Jos sinut kutsuttaisiin grilli-synttärijuhliin, mitä haluaisit syödä?
Koitan siis kehittää menua omiin juhliini. Ajattelin grillattavaksi seuraavia:
- possun sisäfilettä
- kanaa
- makkaraa
- nakkeja tenaville
- maissia
- kesäkurpitsaa
- paprikaa
(ehkä vartaita edellämainituista)
Ruuan oheen:
- joku raikas salaatti
- vesimeloonia
- leipäjuustoa (meidän lasten herkku)
Jälkkäriksi:
- kevyt lime-jogurttikakku
Juomiksi:
- kaljaa
- viiniä
- mehua
- vettä
Juhlat ovat siis omani, mutta mukana on myös pieniä lapsia melskaamassa. Tarjoilussa pitäisi ottaa myös heidät mukaan (plus se, että tuskin jaksavat paljoa keskittyä syömiseen kun kavereita piisaa).
Kommentit (35)
tosi perusmallia, jos kerta tarjolla on grillattuja kasviksia ja erikseen leipäjuustoa.
Mites 2-3 eri "salaattilaatua" (esim. jäävuori + basilika + se puna-valkoinen hieman kaalimainen, jonka nimeä en nyt muista) ja oliiveja ja aurinkokuivattuja tomaatteja (tai kirsikkatom). Ja öljyinen, hyvä kastike.
Mites 2-3 eri "salaattilaatua" (esim. jäävuori + basilika + se puna-valkoinen hieman kaalimainen, jonka nimeä en nyt muista) ja oliiveja ja aurinkokuivattuja tomaatteja (tai kirsikkatom). Ja öljyinen, hyvä kastike.
Pidän kovasti basilikasta ja aurinkokuivatuista tomaateista, joten salaatti-idea kuulostaa hyvältä. Jotain raikasta perussalaattia olin ajatellutkin. Yhtenä ideana oli laittaa mm. herneenversoja mukaan.
Mutta ideanne ovat ihania ja näistä on hyvä ammentaa ja parantaa omaa alkuperäistä listaa!
Molemmat on kyllä hyviä mutta kallistuisin halloumin puolelle.
Älä turhaan tee aikuisille vartaita. Pääset helpommalla kun grillailet paparikat lohkoina ja kesäkurpitsat sellaisenaan viipaleina. Niitä on helppo leikata lisää jos loppuvat.
Vartaat ovat turhan työläitä.
eli oon joskus tehny grilliruuan lisukkeeksi tällaista Valion esitteestä bongattua Salsasalaattia:
1 punainen paprika
1tlk (425g)papaijaa tai persikkaa
1tlk (340g) säilykemaissia
1tlk (400g) ruskeita tai kidneypapuja
1prk (200g) Valio salsa raejuustoa (onkohan tuota vielä myynnissä? Oon laittanu tavallista)
3-4rkl makeaa, mietoa chilikastiketta
Leikkaa paprika ja papaija tai persikka pieniksi kuutioiksi.Valuta maissi. Huuhdo pavut kylmällä vedellä ja valuta. Sekoita ainekset keskenään. Tarjoa paistetun lihan kanssa tai lounassalaattina.
Annos on hervottoman iso, meitä oli 6 aikuista ja 5 lasta ja salaattia jäi reilusti. Että ei tarvii suurennella, jos on muutakin tarjolla. Kiva makeantulinen lisä kuitenkin.
jos kerran näet noin paljon vaivaa juhlien järjestämiseen, niin marinoi itse. Eihän se juuri aikaa vie ja maistuu varmasti paremmalle kuin valmiit.
Itseasiassa pitäis tästä kohta lähteä itse marinoimaan niitä huomisia lihoja, jotta ehtivät maustumaan.
terv. se huomenna grilli-juhlia viettävä
Jos ehdin, voisin tosiaan marinoida nuo itse. Tuo perunasalaatti kuulostaa myös ihanalta! Saatan varastaa ideasi :). Ajattelin, etten ihan hirveätä stressia ottaisi juhlista, mutta toki haluan saada aikaan hyvän ruokalistan, joka saa vierailijat tyytyväisiksi ja täysinäisiksi :). ap
Tekis sinullekkin pieni vaihtelu hyvää sen makkaran lisäksi. Urpo!
Vaativimpiin juhliin sitten halloumi-zuccini-gorgonzola-tyyliin. Yksinkertainen vaan on joskus parasta
Ehdotuksiahan täällä ollaan jakamassa. Ap poimii niistä mitä parhaaksi näkee.
Jokainen annostelkoon itse.
Salaattikastike erikseen. Tarjoaisin hyvää balsamicoa ja sitruunaoliiviöljyä.
Näistä voin jo ammentaa vaikka mitä. Patonki tulee ainakin listalle ja tuota halloumia on kyllä pakko kokeilla kun noin moni sitä kehuu. Samoin koitan etsiä/kehittää lihoille omat marinaadit.
Kiitos!
ap
ja vaikka tarjottavasi kuulostavatkin tosi herkullisilta, mulle jäisi varmaan nälkä. Jos ystävissäsi on kasvissyöjiä, voisitko ajatella vaikka grillata lisäksi uusia perunoita (ulkolaisia saa jo) tai sitten ihan uuniperunoita vanhoista perunoista. Ne maistuvat kyllä muillekin, joten voit ehkä pudottaa jonkun lihavaihtoehdoista pois.
Sun listasi oli hyvä sellaisenaan, perus grilliruokaa. Vaativimpiin juhliin sitten halloumi-zuccini-gorgonzola-tyyliin. Yksinkertainen vaan on joskus parasta, ja tuo sun menu kuulosti just sellaiselta, että teille on hauskat ja rennot juhlat tulossa.
herkullista ja monipuolista. kauhea vaiva myöskin. No, minä tulisin ilomielin jos ap. viitsit kutsua :)
Ihanat kekkerit teillä!
Tulisin ilolla ap:n juhiin. Nuo muut ehdotelmat kuulostaa liian erikoisilta minun makuuni. mielestäni peruslistat on parempia juuri jollain pienellä extralla, kuin kaikenlaiset erikoiset sösselit.
Itsekin mietin grillisynttäreitä, mut jos ne pidän, teen todella yksinkertaiset tarjottavat. Tyyliin paria salaattia, jotka voi tehdä etukäteen ja kanaa ja makkaraa grilliin. Juustotarjotin vaikka jälkkäriks. En siis itse haluais käyttää koko iltaa kokkailuun ja järkkäilyyn, vaan nauttia hyvästä seurasta ja juomista.
Mut mun synttärit olis aikuisille. Lapset veisin hoitoon.
Jos itse joskus saisi Suomessa oikein tosi hyvin laitettua grillikylkeä kunnon amerikkalaisella marinadilla, niin olisin taivaassa.
En syö muuten grillikylkeä, mutta esim. Applebee's in ribbsit vievät kielen kun USA:ssa käy. Tusinaravintola, mutta ribbsit ne osaa tehdä!
ei tosin suomalaisia. Mutta toimii tuossa salaatissa aivan yhtä hyvin.