onko jätti? 5v 116cm ja 30kg
tiedän että on iso poika, on aina ollut. esim. 9kk iässä oli jo 11kg, kun pojan pikkuveli painaaa nyt 9kk ikäisenä 8kg.
Kommentit (127)
painoa 20,1 kg. Terkkari ei ollut huolissaan painosta vielä, mutta noussut on käyrällä ja plussalla oli selvästi. Itse otin asian puheeksi ja terkkari kehoitti hiukan tarkkailemaan tilannetta, koska kahdessa vuodessa on noustu miinukselta selvästi plussalle. Eihän tuo paino vielä "näy", mutta pian se alkaa tätä vauhtia näkyä.
joka on 143 cm pitkä. Aikamoinen paino pienelle kannettavaksi.
Itse olin 11v. 172cm eli jo samoissa mitoissa kuin nyt aikuisenakin. Samoin molemmat tyttöni yli 170, ja naapurin tyttö on jo 178 vaikka on 12v. .
painaa saman verran kuin 10v meillä.
on ollut kotona ruoka-aikana.
pituus 138,5 ja paino 31kg - eikä tippaakaan ylimääräistä.
on nimittäin kilpaurheilun harrastaja ja lihaksia löytyy. :) kun 60 piti poikaansa isona...?
ja 7v poika 133cm ja painaa 21 kg, sukulaiset sanoo pelkäksi luuksi ja nahaksi...mutta on silläkin vähän lihaksia:)
joista yksi selvästi ylipainoinen ja silti kaikki syövät samaa ruokaa, millä se selittää?
Keskimmäinen, poika, on lihonut siitä asti kun täytti 4 v. siihen asti oli nätisti käyrillä ja sen jälkeen vuosi vuodelta käyrä vaan nousee...
Herkkuja ei syödä kuin kerran viikossa, ulkona juoksee, pyöräilee, hyppii trampalla lähes koko päivän, mutta silti paino vaan nousee.
Neuvolassa ei olla vielä käyty tälle vuodelle ja en tiedä mitä siellä neuvovat taas lisäntyneeseen painoon.
Päivän ravintona on esimerkiksi: aamulla banaani+ vesi( tai voileipä), päivällä eskarissa lounas, välipalaksi hedelmä tai jogurtti, päivällinen normaali kotiruoka (jolla muutkin pysyvät normaalipainossa), iltapalalla yleensä voileipä.
Onko tuo ruokavalio huostaanoton arvoinen? Tapanko lapseni lihottamalla tarkoituksella?
Kuinka paljon nuo hoikat lapset syövät jotka evät liho millään? Voiko olla niin että aineenvaihdunta on yksilöllistä jo pienestä pitäen?
ei tarvitse sokeroituja jogurtteja ja banaanin aamulla voisi vaihtaa vesimeloniin.
Ja se "normaali kotiruokakin" on venyvä käsite. Mitä se on - ja ennen kaikkea mikä on pojan annoskoko ja montako niitä hän syö? Onko palanpainikkeeksi lisää leipää, juoko monta lasia maitoa samalla? Onko jälkiruokaa? Syökö siis 400 kaloria siinä yhdellä aterialla vaiko 1400?
Plus voileivät. Onko kuorrutettu voilla, makkaralla ja emmentalilla jne. Niihinkin saa mätettyä kaloreita rajatta.
ei tarvitse sokeroituja jogurtteja ja banaanin aamulla voisi vaihtaa vesimeloniin.
Ja se "normaali kotiruokakin" on venyvä käsite. Mitä se on - ja ennen kaikkea mikä on pojan annoskoko ja montako niitä hän syö? Onko palanpainikkeeksi lisää leipää, juoko monta lasia maitoa samalla? Onko jälkiruokaa? Syökö siis 400 kaloria siinä yhdellä aterialla vaiko 1400?
Plus voileivät. Onko kuorrutettu voilla, makkaralla ja emmentalilla jne. Niihinkin saa mätettyä kaloreita rajatta.
Eli yksi peruna, pieni kauhallinen esim jauhelihakastiketta+ rehulisäke, rasvaton maito x1 lasi. Ei ota lisää. Yleensä syö todella vähän, ei pidä esim riisistä tai pastasta. Ruoka laitetaan kevyesti, olen itse diabeetikko. Ei jälkkäreitä arkena.
Leivän päällä yleensä pelkkä margariini, sekin 60% rasvaa.
Ei voi olla syynä se että syö pari-kolme kertaa viikossa jogurtin...
Joko sinä valehtelet ruokamäärät tai poika varastaa ruokaa.
Joko sinä valehtelet ruokamäärät tai poika varastaa ruokaa.
Syö oikeasti todella vähän ja siksi mietin missä mättää? Kuinka vähän nuo hoikat lapset syövät jos tällä ruokavaliolla lihoo jatkuvasti?
Minulla ei ole mitään syytä valehdella, haluan auttaa lastani pysymään terveenä. Mitä hyötyä olisi valehdella tällaisessa asiassa?
Moni lihava aikuinenkin selittää, että ei syö yhtään mitään, mutta lihoo silti. Todellisuudessa mättää kaiken päivää, mutta joko ei sitten itse tajua sitä tai sitten kieltää totuuden.
Noilla kuvaamillasi ruokamäärillä ei voi lapsi saavuttaa tuollaista melkein kolminkertaista ylipainoa. Se nyt vain on ihan fakta. Jossakin vaiheessa on ahmittu - pitkään ja kunnolla.
en ole sitä kertonut sitä missään vaiheessa. En siis ole ap.
Minun lapseni mitat ovat 130cm ja 39 kg. Ja ikää siis 7 v. Kolminkertainen ylipaino? Mistä sen vedit mukaan?
ja meidän ruokavaliolla ei todellakaan pitäisi lihoa, sen tiedän.
Mutta onhan tuo sinunkin lapsesi reilusti 10 kiloa ylipainoinen. Ei tuollainen ylipaino kerry kevyellä ruokavaliolla ja hetkessä.
Mutta onhan tuo sinunkin lapsesi reilusti 10 kiloa ylipainoinen. Ei tuollainen ylipaino kerry kevyellä ruokavaliolla ja hetkessä.
vaan kolmen vuoden aikana.
ei ole hurjan pitkä, mutta hurjan lihava on lapsiraukka kyllä. =((
5-vuotiaaksi hän ei ole hirveän pitkä (meidän esikoinen oli 5 v 120 cm ja keskimmäinen on nyt tasan 4-v 113 cm), mutta painoa toki on aika lailla. Meidän pojalla oli tuossa pituudessa painoa noin 21 kg ja meni hiukan nollakäyrän alapuolella, tuo keskimmäinen painaa nyt 113 cm pitkänä 19 kg.
Silti luulen, että näkemättä poikaa on vaikea sanoa, kuinka ylipainoinen hän on, käyrät kun ei kaikkea kerro, vaan myös peili ja ennen kaikkea se, kuinka poika jaksaa liikkua jne. AV:n raati lynkkaisi meidät, jos tietäisi kuinka usein meillä syödään jogurtteja, vanukkaita ja jätskiä, mutta onneksi meidän jätkät myös liikkuu. Eivät varsinaisesti vielä harrasta mitään liikuntaa, mutta painavat pihalla aamusta iltaan.
En todellakaan syytä poikaa syömisestä, totta kai syö jos ruokaa annetaan. Syytän sukulaistätejä jotka eivät tajua että ruokaa ei todellakaan ton ikäinen tarvitse kolme kertaa aikuisen annoksen verran.
Olen pitänyt kyseiselle tädille saarnoja viikottain, mutta kun ei vaan tunnu menevän perille. Ja pakko on tehdä töitä ja en ton ikäsiä vielä yksin voi jättää.
Pojalla menee koulussa ihan hyvin, kavereita on, harrastuksia on, isäänsä tapaa sen normi joka toinen vkl.
Mutta sukuunsa tullut, olemme kaikki isoja ja lihavia ilman töitä. Itse 180/86, en mikään kauhea possu, mutta 6 kg pois ja näytän oikein hoikalta.Sisarensa on normaalikokoinen heinäkuussa 10vee 141 ja 35kg ja samaa ruokaa syö kun veljensä. Tosin tietenkin paljon vähemmän.
enää sitten tätien luo. Yksinkertaista.
Itselläni on kolme lasta, nuorin nyt kymmenen kuukautta.
Vaikka vertailla ei saa - versus keskimmäiseen ja nuorin lapsi: molemmat poikia, pituus suht samaa tahtia, mutta nuorimmalla ensimmäiset 6kk paino parhaimmillaan n 2kg enemmän kuin isoveljellään. Ja tämä rintamaidolla. ja sittten 5 kk paino jatkanut kasvuaan ihan normisti, mutta painoa tullut vain 500g ja nyt alkavat olla saman kokoisia saman ikäisinä, eli oletus käyrillään. siis syntyessään suht saman painoiset jätkät.
nuorimmaiseni on ensimmäinen vauva joka imutti kaiken maidon, aiemmin olen luovuttanut maitoa...
Eli ap: kannattaa seurailla pidemmällä aikavälillä miten se paino ja pituus kehittyy, ja jos jatkuvasti paino + käyrillä ja pituus 0-käyrillä huolestua sitten enemmän.
Onko pojallasi tutkittu dm:sta, jos itselläsi on 1 tyypin dm? Ravitsemus oppia olet varmasti saanut kaiken ikää ja osaat niitä soveltaa...