Mitä hyvää suolaista lasten (12v) synttärijuhliin. Jotakin helppotekoista piirakkaa ajattelin.
Saisinko vinkkejä mitä suolaista tarjoaisin 12-vuotiaan lapseni synttäreillä. En ole jauhopeukalo, joten mielellään saisi olla jotakin helppotekoista mutta maistuvaa ;-D
Ehkäpä sellainen, joka laitetaan yhtenä levynä uunipellille. Tai ihan mitä vain.
Kaikki ehdotukset käy. Lapsijoukossa ei ole allergisia.
Vieraina koko luokka eli n. 30 lasta.
Kommentit (24)
maistunee suurimmalle osalle. Leikkaat valmiiksi pieniksi paloiksi.
Esim jauhelihapitsaa ja kinkkuananaspitsaa.
Googleta ohjeita. Idea on, että laitetaan lihariisitäyte voitaikinakuoren väliin. Tällaistahan tehtiin paljon 70- ja 80-luvuilla, muistan monien kavereiden luona syöneeni.
En tiedä 12-vuotiaista, mutta ainakaan nuoremmille en laittaisi kovin "aikuiseen makuun" olevaa suolaista piirasta.
laitat viinirypäleitä, juustoa, nakin paloja, lihapullaa yms..
vaikka kinkkua/jauhelihaa ja maissi-herne-paprika.
Rullataan ja sentin-kahden paloiksi. Voidellaan ja uuniin.
Eli ihan vaan pakastepiirakkataikinaa/torttutaikinaa/voitaikinaa. Leikkaat paloja jotka on suunnilleen 4cm leveitä ja 13cm pitkiä. Nakki(prinssinakki) siihen päälle(alkupäähän) ja pyörität rullalle pituus suunnassa. Sisälle voi laittaa myös lihapullan tai esim. paprikapalan.. Voitele kääröt munilla ja uunissa pakkauksen ohjeen mukaan. Varmasti tykkää nuoret.
Pizzaa ehdotan minäkin tai joku pizzapannari, näitäkin ohjeita löytyy netistä.
Mulla on sellanen lihapiirakan ohje, mihin tulee hiivataikina pohjaksi ja kuoreksi ja jauheliha-riisitäyte. Ihan sikahyvää, eikä sotke kyllä yhtään. Erittäin siistiä syötävää.. jos joku pitää tän ketjun pinnalla, niin voin iltamyöhällä sen kirjoitella tänne..
kinkku-ananaspiirakkaa, oli ihan älyttömän hyvää.
Valmispohjalle olen itse sen tehnyt:
-kinkkusuikaleita 300g
-ananaspaloja 1prk
-valkosipuli-tomaattimurskaa 200g
- 3 kananmunaa
-1tl aromisuolaa
-puoli desiä kermaviiliä
-päälle juustoraastetta
Kaikki sekaisin ja pohjan päälle, uunissa 225 astetta 25-30 minuuttia
Päälle vuohenjuustoa ja (kypsennettyä) parsakaalia. Sidotaan munamaidolla. Mausteita oman maun mukaan. Toinen valmis iso voitaikina kanneksi. Uuniin.
Päälle vuohenjuustoa ja (kypsennettyä) parsakaalia. Sidotaan munamaidolla. Mausteita oman maun mukaan. Toinen valmis iso voitaikina kanneksi. Uuniin.
cocktailtikkuja,joihin laitat viinirypäleitä, juustoa, nakin paloja, lihapullaa yms..
Meillä on nämä menneet aina kuin kuumille kiville!
Eli simppeliä reseptiä kaivataan.
Hyviä ehdotuksia on tullut, odottelen vielä sitä yhtä...
ap
2 isoa taikinalevyä. Väliin jauhelihaa, keitettyä riisiä ja mitä itse haluaa, vaikka sipulia tai kasviksia. Pistellään pintaan reikiä ja voidellaan munalla ja uuniin.
Jotta ei tule väärinkäsitystä niin tarkennan vielä, yksi taikinalevy alle ja sitten täyte. Päällimmäiseksi taikinalevy.
valmiit voileivät menneet kuin kuumille kiville. Siis juhlavasti tehdyt sellaiset. Pieniä paahtoleipiä ja vaikka ruisnappeja. Siihen salaatti pohjalle, lihaleikkele, juusto, tomaatti,kurkku ja paprika (tai vaihdellen jotain näistä) kauniisti asetelluina.
nakit, kurkkupalat, minitomaatit, porkkanat, lihapullat jne...
ketsuppikastike tms.
- lapset tykkää myös keitetyistä kananmunista sellaisenaan
- karjalanpiirakat ja voi maistuu myös
paahtoleivistä, helppoa ja hyvää. haluatko ohjeet? Itse olen tehnyt tonnikalatäytettä tai juustokinkkutäytettä.
Nakit kääräistään voitaikinaan, voidellaan ja paistetaan. Uppoaa täysillä myös miesten saunaillassa oluen kanssa....
menee varmemmin kuin piiraat