Kyllästyin totaalisesti siihen kun minua raahattiin vuoronperään
ambulanssilla poliisisaattuella pakkohoitoon suljetulle Hesperiaan ja Auroraan ja poliisimaijalla Kisahallin putkaan selviämään. Kaikki em. alkoholin syytä. Perhekin kärsi. Päätin, että nyt saa riittää. Olen ollut jo 5 kk raittiina ja ainoa prosenttijuoma mitä juon on 2 cl ehtoollisviiniä kirkossa. Eikä yhtään tee enää mieli alkoholia. Tästä alkoi raitis loppuelämä. Vaimokin odottaa meille toista lasta ja on kolmannella kuulla nyt :) Paljon mukavampaa on olla selvinpäin.
Kommentit (25)
Minkälaisia ovat alkoholipsykoosin oireet?
Delirium tremens (usein myös juoppohulluus) on pitkäaikaisen ja runsaan alkoholin käytön äkillisestä lopettamisesta johtuva psykofyysinen sairaustila. Juoppohulluus tulee yleensä muutama päivä juomisputken lopettamisen jälkeen, kun krapula on jo mennyt ohi.
Tavallisimpia oireita ovat aggressiivisuus, sekavuus ja pelottavat hallusinaatiot, joita ovat etupäässä visuaaliset näyt. Toinen yleinen aistiharha on formikaatio, jolloin potilas tuntee syöpäläisiä ryömivän ihollaan. Alkoholiaistiharhaisuus on alkoholipsykoosin muoto, jossa potilas kärsii aistiharhoista ilman varsinaista deliriumia (sekavuutta).
Joissakin tapauksissa on havaittu epileptisiä kohtauksia sekä juoppohulluuden uusiutuminen 5-7 vuorokauden kuluttua. Pitkäaikaiset oireet, kuten levottomuus, univaikeudet ja autonomisen hermoston oireet voivat jatkua jopa puoli vuotta, jonka seurauksena useat potilaat sortuvat jälleen juomaan päästäkseen oireista eroon.
Juoppohulluuden hoito tapahtuu yleensä psykiatrisessa sairaalassa ja usein käytetään lääkkeitä kuten bentsodiatsepiinit ja haloperidoli[1].
Hoitamattoman delirium tremensin kuolleisuus on jopa 10 %. [2]
Elämänsä viimeisinä vuosina Aleksis Kivi kärsi unettomuudesta ja turvautui usein alkoholiin kun ei muita psyykenlääkkeitä ollut. 1871 hän joutui Lapinlahden mielisairaalaan, jossa asiantuntemattomat hoitomenetelmät vain pahensivat potilaiden tilaa.[7]
Vaikka olin täysin järjissäni ja juttelin ambulanssissa kuljettajien kanssa että olisi paljon mukavampaa uida ja ottaa aurinkoa tällaisella helleilmalla keskellä kesää kuin maata lepositeissä kopissa viikko putkeen.
Ja joutua eri sairaaloihin lepositeissä sänkyyn sidottuna ja tarkkailuhuoneseen, jossa oli lasiseinä, mistä vain toiselta puolelta näki mitä siellä tapahtuu. No mitä nyt sänkyyn sidottu potilas voisi tehdä muuta kuin odottaa ajan kulumista ilman kelloa.
Mieletöntä toi ylilääkärien ylivalta, että voivat pitää täysin järjissään olevaa ihmistä viikon lepositeissä putkeen selittämättä miksi.
Edes vessaan eivät meinanneet päästää ennenkuin karjuin kurkku suorana 10 minuuttia.
Toinen ambulanssikyyti oli teho-osastolta Meilahdesta Hyksistä Malmin sairaalaan. Teholle tuotaessa sydämeni oli jo pysähtynyt mutta yhtäkkiä se alkoikin uudelleen sykkimään ja heräsin taas eloon. Lääkärit ihmettelivät sitä ja sanoivat joukolla että jos minut vielä Meilahteen tuodaan niin he eivät minua henkiin elvytä.
Putkassakin sain kerran sydänkohtauksen ja kun painoin hälytysnappia ja pyysin sydänlääkkeitä mitkä olivat takavarikoitu niin putkaradiosta minulle vain vittuiltiin eikä pyydetty sairaanhoitajaa paikalle vaikka sitä pyysin.
En enää yhtään ihmettele putkakuolemia tuon jälkeen.
Onneksi sain itse itseni elvytettyä rintaa hieromalla ja painelemalla rintakehää ja elossa oltin taas jälleen kerran.
Elämä jatkuu.
Vaikka olin täysin järjissäni ja juttelin ambulanssissa kuljettajien kanssa että olisi paljon mukavampaa uida ja ottaa aurinkoa tällaisella helleilmalla keskellä kesää kuin maata lepositeissä kopissa viikko putkeen.
Ja joutua eri sairaaloihin lepositeissä sänkyyn sidottuna ja tarkkailuhuoneseen, jossa oli lasiseinä, mistä vain toiselta puolelta näki mitä siellä tapahtuu. No mitä nyt sänkyyn sidottu potilas voisi tehdä muuta kuin odottaa ajan kulumista ilman kelloa.
Mieletöntä toi ylilääkärien ylivalta, että voivat pitää täysin järjissään olevaa ihmistä viikon lepositeissä putkeen selittämättä miksi.
Edes vessaan eivät meinanneet päästää ennenkuin karjuin kurkku suorana 10 minuuttia.
Toinen ambulanssikyyti oli teho-osastolta Meilahdesta Hyksistä Malmin sairaalaan. Teholle tuotaessa sydämeni oli jo pysähtynyt mutta yhtäkkiä se alkoikin uudelleen sykkimään ja heräsin taas eloon. Lääkärit ihmettelivät sitä ja sanoivat joukolla että jos minut vielä Meilahteen tuodaan niin he eivät minua henkiin elvytä.
Putkassakin sain kerran sydänkohtauksen ja kun painoin hälytysnappia ja pyysin sydänlääkkeitä mitkä olivat takavarikoitu niin putkaradiosta minulle vain vittuiltiin eikä pyydetty sairaanhoitajaa paikalle vaikka sitä pyysin.
En enää yhtään ihmettele putkakuolemia tuon jälkeen.
Onneksi sain itse itseni elvytettyä rintaa hieromalla ja painelemalla rintakehää ja elossa oltin taas jälleen kerran.
Elämä jatkuu.
ambulanssilla poliisisaattuella pakkohoitoon suljetulle Hesperiaan ja Auroraan ja poliisimaijalla Kisahallin putkaan selviämään. Kaikki em. alkoholin syytä. Perhekin kärsi. Päätin, että nyt saa riittää. Olen ollut jo 5 kk raittiina ja ainoa prosenttijuoma mitä juon on 2 cl ehtoollisviiniä kirkossa. Eikä yhtään tee enää mieli alkoholia. Tästä alkoi raitis loppuelämä. Vaimokin odottaa meille toista lasta ja on kolmannella kuulla nyt :) Paljon mukavampaa on olla selvinpäin.
Minä pääsin eroon tupakasta kerran, kun vaan päätin, että ei ole mitään niin kamalaa, josta en selviäisi ilman tupakkaa. Siis kelasin ihan mielessäni, että ei mikään, vaikka läheisen kuolema, ero, työnmenetys, mikään ole sellaista, jonka vuoksi tarvitsisin hermosauhut. Tiesin, että aloittaisin polttamisen viimeistään silloin, kun jotain stressiä tulee vastaan. No nyt olen ollut polttamatta jo 5 vuotta.
Kannattaa tehdä mielikuvaharjoituksia todellisten vaikeiden tilanteiden varalle. Sillä viinastakin on helppo pysyä erossa, jos välttää vaan huvituksia viinan voimin, mutta kun mieli on maassa vaikka kuukausitolkulla, niin ratkeaminen on varmasti helpompaa.
Aleksis Kivi oli pitkään hoidossa Lapinlahden sairaalassa ja Peter Fryckman juoksi talvella pikkukengissä Itäväylän piennarta pitkin poliisia pakoon,kunnes saatiin kiinni ja maijalla koppiin. Fryckman ei tosin ollut silloin humalassa. Heh. Eivät päihdeongelmat tai maijakyydit sosiaaliluokkaa katso.