Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huolesta soikeana - raskausasiaa

Vierailija
26.05.2010 |

Olin eilen ultrassa ja siellä todettiin kaiken olevan ok, paitsi että lapsiveden määrä yläkäyrillä ja lapsen koko myös. Nyt on meneillään rv 33 ja kokoarvio oli 2200g. Menen huomenna sokerirasitustestiin, siis siihen missä mitataan kolmen tunnin ajan tunnin välein verestä sokeri ja välillä pitää juoda nestettä. Olin jo aiemmin Sullivanin testissä (?) eli siinä missä mitataan vaan kaks kertaa, tunnin välein. Se oli ihan normaali ja samoin on olleet sokeriarvot virtsassa tähän asti. En ole lihonut paljoa, syön terveellisesti ja olen normaalipainoinen. Esikoinen joka syntyi puoltoista vuotta sitten painoi syntyessään 3110g eikä meillä ole ollut suvussa kuin vanhuusiän diabetesta.

Mua ahdistaa ja pelottaa ihan kamalasti että mä olen tehnyt jotain väärin ja että vauva kärsii siitä. En olisi ikinä uskonut että meidän ruokailutottumuksilla (kasvissyöjiä ja muutenkin tarkkoja ruoan laadusta jne) saataisiin sokerivauvoja. Voiko tuo runsas lapsiveden määrä kieliä jostakin muusta? Mua masentaa tämä ihan tajuttomasti, vaikka ymmärrän että vakavampiakin huolenaiheita voisi olla.

Onko kellään ollut vastaavia kokemuksia? Runsaasta lapsivedestä tai raskausdiabeteksestä?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sokerirasituskin oli normaali. Lapsiveden määrä taas ei. Olin turpea kuin elefantti. Aivan järkyttävä. Normaalisti kai lapsivesi on 10-15 (en muista yksikköjä), mulla tuo luku oli 36.

Neuvolan täti valitti painosta joka kerta, ja joka kerta pohdin syömisiä uudelleen, loppuvaiheesta sain painon nousun takia raskausdiabeetikon ruokavalion vaikka pissa oli aina puhdas ja tuo mainitsemani sokerirasitus normaali.

Mutta kylpyvettä oli lapsella paljon. Ja meillä tosiaan on terve ja fiksu 2,5 vuotias joka oli syntyjäänkin isohko 4,3kg ja 52cm...

Jaksamisia, kyllä ne sua seuloo, jos pelkäävät että on jotain tarkistettavaakaan.

Vierailija
2/39 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä poikkeuksia lukuunottamatta Down-vauvat ovat nimenomaan tavallista pienempiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän esikoinen arvioitiin kolmekiloiseksi perjantaina, tiistaina syntyi yli nelikiloinen neiti!!

Vierailija
4/39 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 1tyypin diabetes ja poika syntyi vuosi sitten.

Painoarvio noilla viikoilla oli 2.9kg tuolloin ja kasvu lähti tuosta eteenpäin jytinällä ylös. Lapsivettä oli myös runsaasti, eli olin talon kokoinen.

Tiesin, että pääsen sektioon viikoilla 38, joten noille viikoille asti kävin ultrassa viikottain. Kasvu jatkui ja sektio tehtiin suunnitellusti 38+2. Tätä ennen tehtiin lapsivesipunktio tietysti.

Poika painoi syntyessään 4,7kg ja joutui teholle sokeritippaan tietysti heti synnyttyään. Sen osasinkin jo odottaa. Sun kannattaa myös varautua siihen, koska lapsivettä on sullakin noin paljon.

Muuten kaikki meni siis tosi hyvin ja mulle kerrottiin koko ajan, missä mennään.

Nyt on iloinen ja erittäin helppo vauva. Normaalisti kehittynyt ja kasvanut. Paino kulkee miinuskäyrällä, mutta niin ovat aikaisemmatkin (tytöt 5v ja 3v) kulkeneet omalla miinuskäyrällään.

Vierailija
5/39 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on palannut angstailemaan. No ei, tapan parhaillaan aikaa sokerirasitustestissä.

Katselin tuossa vielä noita ultrapapereita ja siinä mainittiin lapsiveden määräksi 24 (AFI). Sen verran ehdin guuglailla, että korkealtahan tuo vaikuttaa. Onko kellään kokemusta vastaavista arvoista? Toistaiseksi sokerit vaikuttaa ihan ok, ainakin paastosokeri oli erinomainen. Mistäköhän tässä voi olla kyse?

-ap

Vierailija
6/39 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa mittauksissa voi olla heittoja ihan mittaustarkkuuden ja vauvan asennon takia, ja sen takia kannattaa odottaa uutta ultraa ja mittauksia. Arvot voivat olla silloin ihan normaalit. Ja jos asutte etelämmässä, niin siellä vauvat ovat ehkä keskimäärin pienempiä kuin Suomessa, joten siinä mielessä vauvasi voi vaikuttaa isokokoiselta. Ota ihan rauhassa, hyvä että tutkivat ja olet seurannassa. Toivottavasti kaikki on parhain päin.

T: itsekin ulkomailla synnyttänyt ja kontrolleissa juossut

Vierailija
7/39 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa mittauksissa voi olla heittoja ihan mittaustarkkuuden ja vauvan asennon takia, ja sen takia kannattaa odottaa uutta ultraa ja mittauksia. Arvot voivat olla silloin ihan normaalit. Ja jos asutte etelämmässä, niin siellä vauvat ovat ehkä keskimäärin pienempiä kuin Suomessa, joten siinä mielessä vauvasi voi vaikuttaa isokokoiselta. Ota ihan rauhassa, hyvä että tutkivat ja olet seurannassa. Toivottavasti kaikki on parhain päin.

T: itsekin ulkomailla synnyttänyt ja kontrolleissa juossut

Tehdään uusi ultra viikon päästä. Toivotaan tosiaan että kaikki on ok. Ja jos ei ole niin sen kanssa eletään.

Kiitos rohkaisevasta viestistä!

-ap

Vierailija
8/39 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tässä nyt vaan kyseisen maan lääkäri ei osaa ottaa huomioon sinun lähtökohtiasi. Varmasti ovat ihan ihmeissään näistä pullakammista Suomi -vauvoista.. =) Todennäköisesti ei ole varmaankaan mitään huolta, mutta varaudu jo siihen, että jatkossakin lapsesi kokoa päivitellään, ja paikalliset järjestään luulevat vauvaasi todellisuutta vanhemmaksi. ;)

Vierailija
9/39 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on esim. vatsan koko ollut joka raskaudessa yläkäyrillä ja ylikin, sekä tähän pohjautuen aina veikattu isoa lasta samoin kuin passitus sokerirasitustesteihin neuvolan toimesta. Kaikki lapset syntyneet täysiaikaisena ja ensimmäiset 2 olivat himpun verran alle 3 kg ja kolmas 3160g - jokainen n. puoli kg pienempi, kuin kokeneen yksityisen lääkärinikin arvio. Olimme mieheni kanssa molemmat n. 3 kg paikkeilla syntyessämme ja ilmeisesti rakenteeni on sellainen, että vatsa on iso lapsen koosta huolimatta - kätilöt ovat myös synnytyksissä todenneet, että ei ahtaasta lantiostani johtuen juuri isompi olisi ulos tullutkaan, joten kaipa se luontokin hoitaa nämä asiat. Nyt kun sain neljännen raskauden aikana saman "iso vatsa, iso vauva" diagnoosin neuvolasta niin suhtaudun asiaan jo hymyillen, koska tiedän ruokailutottumusteni olevan terveitä. Pitää aina muistaa se, että keskiarvot / käytetyt käyrät on todellakin keskiarvoja ja me äidit kaikki kuitenkin yksilöitä ;-)

Vierailija
10/39 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, aika älytöntä on miten sitä voikin itseään syyllistää kaikesta, varsinkin raskausaikana.. Just mietin sitä kun eilen vietin vähän pitemmän aikaa synnytyssairaalassa ja näin siinä ulkopuolella puistikossa synnyttämään tulleita naisia jotka kiemurtelivat supistuspoltoissaan ja vetivät hampaat irvessä röökiä aina niitten lomassa. Ja minä siinä vieressä istun hyvä etten itkua väännä kun kadun jotain syömiäni _hedelmiä_! En siis tarkoita verrata siinä mielessä että kumpi on pahempi, ainahan sitä löytää jonkun jolla menee vielä huonommin jne, vaan just tota syyllisyydentunnetta ihmettelen. Että miten sitä voikin pienestä kokea huonoa omaatuntoa.

No, pian kai tuo selviää, oli sitten rd tai ei. Katsotaan mitä ne testit näyttää ja sitten mulla on vielä uusi ultra 10pv päästä.

Tuosta vauvan suolitukoksesta olisin vielä halunnut kuulla lisää. Kuinka vaarallista se on ja miten sitä hoidetaan?

-ap

Vierailija
11/39 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi riippua todella paljon mittaajasta/arvioijasta ja sokerirasitustestiin lähetetään todella herkästi. Minäkin olen kasvissyöjä, verenpaine loistava ja kaikki muutkin arvot prikulleen mainioita, mutta sokerirasitukseen lähetettiin, koska painoa on vähän liikaa. Testistä tuli ihan loistavat sokeriarvot (kuten edellisessäkin raskaudessa :) ) ja kävin siellä mielelläni ihan jo oman mielenrauhanikin vuoksi. Sinne sokerirasitukseen laitetaan siis TODELLA herkästi, älä turhaan stressaa.

Jos sulla on hyvät elintavat, niin komppaan ylempiä: jos (ja siis JOS) sokeritestissä tulee huonoja arvoja, niin se ei sitten ole sinusta kiinni. 23-vuotias urheilullinen kaverini narahti sokeritestissä ja joutui piikittämään loppuraskauden ajan, eikä todellakaan ollut kiinni elämäntavoista.

Lapsen kannalta on parasta, ettet stressaa turhaan. Se stressihormoni vaikuttaa myös sikiöön ja mitä rauhallisempi ja levollisempi olet itse, sitä levollisemmin vauvakin saa kasvaa. :)

Vierailija
12/39 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kommentoin tosiaan vaan sitä, ettei se meillä ainakaan näkynyt ultrassa. Sillä ei siis meidän tapauksessamme ollut mitään tekemistä lapsiveden määrän tai diabeteksen kanssa!!

Nopeasti näpyttelin tuon oman viestini ja huomasin jälkikäteen että vähän tökeröltä näytti. Älä siis stressaa turhaa :)

Vierailija
13/39 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/39 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, tähän mennessä en ollutkaan vielä keksinyt Downin syndroomaa pelätä.. :S

-ap

Vierailija
15/39 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja raskausdiabetes on ollut sekä mun tädillä, mun siskolla että mulla. Lapsiveden määrästä en tiedä, mutta itse olin todella tarkka ruokavaliostani raskaana ollessa, ja siitä huolimatta on kolmesti ollut raskausdiabetes.

Sekä mun mummolla, enolla, tädillä että mun äidillä on diabetes, eikä yksikään ole ylipainoinen. Eno jopa kilpaurheili, mutta niin vaan...niin että älä itseäsi syytä. Raskauden jälkeen, jos siitä on kyse, sinun pitää jatkaa tarkkaa ruokavaliota.

Vierailija
16/39 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen alalla. Painoarvioon ultraäänellä tehtynä eli menetelmään liittyy aina 10 prosentin virhemahdollisuus. Vauvasi painoarvio on siis noin 2-2.4 kg. Viikolla 33 tämä on keskikokoisen vauvan painoarvio ja ennustaa sitä, että vauvasi on n 3.7 kg syntyessään. Olisiko niin, että vauvan vatsanympärys meni yläkäyrälle ja aiheutti ajatuksen sikiön reilummasta kasvusta? Eri sairaaloissa käytetään vähän erilaisia sikiön kasvukäyriä ja arvio vauvan koosta voi vaihdella siksikin.

Ei kuulosta huolestuttavalta. Nauti raskaudestasi!

Vierailija
17/39 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sille voi mitään jos se tulee. Itsellä se johtunee monirakkulaisista munasarjoista. Suurin diabeteksesta johtuva kasvu tapahtuu raskauden lopulla, johon ehdit vaikuttaa jos sulla rd on.

Älä koe mitään syyllisyyttä, ja muutenkin noi kokoarviot heittelee ihan tajuttoman paljon. Siskolta on samasta lapsesta saman päivän aikana eri lääkärit arvelleet alle 3kg ja yli 4,5kg lasta.

Vierailija
18/39 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ymmärsin niin, että se tekijä, johon ultraaja ensisijaisesti tarttui oli nimenomaan tuo lapsiveden määrä. Sekään ei käsittääkseni ollut varsinaisesti käyrien yläpuolella vaan niillä rajoilla. Ja sen lisäksi sitten oli tuo vauvan koko. Huomautteli koko ajan, että onpas siinä pulleat posket ja onpas pulska tyttö... Toisaalta, asumme ulkomailla, ja tässä maassa käsittääkseni suurinpiirtein kaikki yli kolmikiloiset on "isoja" vauvoja, ja lapset ja ylipäätään ihmiset muutenkin vähän pienempiä kuin Suomessa!

Hei tosi kiva kun viitsitte vastailla, olen jo vähän rauhoittunut, vaikka nyt sainkin sitten vaihteeksi tuon Downin syndrooman päähäni. Olen yksin kotona ja vähän kipeänäkin ja jotenkin kaikki ahdistaa nyt niin kovin helposti.

Mielelläni kuulisin vielä lisää kokemuksia!

-ap

Vierailija
19/39 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti muuttaa vaan ruokailu tottumuksia ja synnytys käynnistettiin viikolla 38 diabeteksen ja vauvan ison koon takia.. mittasivat pari päivää ennen käynnistystä että vauva olis ollu sellaset 4200g eli aikas iso ekaks lapsesk, no synnytys meni hyvin ja paino oli loppujen lopuks 3815g

mä ku olin sairaalassa diabeteksen takia ne mittas sokeri arvot vaan kuuden tunnin välein ja onneks todettiin et pysyy ruokailulla kurissa et ei tarvinnu piikkejä... vauva oli kaks päivää sokeri seurannassa, mut onneks kaikki oli kunnossa...

Vierailija
20/39 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit käydä vaikka yksityisellä jos semmoinen hyvä sieltä löytyy ja rahat riittää, saattaisit saada uuden näkökulman. Mutta tosiaan rd nostaa lapsen painoa lähinnä ihan niillä viimeisillä viikoilla. Voit tietysti syödä rd-ohjeiden mukaan varmuuden vuoksi, googleta raskausdiabetes ja ruokaohjeet ja vaikka käypähoito niin löytyy. Ultrat vaihtelee ihan hirveästi ultraajan ja laitteen mukaan. Lääkäri oli varmaan vain vähän ylivarovainen, ei mitään kummempaa. Jaksamista, yksin raskaana huolestuminen on tosi kurjaa!

olinkohan 14