitä vaan ymmärretään ja vähän jutustellaan
Tietty hallitsematon käytös kuuluu teiniyteen, mutta ei sen tuollaista pitäis olla! Meillä 15 v ja 13 v saattavat ottaa keskenään pikku matsia (molemmat poikia ja provosoivat toisiaan joskus vuorotellen), muttei tosiaan mitään silmitöntä aggressiojuttua.
Nuorempia sisaruksia teinit kohtelee lempeästi, eikä ainakaan hakkaa! Pitävät huolta pienemmistään luonnostaan.
Teinillä on nyt joku vaikee juttu (kiusataanko koulussa???) tai sit joku muu asia pielessä, hae ulkopuolista apua.
Ei ole normaalia tai missään nimessä hyväksyttävää, että tuon ikäinen purkaa kiukkuaan väkivallalla (umaikäisellä 3-vuotiaalla ihan ymmärrettävää, muttei aikuisikää lähestyvällä teinillä!).
Itse laittaisin psykologin tms. juttusille, jos tuota ei saa kotona puhumalla loppumaan kuinkaan.