Hoitovapaalla työnteko toiselle työnantajalle?
Mitä pitää ottaa huomioon, jos tekee hoitovapaalla osa-aikatöitä toiselle työnantajalle? Kun siis on olemassa vakipaikka. Omalta työnantajalta varmaan tarvitsee luvan? (Tää olisi ihan eri alan hommaa, joten luulisi onnistuvan. Omalla ei ole edes tarjota vain muutama tunti silloin tällöin työtä.)
Mitenkäs Kelan korvaukset? Jos tekee muutaman tunnin, meneekö siltä päivältä kokonaan kotihoidontuki? Vai vaikuttaako se ollenkaan, kun lapsi ei ole ulkopuolisella hoidossa?
Mitä muuta pitää ottaa huomioon?
Kommentit (16)
Mielellään kirjallinen. Kelasta saat kotihoidontuen perusosan jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Töitä voit tehdä vaikka 24/7.
Eipä sitten muuta kuin työniloa!
se, mitä sinä teet on kelalle aivan se ja sama.
Eli kelaa sinun ei tarvitse miettiä.
on irtisanottu, jos ei ole kysynyt lupaa työskennellä hoitovapaalla jollekin muulle.
Johan siitä olsi kissankorkuisin kirjaimin lukenut lehdissä.
Se ei tasan tarkkaan kuulu mun työnantajalleni mitä lakisääteisellä hoitovapaallani teen!
ollaan palkattomalla virka-/työvapaalla, ja silloin työnantajaa ei kiinnosta lainkaan mitä sinä aikana tekee. Tämä on varmaan vähän alakohtaista, miten työnantaja siihen suhtautuu.
Ja kotihoidontuen hoitorahan saa, vaikka tekisi töitä miten paljon. Jos sulle maksetaan hoitolisää, niin sen määrä laskee tai sitä ei makseta ollenkaan jos teet töitä hoitovapaalla.
hoidetaan lasta. Jos haluaa tehdä töitä, ensisijainen työpaikka on se, mistä on hoitovapaalla. Työnantajalta on AINA oltava lupa sivutoimelle, ihan jo työlainsäädännön perusteella.
Työnantajalle todella kuuluu se, mitä teet vapaa-ajallasi, jos se on toinen työpaikka.
jos tekee töitä ilman lupaa toiselle työnantajalle. Ei niistä otsikkoja tule, koska työntekijä häviää automaattisesti juttunsa.
mutta ei hoitovapaan aikana tehtävälle työlle. Ja ei todellakaan pidä niitä keikkoja omalla työpaikallaan tehdä : D
Koska silloinkin sinulla on työnantaja, jolle olet velvollinen ilmoittamaan, jos olet muualla töissä. Katsopa sieltä laista, miksi hoitovapaa myönnetään. Työnteko toiselle työnantajalle on hoitovapaan peruuttamisen peruste.
yrittänyt tässä googlailla, enkä ole vielä löytänyt mitään mikä sanoisi, että hoitovapaan aikana tarvitsisi luvan omalta työnantajaltaan. Olen olettanut, että tarvitsee, mutta nyt alkoi kiinnostamaan tarvitseeko todella.
t. ap
Mulla on ehto, että en saa mennä kilpailjalle töihin enkä ottaa muita työsuhteita
eikä siinä sanottu mitään sellaista, etteikö hoitovapaan aikana voisi myös tehdä töitä toiselle työnantajalle! Itse tein viime vuonna töitä omalle työnantajalle hoitovapaan aikana ja meillä ei voi esim. keskeyttää hoitovapaata, vaikka haluaisi... Lähipiirissä on tästä esimerkki.
Mulla on ehto, että en saa mennä kilpailjalle töihin enkä ottaa muita työsuhteita
eli töissä, sivutyölle pitää olla lupa.
'Mutta ei se työnantajasi sinua omista, vapaalla ja tässä tapauksessa hoitovapaalla saat kyllä tehdä aivan mitä itse haluat.
mitä omalla vapaa-ajallasi teet.