Onko joku käyttänyt kiloklubia raskauden aikaisen painonnousun tarkkailuun?
Itse aloin nyt käyttämään kiloklubia siihen, että painoa tulee sopivasti, ei liikaa, muttei toisaalta liian vähänkään. Samalla tulee tarkkailtua ruuan laatua. Liian ryppyotsaisesti en aio asiaa ottaa, mutten halua sitten raskauden jälkeen joutua väsyneenä laihduttelemaan kymmentä ylikiloa. Musta ei oo siihen! NYt bmi on 22.2, eli ihan sopivasti ja raskausviikkoja 7+2. Vielä ei tietysti paino ole oikeastaan noussut ja toivon, että nousisikin vain n. 10 kiloa.
Onko muut käyttäneet menestyksekkäästi ohjelmaa tähän tarkoitukseen? Paljonko paino nousi ja miten käytännössä meni syömiset? Söitkö hiukan yli suositellun (profiilissahan on, että haluan painon pysyvän samana).
Kiitos!
Kommentit (8)
Ei mun tarkoitukseni olekaan laihtua yhtään vaan nimenomaan hiukan tarkemmin katsoa mitä syön. En mä paniikkia siitä ota jos paino nousee hieman enemmänkin ja sille turvotuksellehan ei mitään voi. Mun mielestä on vaan nyt helpompaa hiukan tarkkailla edes ruuan laatua ja määrää, ettei tule ihan hirveästi syötyä liikaa. Omien tuntemusten mukaan tietty mennään. Jos on nälkä, syödään, mutta laatuun voi kiinnittää enempi huomiota kuin se, että herkuttelisin koko ajan. Toki nyt herkkujakin ruokaan mahtuu, eilen esim. söin vaniljapullan ja vähän karkkia, mutta kuitenkin vain sen verran ettei kalorit kauheesti pomppaa yli tarpeen.
ap
tolla lähtö BMI:llä ei oo mitään järkee alkaa liittymään mihinkään painontarkkailuryhmään..
t. raskauden alussa BmI 32, nyt tullu vaan 2kg ja viikko 33 menossa
mulla bmi 37 raskauden alussa, paino nousi 4 kg. jälkitarkastuksessa painoin 5 kg vähemmän kuin ennen raskautta...
Kun ei kuitenkaan ole tarkoitus laihtua, vaan pitää painonnousu maltillisena ja syödä oikein.
ap
että mikä on maltillinen nousu raskauden aikana on yksillöllistä. Mistä ajattelit tietää mikä sulle on ok?
Mulla esim. ekassa ja tokassa raskaudessa neljän ekan viikon aikana tuli 4 kiloa lisää ja loppuraskaudesta sitten 6 kiloa. Eli kokonaisuudessaan oli painonnousu ok, muttei sitä voinut ekassa raskaudessa arvata alun lukeman jälkeen. Toisella kerralla osasin verrata edelliseen raskauteen.
...ja hyvin toimi. Olen tyypiltäni helposti lihovaa sorttia ja ylipainoa oli noin 10 kiloa siinä kohtaa kun tulin raskaaksi. Oli pakko vähän tarkkailla painoa, ettei lähde raketin lailla nousuun. Ja onneksi tein niin...alkuraskaudesta liikuin paljon, joten paino nousi aivan ihanteelliseen tahtiin. Viimeinen raskauskolmannes oli kuitenkin vaikea enkä pystynyt liikumaan juuri yhtään, joten energiaa kului entistäkin vähemmän.
Laitoin sen saman toiminnon päälle kuin sinäkin eli, että haluan pysyä samassa painossa. Pidin huolen, että en syönyt yhtään vähempää kaloreita kun mitä kone tarjosi ja että saisin mahdollisimman usein "vihreän suoran". Jos kalorit meni pikkasen yli niin sen toki sallin. Välillä meni sitten vähän reilumminkin yli.
Painoa tuli raskauden aikana 14 kiloa, josta suurin osa juuri sen viimeisen kolmanneksen aikana. Tosin synnytin 4,5 kiloisen lapsen ja lapsivettäkin mulla oli kuulemma normaalia enemmän.
Kuten sanoit niin ryppyotsaisuuden voi unohtaa. Kyse on ruoan laadusta enemmän kuin kiloista. Missään tapauksessa mullakaan ei ollut tarkoitus laihduttaa vaan nimeomaan tarkkailla ruoan laatua.
Kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen mun paino oli pudonnut 11 kiloa, joten kolme kiloa oli vielä extraa. Siinä kohtaa otin taas Kiloklubin käyttöön ja aloin tarkkailla. Ja koska imetin ja imetän edelleen niin en taaskaan laihduttanut vaan tarkkailin laatua ja koetin pitää painon aisoissa. Niin, ja samalla tuli tarkkailtua sitä veden juontia, joka osoittautui imettämisen kannalta melkoisen tärkeäksi. Nyt olen lopettelemassa imetystä ja ajattelin vaihtaa laihdutusmoodin päälle.
En kuitenkaan huudellut Kiloklubin käytöstäni julkisesti. Huomasin, että aina kun mainitsin asiasta niin sain saarnan siitä kuin raskaana ollessa ei saa laihduttaa. En jaksanut olla aina selittelemässä ja perustelemassa valintojani.
Onnittelut raskaudesta, vointeja ja tsemppiä tarkkailuun :)
Tiedän, että 14 kiloa on aika reilusti. Olen kuitenkin tyytyväinen. Opiskelen ravitsemustieteittä ja mulla oli käytössä sellainen taulukko, josta näkee mikä on "sopiva" painonnousu. Koetin seurata sitä. Mun painoindeksillä se olisi ollut 8-10 kiloa. Siihen nähden, että pelkäsin lihovani 30 kiloa niin toi 14 on onnistuminen :)
että raskauden aikainen painonnousu on yksilöllistä, en usko, että voi edes antaa jotain tarkkaa kilomäärää joka on "oikea" painonnousu.
Lisäksi esim. turvotus voi nostaa painoa reippaastikin. Se kun on nestettä, siihen ei auta yhtään kaloreiden vähentäminen eikä ole järkeäkään vähentää energian ja ravintoaineiden saantiaan sen vuoksi.
Itse myös uskon, että raskauden aikaisissa himoissa on osittain luontaista säätelyä niin, että syö sitä mitä elimistö sillä hetkellä tarvitsee.
En siis näe hirveän järkevänä yrittää säädellä painonnousua ja syömisiään kovin tarkkaan, jos ei ole jotain erityistä syytä. Tärkeämpänä pitäisin oman kropan kuuntelua ja pyrkimystä syödä monipuolisesti ja terveellisesti.