Ei hemmetti tuota lapsettomuuspalstan touhua!
Olen siellä pyörinyt kun olen nyt raskaana ivf-hoidon seurauksena, mutta enpä taida enää mennä. Ihan uskomatonta vouhkaamista jostain hcg-veritesteistä ja käydään jo ennen rv7:ää kolmesti ultrassa. Sitten kieltäydytään rv:lla 6 töissä nostamasta mitään painavaa kun ollaan niin raskaana.
Kyllä minä ihan normaalisti elän ja nostelen töissä tavaroita. Eihän siitä mitään haittaa ole ainakaan ennen kuin istukka on täysikokoinen.
Kommentit (16)
Enkä siis tiedä minkälaista vouhkaamista siellä on muuta kuin mitä kerrot.
Omasta kokemuksesta voin kyllä kertoa että ainakin sillä klinikalla jolla itse kävin hcg-verikoetesti oli täysin normaali asia. Jokainen IVF:n läpikäynyt passitettiin sellaiseen eikä kotitestejä tehty. Jos sitten tuloksissa oli jotain epänormaalia (liian korkea/alhainen taso) niin tokihan siitä uuteen verikokeeseen lähetettiin. Ja on kaiketi ymmärrettävää että verikokeen tuloksista spekuloidaan samanlaisessa tilanteessa olevien kanssa kun niissä käydään (ts. "mulla oli tällainen tulos, mikä sulla oli, onko tämä kuinka normaali").
Kolme kertaa ultrassa ennen rv7 kuulostaa kyllä aika hurjalta. Tosin jos niissä verikokeissa on jotain häikkää niin hyvinkin voin kuvitella että klinikalta määräävät ultraan jo rv5+4 maissa ja mahdollisesti rv6+ jos tilanne on näyttänyt pahalta ensimmäisessä ultrassa.
En sitten tuosta painavien asioiden nosteluista tiedä. Minulle siitä ei koskaan klinikalla sanottu mutta toisaalta ystävälleni jolla oli hieman vuotoa alkuraskaudessa sanottiin.
Ja mielestäni kannattaisi muistaa että kenties jos raskaus on lähtenyt vaikkapa 4. IVF:stä liikkeelle niin voi olla mielestäni ihan sallitusti hieman enemmän hysteerinen kuin jos raskaus on onnistunut jo ensimmäisellä IVF:llä. :D
raskautta, normaalia tai hoidoilla alkunsa saanutta takana (mutta toivottavasti edessä!), ja pystyn silti ihan hyvin asettumaan sellaisten ihmisten asemaan, joilla on ollut vaikeaa tulla raskaaksi, ja sitten raskaana ollessaan ovat "ylihysteerisiä".
3,5 vuotta sitten alkoi yritys ja välillä kokeiltiin myös inseminaatiota. Silti suhtaudun terveellä järjellä tähän kaikkeen. t: ap
ei ole mitään määräystä mennä veritesteihin. Ihan kotitestit riittää. t:ap
Itse onnistuin juurikin siitä 4. ivf:stä ja kaikkien pettymysten jälkeen olin todella paniikissa että menetän vauvan. Olin jopa sellainen naurettava nirso, tiiätkö, kun ei syö aurajuustoakaan kuumentamatta. Pelkäsin jokaista vihlaisua ja pelkäsin jos niitä ei tullut. Kävin kaksi kertaa ultrassa ennen np-ultraa.
Voin kertoa, että kivaa se ei ollut.
kilpailee sillä, että kenellä on ollut rankinta:0
eli toisesta hoidosta raskaaksi tullut on päässyt helpolla kun verrataan 4. hoidosta raskaaksi tulleeseen.
Itse onnistuin juurikin siitä 4. ivf:stä ja kaikkien pettymysten jälkeen olin todella paniikissa että menetän vauvan. Olin jopa sellainen naurettava nirso, tiiätkö, kun ei syö aurajuustoakaan kuumentamatta. Pelkäsin jokaista vihlaisua ja pelkäsin jos niitä ei tullut. Kävin kaksi kertaa ultrassa ennen np-ultraa.
Voin kertoa, että kivaa se ei ollut.
On aivan luonnollista, että kun hoitoja on jo takana, ja viimein tärppää, voi varmasti olla aika vaikeaa pitää kauhuskenaariot poissa mielestä. Vähän ymmärrystä kanssaihmisille.
Terv. #4, jonka viestistä osa ilmeisesti katosi bittiavaruuteen.
Ja kun lopulta tulin raskaaksi makasin sängyssä 9kk. Synnytin eikä enää tarvitse olla lapsettomuuspalstalla, koska nyt meilläkin on siis lapsi.
Ei ole helppoa ollut minullakaan, mutta silti osaan suhtautua järjellä tähän touhuun. Noh, jätänpä suosiolla nuo palstat höyrypäille.t: ap
.
On aivan luonnollista, että kun hoitoja on jo takana, ja viimein tärppää, voi varmasti olla aika vaikeaa pitää kauhuskenaariot poissa mielestä. Vähän ymmärrystä kanssaihmisille.
Terv. #4, jonka viestistä osa ilmeisesti katosi bittiavaruuteen.
No tätä en juuri ymmärrä, että mitä se stressaaminen auttaa?
se auttaa, vaan siitä, että sitä on tosi vaikea välttää, ymmärrätkö? Luuletko oikeasti, että joku kuvittelee sen auttavan?
Tää on mulle ihan uutta että ivf-hoidoissa olevatkin kilpailee sillä, että kenellä on ollut rankinta:0 eli toisesta hoidosta raskaaksi tullut on päässyt helpolla kun verrataan 4. hoidosta raskaaksi tulleeseen.
Mutta voin sanoa omasta kokemuksestani että kun menimme lapsettomuushoitoihin ja hoitomuodoksi tuli IVF niin olimme miehen kanssa lapsellisen sinisilmäisiä siitä että "no niin, kun hoito nyt tehdään niin meillä on 9kk kuluttua lapsi". Emme tajunneet että ei sitä plussa tuosta vaan oteta hoidoillakaan.
Luultavasti jos olisimme raskautuneet ensimmäisestä hoidosta raskausaika olisi ollut suht. leppoisa. Olisihan alitajunnassa ollut tietoisuus että "jos jotain käy niin mennään vaan uuteen hoitoon".
Toisaalta pariskunta jolla raskauden aikaansaaminen vaati sitten esim. 4. IVF:ää varjelee raskauttaan ihan jo sen takia hyvin tarkkaan (auttoi se tai ei) että mielessä on kokoajan pelko siitä että jos raskaus menee kesken niin meneekö seuraavan raskauden aikaansaamiseen taas se neljä hoitoa ja vuosikausia.
Kyse ei siis ole kilpailusta vaan pelosta. Pelosta ja sen ymmärryksestä liian konkreettisesti että hoidoista ei saakaan apua. Muistan omalta kohdaltani että ensimmäinen ja toinen hoito meni vielä ruusunpunaiset lasit silmillä. Lukihan kaikkialla että IVF:ssä saattaa mennä useampi hoitokierros ennen kuin onnistuu (vaikka tottakai sitä ajatteli naiivisti että "no ei tietty meillä kestä"). Kolmannen kierroksen aluessa epätoivo rupesi iskemään päälle todenteolla.
No tätä en juuri ymmärrä, että mitä se stressaaminen auttaa?
Ei kait olekaan kysymys siitä, että se auttaa, vaan siitä, että sitä on tosi vaikea välttää, ymmärrätkö? Luuletko oikeasti, että joku kuvittelee sen auttavan?
Tätä olen useasti ihmetellyt, että miksi jotkut jaksavat jauhaa, että "älä stressaa". Ihan kuin muut olisivat niin palikoita, ettei itselle olisi tullut mieleen olla stressaamatta, jos se sattuu olemaan mahdollista. :D
Missä kohtaa tätä ketjua on kilpailua? Sinun päässäsi? Minulle on tehty 4 ivf:ää, en korosta sitä siksi että voisin kehua kauheuksilla, vaan siksi, että oikeasti siinä alkaa olla usko mennyt, että oma kroppa voisi saada aikaan lapsen ja siksi on todella paniikissa. Tottakai hoitojen lukumäärä liittyy tähän aiheeseen, koska pelko lapsettomaksi jäämisestä kyllä kasvaa epäonnistuneiden hoitojen myötä. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että pitäisi kilpailla jostain.
Ja kukaan ei ole niin tyhmä, että uskoo pelon auttavan. Ap, kun lapsesi joskus makaa teholla, veikkaan että pelkäät, vaikkei se olekaan hyödyllistä? Ihmisen pää toimii siten, noin niinku useimmilla.
Siis joo on siellä ihan todella älytöntä hysteriaa ja meininkiä. Siis aivan käsittämätöntä vouhkaamista. Mutta onneksi sinä olet järkevä ja pidät jalkasi maassa ja olet todellakin kaikin puolin ylistettävä, täällä yhdessä nyt päivitelkäämme sinun erinomaisuuttasi. Tämänhän sinä halusit aloituksellasi saada aikaan.
t. ei-lapseton, mutta pisti ärsyttämään
Siis joo on siellä ihan todella älytöntä hysteriaa ja meininkiä. Siis aivan käsittämätöntä vouhkaamista. Mutta onneksi sinä olet järkevä ja pidät jalkasi maassa ja olet todellakin kaikin puolin ylistettävä, täällä yhdessä nyt päivitelkäämme sinun erinomaisuuttasi. Tämänhän sinä halusit aloituksellasi saada aikaan.
t. ei-lapseton, mutta pisti ärsyttämään
jos se raskaus nostelemalla menee kesken rv 6 niin ei se olisi muutenkaan kovin pitkälle mennyt.