Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etelä-Eurooppaan raskaana; toksoplasmoosiriski?

Vierailija
26.05.2010 |

Olen varannut kesälomareissun Kyprokselle ja nyt sattui silmiini artikkeli, jossa kehotettiin välttämään matkustamista korkean toksoplasmoosiriskin maihin (Keski-Eurooppa ja Etelä-Eurooppa kuuluvat näihin). Tuntuu aika hurjalta, kun edellisen raskauden aikana matkustelin paljonkin Keski-Euroopassa (Saksa, Belgia, Hollanti) ja pistäydyin Espanjassakin.

Enpä ollut kuullut koko toksoplasmoosista ennen kuin nyt vähän sattumalta näin tuon artikkelin. No, moni muukaan raskaana oleva (kissaihmisiä ehkä lukuunottamatta) ei taida olla tietoinen tästä riskistä.

Olisiko täällä joku, joka tietää asiasta enemmän ja osaisi kertoa, miten on suojautunut/miten pitäisi suojautua. Lihan syönti lienee ok, kun se on kunnolla kypsennetty. Entä vihannekset ja hedelmät; uskaltaako syödä ravintolassa vai pitäisikö ostaa hotellille ja kuoria ja pestä itse? Onko jotain erityistä vältettävää?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan Keski-Euroopassakin mutta erityisesti etelämpänä. Mieluummin katson kuin kadun. En ole kyllä koskaan testauttanut toksoa itseltäni.

Vierailija
2/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeena on kasvisten ja hedelmien huolellinen pesu ja kuorinta. Ravintolassa olen varmistanut, että liha on varmasti täysin kypsää eikä ollenkaan vaaleanpunaista ja tuoresalaatit ja vihannekset/hedelmät olen jättänyt ravintolassa syömättä. Lisäksi vältin "listeriaa", eli pehmeitä juustoja (feta, tuorejuustot, mozza) sekä pastöroimattomasta maidosta valmistettuja kovia juustoja.

Tämä on sopiva määrä varovaisuutta.

Aiempi väite siitä, että kasvikset olisi pestävä pullovedellä, on aivan liioittelua. Ainakaan toksoplasmoosia ei voi hanavedestä saada - jotain muita pöpöjä ehkä.

Suurin vaara on raaka/raa'aksi jätetty liha. Kasvisten kohdalla toksoplasmoosivaara on lähinnä hypoteettinen. Kaupan olevat kasvikset on kuitenkin yleensä viljelty kasvihuoneissa, joissa kissat harvemmin pääsevät kakkimaan multaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastaajille varovaisuusvinkeistä.

Olisiko kenelläkään tietoa siitä testauksesta, mitä mahtaa yksityisellä maksaa?

Ap

Vierailija
4/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisko ollut noin 80 €.

Vierailija
5/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta-aineet ekan raskauden aikana ennen pitkää Italian matkaa. En ollut sitä sairastanut, joten yritin hieman varoa mitä syön. Italiassa raskaanaolevat pesevät salaatin huolellisesti vedellä jossa ruokasoodaa. Jos kovasti mietityttää, syö vain keitettyjä tai grillattuja vihanneksia.

Vierailija
6/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten pientä varovaisuutta noudattaen voi mielestäni ihan hyvin matkustella. Itse olen molempien raskauksien aikana viettänyt pari kuukautta Espanjassa ja jätin ravintolassa vain tuoresalaatit väliin.

Vierailija
7/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Etelä-Euroopassa. Suurimman riskin varmaankin välttää, jos ei syö huonosti kypsennettyä lihaa.

Mikähän artikkeli tuo mahtoi olla? Olen itsekin lukenut sellaisen, jossa sanottiin, että kaikkea ulkomaille matkustamista on vältettävä. Aika jyrkkä asenne...

Vierailija
8/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessähän on siis maaperässä oleva bakteeri, sitä on siis myös täällä Suomessa. Kissat ovat riski hiekkalaatikkonsa takia. Syövät siis hiiriä, joilla sitä on ja sitä kautta sitä on sitten kissoillakin. Eli kun mies putsaa hiekkalaatikon, ei kissoista ole muuten haittaa raskauden aikana.

Niin koti-Suomessa, kuin ulkomaillakin, kannattaa olla tarkkana tuorevihannesten ja hedelmien kanssa. Mansikat ovat loistava esimerkki, kosketuksissa maahan. Joten, kunnon huuhtelu ennen syöntiä. Ja ulkomailla joko keitetyllä tai pullovedellä. Tuoresalaatit jättäisin väliin samasta syystä, harvassa ravintolassa kehtaisin ruveta vaatimaan ulkomailla että voisitteko huuhdella salaatin pullovedellä.. :) Muistathan tilata juomat aina ilman jäitä.

Vadelmista taas sanotaan että pitäisi kypsentää ennen syömistä, etenkin pakastevadelmat. Kyse on siis ulkomaisista vadelmista, joita kastellaan letkuvedellä siellä. Kasteluvetenä käytetään vähemmän puhdasta vettä, jossa on esim. noroviruksia. Suomalaisissa vadelmissa, etenkin oman kotipuutarhan :), tätä ongelmaa ei tietenkään ole.

Toksoplasmasta vielä, bakteeri on vaarallinen ainoastaan jos sen saa raskaana ollessaan, toiset ovat jo valmiiksi kantajia ja heille siitä ei ole haittaa. Käsittääkseni kantajuuden voisi selvittää verikokeella, mutta en tiedä onko sitten kallista vai mitä, kun sitä ei esim. kissan omistajille tai eläinlääkäreille rutiinisti tehdä.

Vierailija
9/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riski olekaan, kun se on niillä jo sairastettuna, kun se on siellä niin yleinen.

Vierailija
10/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos liikaa alkaa funtsimaan. Kyllähän etelän ihmisetkin ovat raskaana. Itse olen ollut raskauksieni aikana mm Thaimaassa ja Egyptissä sekä lisäksi Keski-Euroopassa, en vältellyt erityisesti mitään. Siis normaalia varovaisuutta mitä muutenkin mutta raskauden vuoksi ei erityistoimia.

Vierailija
11/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden raskauden ajan asunut Espanjassa ja lapset taalla saanut. Taalla tosiaan tehdaan testi siita onko kantaja vai ei , jotta osaa sitten varoa. Itse en ole kantaja.

Kannattaa ehka tosiaan valttaa salaatteja jne ja syoda kypsennettyja ruokia.

Vierailija
12/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:232

Tuohon 2#:n kommentiin vielä; Paikallisilla ei riskialueille yleensä juurikaan ole raskaudenaikaista riskiä, koska näissä maissa lähes 100% äideistä on jo sairastanut infektion ennen raskautta. Tauti on vaarallinen sikiöille vain, jos sen sairastaa ensimmäisen kerran raskauden aikana.

Kiitokset niille, jotka antoivat vinkkejä.

Ap

Vierailija
13/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältin tuoreita kypsentämättömiä kasviksia eli lähinnä salaatteja ym. vihanneksia ravintoloissa.Asunnossa sitten söin normaalisti vihanneksia ja hedelmiä pestyäni ne.

Vierailija
14/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tuli mieleeni, tietäisikö joku, mitä mahtaa maksaa, jos kävisin tuon vasta-ainetestin otattamassa pari viikkoa matkan jälkeen (itämisaika lienee tuon mittainen?). Ihan noin mielenrauhan takaamiseksi. Lienee verestä tutkittava? Pystyyköhän tekemään millä tahansa yksityislääkäriasemalla?

Ap

Vierailija
15/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo tokso Suomessakaan mikään harvinaisuus ole, voit ihan hyvin olla jo sairastanut sen, jolloin ei ole huolen häivää.

Vierailija
16/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä tokso testataan jokaiselta odottajalta viimeistään sitten kun raskaustesti on positiivinen. Tokson ollessa nega joutuu joka kuu veritestiin, jossa tarkkaillaan, ettei toksoa vaan saa raskausaikana.

Ohjeena on kasvisten ja hedelmien huolellinen pesu ja kuorinta. Ravintolassa olen varmistanut, että liha on varmasti täysin kypsää eikä ollenkaan vaaleanpunaista ja tuoresalaatit ja vihannekset/hedelmät olen jättänyt ravintolassa syömättä. Lisäksi vältin "listeriaa", eli pehmeitä juustoja (feta, tuorejuustot, mozza) sekä pastöroimattomasta maidosta valmistettuja kovia juustoja.

Vierailija
17/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tuli mieleeni, tietäisikö joku, mitä mahtaa maksaa, jos kävisin tuon vasta-ainetestin otattamassa pari viikkoa matkan jälkeen (itämisaika lienee tuon mittainen?). Ihan noin mielenrauhan takaamiseksi. Lienee verestä tutkittava? Pystyyköhän tekemään millä tahansa yksityislääkäriasemalla?

Ap

vasta-aineet kerkekävät nousta jos ovat noustakseen. Paras olisi tehdä ennen matkaa (+jälkeen), niin tietäisit, oletko sen jo sairastanut. Jos teet vain matkan jälkeen ja tulos on positiivinen, niin et tiedä koska sen sairastit, 2 viikkoa sitten vaiko 2 vuotta sitten.

Vierailija
18/18 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tosiaan käydä testissä jo nyt, kun asia on alkanut huolettaa.

Olisiko kenelläkään tietoa noista hinnoista?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän