Huolesta soikeana - raskausasiaa
Olin eilen ultrassa ja siellä todettiin kaiken olevan ok, paitsi että lapsiveden määrä yläkäyrillä ja lapsen koko myös. Nyt on meneillään rv 33 ja kokoarvio oli 2200g. Menen huomenna sokerirasitustestiin, siis siihen missä mitataan kolmen tunnin ajan tunnin välein verestä sokeri ja välillä pitää juoda nestettä. Olin jo aiemmin Sullivanin testissä (?) eli siinä missä mitataan vaan kaks kertaa, tunnin välein. Se oli ihan normaali ja samoin on olleet sokeriarvot virtsassa tähän asti. En ole lihonut paljoa, syön terveellisesti ja olen normaalipainoinen. Esikoinen joka syntyi puoltoista vuotta sitten painoi syntyessään 3110g eikä meillä ole ollut suvussa kuin vanhuusiän diabetesta.
Mua ahdistaa ja pelottaa ihan kamalasti että mä olen tehnyt jotain väärin ja että vauva kärsii siitä. En olisi ikinä uskonut että meidän ruokailutottumuksilla (kasvissyöjiä ja muutenkin tarkkoja ruoan laadusta jne) saataisiin sokerivauvoja. Voiko tuo runsas lapsiveden määrä kieliä jostakin muusta? Mua masentaa tämä ihan tajuttomasti, vaikka ymmärrän että vakavampiakin huolenaiheita voisi olla.
Onko kellään ollut vastaavia kokemuksia? Runsaasta lapsivedestä tai raskausdiabeteksestä?
Kommentit (39)
ja lääkäri totesi vauvan olleen pienen.
Ison mahani sanottiin johtuvan runsaasta lapsiveden määrästä, kun vauva syntyi, sanoin -Punnikaa uudelleen. Vauvan paino oli 400g, ettei kyllä mikään pieni ollut.
Mitään sairauksia ei lapsella ole ollut, oliko vettä paljon vai täyttikö iso vauva tilan ja harhautti?
Mulla oli siinä rajalla että liikaa lapsivettä rv 28 kun olin muutenkin sairaalassa ennenaikaisen synnytyksen uhan takia kakkoseni kanssa. Sanoivat että suurin piirtein noilla viikoilla lapsiveden määrä on muutenkin suurin, se normalisoitui sitten. Asumme myös "latinalaisessa Euroopassa", täällä ainakin on erittäin hyvä erikoislääkärin hoitama raskauden seuranta ja siksi sellaisiakin asioita huomataan ja seurataan, mitä ei ehkä Suomessa (pelkässä neuvolaseurannassa; tietenkin Suomessakin riskiraskaudet on erikseen) olisi koskaan älytty katsoakaan.
No ei 400g kyllä musta mikään isokaan ole...
Ison mahani sanottiin johtuvan runsaasta lapsiveden määrästä, kun vauva syntyi, sanoin -Punnikaa uudelleen. Vauvan paino oli 400g, ettei kyllä mikään pieni ollut.
Mukavaa kun ei tarvitse pähkäillä ihan yksin näitä. Joo, todennäköisesti tuon lapsen kokoarvion osalta ainakin tässä taitaa yksilöiden ja käyrien lisäksi olla kahden maan käyrät ja keskiarvot keskenään törmäyskurssilla. :)
Esikoinenkin oli tosiaan mun mielestäni "vain" hädintuskin kolmikiloinen, mutta kätilöiden mielestä ihan potra ja jopa "pullea" tyttö. Itse olen ollut lähemmäs nelikiloinen, samoin sisarukseni. Mieheni (185cm) oli puolestaan syntyessään aika pieni, mikä tosin saattoi johtua äitinsä tupakoinnistakin.
Kuten sanoin, juuri tuosta syystä en itsekään oikein osaa huolestua niinkään vauvan kokoarviosta, vaan tuosta lapsiveden määrästä, joka siis ilmeisesti on maan kuin maan asteikolla runsas (AFI 24) ja minunkin kohdallani ensisijainen syy sokerirasitukseen lähettämiseen. Pelkästään lapsen koon perusteella näin ei olisi toimittu.
Saan huomenna sokeritestin tulokset ja nyt itseasiassa paradoksaalisesti vähän jannittääkin jos ne ovatkin normaalit ja kyse onkin vauvan rakenneviasta tai muusta vakavammasta ongelmasta (kuin siis "vain" äidin verensokeri). Jostainhan tuon runsaan lapsiveden täytyy johtua. Vai? Voiko senkin määrä heitellä mittauksesta toiseen? Tai todella vaihdella esim. sen mukaan, mitä äiti on viime aikoina syönyt ja juonut? Tästä aiheesta kuulisin mielelläni vielä lisää kokemuksia!
Kiitoksia kun jaksatte lukea tätä huolestunutta jaarittelua ja vielä vastaillakin! :)
-ap
Sain tänään sokerirasituksen tulokset, ja niissä yksi, toiseksi viimeisin arvo, hivenen yli raja-arvon. Soitin labraan (koska äitiyspolilla ei omalääkärini, ultraaja, eikä kukaan muukaan paikalla tai kykenevä tulkitsemaan tuloksia minulle), ja sieltä sanottiin, että kyseessä ei varsinaisesti raskausajan diabetes, vaan jonkinasteinen raskausajan glukoosi-intoleranssi. Sen sijaan tämä labrahenkilö ei osannut sanoa varmasti (tietenkään), voiko alkuperäinen ongelmani johtua tästä vai ei, eikä sitä, mihin toimenpiteisiin tulee mahdollisesti ryhtyä.
Sinänsä ärsyttävää, että tulokset lähetetään, mutta kukaan ei voi kertoa, mitä ne konkreettisesti merkitsevät tai siis että liittyykö alkuperäiseen ongelmaan vai ei. Olisivat sitten melkein mieluummin lähettämättä kokonaan, tai siis lähettäisivät vain lääkärille. Kun soitin sairaalaan ja sain vihdoin ylipäätään jonkun langanpäähän, sain kuulla, että kysymykseni ei ole kiireellinen ja että voin hyvin soittaa ensi viikolla uudestaan. Ehkä niin, mutta ärsyttävää yhtä kaikki. (Lähinnä nyt ärsyttää tämän maan byrokratia, siestat, kahvitauot ja muu yleinen tehottomuus, grrh..!)
Ai niin, ja nielemisestä sen verran, etä tutkiskelin tuossa eilen illalla vielä ultrapapereita, ja niistä löytyi maininta "vatsalaukku täynnä", eli tulkitsen tämän niin, että vauva ilmeisesti kuitenkin nielee lapsivettä.
Eipä kai tässä muu auta kuin tukahduttaa uteliaisuutensa ja odottaa ensi perjantain uutta ultraa.
Kuulen toki edelleen mielelläni lisää kokemuksia!
-ap
sillä poikkeuksia lukuunottamatta Down-vauvat ovat nimenomaan tavallista pienempiä.
En ole koskaan kuullutkaan. Olen ollut jonkun verran Down-lasten kanssa tekemisissä, mutten koskaan ihan vauvojen. Ehkä "pelätä" ei ole oikea sana; jos vauvalla on kromosomihäiriö, niin sitten se on, ja sen kanssa mennään. Mutta tietenkään en, kuten varmaan kukaan muukaan vanhempi, Downia silti toivo lapselleni.
-ap
rv 33+3, ja sikiön painoarvio ultrassa (Suomessa) 2300g. Lääkäri sanoi lapsivettä olevan ihan hyvin, eli ymmärsin että on runsaasti. Kuitenkin sikiön koko ja lapsiveden määrä aivan normaali. Minulla oli ylipainoa kun tulin raskaaksi, ja täällä tehdään sokerirasitus muutenkin kaikille yli 25-vuotiaille, ja olin ihan varma että rd minulta vielä löytyy, mutta eipäs vaan ollutkaan. Todella hyvät arvot sain kaikista kolmesta verikokeesta. Lapsiveden runsaasta määrästä en osaa muutoin sanoa mitään, eihän nuo minulle ainakaan neuvolassa eikä synnytysairaalassa ole sanoneet mitään. Kun luin tekstisi, niin ei minulle herännyt mitään huolta sinun tilanteesta! Kaikki on varmasti hyvin, älä hätäile! :)
Toivottavasti kaikki on tosiaan hyvin, tai että mistään vakavammasta ei ainakaan olisi kyse. Fakta kuitenkin on se, että lapsivettä minulla nyt jostain syystä on enemmän kuin pitäisi, ja syy siihen tutkitaan. En vaan millään malttaisi odottaa vastausta kaikkiin kysymyksiini..!
Veden paljous tosiaan myös tuntuu ja häiritsee jonkin verran eloa ja olemista; olo on koko ajan tosi pinkeä, nukkuminenkin on hankalaa, pienenkin aterian syömisen jälkeen tuntuu että koko vatsa repeää, on koko ajan enemmän tao vähemmän epämukava olo, supistelee, enkä millään jaksaisi enää nostella eestaas pientä esikoistamme, enkä pitää yhtä paljon sylissä kuin yleensä... :( Pelkään että synnytys käynnistyy ihan vallan ennen aikojaan.
Tuosta vauvan painoarviosta olikin jo aiemmin puhetta, ja todellakin täällä latinalaisessa Euroopassa vauvat tuntuvat olevan yleensä pienempiä kuin Pohjolassa. Esikoinen on nyt 18kk ja hädin tuskin 80cm ja 10kg ja usein kuulee kommentteja "pulleasta" tai "hyvässä lihassa olevasta" (yäk!) tytöstä. Menee jo asian vierestä, mutta muistan kerran jutelleeni yhden tuoreen äidin kanssa, joka ihmetteli "Ai miksi imettäisin? Vauvanihan painoi syntyessään 3kg!" Omaa syntymäpainoani (3800g) on täällä aina ihmetelty seuraavasti: "Olitpa sinä Valtava vauva!". :)
-ap
rv 33+3, ja sikiön painoarvio ultrassa (Suomessa) 2300g. Lääkäri sanoi lapsivettä olevan ihan hyvin, eli ymmärsin että on runsaasti. Kuitenkin sikiön koko ja lapsiveden määrä aivan normaali. Minulla oli ylipainoa kun tulin raskaaksi, ja täällä tehdään sokerirasitus muutenkin kaikille yli 25-vuotiaille, ja olin ihan varma että rd minulta vielä löytyy, mutta eipäs vaan ollutkaan. Todella hyvät arvot sain kaikista kolmesta verikokeesta. Lapsiveden runsaasta määrästä en osaa muutoin sanoa mitään, eihän nuo minulle ainakaan neuvolassa eikä synnytysairaalassa ole sanoneet mitään. Kun luin tekstisi, niin ei minulle herännyt mitään huolta sinun tilanteesta! Kaikki on varmasti hyvin, älä hätäile! :)
niin se tarkoittaa, että sitä on riittävästi. Ultraaja kyllä huomaa, jos sitä on paljon tai vähän. Joillakin voi olla paljon, vaikkei mitään erityistä olisikaan, mutta tokihan syytä tutkitaan.
älä nyt tässä sitä kerro, mut anna joku vinkki niin tiedän kuka sinä olet? :)
Asutaan samassa maassa, mutta eri kaupungeissa. Ollaan nähty viimeksi yli vuosi sitten, meidän lapsilla on vähän reilu kuukausi ikäeroa ja ovat samaa sukupuolta. Koetapa arvailla ;)
Toivottavasti toi sun asia selviää ja selviäähän se. Mä uskon että sulla ja vauvalla on kaikki hyvin, sitä vaan raskaana alkaa pelätä pienimmästäkin syystä. Koeta vaan keskittyä siihen raskauteesi! Voimia ja hyviä asioita teille ja onnea uuteen kotiin!
tarkoitin et koeta keskittyä muihin asioihin kun noihin epämääräisiin tuloksiin, vaikka ihanaan kevääseen tai jotain!
T. se edellinen
Voihan nolous, kärähdin av:lta ja oikein rysän päältä!
Joo, eiköhän tää tästä. En vaan viitsi kauheasti asiaa vatvoa livenä ja lähipiirin kanssa, tulee sitten purkauduttua täällä kahta kauheammin. Jutellaan taas pian skypessa, hauskaa viikonloppua teille!
Ekassa raskaudessa reilusti yli normaalirajojen ja tokassakin siinä rajoilla. Ei ollut diabetesta eikä muutakaan vikaa. Joskus voi olla esim. suolitukos tai joku sikiön munuaisvika mutta nämä näkyy ultrassa yleensä.
joka huomattiin vasta syntymän jälkeen.
mulle sanottiin ekassa ultrassa, että viikkoihin nähden pieni. tokassa, että normaali. rv29+1 arvioitiin, että 1649g (eli iso). nyt taas sanottu, että "ei ainakaan mikään iso vauva tulossa". että tiedä sitten, kuka oikeassa...
Olen ymmärtänyt että jos jostain syystä taipumusta on, raskausdiabetes voi tulla hyvilläkin elintavoilla. Toiset taas voivat syödä mielettömästi makeaa eivätkä silti saa sitä, eikä lapsi kasva ylisuureksi.
Lapsivettä taas voi olla paljon ihan muuten vaan. Ja kokoarviokin voi heittää rajusti. En tosin tiedä olisiko tuossa vaiheessa vielä tarkemipi kuin ennen synnytystä jolloin kilo sinne tänne on ihan normaali heitto!
Mutta summa summarum, yritä olla iloinen siitä, että asia tutkitaan ja luota itseesi, ET VARMASTI ole noilla elintavoilla ITSE AIHEUTTANUT mitään vaaraa! Kuten sanoin aina se ei vaan ole kiinni siitä, mitä on syönyt ja paljon on paino noussut.
Mulla kans alko toi down pyöriin pääs, mulla kans vesiä vähän liikaa mut mulla todettu se raskausdiabetes. Sanottu et vauva pissaa enemmän kun koittaa jotenkin säädellä. Olen tällanen oldmama eikä kromosomeja testattu kun en halunnu mut ainakin sydänkäyrä on ollut tosi hyvä ja sydänäänet reippaita koko ajan et se vähän rauhottaa. Mut olis kiva kun vois nauttia kun vihdoinkin olen raskaana, multa loppu jo työt ja elämä on vauvan liikkumisen kyttäämistä päivät ja yöt.
Mulla on se taulukko tuossa silmien alla. Ja sen mukaan jos tuolla käyrällä jatkuisi niin yli 4 kiloinen olisi syntyessään. Mutta arvioitahan noi todellakin vain on. Ja sitäpaitsi kuten mainittu, täällä eteläisemmässä Euroopassa tosiaan nuo keskiarvot saattanee vaihdella (?).
En sitten tiedä olisiko mahdollisetsi kiinnittänyt huomiota johonkin toiseenkin arvoon, mutta puhui meille vain tästä.
Osaisitko alan ammattilaisena sanoa, kuinka suuri mahdollisuus olisi, että tuo runsas lapsivesi olisi Downin syndrooman indikaattori? Tein juuri niin kuin ei olisi pitanyt, eli aloin surffailla netissä vähän liikaa, ja nyt tuntuu että terveen lapsen saamisen mahdollisuus on minimissä. Toisaalta melkein naurattaa oma hysteerisyys. Eihän kaikkia asioita vaan voi valita eikä kaikkea hallita.
-ap