Mistä johtuu, että joillekin ei anneta paikkaa bussissa jne?
Ihmettelen tosissaan, mistä tämä ainainen valitus johtuu.
Itselläni on kolme lasta. Ensimmäistä odottaessani asuin Helsingissä, toista odottaessa Espoossa ja kolmatta odottaessa Tampereella.
Jokaisessa raskaudessa minulle tarjottiin AINA istumapaikkaa bussissa, vaikka en sitä olisi edes kaivannut. (Olin raskaanakin hyväkuntoinen ja simpsakka aina rv 42 saakka...)
Vaunujen (ja isompien) kanssa kulkiessa AINA joku auttoi pyytämättä nostamaan vaunut bussiin, junaan ym.
Ja kohtelu oli samanlaista pk-seudulla ja Tampereella. Useimmiten auttajat olivat miehiä, toisinaan naisia.
En ollenkaan usko, että kyse on nyt mistään "olen niin kaunis ja viehättävä" -jutusta. Mutta pistää ihmettelemään miten niin monella on noin huonoja kokemuksia.
AI NIIN, YHDEN KERRAN olen joutunut pöyristymään suomalaisten miesten junttiudesta tässä suhteessa... Toista lasta odottaessani rv 39 olimme hellepäivää viettämässä Muumimaailmassa. Mies ja esikoinen menivät muumitaloon ja minä jäin ulkopuolelle odottamaan rattaiden kanssa. Muumitalon edessä oli kaksi penkkiä, molemmat miesten valloittamia. Oli todella kuuma päivä ja väkeä tungokseen asti. Siinä minä sitten seisoin puolisen tuntia kuumuudessa, kun vieressä arvon herrat lepuuttivat jalkojaan rankan päivän keskellä.
Kommentit (11)
kun et sanonut, että haluat istua?
Aina olen istumapaikan saanut, kun olen sitä nätisti, mutta kuuluvasti pyytänyt.
Se oli vain ainoa esimerkki siitä, milloin joku EI ole paikkaansa tuputtanut.
Ja ei, pystyin tietenkin seisomaan, mutta todella omituinen asetelma se kyllä oli.
kun et sanonut, että haluat istua? Aina olen istumapaikan saanut, kun olen sitä nätisti, mutta kuuluvasti pyytänyt.
rattaiden kanssa kolme-neljä kertaa viikossa Espoosta Helsinkiin, enkä muista kertaakaan, että olisi edes pitänyt pyytää apua. Aina joku on nostamassa ja yleensä oikein joku jää pitämään ovea auki, että pääsee rattaiden kanssa sieltä vaunusta ovelle ja auttaa nostamaan. Olen joskus ihmetellyt asiaa ääneen - siis sitä, että jotkut mielipidepalstoilla yms. valittavat juuri sitä, kun kukaan ei auta rattaiden kanssa ja että juuri pk-seudulla ihmiset olisivat erityisen tylyä. No kaikki ovat sanoneet, että se johtuu siitä, että olen hoikka, kauniisti pukeutunut ja viehättävä. Että rumia ei auteta. On totta, että minäkin olin ihan viimeisilläänkin hoikka, eikä talviaikaan takki päällä esim. edestä edes nähnyt, että olin raskaana, mutta kyllä juuri jossain juhlissa yms. heti tarjottiin paikkaa, vaikken sitä edes erityisesti tarvinnut.
Mielenkiintoinen juttu. Kysyin muuten mieheltäni, auttaako hän aina rattaiden kanssa julkisissa, niin sanoi, ettei lihavia ja nyrpeän näköisiä, mutta toivon ja luulen, että se oli läppä:) Kyllä hän ainakin ovea avaa aina ja on kohtelias muuten. Mutta voihan se olla, että mies ei yksinkertaisesti huomaa samalla tavalla niitä "epäviehättäviä" naisia ja vajoaa omiin ajatuksiinsa eikä tajua auttaa, kun taas viehättävä yksilö herättää automaattisesti ne auttamishalut. 
Osaatko kuvailla näitä herroja tarkemmin? T: 11cm mies
Voisin läksyttää juntteja mielikuvituksessani.
b) huonosti pukeutunut c) naama norsunvitulla d) muuten epäviehättävä.
Noin 175-185cm, painot herroilla jotain väliltä 80-95kg. Hiukset maantienharmaat ja huonosti leikatut, kesäsänki kasvoilla, Biltemasta ostetut aurinkolasit, ryppyiset kangasshortsit, muutamalla mainos-T-paita, yhdellä hihaton hellepaita ja yhdellä hawaijipaita. Kaikilla joko vyölaukku vyöllä tai vaimon käsilaukku säilytyksessä.
Osaatko kuvailla näitä herroja tarkemmin? T: 11cm mies
Voisin läksyttää juntteja mielikuvituksessani.
2 lasta ja aina olen saanut apua. Paikkaa on tarjottu jne.
He kumartelivat sinulle anteeksipyydellen kontillaan maassa.
Annoin vielä mojovan potkun persiille merkiksi teosta jonka heidän takamuksensa itsekkyydessään sinulle teki.
Lopuksi otin mustanaamion asennon kädet lanteille ja huusin:
- Menkää kotiinne luopiot! Äitinne häpeäisi teitä.
T: 11cm mies
olen liikkunut kolmen lapsen kanssa vaunuilla Vantaalla, Helsingissä ja Espoossa, saanut aina apua ja vain yhden junamatkan Helsingin-päässä tarvitsin sitä konnarilta asti, kun vaunu oli tyhjä kanssamatkustajista.
Mutta minua ovat lastenvaunuilla liikkuvat mammat kyllä hanakasti hätistäneet bussista pois niillä molemmilla kerroilla, kun olen ollut bussissa keskiovivälikössä koirieni kanssa ennen kuin vaunuja on tulossa kyytiin. Eivät millään tahdo uskoa, että first come, first serve, heillä pitäisi olla päälleajo-oikeus. (Koirani ovat niin isoja, etteivät mahdu penkin jalkatilaan)
He kumartelivat sinulle anteeksipyydellen kontillaan maassa. Annoin vielä mojovan potkun persiille merkiksi teosta jonka heidän takamuksensa itsekkyydessään sinulle teki. Lopuksi otin mustanaamion asennon kädet lanteille ja huusin: - Menkää kotiinne luopiot! Äitinne häpeäisi teitä. T: 11cm mies
T: 11cm mies